Newbie vraagjes, o.a. VZ800 Marauder en VT600

dialstatic

Rookie
29 mei 2008
11
0
Eindhoven
Hey motorfans!

Laat ik me eerst even voorstellen: ik ben Bram, nieuw op dit forum, en ook nieuw in de motorwereld. Ik ben nog aan het lessen (volgende week mijn AVB examen en nu al nerveus voor de denkbeeldige acht :) ) maar natuurlijk al een beetje aan het windowshoppen voor m'n eerste motor. Het begeren van de zaak is de helft van het vermaak, toch?

De keuze voor dit subforum is natuurlijk niet toevallig - ik heb mijn zinnen gezet op een chopper. Ik les momenteel op een gloednieuwe Kawa ER-6n; een leuke fiets maar te weinig chroom naar mijn smaak ;)

Daarnaast is mijn budget enigszins beperkt. Ik wil zo rond de 3000 euro uitgeven voor een mooie fiets om het op te leren, als het ware. Voor mij hoeft al die power nog niet zo - ben altijd een rustige chauffeur geweest met de auto en ik verwacht daar qua motorgedrag geen verandering in. Zo iets in de range van 600-800cc of zo lijkt me voorlopig prima. Groot = mooi maar zwaar (lastiger voor een beginneling?) dus klein vind ik niet erg. Maar het moet natuurlijk wel een beetje 'staan': ik ben 1.81 m en vond de Virago 535 waar ik op heb gezeten toch wel aan de kleine kant. Ik heb geen ambities om indruk te maken op de 'big boys' maar wil ook niet met een 'lady chopper' thuis komen.

Heb al een beetje zitten kijken op marktplaats en motortrader e.d. en heb besloten dat het i.v.m. mijn relatief geringe kennis van motortechniek waarschijnlijk een goed idee is om naar een betrouwbare dealer te gaan. Dan maar wat meer dokken, toch? Ik heb zitten kijken naar Suzuki Intruder 700, 750 en 800, Honda Shadow vt600 en 750 etc., en heb twee specifieke fietsen gevonden die mij erg leuk lijken:

- Een Honda VT600 van '94 met nog geen 6000 km op de teller (!?) en een klein deukske in de tank (geen scheur of zo) voor 3000 euri

- Een Suzuki VZ800 Marauder van '98 met 67.000 km voor 3300 euri

Laten we er voor de grap even vauit gaan dat er nergens mee geknoeid is en de dealer betrouwbaar is (ik heb redenen om daar vanuit te gaan). Volgens de site worden alle motoren in een uitstekende technische staat afgeleverd met goede banden, kettingen en een recente onderhoudsbeurt. Er is ook 3 maanden garantie.

In feite heb ik 3 vragen voor jullie:

1. Is het in mijn geval inderdaad verstandiger om bij een dealer te kopen?

2. Wat voor chopper zouden jullie kopen, gegeven mijn budget?

3. Wat denken jullie van de twee bovenstaande beestjes?

Ik hoop dat jullie een n00b een beetje kunnen helpen :}


------------


~[EDIT] Een quote uit een ander topic in deze thread die misschien hier ook wel relevant is (ik wil nl. geen kwaad bloed zetten :N ):

ik moet dit toch ff kwijt want ik irriteer me er al heel lang aan.
vervuiling van dit topic vind ik het.
Mensen die gaan vragen:

-Hoe een motor rijdt
-Of de motor geschikt is voor hem of haar
-Of men ff hun ervaringen kan vertellen zodat men weet wat voor een motor ze moeten kopen.

GAAT ER DAN HELEMAAL NIEMAND MEER GEWOON EEN PROEFRIT MAKEN OM TE KIJKEN HOE EEN MOTOR RIJDT, OF DIE BEVALT, OF HIJ/ZIJ ER NIET TE KLEIN OF TE GROOT VOOR IS

Mensen, als je echt graag wil motor rijden dan maak je altijd eerst een proefrit, dat doe je ook als je een auto koopt en dit is echt niet anders

Hmmm, OK. Als nieuweling ben ik naturlijk nog niet echt bekend met de 'mores' op dit forum. Maar bij wijze van reactie: omdat ik maar een eindige hoeveelheid tijd voor proefritten en een BIJZONDER eindige hoeveelheid kennis heb, stel ik juist nu de mening van meer ervaren mensen op prijs. Wil je meedenken - graag en wil je je liever ergeren ook prima (je lekker ergeren is sowieso een onderschatte bezigheid ;) ). Is dit onderwerp echt ongeschikt, dan bied ik bij deze mijn excuses aan en zie het slotje wel komen O-)
 
Laatst bewerkt:
In feite heb ik 3 vragen voor jullie:

1. Is het in mijn geval inderdaad verstandiger om bij een dealer te kopen?

2. Wat voor chopper zouden jullie kopen, gegeven mijn budget?

3. Wat denken jullie van de twee bovenstaande beestjes?

Ik hoop dat jullie een n00b een beetje kunnen helpen :}

1. Ja. Als je (nog) geen verstand hebt van motoren, is kopen bij een dealer een "veilige keuze". Je betaalt iets meer maar krijgt wel garantie.
2. Dat moet je zelf tijdens een proefrit ondervinden ;) De japanse merken ontlopen elkaar niet zoveel in kwaliteit.
3. Goede keuzes :P

Ik heb ook eerst een chopper gekocht toen ik mijn rbw had. (ik bleek het motorrijden zo leuk te vinden dat een chopper na een paar jaar niet meer voldeed aan mijn wensen)

Het blijft fantastisch rijden op een chopper. :Y Ook al noemen sommigen in dit forum een japanner geen chopper maar een cruiser. Boeie :Z
 
@Unieque: Bedankt! Vooruit, dan wordt dus het een cruiser i.p.v. een chopper. Ik zou (ik zou bijna zeggen: uiteraard) graag bv. een Harley willen maar dat is momenteel om allerlei redenen een slecht idee. M.b.t. vraag 2: dat is uiteraard de enige manier om er echt achter te komen wat bij me past. Maar ik vraag me bijvoorbeeld af of ik niet een super vet obscuur merk over het hoofd zie binnen mijn prijsklasse :)

@w84me: Thanks! Ff daar posten zometeen. Ik vind die Marauder wel echt heel vet, maar maak me een beetje zorgen om de km's. Is 67k voor een nog geen 10 jaar oude motor niet wat veel? Of maakt dat weinig uit als 'ie goed onderhouden is?

Ik heb trouwens ook zo mijn twijfels over het bijzonder lage kilometrage van de VT600...das zo'n 400 km/jaar. Als er niet mee geknoeid is, is er dus erg weinig mee gereden. Is dat over het algemeen 'erg'?

Jaja, ik ben niet snel tevreden...zitten er niet teveel kilometers op, dan zijn het er wel te weinig :)
 
Laatst bewerkt:
@Unieque: Bedankt! Vooruit, dan wordt dus het een cruiser i.p.v. een chopper. Ik zou (ik zou bijna zeggen: uiteraard) graag bv. een Harley willen maar dat is momenteel om allerlei redenen een slecht idee. M.b.t. vraag 2: dat is uiteraard de enige manier om er echt achter te komen wat bij me past. Maar ik vraag me bijvoorbeeld af of ik niet een super vet obscuur merk over het hoofd zie binnen mijn prijsklasse :)

@w84me: Thanks! Ff daar posten zometeen. Ik vind die Marauder wel echt heel vet, maar maak me een beetje zorgen om de km's. Is 67k voor een nog geen 10 jaar oude motor niet wat veel? Of maakt dat weinig uit als 'ie goed onderhouden is?

Ik heb trouwens ook zo mijn twijfels over het bijzonder lage kilometrage van de VT600...das zo'n 400 km/jaar. Als er niet mee geknoeid is, is er dus erg weinig mee gereden. Is dat over het algemeen 'erg'?

Jaja, ik ben niet snel tevreden...zitten er niet teveel kilometers op, dan zijn het er wel te weinig :)

Kilometerstand zegt niet zoveel. Onderhoudshistorie des te meer. 67 k voor een chopper (zo mag je ze van mij best noemen ;) ) is niet heel veel in 10 jaar. Die blokken kunnen best veel hebben als het onderhoud van de motor maar goed is geweest.

Ik vind 400 km per jaar wel heel weinig. Grote kans dat deze lange tijd stil heeft gestaan wat niet bevorderlijk is.
 
Wat wil je eigenlijk rijden ? Veel snelweg of meer binnen de stad of 80 km wegen? Als je veel snelweg doet kan het zijn dat je met de 600 net dat beetje power tekort komt. In sommige situaties is het fijn (veiliger) dat je even vlot kan optrekken en weg kan zijn.

De vt600 is naar mijn mening een beetje duur. Ik heb ze voor dezelfde prijs gezien, maar in totaal gave staat. Zo'n kleine deuk ga je aan ergeren hoor! De km-stand is inderdaad laag en hij heeft waarschijnlijk lange tijd stil gestaan. Vaak is dit erger dan een hoge km-stand. Of dit erg is is zeer afhankelijk van hoe het is gestald natuurlijk. De vt600 van voor '95 heeft een 9 liter tank. Voor sommigen kunnen dit een net te kleine tank zijn.

Ik heb overigens zelf een vt750 van onder de 3000 euro. Echter, ik heb bij een particulier gekocht. hier kwamen nog kosten bij nadat ik het een en anders moest vervangen. Maar ik had niet de luxe dat een dealer in de buurt een voor mij interessante fiets had. Dan moest ik naar een dealer aan de andere kant van Nederland en was het practisch hetzelfde als ik bij een particulier zou kopen.
Ik zou je niet zo druk maken om het gewicht. Een beetje kerel van je lengte kan dat makkelijk houden. Verder is het een goede beginnersmotor, niet te groot en zekers geen dames fiets. Stuurt goed en heeft genoeg power (ook al wens ik nu om iets meer).
Bovendien nog redelijk recent, dus zijn er genoeg aftermarket onderdelen te vinden.

De Merauder heb ik weinig kennis van. hoge km stand zegt, zoals gezegd, niet zo veel. Des te meer het onderhoud, vraag dit dus na en om bewijzen.
Je moet je meer afvragen wat je op de lange termijn wil. Nadat jij klaar bent met die Merauder krijg je hem waarschijnlijk niet meer verkocht voor een redelijk bedrag. Km stand zal dan wel tegen de 100.000km aanlopen. Natuurlijk geen probleem als je van plan om hem totaal af te rijden, paar schuivers wilt maken of later de slijptol in wil zetten. Als jij iets tijdelijks wilt voor een paar jaar kan je misschien op zoek gaan naar wat nog verkoop baar is tegen die tijd.

Ohja denk niet dat je klaar bent met je 3000. Cruisers blijf je aan knutselen ! ;)
 
Ik zou zoveel willen toevoegen, maar sleeer heeft bijna alles al gezegd -O-.

Leuk zo'n forum hoor :( :+ ;)
 
deze ken ook nog http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/201877
ik zou de vz800 kiezen :-)
en die lage km's.. och, ik kocht mijn vz800 was 7jr oud en 7000km. heb er nu dus al 15000 in 1 jaar opgezet en zit heerlijk...
maak wel een proefrit van tenminste 1.5 uur.. het originele zadel is voor velen zwaar kudt.. na 1 uur rijden..


Met alle respect Cartman.
Een proefrit van 1.5 uur ??? wie zie je daar een asp.koper toestemming voor geven.....

Advies: neem GEEN origineel zadel, zit het erop, geef wat geld uit en koop een ander zadel, keus genoeg.

Maar TS: ga voor die VZ 800, een (h)eerlijke motor, goed voor heel veel kilometers en weinig onderhoud. :] :] :]
 
@swagman.. denk dat je gelijk hebt ik mocht ook maar een uurke en bij 1.5 was het pain-in-th-ass. dus inderdaad geen origineel zadel nemen

@Natas.. valt tegen hé zo'n forward 8-) maarreh die van mij krijg je niet hoor... :]

al met al is het een heerlijke fiets.. :}
 
Allemaal hartelijk bedankt voor de input! Ik ben inmiddels al naar de Marauder gaan kijken. Een proefritje maken lijkt me beter op het moment dat ik m'n rijbewijs daadwerkelijk heb dus over het houtekontenfenomeen kan ik weinig zeggen (hoewel ik dat inderdaad ook in meerdere reviews ben tegengekomen dus het zal wel een bekend manco zijn), maar hij ziet er in ieder geval geweldig uit.

Ben toch benieuwd naar jullie mening over iets anders (hoewel ik die misschien ook wel kan raden :)). Mijn instructeur gaf me als tip om niet te beginnen op een chopper. Omdat je zitpositie en het bochtengedrag etc. zo anders is, is het lastig voor iemand die net zijn rijbewijs heeft en alleen en hele 'forgiving' lesfiets gewend is, aldus de goede man. Zijn suggestie: koop eerst een rustige tour / naked (bv. een Honda CD 600F - daar was hij erg over te spreken), rij daar een jaar op rond om gevoel te krijgen voor verkeer en wat zelfverzekerder te worden enzo, en stap dan pas over op een chopper. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Opinions?
 
Allemaal hartelijk bedankt voor de input! Ik ben inmiddels al naar de Marauder gaan kijken. Een proefritje maken lijkt me beter op het moment dat ik m'n rijbewijs daadwerkelijk heb dus over het houtekontenfenomeen kan ik weinig zeggen (hoewel ik dat inderdaad ook in meerdere reviews ben tegengekomen dus het zal wel een bekend manco zijn), maar hij ziet er in ieder geval geweldig uit.

Ben toch benieuwd naar jullie mening over iets anders (hoewel ik die misschien ook wel kan raden :)). Mijn instructeur gaf me als tip om niet te beginnen op een chopper. Omdat je zitpositie en het bochtengedrag etc. zo anders is, is het lastig voor iemand die net zijn rijbewijs heeft en alleen en hele 'forgiving' lesfiets gewend is, aldus de goede man. Zijn suggestie: koop eerst een rustige tour / naked (bv. een Honda CD 600F - daar was hij erg over te spreken), rij daar een jaar op rond om gevoel te krijgen voor verkeer en wat zelfverzekerder te worden enzo, en stap dan pas over op een chopper. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Opinions?

Ik heb ook meteen na het halen van mijn rbw een chopper gereden. Is prima te doen imo. Het is even wennen de eerste dagen maar daarna rijdt het prima. Je positie en bochtengedrag is inderdaad anders (zo'n achtje maken is wel wat moeilijk dan :P )
 
Ik heb ook meteen na het halen van mijn rbw een chopper gereden. Is prima te doen imo. Het is even wennen de eerste dagen maar daarna rijdt het prima. Je positie en bochtengedrag is inderdaad anders (zo'n achtje maken is wel wat moeilijk dan :P )


inderdaad, gewoon beginnen waar je zin in hebt. Ik ben begonnen op een Savage; lichte fiets, slappe voorvork, relatief veel koppel, ging ook prima :) als je niet elke dag gaat rijden, maakt het toch niet veel uit, dan moet je er gewoon zoveel mogelijk plezier op hebben! 8-)
 
Thanks guys. Ik denk dat jullie gelijk hebben - wennen zal het toch wel worden, en dan kan je maar beter wennen aan iets waar je ook echt graag op wilt rijden.

Je positie en bochtengedrag is inderdaad anders (zo'n achtje maken is wel wat moeilijk dan)

Yup, lijkt me ook. Ik vroeg mijn instructeur al of ik in plaats daarvan niet gewoon acht keer een denkbeeldige één mocht maken. Waarop hij zei dat ik blij moest zijn dat er niet om een denkbeeldige twaalf gevraagd word. Een instructeur met humor, blijkbaar :-)

Swagman's Marauder ziet er trouwens super vet uit, maar hoe zit dat met invoeren vanuit "Bels"?
 
Om met een cruiser te beginnen kan best. Heb ik ook gedaan. Ik kan me wel inzien in het adcvies om met een naked te beginnen, aangezien dat een veel algemenere motor-vorm is. Maar ik vind het niet leuk. Een cruiser vind ik leuk rijden, op het moment dat ik de mijne had gekocht wist ik dat dit het voor mij was. Ik heb daarna nog een tijdje een naked als leenfiets gehad. hij trekt sneller op, remt beter, neemt de bochten beter, is wendbaarder etc etc hij is op alles aspecten beter, behalve dat ik me groen en geel ergder aan dat ding.
 
Tja, en je moet even nadenken over hoeveel onderhoud je bereid bent te plegen. De een houdt netjes het chroom bij, de ander niet. Dat kost je wel de schoonheid van je motor. Die van mij wordt dan ook zoveel mogelijk gekleurd :+
 
ik word wel ziek van het poetsen overigens. Gespaakte velgen, niet te doen. Evenals die zooi die je hebt met een ketting. Maar ik hou het liever bij ivm onderhoud en veiligheid. Als ik schoonmaak doe ik meteen overal een check.
 
je zit inderdaad anders dan op een lesfiets. maar na een paar dagen zit je vanzelf goed..

maarrehh poetsen, ja dat moet je bijhouden... :X en och als de fiets na een uur weer glimt en glanst is het heerlijk om rond te tuffen... :Y en zoals hier even het boulevaardje pikken en mensen laten omkijken met die open pijpen in hogere versnelling en slakkegang :]

die van swagman is volgens mij goed onderhouden. volgens mij heb ik hem vorig jaar nog op maraudermeetings gezien..
 
Zo...gisteren even AVB ingekopt. Theorie was al in de pocket, dus nou alleen nog even met verkeer erbij :-) Nog even met instructeurs en andere leerlingen gepraat over wat hun eerste aanschaf was (of gaat worden) en eigenlijk was iedereen het tovh wel over twee dingen eens:

1. een naked bike is op alle fronten een betere aanschaf
2. ondanks dat moet je je hart volgen (OK, dat klinkt een beetje melodramatisch maar jullie weten vast wel wat ik bedoel....net als een auto of een huis koop je een motor niet alleen met je verstand maar ook met je gevoel).

Het gaat dus gewoon een cruiser worden, want daarom ben ik er 'in the first place' mee begonnen. En eigenlijk staat zelfs dat poetswerk me niet eens tegen :-)

Ook wel vet: op mijn werk is er een motorvereniging waar je je voor nog geen drie tientjes per jaar bij kan aansluiten, die regelmatig toeren en belangrijker: ze hebben een hal met de nodige tools waar ervaren rijders zeg maar les geven aan n00bs zoals ik in motortechniek en het broodnodige onderhoud e.d. Dat is sowieso iets wat ik graag wil: heb geen behoefte om dat ding in de schuur te zetten en er alleen naar om te kijken als de zon schijnt.

Maar om de thread toch maar aan de gang te houden, weer een vraagje voor jullie: hebben de meesten van jullie je eerste fiets pas gekocht nadat je je rijbewijs had gehaald? Mij leek dat logisch, maar er waren gisteren op de examendag verbazingwekkend veel lui die al een fiets in de schuur hadden staan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan