Tik in blok (ZXR400)

Xiox

Die hard MF'er
10 apr 2007
721
0
Ik heb een tijd geleden een zxr 400 gekocht. Deze had een tijd stilgestaan en startte niet.Ik heb de carburateurs gereinigd, de kleppen gesteld, de carburateurs gesynchroniseerd, nieuwe inlaat rubbers e.d.

Dus gewoon een goede grote beurt gegeven. Als ik nu de motor start heb ik een tik in het blok. Deze tik doet zich zowel in neutraal stand als in de versnelling voor. Het lijkt alsof de tik vanuit de bovenkant (kop) van het blok komt.

Als de motor stationair draait dan hoor je de tik nauwelijks, maar als ik gas geef dan begint de motor te ratelen, vooral als ik het gas loslaat (hij ratelt zegmaar na).

Nu dacht ik misschien de nokkenasketting (spanner) maar ik hoorde dat dat geluid verdwijnt zodra je gas geeft ?

Kan iemand mij hiermee van dienst zijn ?

p.s. de kleppendeksel gaat a.s. week weer open om toch de kleppen nog een keer na te meten ( zoals je ziet begin ik aan mezelf te twijfelen ;( )
 
Laatst bewerkt:
zou pitting op de nokkenas kunnen zijn. daar had ik ook last van. alleen heb ik het idee dat nadat alles vernieuwd was de tik er nog min of meer zit. kan ook tussen me oren zitten. maar volgens mij heb het nog. maar hoop het niet voor je...want mijn reparatie wass 1600 pleuro en ik had gelukkig nog garantie bij motoport :X .(heb een hele lijst hiero wat er allemaal aan gedaan is waarom het zo duur werd)
 
Als de kleppen wat aan de ruime kant staan doet zo'n ding het al gauw, ff nameten inderdaad. Pitting in de nokkenassen kan inderdaad ook maar ik neem aan dat je dat gezien zou hebben met het kleppen stellen.
 
Mijn zxr400 had bij meer dan 130000 misbruik nog geen pitting, dus daar zou ik niet al te veel op rekenen.

Een kapotte nokaskettingspanner is wel een relatief vaak voorkomend probleem.
 
Donderdag gaat de kleppendeksel er weer van af en zal ze weer ff na meten, maar een kapotte nokas kettingspanner zou een oorzaak kunnen zijn ? Of verdwijnt dit geluid met gas geven ?

Weer bedankt
 
Yup, klinkt als een big-end lager. Met een koud blok, de eerste paar minuten, hoor je er zeker nog vrij weinig van en dan begind het te komen?

Nog een paar 100km en je gaat vermogen verliezen tot er niet meer mee te rijden valt. Fixen is haast niet te doen omdat het persen en balanceren van een nieuw lager net zoveel kost als een 2e hands blok.

Hou het goed in de gaten en ga alvast rondkijken of je ergens een blok tegenkomt anders hebbie straks geen lopende motor voor de zomer.

Ik had zo'n 2 jaar terug hetzelfde, heb toen 2e hands een blok gevonden bij zo'n motorsloopboer. Woekerprijs van 600 euro betaald voor dat blok B|
 
Het is al een tijdje geleden dat er op deze pagina gereageerd is maar XioX,
Ik ben benieuwd hoe je dit probleem hebt weten op te lossen, deze symptonen lijken gelijk aan de mijne. Kleppen zijn ook gesteld, maar de tik/ratel wat uit de bovenkant van het blok lijkt te komen is niet weggegaan. Koud of warm met oplopend toerental word het geluid steeds harder.
Stationair hoor je het niet.
 
De grootste kans is/ en bekend probleem is dat de tuimelaars inslijten.
Als je technisch bent is het te doen. Zo niet dan niet aan beginnen.
Kan een hoop fout gaan.
Ik heb precies zelfde gehad. Wel zelf opgelost
 
Terug
Bovenaan Onderaan