Welk motorblok?

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Ik wil een custom bouwen. Mijn Kawa Z1000 '77 is af en nu wil ik totaal iets anders.
Het moet een beetje een Fatboy achtige fiets worden. Ik wil eerst een keuze maken voor een motorblok maar ik kom verschillende soorten blokken tegen. Panhead, Knuckelhead, e.d
Wat is nou wat of m.a.w. waar zit em het verschil?

Ik hoop dat het nu antwoorden gaat regenen!!

8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
 
Wat wil je precies?

Het verschil van de blokken is meer de ontwikkeling die HD gemaakt heeft, vanuit de bv de Flathead gezien(daarvoor had HD ook al blokken maar die zijn niet zo verkrijgbaar/gewild/fuctioneel)

Je hebt oplopend de Flathead/Knucklehead/Panhead/Early shovelhead/late shovelhead/ Evolution/Twin cam.
Jou keuze zal afliggen of je echt wilt toeren met de Motor, of je sleutelen leuk vind, en de vorm van je motor.
Wil je echt iets in de richting van een Fatboy maken kun je alle kanten in. Alhoewel de Twincam en de Evo dan denk ik eerder uit de bus komen, is een Shovel/pan ook heel mooi.
Wil je bv meer richting Bobber dan kun je bv een Knuckle/flathead er onder zetten.

De Flathead heeft(ik zeg dit even allemaal uit mijn hoofd, dus ik kan er zeker wat de Knuckle langs zitten) 750 cc, de Flathead 1000cc, de Pan 1200cc, de early shovel 1200 cc, de late shovel 1340, de evo 1340, en de twin cam 1450/1584.

Met uitzondering van bv speciale modellen of modellen voor zien van aftermarket spullen.
Dus het is een beetje aan je eigen keuze welk blok ideaal is voor je.
 
Verry interesting allemaal :)

Sleutelen vind ik op zich leuk om te doen. Anders zou ik ook niet aan het bouwen beginnen. En zolang het sleutelen als gevolg van motorische problemen geen wekelijks terugkerende bezigheid wordt, geen probleem.

En uiteraard ben ik al flink aan het googelen geweest maar vind de informatie op het eerste gezicht TE uitgebreid. Nergens vind je berichten van gebruikers over hun bevindingen... ;(

Maar hoe zit het eigenlijk met andere blokken zoals die van S&S, RefTech of Ultima, zit daar veel verschil in? en zo ja, zit em dat in de kwaliteit, uitvoering of wat?
ben benieuwd!!

Kikke fiets trouwen Black Bull ;)

8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Robberobbe.

S&S enz zijn aftermarket spullen/onderdelen. Vaak word dit gebruikt bij bv het opvoeren van de blokken. Je kunt hele blokken hiervan opbouwen

Ik heb me laten vertellen(ik kan dit niet bevestigen) dat deze kwa kwaliteit zeker goed moeten zijn.
Ik heb hier laatst ook een stuk over gelezen(zie Bigtwin juni 2008)
Ik kan hier geen persoonlijk oordeel geven of dit klopt of niet?
 
Ik hoor ook dat S&S goed spul levert, tenminste, Orange County Choppers zegt dat in de States motorblokken moeten voldoen aan EPA wetgeving en dat de blokken van S&S gecertificeerd de fabriek verlaten en ze dus niet meer getest hoeven te worden. Of dat voor OCC de doorslaggevende reden is, dat denk ik zelf van wel, maar over de kwaliteit t.o.v. andere merken laten zij zich niet uit. 8-)
 
s&s en ultima maken blokken die beter zijn dan de originele van HD maar ook duurder, mede door de veelal grotere cilinderinhoud.
als jij een goedkoop knuckleblok kan vinden mag je het me altijd laten weten. zijn zeldzaam en bijgevolg dus duur. waren indertijd snelle blokken
 
Terug
Bovenaan Onderaan