Howto: remklauwen reviseren (spuiten)

Nightcrawler

MF'er
24 apr 2003
31
0
apeldoorn
Beste MF-er's,

Mijn motor is nu een jaartje of 16 en dan beginnen een paar onderdelen er een stukje minder fraai uit te zien. Niet dat er zoveel op mijn teller staat, 25.500 maar mijn velgen en remklauwen zien er door steenslag en tand-des-tijds niet lekker meer uit.

In maart haalde ik me motor weer uit de winterstalling, teminste dat poogde ik want hij stondt zo vast in de remmen dat ik hem met de grootste moeite iets verschoven kreeg.
Wat bleek, de remzuigers zaten helemaal vast door jarenlang troep en doordat de remolie water aantrek zaten ze strak tegen de schijven. Tijd voor een revisie.

Door tijd en aanvankelijk kennis gebrek heb ik dit bij ensing motoren in apeldoorn laten doen. Ik moet zeggen prima lui, netjes behandeld en goed opgelost. Het enige was dat ze nogal wat geweld hebben gebruikt om de zuigers er uit te krijgen. Helaas hier en daar ook wat beschadigingen. Nu waren me remklauwen al niet mooi meer, maar na dit klusje zagen ze er echt niet meer uit.

Dat heeft mij doen besluiten om ze eens los te halen en ze te spuiten. hier volgt een foto en commentaar serie (handig he pda gsm's).




leg klaar:
  • Katoendoek (schoonmaken olie restjes)
  • remreiniger (geen ketting reiniger!)
  • paar kleine elastiekjes
  • paar boterhamzakjes
  • ducktape of schilderstape
  • ratelsleutel (bij kawa, dop 12 mm)
    [

Stap 1: los maken klauwen.

Ik behandel hier alleen even de voorremmen, maar achter is het bijna het zelfde.
Zorg voor een droge en goed met kranten afgedekte omgeving. Olie spat nog wel eens wat in het rond en je krijgt het bijna niet van je tegels af. Dek ook je velg en band goed af, je wil geen olie op je schijf,velg of band als je straks gaat rijden.

Pak een ratelsleutel en haal de remleiding los bij de remklauw. Zodra je het los haalt gaat er wat olie vloeien, echter het olie is vrij 'traag' dus je hebt ff de tijd. draai het los, doe de banjobout weer tussen de leiding, vergeet de koperen ringen niet, doe het geheel in een boterhamzakje (2 stuks) en draai er een elastiekje omheem. Nu zit het olie weer opgesloten en kan je verder met demonteren van de remklauw.

Draai de remklauw los van je frame met een ratelsleutel, pas er voor op dat de olie die in de zuiger zit niet weg loopt. Plaats de klauw een op de kop in een bakje om het restje olie te laten weglekken. Draai ook de ontluchtingsventiel er even uit.

Ik heb zelf even en hetelucht verwarming naast de klauw gezet om de olie goed weg te laten vloeien. Bij het reviseren (en helemaal spuiten) wil je geen olie op je werk.

stap 2: schoonmaken remklauw

De remklauw en goed bekijken en demonteer de remplaatjes. eerst de binnenste daarna de buitenste. Je kan de buitenste van z'n stangen halen door die iets in te drukken. Weing speling maar het kan.

Haal nu de pisons weg (plastic rondjes in de zuigers) ontvet, ontvet en nog eens ontvet de boel goed met remreininger. haal ook het veerplaatje weg en leg alles op een veilige plek schoon neer. Ik heb wel een uur zitten poeten met remreiniger en wc-papier om alle restjes weg te krijgen. Was daarna goed je handen, die remdeeltjes zijn kankerverwekend als je ze binnenkrijgt.

Eenmaal schoon ziet je klauw er dan ongeveer zo uit, kijk eens naar "mijn verf" dan snap je nu waarom ik ze wil reviseren.



Stap 3: Verf verwijderen (schuren)

leg klaar:

  • mondkapje
  • veilgheidsbril
  • dremeltool
  • dremel staalborstel en schuurtol
  • ijzer / koper borstels
  • schuurpapier bijv. K80 of K120

Doe een mondkapje en bril op, je wil die zooi niet inademen en helemaal geen vijlsel uit je ogen halen (en geloof mij het spat).

Ik heb eerst met een staalborsteltje de meest los zittende verf verwijderd. Door de bijtende werking van remolie zat het rondom de banjo bout en ventiel erg los. Dek de gaten hiervan trouwens ff af met een stukje wc-papier of tape etc.

Hierna de dremel gepakt met een schuurpapier tol. Dit werkt echt super je jaagt zo het verf er af. Alternatief is een boor met een staalborsteltje werkt ook, of lekker met de hand en schuurpapier.

Na een half uur geklooi over gegaan naar handschuur papier voor de hoekjes, dremel met een borsteltje werkt ook. Dit deel afgesloten met een schuurpapiertje K120 en daarna met wasbenzine (geen terpentine! dat is vettig) de zooi ontvet en laten drogen.
remschoonzp8.jpg


Stap 4: Primer, grondverven

Zo nu lekker weer naar binnen, ik heb besloten om de beugel waarmee de klauw vast zit aan de motor zwart te maken en de rest blauw. De beugel wordt vaak ook redelijk warm door het remmen. Dus die ga ik later met hittebestendige lak behandelen.

Deze beugel afgeplakt, alle rubbers van de zuigerstangen afplakken, de zuigers zelf en randen ook met tape bedekt. Je zuigers moeten immers vrij van verf etc blijven.
Dan krijg je dus dit:


Nu een bus (motip) primer gehaald, wit omdat me deklaag vel blauw wordt.
Primer in meerdere lagen aanbrengen, vooral niet snel te dik spuiten. Breng de lagen om de 10 minuten aan (luisterd nauwkeurig!) Wacht niet te lang dan kruipt de verf niet lekker in elkaar, wacht te kort en je krijgt snel druipers.
Ik heb 3 laagjes aangebracht, je moet nu minimaal 2 uur wachten voor verder te gaan, ik heb zelf een nacht gewacht (laat je spul wel redelijk warm liggen. in huis niet buiten).
Een tiperap door je beugel en je kan ze zo ophangen zie het resultaat na primer en schuren:

Na schuren heb ik gedaan met K600 waterschuur papier. even opruwen dan pakt de lak goed en haal je druipers mee weg. Hierna weer goed ontvetten met wasbenzine!

Stap 5: aflakken

Nodig:
  • Geduld
  • Motip remklauw lak, of andere harde lak bijv. duplex of alkalyd lak
  • schilderstape
  • spuitruimte
  • wasbenzine
  • schuurpapier K1000 of fijner
Zo nu begint het leuke werk pas. Zorg voor een vetvrije remklauw. een stofvrije spuit omgeving (zie topics hier over spuitcabines etc) en genoeg tijd.

Controleer nog een keer of alles goed is afgetapt desnoods vervang het. Vooral lak op je rubbers is niet fijn. Verwarm je verf tot max 25 graden (mocht je het in de winter doen) doe dit ook met je remklauw. Mijn werkje was op een zonnige dag dus niet nodig. Schud de spuitbus heel goed. ik heb een laagje gekloot door maar even een minuut ofzo te schudden en ik had 2 verschillende verkleuren (stomm..)

Doe handschoentjes aan en begin met spuiten. Zoals gewoonlijk dunne laagjes en begin me diagonaal te spuiten.. Wacht een kwartiertje tussen de lagen (max 30 minuten). Spuit het 2e laagje horizontaal. Afhankelijk van je zuinigheid met laagjes doe er nog een paar totdat het goed dekkend is.

Hang het geheel ergens in een stof vrije ruimte op en laat het 24 uur drogen liefst nog langer. Remolie is kl*te spul voor je verf als het te zacht is vreet het er zo in. Daarom ook geen andere gewone spuitverf gebruiken. het is echt niet hard genoeg.

mijn tussen resultaat:


Verwijder nu het schilderstape van de remklauw en onvet de klauwbeugel goed met wasbezine. Dek de mooi gespoten (blauwe) delen nu ff weer af met tape en papier.
Nu spuiten we de beugel met hittebestendige verf. dit spul moet je ook in dunne lagen aanbrengen en snel achter elkaar spuiten 5 á 10 minuten tussen een laag is prima.

Laat nu het geheel nog even een 12 uur uitharden en je remklauw ziet er weer helemaal gaaf uit. Hierna weer monteren (34 nM voor vorkbout, 24nM voor banjo bout)olie bijvullen en ontluchten. Tip draai een klein beetje gastape om je ontluchtinsboutje dat scheeld valse lucht bij het ontluchten.

Ik breng in mijn kawasaki zephyr steeds meer blauwe details aan vandaar deze kleur keuze. Je heb trouwens ook remverf in een potje maar dat is lang niet zo mooi aan te brengen als spuitverf.

dit is dan het resultaat van mijn reviseer karwei. Voor alle remklauwen dit gedaan.

remlinksblauwkleinue7.jpg

De japanse tekentjes betekenen (op elke klauw 1, held, snelheid, kawasaki) deze klauw betekend kawasaki in het kanji.

PS. Je kan er trouwens nog voor kiezen om gelijk de zuigers en rubbers te reviseren dit is al eerder beschreven in een howto
 
Laatst bewerkt:
mooi en duidelijk.

Ik moet binnenkost mijn Zephyr onder handen gaan nemen.

Eerst nog de carb terug (wat een $#@% werk, iemand tips????), dan de remmen (drie stuks) nakijken. Misschien wel een goed idee om ze meteen even te lakken.
 
Duidelijk uitgelegd, de afbeeldingen zijn wel wat klein.

Alleen heeft dit niks met remklauw revisie te maken maargoed, het spuiten ervan is me duidelijk.

foto's wat vergroot, (staan er nog wel meer op me imageshack space trouwens)
en nee het heeft niet veel met revisie te maken van de zuiger ringen etc. maargoed dat is opzich al eens uitgelegd. vindt het gewoon handig voor mezelf om alles vast te leggen en dacht laat ik eens een howto schrijven.

mooi en duidelijk.

Ik moet binnenkost mijn Zephyr onder handen gaan nemen.

Eerst nog de carb terug (wat een $#@% werk, iemand tips????), dan de remmen (drie stuks) nakijken. Misschien wel een goed idee om ze meteen even te lakken.


Martell, ik kan je niet helpen met je carbs, die nog nooit los gehad. binnenkort mischien wel nodig want tussen de carbs en blok zitten van die mooie rubbers en die zijn aardig aan het uitdrogen. In het bucheli handboek staan wel mooie plaatjes van de carbs trouwens. al vindt ik de haynes weer duidelijker uitleggen. (mocht je ze niet hebben PM me maar..). Mocht je ergens een foto van willen, ik heb redelijk wat vastgelegd zeg maar. tenmiste wat los is geweest (tank,remmen, vork, body gedeeltes) en elektronica heb ik ook "gereviseerd" d.w.z. alles los gehad opnieuw getaped, schoentjes schoon etc. Had namelijk last van een lekstroom (grrr ook z'n klote fout..)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan