zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik bedoel is dat je de originele balk zoals je hem nu hebt doorzaagt ( 3 delen )

en dan vervolgens "tussen" de asjes in maakt,

op de tekening waar ik het woord wiel heb neergezet is dan een stukje koker en het lage deel is dan het verzaagde deel. ( grootste stuk van de 3 delen )

Grtzzz Simon. 8-)
 
Ach zo..... :)

Nee, goed idee, maar gaat niet. Waarom niet? Omdat de ruimte tussen de aseinden te klein is om het vat er tussen te kunnen laten zakken. Zal hooguit een paar centimeter schelen, met een hoop werk en kans op afwijkingen door het lassen.

Wat wél kan is het vat zelf aanpassen zodat het over de as-balk valt.

Even voor het idee twee tekeningen. De eerste in een zij-aanzicht de ander van de kopse kant.

Bij dit ontwerp ga ik uit van de dissel die door het vat loopt, in plaats van eronder. Bedenk hierbij dat het vat aan de uiterste voor en achterzijde een kleinere diameter heeft, dan in het midden!

Ik wil de dissel dan ook aan de binnenzijde op de metalen banden (duigen) rond het uiteinde van het vat laten rusten. Hiervoor moet ik aan de voorkant een rond gat op de juiste plek zagen.

Halverwege het vat zweeft de dissel dan als het ware. Op ongeveer 7 cm van de bodem. Ik moet dan in de bodem van het vat een rechthoekige uitsparing zagen, waar de as-balk precies in gaat passen, en zo tegen de dissel aan komt te 'leunen'. Dat wordt passen en meten, maar maakt het wel stevig en laat het vat weer wat lager komen.


vat%20over%20as%20heen%20zijkant.jpg

vat%20over%20as%20heen%20voorkant.jpg
 
1 nadeel, zagen in de duigen verzwakt het hele vat.... lijkt me niet een fijne optie,

dan heb je alles voor niets gedaan als het fout gaat.....

Ik zou toch voor de aanpassing in de hoofd koker gaan, waar woon je ongeveer ?

Ik ben constructie lasser en wil het best voor je aanpassen, ik woon en werk in Dronten (Flevoland)

Grtzzz Simon. 8-)
 
"Ik wil de dissel dan ook aan de binnenzijde op de metalen banden (duigen) rond het uiteinde van het vat laten rusten. Hiervoor moet ik aan de voorkant een rond gat op de juiste plek zagen."



Duig - Wikipedia


Lees dit eens. :Y


In wat wou je dan wel gaan zagen ? ;)


Grtzzz Simon. 8-)
 
Laatst bewerkt:
De voorkant, voorheen het bovenste deksel.

Een rond gat, waar de dissel doorheen geschoven wordt, net boven de eerste duig.
 
De voorkant, voorheen het bovenste deksel.

Een rond gat, waar de dissel doorheen geschoven wordt, net boven de eerste duig.

De metalen banden zijn niet "de duigen". Duigen zijn de gebogen planken in het vat, die met z'n allen het vat vormen. Deze worden door de stalen ringen bijeengehouden.

De duigen samen met de stalen ringen zorgen voor de stevigheid.
De duigen drukken tegen de stalen ringen die op hun beurt de duigen in elkaar drukken.
Het is een evenwichtsituatie.
 
Oh :o

Ik haalde duigen en ringen door elkaar.... |(

Ik haal dus wel een hap uit een aantal duigen. Die ga ik netjes vastzetten aan de metalen ringen.

Overigens moet aan de binnenzijde toch nog wat versteviging her en der komen, met name tegen het rollen van het vat in de bochten. Die gebruike ik ook meteen om het vat zelf solide te houden.
 
Oh :o

Ik haalde duigen en ringen door elkaar.... |(

Ik haal dus wel een hap uit een aantal duigen. Die ga ik netjes vastzetten aan de metalen ringen.

Overigens moet aan de binnenzijde toch nog wat versteviging her en der komen, met name tegen het rollen van het vat in de bochten. Die gebruike ik ook meteen om het vat zelf solide te houden.

Dan valt de druk/spanning weg uit geheel met alle risico's vandien.....
 

Is dit allemaal wel op schaal getekend?

Maar goed: je kan de wielen vastmaken aan een rechthoekig stuk frame waar de wielen aan vast zitten. Dat betekent misschien dat je de wielen iets verder uit elkaar moet zetten en je kan nog iets ruimte winnen door de wielen wat schuin te zetten (johnny-BMW-stijl). Ook zal je in dat geval een relatief zwaar frame moeten maken, omdat de langsbalken dan op torsie belast worden ("ze willen draaien"). Een U-tje onder de ton door zal dit torderen een stuk verminderen.

Een andere mogelijkheid is het plaatsen van een stuk hout ter versteviging onder in de ton. Naast de doorgaande stalen balk (de as) kan je dan een stuk op maat gemaakte balk plaatsen waarmee je de onderste duigen wat extra stevigheid geeft.

De meest simpele oplossing lijkt mij om een rond stuk plaatstaal tegen de doorgaande as te lassen, waar je de duigen mee vastschroeft. Dan zit de ton goed vast en de duigen zitten goed vast.

De duigen los laten zitten, is geen optie. Als er straks lading in zit, worden de duigen er naar buiten uitgetikt. Na een paar hobbels ligt de lading op straat en is de ton alleen nog maar geschikt als brandhout.
 
Niet op schaal.

Wielen verder uit elkaar mag niet, zit nu al aan de max.

En die duigen kan ik met bijvoorbeeld twee boutjes per plank vastzetten aan de metalen banden. Misschien nog een extra stuk aan de binnenzijde. Aan de dissel is nog niet eens zo'n gek idee.

Ik laat het allemaal nog even zakken.
 
Ik zeg polyester.

Ga naar een polyesterverwerker haal een paar meter mat en een paar liter hars en harder, smeer daar de binnenkant mee in (kwast aan een stokkie ivm de lucht :r en de 9 voudige hernia :N ). Zeker weten dat dan de ton stevig is en beter lekdicht dan al die boutjes/moertjes en schoefjes. Als het hout dan door uitdroging toch nog gaat "werken" blijf de vorm in de ton en de kleertjes droog.

Succes !

Ps.
Ga je er dan alsnog in zagen dan blijft tenminste het verband en de stevigte in de ton !

PsPs.
Alleen jammer van het eerdere smeerwerk in de ton -O-
 
Laatst bewerkt:
Das niet eens zo'n slecht idee.

En liever een dubbele laag, dan ééntje te weinig, dus vind ik het niet erg dat ik nog steeds rugklachten heb na een eerdere schilder-actie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha ha!

Ik heb overigens wat nieuws bedacht: de asbalk dwars door het vat. Aan twee kanten een rechthoekig gat maken en aan de binnenzijde wat verstevigingsspullen.

Ik ga vanmiddag als ik thuis ben maar eens kijken en een beetje passen en meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan