zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gekozen voor een wijnvat. We begonnen ons idee met een oliedrum, maar al gauw zijn we overgestapt. Oliedrum is kwestbaar als er in gesneden wordt en we vinden een wijnvat ook wat meer karakter hebben.

Ook heeft het wijnvat (eikenhout) wat meer massa, dat stuiteren tegen gaat.

Plaatje? ok dan:
wijnvat%20kaal.jpg


Het is -zoals gezegd- een eikenhouten wijnvat, gebruikt. Het ding stinkt dus ook naar wijn. Het schijnt wel zo te zijn dat je met een hogedrukspuit behoorlijk wat van de zooi aan de binnenzijde kan wegkrijgen. Ik hoop het maar.

Wat moet er aan gebeuren?

- schoonmaken
- verven en lakken
- lampen en reflectoren monteren
- elektra aansluiting maken
- toegangsluik maken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verven van de gegalvaniseerde banden.

Gewoon Hammerite. Lijkt me stevig genoeg.

Omdat de tank van motor onder zwart is, en boven zilver, laat ik dat terug komen in de banden van het vat:

wijnvat%20op%20schagen%20banden%20gelakt.jpg


Als de banden straks ook aan de andere kant geverfd zijn (zwart dus) en goed gedoogd, schuur ik het hout op, en komt er jachtlak overheen. Wellicht een paar laagjes, we zien wel.

Dit moet er voor zorgen dat de boel er netjes uit ziet, goed tegen de elementen kan en makkelijk schoon te spuiten is. Wanner de binnenkant enigszins schoon gespoten is, wordt die ook even met wat lak bespoten, lijkt me wel zo fris en safe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De achterzijde.

Wat moet er op?

- kentekenplaat
- verlichting voor kentekenplaat
- achterlicht(en)
- remlicht(en)
- rode reflectoren

Ik heb gekozen voor losse lampen, in de ongeveer dezelfde sfeer als bij mijn motor. Reflectoren moet ik nog kopen, maar die worden van ongeveer dezelfde diameter, ook rond en komen boven de lampen op dezelfde onderlinge afstand ed.

Excuus: foto is op zijn kantje:

wijnvat%20op%20schagen%20achterzijde.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de boekhouders even een kostenplaatje:

- wijnvat € 50
- aanhanger € 25
- witte kentekenplaat € 13,85
- verlichting € 11,80
 
Weet niet wat je precies bedoeld: maar tuurlijk kun je het vat over de lengte doorzagen. Door de breedte kan ook.

Je kunt ze ook krijgen waar het deksel er uit is gehaald, die krijg je dan los mee.

Ik heb er eentje die nog helemaal vast zit, want dat scheelt in de sterkte.

Ik maak in de voorkant van het vat een vierkant luik. die zaag ik dus in het deksel (achterkant gaat niet, daar zitten lampen en elektra). Het luikje krijgt wat scharniertjes en slotjes ed.
 
Dank je.

Overigens heb ik al veel verschillende aanhangers gezien, dus helemaal eigen idee is het niet meer.

Ik zag laatst een lijkkist achter de motor langskomen..... :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je er ook nog iets in vervoeren behalve vloeibare dingen.

De duigen worden op hun plaats gehouden door de bodem ,deksel en de stalen banden van het vat.
Als je de bodem en deksel losmaakt dan komen de duigen los.
Haal je de duigen eruit voor een deksel om te laden dan valt je aanhanger helemaal in duigen uit elkaar.
Een vat blijft alleen heel als er iets vloeibaars in zit, het hout zet dan uit en houdt de zaak onder spanning. Als het hout uitdroogt na een tijd gaat het vat lekken.

Als je persé een rond vat wilt naam dan een stalen oliedrum.
 
Deksels blijven er in. In één deksel komt een luikje.

De boel wordt van binnen en buiten gelakt.

Komt helemaal goed.
 
... Als je persé een rond vat wilt naam dan een stalen oliedrum...
Da's nou weer een beetje overdreven, maar het klopt wel dat een vat dat uitdroogt daardoor uit elkaar valt.
Je hoeft -neem ik aan- geen vloeibare zaken te vervoeren, gaat ook moeilijk als je er in gaat zagen. Het is dus niet erg als er ruimte komt tussen de duigen, alleen moet je er dan op een andere manier voor zorgen dat de ton een stevig geheel blijft.
Wat je zou kunnen doen is rondom gaatjes boren in de ringen en elke ring aan elke duig vastschroeven met een houtschroef.
 
De deksels blijven er gewoon in. De boel blijft dus gewoon bij elkaar.

Desnoods doen ik aan de binnenzijde twee metalen banden schroeven, maar ik verwacht niet dat het nodig is.

Deze tonnen staan/liggen maanden bij de verkoper, buiten en binnen en leeg. Geen één valt uit elkaar.

Ik laat expres de beiden deksels er in zitten, zodat het hele vat zijn verband houdt, in combinatie met de banden.

Ik zie geen probleem, en mocht het fout gaan, kunnen jullie weer lachen om de foto's...
 
Beter idee: binnenkant ga ik met Tectyl inspuiten. Lijkt me stevig en duurzaam.

Iemand commentaar? Zo ja, roep maar hoor ;)


Nu even een ander onderdeel: de trekhaak. Er is geen standaard kit voor mijn type motor, dus dat wordt zelf maken. Nu zag ik op een Amerikaanse site wel een soort aftermarket-ding voor $115, op zich niet duur.

Gelukkig staan daar ook foto's bij en dat geeft me een goed idee voor materiaal en bevestiging. Gelukkig, want ik had al iets veel zwaarders en stevigers in mijn hoofd. En dat is bepaald niet fraai.

Zo ziet het ding van de Amerikaanse fabrikant er uit:
trekhaak%20aan%20sportster.jpg

trekhaak%20aan%20sportster%202.jpg


Dit is de boel los van de motor:
trekhaak%20assy%20sportster.jpg


Het is een versie die je redelijk makkelijk van de motor af kan halen. Dat hoeft van mij (nog) niet, dus ga ik het namaken uit één stuk (of zo goed als).

Net al even bij de Hornbach ed. geweest voor een goed stuk staal.

2 meter lang, 2 cm per zijde en vierkant:
stalen%20bar.jpg


Dat moet natuurlijk ook mooi rond/gebogen worden gemaakt, zodat het met het verloop van het achterspatbord mee gaat. Ik ga het daarom aan een uiteinde vastzetten op mijn werkbank, en schroef een aantal schroeven in de juiste ronding in mijn houten werkblad. Dat worden de referentiepunten voor de kromming en zijn ook een goed 'anker' om de buis tegenaan te buigen (lang leve American Choppers). Los daarvan kan ik dan hopelijk ook twee redelijk identieke rondingen maken.

Zo ver ben ik nog niet, maar ik wel vast het volgende stukje speelgoed meegenomen:

minibrander.jpg

Dat buigt een stuk makkelijker : })

Stalen bar: 9 euro
Minibrander: 12 euro, en later ook nog te gebruiken (ik zeg: BBQ *O* )

Een trekhaak zelf kost iets van 8 euro, 50 mm doorsnede.

Dat is toch de standaard afmeting (voordat ik weer iets verkeerds koop)???
 
Oh ;(


Een AUTOgeeneen, geenAUTO, ikhebgeenAUTO brander-ding???

Dat wordt weer even bij de buurman langs....


En als ik nou een heel lang met dat brandertje.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan