zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, zo hebben de wielen een langere veerweg...



En weer serieus (...). Gisteravond biertje gedronken in de Motorclub. En wéér verteld over de aanhanger :') . Komt opeens iemand met een geniale oplossing voor de draaibare koppeling:

Twee stevige platte metalen schijven, schijfje teflon er tussen, Hele dikke bout in het midden, en net niet vast zetten...

Dat is stevig, heeft weinig ongewenste speling, is erg simpel te maken en draait.

De ene schijf op het kopse deel van de lange stang van de aanhanger lassen, de andere schijf op het stukje buis waar de koppeling op zit.

Briljant.
 
Nee, zo hebben de wielen een langere veerweg...



En weer serieus (...). Gisteravond biertje gedronken in de Motorclub. En wéér verteld over de aanhanger :') . Komt opeens iemand met een geniale oplossing voor de draaibare koppeling:

Twee stevige platte metalen schijven, schijfje teflon er tussen, Hele dikke bout in het midden, en net niet vast zetten...

Dat is stevig, heeft weinig ongewenste speling, is erg simpel te maken en draait.

De ene schijf op het kopse deel van de lange stang van de aanhanger lassen, de andere schijf op het stukje buis waar de koppeling op zit.

Briljant.

wel dubbel moer, of moer vastlassen, anders loopt je de boel gegarandeerd los.

Nadeel is echter van vast lassen dat je het niet kun bijstellen. En dat zul je wel moeten aangezien je na een tijdje ruimte krijgt, kun je niet precies hetzelfde doen maar dan een rollager ertussen, die slijt niet in namelijk en ook geen speling.
 
Lager in het draai-koppel deel is ook mooi. Kom daar nou eerder mee man! ;)

Ik heb nu al teflon zat, en ga daar eerst mee prutsen. Maar ik houd die lagers zeker in de gaten, want voor die paar tientjes....

Even weer wat ploatjes:

Vanochtend in alle vroegte (was nog nauwelijks 11 uur), naar de Cromvoirtse in Oisterwijk gereden. Wel apart trouwens; hetzelfde als iemand die Jan Utrecht heet die in Breda woont.... Mooi bedrijf, alle soorten metaal en machines (nee, ze kunnen geen vierkante koekers buigen...).

Stukje van 5 mm dik (better safe than sorry), 10 breed en 5 hoog gekocht. Ik heb hem laten afkorten tot 70 cm. Ik hoop dat ik dat goed heb gemeten, anders moet ik zelf nog een beetje inkorten, maar dat gaat nooit zo netjes als dat die mannen kunnen.
as%20.jpg


Die houten balk weggedaan en meteen de definitieve as even met klemmen op de torsie-einden gezet (of andersom, zo u wilt). Op de foto zit de boel 'op zijn kop".
as%20tijdelijk.jpg


En nog een detailfoto van het torsie-einde op de as, met het wiel er aan, en nog in de juiste stand ook!
as%20tijdelijk%20detail.jpg


De stalen koker kostte me 25 euro.

Meteen bij de Hornbach geweest voor bouten. Ik ga de torsie-einden met bouten vastzetten op de stalen as. Ik moet daarvoor de einden goed uitlijnen, en dan de gaten aftekenen. Er zitten zes gaten per torsie-einde in, dus dat moet stevig zat zijn.

Ik ben ook al tot het besef gekomen dat er meer stevigheid in de verbinding tussen de dissel (steigerpijp) en de askoker moet komen. Als dit namelijk niet sterkgenoeg is, veert de boel niet in de torsie-as, maar in die verbinding! En aangezien de torsie-einden vrij stug zijn, moet ik geen risico lopen.

Daarover later weer meer, het zal vast niet het enige punt zijn waar versteviging moet gaan komen :)
 
wel dubbel moer, of moer vastlassen, anders loopt je de boel gegarandeerd los.

Nadeel is echter van vast lassen dat je het niet kun bijstellen. En dat zul je wel moeten aangezien je na een tijdje ruimte krijgt, kun je niet precies hetzelfde doen maar dan een rollager ertussen, die slijt niet in namelijk en ook geen speling.

Je snapt dat gisteravond alles tot in de details was uitgewerkt. Nu is gebleken dat 5 Jupiler later de details 'verloren' zijn gegaan. En vervelend genoeg ben ik nog 10 Jup's later pas naar huis gegaan....

Maar iets van de kop van de bout vastlassen staat me nog bij :)

Zal ook wel moeten, want ik kom er niet meer bij als die schijf op de dissel is gelast. De andere schijf, waar de moer komt, is nog wel bereikbaar door de koker van de koppeling.

Lastig voor te stellen zo, en lastig in tekst uit te leggen, maar vrees niet. Later meer foto's en tekeningen, dan wordt alles helder. Net als mijn hoofd hoop ik.
 
En voor ik het vergeet;

Voor iedereen die zich er mee bemoeit (heeft), of tips had: super bedankt! :}


ik ga me er nog een keertje tegenan bemoeien :+

met die teflon ring, als je nou onder die boutkop en onder de moer een veerring doet, en dan strak aandraaid dan houd die hem ook nog op spanning.

Dan draait hij nog makkelijker, anders moet namelijk de bout en de moer over de platen heen glijden he, dus zowiezo een ring tegen invreten + een veerring om de spanning te behouden :P
 
De verse boutjes om de torsie-einden aan de as te zetten:
bouten%20voor%20asbevestiging.jpg


Valt trouwens wel tegen, dat boren in 5mm staal, en ik moet ook nog eens door de hele koker heen.

Maar eerst de boel uitgelijnt:
uitlijnen%20torsieinden.jpg


En dan, de bout voor het koppeldeel:
bout%20voor%20koppeling%20M12.jpg


Hoeft niet perse deze te worden hoor, liever nog een dikkere, maar ik heb vast wat om mee te passen en meten en proberen.

De bout en moer zelf draait overigens nergens tegen aan. De bedoeling is juist om de twee metalen schijven tegen de Teflon ring die er tussen zit te laten wrijven. De bout kan dus aan één schijn vast gelast worden, aan de andere kant komt gewoon een moer.

Frictie wordt opgevangen door het Teflon. Het knikken moet ook opgevangen worden door het Teflon, want daar kan uiteindelijk de bout niet goed tegen. De boel moet idd wel strak blijven staan, anders kom ik alsnog in de problemen.

Eerst maar eens verder met de gaten, uitlijnen en monteren.

Sterker nog: eerst maar eens eten....
 
eet smakelijk ;)

Om die as vast te zetten op de koker gebruik je bouten en moeren.
Zo te zien gebruik je geen borgmoeren,maar gewone moeren (of ik zie het verkeerd).
Ik zou zelf voor borgmoeren hebben gekozen.
 
:^

Locktite en las machien ;)

Eerst goed pasklaar maken, later komt er ook nog een lasrand bij.

Ik verkies nu de bouten, om even te kunnen bijstellen.

En bedankt, smaak prima!
 
.......
De bout en moer zelf draait overigens nergens tegen aan. De bedoeling is juist om de twee metalen schijven tegen de Teflon ring die er tussen zit te laten wrijven. De bout kan dus aan één schijn vast gelast worden, aan de andere kant komt gewoon een moer.

Frictie wordt opgevangen door het Teflon. Het knikken moet ook opgevangen worden door het Teflon, want daar kan uiteindelijk de bout niet goed tegen. De boel moet idd wel strak blijven staan, anders kom ik alsnog in de problemen.
.....

Of je maakt het technisch echt hoogstaand, maar aan 1 kant gaat toch sowiezo de bout of moer (hangt van de kant af) tegen de ijzerenschijf draaien.

Want als je de moer op de draad vastlast en de bout en de moer vastlast aan de platen, dan kan het spul toch niet meer draaien :?
 
En we gaan weer vrolijk verder.

torsie einden op de as gemonteerd:
torsieinde%20op%20as.jpg

torsieeinde%20op%20as%202.jpg

as%20compleet%20gemonteerd.jpg


En ik heb voor het oog maar even gebruik gemaakt van fijne stukjes werkplaatsbenodigdheden, gefabriceerd in België:

aanhanger%20in%20positie%20zijkant.jpg

aanhanger%20in%20posistie%20voor.jpg


Nou wordt het een beetje duidelijker hoe eea eruit gaat zien. De onderkant van het vat komt nog onder de bovenzijde van de banden. Lijkt me netjes.

Het en der komen nog verstevigingshoeken, met name tegen het rollen van het vat en het duiken van het vat bij optrekken en remmen.

Ook moet de bevestiging van de lange pijp aan de as stevig zijn.

Als iemand de precieze maten wil weten: de hoogte van de as is precies 1 krat :)
 
:^

Dat wordt nog eens de fine-tuning. Toch kunnen de velgen niet echt veel kleiner worden ivm de ruimte die nog is voor het armpje van de vering. Aan de andere kant zal een kleinere velg ook smaller zijn, waardoor dat armpje buiten de velg komt te vallen en dus weer vrij kan bewegen.

Ik denk dat 10" 8" velgjes mooier zullen gaan staan, dat is iets voor latere zorg. Ik wil eerst alles goed werkend krijgen.

Mijn nieuwe ontwerp voor de draaibare koppeling:

koppeling%20ontwerp.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan doe ik twee borgmoeren over elkaar, kun jij rustig slapen ;)

Ik doen er wel een moertje bij hoor, maar het ging in de tekening even om het ontwerp idee.
 
:^ik heb al enkele motoraanhangertjes gebouwd, mijn voorkeur gaat toch uit naar 8", o.a. zodat het geheel niet te hoog (instabiel) wordt.
Zeker met wat belading wordt het zo behoorlijk instabiel lijkt mij.

Ok, eight inches it is.

Ik denk dat het nu overigens wel stevige genoeg is hoor, ik geloof niet dat ik de boel omgeduwd krijg. Maar goed, eerst verder met monteren en dan proefrijden.
 
:^

Dat wordt nog eens de fine-tuning. Toch kunnen de velgen niet echt veel kleiner worden ivm de ruimte die nog is voor het armpje van de vering. Aan de andere kant zal een kleinere velg ook smaller zijn, waardoor dat armpje buiten de velg komt te vallen en dus weer vrij kan bewegen.

Ik denk dat 10" velgjes mooier zullen gaan staan, dat is iets voor latere zorg. Ik wil eerst alles goed werkend krijgen.

Mijn nieuwe ontwerp voor de draaibare koppeling:

[afbeelding]

dubbel teflon is ook een goed idee :Y

maar idd in dit geval kun je ook gewoon moer vast lassen, of een gat door de moer en bout en een spie erdoor

of een dubbele moer, maar daar laat je mij niet beter van slapen :+ aaaahhhhh echt geen spietje :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan