linkse tap uitboren

pagode

Die hard MF'er
20 sep 2005
315
0
Asse
Gegroet,

Er was een bout afgebroken die de cilinderkop en de cilinder samenhield tegen het onderblok. Daar de bout inwendig was afgebroken kon ik er niets meer op lassen.
Ik heb dan maar een gat voorgeboord in het resterende stuk van de afgebroken bout om ze er daarna uit te halen met een linkse tap, maar deze is helaas ook afgebroken.
Wat is de volgende stap nu? Tap steekt ook een cm in het M6 gat van het onderblok dus ik heb geen werkruimte om met een tang of iets dergelijks de tap eruit te halen.
Valt dit nog uit te boren met iets anders, eventueel onder de kolomboor, goed gecentreerd?

Alvast bedankt voor de reacties,
Frederik
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een groot probleem hebt :') Dit tap is waarschijnlijk van zulk hard materiaal dat je het niet uit kan boren (gewone tappen ieder geval wel, weet niet hoe het met linkse tappen zit) als je het wel wilt proberen zou ik een kobalt boortje halen bij de beter gereedschapszaak en dan met veel snij olie boren. Maar ik geef je weinig kans.

Andere optie is met een centerpons de linkse tap rechts om het gaat uit proberen te slaan met een hamer.

Als de tap erg vast zit met die zelfde centerpons een paar goede rammen er op geven met de hamer, dan komen ze meestal wat losser te zitten, en dan weer rond proberen te tikken.

Of de tap proberen kapot te slaan in kleine stukjes en er dan uitpeuteren met een klein scchroevendraaiertje. Maar dat is meestal niet zo goed voor het materiaal er omheen.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Cobalt boor oid dacht ik. Ik heb afgelopen maand nog een afgebroken linkse tap uit geboord.
Die boren zijn "knokenhard" . Een kleine buiging resulteert in breuk van de boor (eigen ondervinding) Boor met een drijver wer aan gruzelementen geslagen en met een magneet euit gehaald. Maar de klus was geklaard.
Je kunt ook een widia steenboorje scherp slijpen, is me ook al een paar keer gelukt.

succes

edit: en geduld

edit2 Vonk eroderen is ook een mogelijkheid, maar dat hebben de meeste niet thuis staan.
 
Laatst bewerkt:
Gegroet,

Er was een bout afgebroken die de cilinderkop en de cilinder samenhield tegen het onderblok. Daar de bout inwendig was afgebroken kon ik er niets meer op lassen.
Ik heb dan maar een gat voorgeboord in het resterende stuk van de afgebroken bout om ze er daarna uit te halen met een linkse tap, maar deze is helaas ook afgebroken.
Wat is de volgende stap nu? Tap steekt ook een cm in het M6 gat van het onderblok dus ik heb geen werkruimte om met een tang of iets dergelijks de tap eruit te halen.
Valt dit nog uit te boren met iets anders, eventueel onder de kolomboor, goed gecentreerd?

Alvast bedankt voor de reacties,
Frederik

Zijn speciaalwerktuigjes voor van o.m. Snapon. Het is een klusje waar een hoop gepriegel bij komt te kijken, het boren wil ook niet best lukken afhankelijk van de hardheid van het tapeind.

Oplassen van een stukje is best lastig. Moet met tig dacht ik.
Startwin in Loenen kan het wel.
 
Cobalt boor oid dacht ik. Ik heb afgelopen maand nog een afgebroken linkse tap uit geboord.
Die boren zijn "knokenhard" . Een kleine buiging resulteert in breuk van de boor (eigen ondervinding) Boor met een drijver wer aan gruzelementen geslagen en met een magneet euit gehaald. Maar de klus was geklaard.
Je kunt ook een widia steenboorje scherp slijpen, is me ook al een paar keer gelukt.

succes

edit: en geduld

edit2 Vonk eroderen is ook een mogelijkheid, maar dat hebben de meeste niet thuis staan.
:^
dit deden we "vroeger" toen ik nog draaier was ook als er bv. een centerboortje afbrak
het puntje van de steen boor is namelijk harder
 
jawel hoor, zit alleen niet erg in de buurt geloof ik.
Volhardmetaalboortje op de kop tikken, gaat het wel mee lukken.

Nee George, die heb jij ook niet thuis staan... :+

Wat niet weg neemt dat ik graag over jouw soort machinepark zou kunnen beschikken...

Vonkerosie zat ik ook gelijk aan te denken, bijzonder effectief.
Daar zal de TS alleen wel een bedrijf voor moeten vinden.

Eerst het uitboren maar proberen, het is een rotwerkje maar het zou moeten lukken.
 
bedankt voor de snelle service collegas.

Van welke legering zijn die hardmetaalboordjes, dat ik een naam kan zeggen tegen de verkoper.

Tot op welk punt kan je een helicoil monteren? Het gat waar de bout inkomt is M6, en daarrond heb ik nog een 1,5mm, ik heb al wat scheef geboord dus het gat zit niet meer gecentreerd. Als al de taprommel er uit is dacht ik het geheel uit te boren en er een helicoil in te steken. Hoeveel plaats moet je dan rekenen die de helicoil zal innemen, naast de M6bout die er zal inkomen?
 
Hardmetalen boortjes zijn van, jawel, hardmetaal :P zijn teveel merken van om op te noemen. Neem een korte boor of spotboor (nc centerboor) dat werkt het makkelijkst en gaat niet zo snel stuk.

Helicoil M6 wordt met 6.3mm geboord volgens meneer helicoil. Als het gat echt serieus groter is gaat het waarschijnlijk geen helicoil worden die je gaat redden.
Alternatief is op zoek naar een draadbusje die het verschil wel kan overbruggen of zo'n busje zelf maken/laten maken.
 
Nog dieper boren wordt moeilijk want dan heb ik er een olieaflaatbout bij denk ik. Moeten we er wel nog eerst een bout kunnen invastschroeven natuurlijk ;)
Eerst maar eens naar de betere borenboer gaan want in men lokale winkel hadden ze geen hardmetalen exemplaren.
Valt op een of andere manier het gat niet op te vullen met iets wat zicht hecht aan de buitenwand, hier dan opnieuw M6 boren en draad trekken... Ik denk maar luidop.

u hoort nog van me als het misloopt :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan