zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik drink bijna alles....

Liefst een goed biertje (geen festival Heineken), in de zomer doet een Roseetje het ook erg goed moet ik zeggen.

Heb ik bij de BBQ zo maar twee fleskes op...


Ik denk dat het geen slecht idee is om uit voorzorg kleine boutjes door de banden en duigen te doen. Kan ik mooi mijn geld weer kwijt aan RVS bouten....

Die van Marktplaats heeft dat ook, maar daar is wezenlijk in de constructie gesneden: het vat is in de lengte richting doorgezaagd, zodat er een groot deksel in ontstaan.

Mijn vat blijft in het geheel in elkaar, inclusief de beide ingeklemde deksels. In een van die deksels (de oude bodem) komt een vierkant toegangsluik.
 
:(

Eerste tegenvaller: het bedrijf dat ik had gebeld om te vragen of ze mijn vierkante stalen koker konden buigen, kan het stiekem toch niet. En ik had het ook maar twee keer gevraagd aan de telefoon...

Rond kan wel, maar ik wil eerst eens kijken of er een bedrijf is dat wel een vierkante buis voor me kan buigen: mooier en steviger (naar mijn gevoel).

Wie weet er een adres in Tilburg of Brabant waar men een stalen vierkante koker in een hoek van 90 graden kan buigen? Dike is 1/2 mm, de zijden zijn 2 cm. Radius van de kromming: 20 cm:
ontwerp%20trekhaak%20steunen.jpg


Toen maar even gauw gaan shoppen (ontzettend wijf).

Trekhaakkogel gekocht, de benodigde reflectoren (twee ronde rode achter, langwerpige gele voor de zijkant en witte ronde voor). Losbreekkabeltje en een metalen stekker en stekkerdoos.

Even een pikkie van de achterkant met de reflectoren en de nog losse trekhaak:

achterkant%20trekhaak.jpg
 
Nee, ik wil de remlichten ook als raw gaan gebruiken.

mocht dat geen goed idee zijn, dan komen op de plaats van de reflectoren dezelfde ronde rode lampen en gaan de reflectoren ergens anders naar toe.
 
ja ja, toch zijn die op mijn motor ook rood achter, dus staat het beter.

Zat amerikanen rijden ook met rood rem/richting licht, gaat wel goed komen denk ik
 
amerikanen hebben daar ontheffing voor, of hoe je dat ook wilt noemen.
maar denk niet dat veel agenten er moeilijk over doen als je dat zo maakt.

waarom de koker niet lassen ipv buigen?
 
Ik heb hem liever rond, dat staat mooier langs de lijn van het achterspatbord. Die is namelijk ook rond en niet hoekig.
 
Besluit: op de plek van de reflectoren komen nog eens dezelfde lampen.

ff kijken of ik nog wat met reflectie ga doen aan de achterkant....
 
Nou, de eerste metaalboer kon geen vierkant buisje buigen....

Net in Geldrop geweest, bij Van der Hoorn, en daar gaan ze een poging wagen. Helaas gaat het niet tussen de bedrijven door voor een kratje Jupiler....

Gaat dus nog wat kosten ook.



Volgend probleem: de aanhanger, die heb ik ook vandaag opgehaald. E'n wiellager is kaduk, dus dat moet sowieso gefixt worden.

Ook zit er een vette vering op het kleine karretje, en ik vraag me af of ik de vering er op moet gana laten, of niet.

Kan iemand wat zinnigs zeggen over een aanhangertje met of zonder vering?

bijna%20gesloopte%20aanhanger.jpg

vering%20aanhanger.jpg
 
Bladveren stuitert als een gek met zo'n licht karretje. Scoor een goedkoop torsie-asje. Ook nieuw kosten ze de wereld niet.
Zo'n wijnvat weegt nog behoorlijk, dan valt het stuiteren best mee volgens mij.
Ik heb ook met beide aanhangers gereden met bladvering, nooit last gehad van stuiteren. 120km/u ging ook nog probleemloos (zolang je 'm maar GOED RECHT uitlijnt)
 
Bladveren zijn weliswaar niet modern, toch hebben ze hun goede eigenschappen.
Met bladveren heb je geen langsgeleidearmen nodig, geen dwarsgeleidearm (Panhardstang) en verder dempt een bladveer van zichzelf al waardoor je wellicht geen aparte dempers nodig hebt.

Edit: Ik vond een mooi geïllustreerd verhaal over wielophangingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond bij mijn hobbyclub (niet motor gerelateerd) nog eens met een aantal mensen zitten filosoferen over het demp gebeuren.

Op de aanhanger zit nu een coil en een bladvering. Geen demping dus. Maar ik lees een post hierboven dat een bladveer wel weer wat demping geeft... Als dat idd zo is (de aanhanger stuiterde vandaag niet echt trouwens), dan hoef ik geen dempers te gaan monteren. En dat scheelt weer.

Het fijne van de bladvering is wel dat het idd de as mooi op de plek houdt. Het zijn stevige verbindingen allemaal, dus daar zal het niet aan liggen. De opbouw (het wijnvat) weegt leeg al iets van 50 kg, wellicht gaat dat helpen om stuiteren te voorkomen.

Niet erg galant, die bladvering, alleen al omdat de vering langer is dan het wijnvat...

Ook zit ik nog met de dissel. Ik wil het vat namelijk een beetje tussen wielen laten verzinken. Anders wordt het te veel een plat frame dat 30 cm boven de wielas ligt, waarop dan weer de bodem van het vat komt te liggen. Het wijnvat steeks dan wel erg hoog boven de wieltjes uit. De boel wordt topzwaar en het ziet er niet zo mooi uit.

Nu zit de dissel in de weg (zie foto hierboven). De dissel ontleent namelijk de stevigheid aan het feit dat hij op twee punten vastzit aan het frame: helemaal aan de voorkant en in het midden aan de dwarsbalkje. En die stevigheid moet natuurlijk blijven.

Ik wil daarom een nieuwe dwarsbalk maken, maar dan dichter bij de voorkant. Er onstaat zo een soort 'loze' ruimte aan frame, maar daar kan ik misschien nog wel een mooi kastje op maken. Kan daar mooi de EHBO kist en wat gereedschap in.

Even wat tekeningen:

dimensies%20aanhanger%20paint.jpg

aanhanger%20kopaanzicht.jpg
 
Zo te zien zit de bladveeras verkeerd onder de oude aanhangenr.
Het einde van de bladveren, waar het tussenscharnier aan zit, moet aan de achterkant van de aanhager zitten.
Ik ben zelf ook bezig een aanhangertje te fabrieken (voor achter auto) met bladvering en ik vroeg me af hoe dat tussenscharnier eronder moet. Dus overal gekeken hoe het gemonteerd zit.
Tot nu toe altijd het tussenscharnier aan de achterkant gezien.
 
Zo zit het nu (links is de voorzijde):

bladvering%20montage.jpg


Close up van de montage aan de achterzijde:

bladvering%20montage%20achter.jpg


En een close up van de montage aan de voorzijde, met inderdaad een tussenstuk:

bladvering%20montage%20voor.jpg


Omdat ik toch moet gaan inkorten, en dus moet gaan losslijpen, kan ik net zo goed de rij-richting veranderen.

Moet inderdaad de rijrichting veranderd worden?
 
Zo te zien zit de bladveeras verkeerd onder de oude aanhangenr.
Het einde van de bladveren, waar het tussenscharnier aan zit, moet aan de achterkant van de aanhager zitten.



[wijsneusmodus] De bladveer zit goed, maar de dissel zit aan de verkeerde kant.[/wijsneusmodus]




"Alles sal reg kom"
 
Het is mooi weer, dus maar weer het wijnvat in de achtertuin gezet om te verven:

vat%20in%20de%20achtertuin.jpg



Even een stukje geschuurd om te kijken hoe dat er uit gaat zien:

vat%20gedeelte%20geschuurd.jpg


Dat wordt wel netjes.


Toen maar de banden afgemaakt: onderzijde zwart, bovenzijde zilver (had ik al gedaan). Vat ligt nu dus op de kop:

vat%20banden%20geverfd.jpg



Strakjes maar eens de slijptol pakken en het karretje onder handen nemen... :9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik rij zelf al een jaar of 8 met een dyna incl. zelfgemaakte aanhanger....

ik ben zelf geen fan van de trekhaak aan de fender stuts, beetje gammel... komt toch bij een flinke accelaratie, en ook in een bocht, best wel kracht op te staan.

Ook de tik om de as van het karretje flink ver naar achter te plaatsten, voorkomt slingeren, maat van mij rijdt ook met een houten vat, en bij 110 slingert die aardig.... terwijl ik met die van mij wels is 170 rij...

Ik heb trouwens een reddingsvlot als karrteje, heb hiervoor 6 jaar een drum gehad, maar die was nu echt rot...
 
als ik jou was zou ik trouwens gewoon ff een geremd torsie asje halen bij schuring... zoals je hem nu gaat maken gaat je snel over de 100 kilo met wat inhoud.... en dat moet wel iedere keer tot stilstaan worden gebracht...

En dan kan je daar ook een paar lekekr dikke vlegjes met banden meernemen, is ook nog maar de vraag of dat onder dit asje past, en om nou met die playmobil wieltjes rond te gaan rijden???



IMG_7303.JPG


plaatje van die van mij...
 
Hoe is het dan met de asdruk?

Heb je geen last van heel veel gewicht op de kogel als je volgeladen bent?

En waar heb jij dan de trekhaak aan vast gemaakt?

ps: de banden die ik nu hebt zijn autobanden: 145/70/13
 
Op de site van Schuring zijn geen torsie-assen te vinden. Trouwens sowieso een slechte site: onduidelijk, geen prijzen....
 
Bij een ander bedrijf komt een torsie-asje op 95 euro, en dan ook nog eens met andere aansluiting voor velgen. Dat zou betekenen dat ik die ook weer moet gaan kopen.

Ik ga lekker eigenwijs doen, en het proberen met wat ik nu heb. Lukt het niet, begin ik gewoon opnieuw, maar dan met andere materialen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan