Is de scooter in Italië alleen maar levensstijl of meer?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Medescooterraars,

Ik vraag mij al een tijdje af hoe het eigenlijk komt dat de Yamaha t max in Italië zo goed verkocht wordt. Natuurlijk niet op het gebied van kwaliteit of kwaliteiten, die zijn bekend maar meer het volgende:

Een t max zit in ons land toch al zo rond de 10.000 euro dus hij zal verhoudingsgewijs net zo duur zijn in Italië. Hier te lande is het voor veel mensen moeilijk om een auto en daarnaast een "dure" motor(scooter) te rijden dus hoe zit het in Italië eigenlijk?.
Zeker in het huidige Italië, wat toch niet "bol" staat van het geld(onder de burgers)

Of rijden veel mensen daar alleen maar scooter wat gezien het mooie weer ook best zou kunnen? maw hebben veel mensen dus niet beide in de garage?

Wie kan me hier meer over vertellen, aangezien ik zelf nog niet(een dagje slechts)het genoegen mocht meemaken hier eens op vakantie te gaan en mensen daar eens wat vragen over te stellen.

Of is het een levensstijl? :] Het feit dat Italianen trots zijn op de scooter? :}
 
Ik weet wel dat Italianen 'iets' met scooters hebben. 't Zal daar wel wat toegankelijker zijn. Hier in Nederland worden scooters natuurlijk snel geassocieerd met hangjongeren ed, en daar is het gewoon een makkelijke manier van verplaatsing die algemeen geaccepteerd is.

Ik zag er laatst iets over op de TV geloof ik. Vraag me alleen niet welke zender enzo :/
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al een paar keer (dus 2 :P) in Rome op vakantie geweest, met de auto. Ik moet wel zeggen dat ik de motorscooters alleen in de stad zag, nooit op snelwegen, autowegen. Maar de meeste motorscooters daar waren 125/150cc. Dus een paar 250+cc komt vast wel op de snelweg, maar op zich zijn die wel schaars in de stad.

Ik zag eigenlijk in Rome nauwelijks normale motorfietsen, wel een SM die door Rome heen heeft geragd :o . Ik denk daar loop je een beetje voor lul als je niet met een scooter rijdt in de stad. Het is ook best handig, omdat je helm onder de zadel kan zetten. Van wat ik kan herinneren is dat bijna iedereen rijdt daar met een jethelm (voor de zomer).
 
Interessante vraag van Frank7 die vooralsnog niet beantwoord is...
Onze correspondent ter plaatse [iedereen weet wie ik bedoel] kan daar vast meer over vertellen; ik ben er ook benieuwd naar.
 
Hier doel ik dus onder andere op:

De verkopen van de eerste 6 maanden in Italië:

full



Oke, nu hebben ze ongeveer 60 miljoen inwoners, 4 keer zo veel als hier maar dan nog.
Dan zouden er dus hier 500 tmaxen over de toonbank per maand moeten gaan en da's nogal wat...
 
Laatst bewerkt:
Wat dacht je van het klimaat, dat sowieso veel meer uitnodigd op stap te gaan zonder blikken regenjas?
 
Hier doel ik dus onder andere op:

De verkopen van de eerste 6 maanden in Italië:

[afbeelding]


Oke, nu hebben ze ongeveer 60 miljoen inwoners, 4 keer zo veel als hier maar dan nog.
Dan zouden er dus hier 500 tmaxen over de toonbank per maand moeten gaan en da's nogal wat...
Zo, bij de top 10 slechts 1 echt Italiaans merk vertegenwoordigd. Dat is toch wel verrassend. Daar waar je vroegah (jaren 70/80) struikelde over de Vespa's in de Italiaanse binnensteden.
 
Wat dacht je van het klimaat, dat sowieso veel meer uitnodigd op stap te gaan zonder blikken regenjas?
Oke, maar dat geldt natuurlijk ook voor motorfietsen? Ik weet niet hoe de verkoop aantallen daarvan liggen.
 
In steden is het met de scoot natuurlijk veel makkelijker overal te geraken dan met een auto. En als je er al met de auto kunt komen moet je hem ook nog proberen te parkeren. Bovendien zijn in veel oudere stadjes de straten zo smal dat alles groter dan een fiat panda zowieso vragen om problemen is.

En op de scooter valt je hippe kleding ook meer op dan in een auto uiteraard. Daar zijn ze ook nogal gevoelig voor die Italianen.
 
ja idd, ik zag vrij weinig normaal jet helmen. De meeste waren van die design spul of retro.
Wel goed dat sommigen van ze, van die dekjes hadden, om hun onderlijf te beschermen tegen de regen, op hun scooters. En natuurlijk de supergrote visiers.
 
Ik denk ze hechten meer waarde aan hun kleding, gezicht en kapsel. Ik bedoel scooteren is leuk maar als je een maal aankomt, moet je wel goed uitzien. *D
 
plus dat ze stukken goedkoper zijn dan hier zonder bpm,superbelastingheffing en je met je autorijbewijs gewoon op n 125 mag rijden. :Y hier mag dat allemaal niet.
 
Een parkeerprobleem zei je??????????

LOL; geweldige foto, kom daar hier maar 'ns om.
Vraag me af of en zoja hoe ze hun scooters krasvrij houden in zo'n mierennest van scooters.
 
2 jaar terug was ik in Tel Aviv en daar reden ze ook al zoveel met de scooters rond.

Ik denk dat het klimaat er heel veel mee te maken heeft. Nu heb ik vroeger in de begin jaren enkel en alleen een motorfiets gehad maar dat zou ik nu niet meer willen hebben wat ook niet meer realistisch is.

En krasvrij houden. Als je die foto bekijkt dan heb ik er mijn twijfels over hoor.
 
En hier is dan "de correspondent ter plaatse", met dank aan zzz! *D

Een motor is ook hier "cool" hoor, maar wordt hier relatief weinig in de stad gebruikt omdat ze weliswaar sneller zijn dan auto's, maar wel rijdende chicanes blijven. Een op het circuit fantastische R1 heeft in de stad een heel wat minder gerespecteerde positie want 150cc'ers draaien rondjes om hem heen en ook grotere scooters als Bev500 en T-max hebben weinig moeite om de R1 al gauw uit het zicht te rijden. En natuurlijk onderweg te telefoneren of sms'en, want dat is hier helaas grote mode. Als ik in de stad in het drukke verkeer een paar auto's voor me een motor zie ben ik al bezig met andere lijnen te bedenken hoe er zo snel mogelijk langs andere gaatjes voorbij te komen voordat de anderen dat doen. Het gevaar om dicht bij een motor te blijven is namelijk dat je zodanig door hem gehinderd wordt (en dat doet-ie gegarandeerd) dat een andere scooter hem én jou tegelijk voorbij komt. En dat kàn niet natuurlijk... })

Het verkoopsucces van de T-max is eenvoudig te verklaren: het is een fantastisch rijdende scooter, niet voor niets door Yamaha onder het hoofdstuk "motorfiets" geplaatst in plaats van bij "scooters" zoals zijn broertjes als de Majesty. En in de loop der jaren heeft de T-max in Italië (hij maakte zijn wereldpremière in 2001 hier in Napoli) een ware cultstatus bereikt, dat wil zeggen dat er grote groepen zijn die T-max blijven kopen ook al zijn er voor hetzelfde geld gelijkwaardige of zelfs superieure scooters te koop (Nexus 500, GP800). Het is net als Bose, iedereen denkt dat de T-max de beste en de snelste is (verschil is dat Yamaha altijd veel voor je geld teruggeeft), veel Italianen weten niet eens dat in de sprint de T-max het moet afleggen tegen kanonnen als SilverWing 600, Burgman 650 en Beverly 500.

De jongens met veel te grote zonnebrillen (hoe KUN je 't dragen :r ), Momo-Design-helmen, openstaande zwarte glimblouse en iPhone 2.0 rijden het liefst op T-max en zitten daar ook graag op als deze geparkeerd staat. Ook populair zijn de SH (als 300i natuurlijk, moet nog Cultstatus bereiken) en de Beverly (als 500 of als Cruiser/Tourer met MASTER-blok). De rest wordt voornamelijk op functioneren gekozen, vandaar dat de zeer hoog presterende SH150i altijd de neus vooraan heeft. De GP800 wordt nog niet zo heel veel gesignaleerd (vandaag weer door eentje ingehaald op de snelweg, als ze in Nederland DAAR niet naar zwaaien.... :W ) maar ALS er eentje geparkeerd staat is dat wel meteen de bink van de buurt (NOG grotere zonnebril hahaha 8-) _O- )

Een scooter is Lifestile? Een scooter is voor verplaatsen? Allebei!
 
Vraag me af of en zoja hoe ze hun scooters krasvrij houden in zo'n mierennest van scooters.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
_O- _O- _O- _O- _O-













;( ;( ;(
 
Laatst bewerkt:
En hier is dan "de correspondent ter plaatse", met dank aan zzz! *D

Een motor is ook hier "cool" hoor, maar wordt hier relatief weinig in de stad gebruikt omdat ze weliswaar sneller zijn dan auto's, maar wel rijdende chicanes blijven. Een op het circuit fantastische R1 heeft in de stad een heel wat minder gerespecteerde positie want 150cc'ers draaien rondjes om hem heen en ook grotere scooters als Bev500 en T-max hebben weinig moeite om de R1 al gauw uit het zicht te rijden. En natuurlijk onderweg te telefoneren of sms'en, want dat is hier helaas grote mode. Als ik in de stad in het drukke verkeer een paar auto's voor me een motor zie ben ik al bezig met andere lijnen te bedenken hoe er zo snel mogelijk langs andere gaatjes voorbij te komen voordat de anderen dat doen. Het gevaar om dicht bij een motor te blijven is namelijk dat je zodanig door hem gehinderd wordt (en dat doet-ie gegarandeerd) dat een andere scooter hem én jou tegelijk voorbij komt. En dat kàn niet natuurlijk... })

Het verkoopsucces van de T-max is eenvoudig te verklaren: het is een fantastisch rijdende scooter, niet voor niets door Yamaha onder het hoofdstuk "motorfiets" geplaatst in plaats van bij "scooters" zoals zijn broertjes als de Majesty. En in de loop der jaren heeft de T-max in Italië (hij maakte zijn wereldpremière in 2001 hier in Napoli) een ware cultstatus bereikt, dat wil zeggen dat er grote groepen zijn die T-max blijven kopen ook al zijn er voor hetzelfde geld gelijkwaardige of zelfs superieure scooters te koop (Nexus 500, GP800). Het is net als Bose, iedereen denkt dat de T-max de beste en de snelste is (verschil is dat Yamaha altijd veel voor je geld teruggeeft), veel Italianen weten niet eens dat in de sprint de T-max het moet afleggen tegen kanonnen als SilverWing 600, Burgman 650 en Beverly 500.

De jongens met veel te grote zonnebrillen (hoe KUN je 't dragen :r ), Momo-Design-helmen, openstaande zwarte glimblouse en iPhone 2.0 rijden het liefst op T-max en zitten daar ook graag op als deze geparkeerd staat. Ook populair zijn de SH (als 300i natuurlijk, moet nog Cultstatus bereiken) en de Beverly (als 500 of als Cruiser/Tourer met MASTER-blok). De rest wordt voornamelijk op functioneren gekozen, vandaar dat de zeer hoog presterende SH150i altijd de neus vooraan heeft. De GP800 wordt nog niet zo heel veel gesignaleerd (vandaag weer door eentje ingehaald op de snelweg, als ze in Nederland DAAR niet naar zwaaien.... :W ) maar ALS er eentje geparkeerd staat is dat wel meteen de bink van de buurt (NOG grotere zonnebril hahaha 8-) _O- )

Een scooter is Lifestile? Een scooter is voor verplaatsen? Allebei!

Ja de Italiaan is een aparte maar wel een leuke en bellen dat gaat de hele dag door. Hoe hou jij je trouwens staande op het gladde asfalt na een regenbui? Ik kon met mijn XT wel leuk driften maar om dan nu bij elke regenbui te doen gaat me iets te ver of het je een zachte compound?
 
Een t max zit in ons land toch al zo rond de 10.000 euro dus hij zal verhoudingsgewijs net zo duur zijn in Italië. Hier te lande is het voor veel mensen moeilijk om een auto en daarnaast een "dure" motor(scooter) te rijden dus hoe zit het in Italië eigenlijk?.
Zeker in het huidige Italië, wat toch niet "bol" staat van het geld(onder de burgers)

Of rijden veel mensen daar alleen maar scooter wat gezien het mooie weer ook best zou kunnen? maw hebben veel mensen dus niet beide in de garage?

*O* @ Buikschuiver en alle anderen bedankt voor jullie antwoorden! *O*

Al is mijn vraag nog steeds niet helemaal beantwoord }) }), eigenlijk.

Waarschijnlijk hebben veel Italianen geen auto naast hun scooter daar een t max toch wel een duur speeltje is wat daar als warme broodjes over de toonbank gaat.
En dat vroeg ik me dus eigenlijk af, of dat zo is.
 
Laatst bewerkt:
'k Ben net terug van Zuid-Spanje, de kanten van Malaga.
'k Heb me daar dagelijks de ogen uitgekeken op al het motorscootergeweld aldaar.
Voor mij was het heel duidelijk :
De Spanjaard gebruikt zijn motorscooter als snel-en-handig-verplaatsingsdingetje.
De cc's liggen meestal tussen de 100 en 400 cc met enkele uitschieters (bvb T-max).
Ik zag daar mannen van +50 met een CygnusX van de markt terugkomen : achter op de zadel pakken groenten en fruit, tussen de voeten nog allerlei gekochte spullen.
Ik zag daar èèntje een levering brengen aan een winkel : wat hij allemaal op z'n scoot had geladen, dat moet ik al serieus stapelen in het koffer van m'n renault.
Ik had sterk de indruk dat het voor de meesten de scoot hun hoofdvervoermiddel is....
Misschien heb je hier iets aan, Frank7.
 
Ik denk dat ook het postuur van de italiaan er sterk aan bij draagt. Ik zie mezelf, met mijn 1.87m, als gemiddelde nederlander. Maar wanneer ik op een scooter zit heb ik sterk het idee dat het vervoermiddel toch voor een ander type mens is ontworpen. Volgens mij sluiten italianen daar beter bij aan.

Verder denk ik dat de populariteit van de scooter in steden als Rome uit noodzaak is geboren. Je kunt je er bijna niet meer verplaatsen in de auto zonder je reistijd enorm te verlengen. Laat staan parkeren. De scooter is wendbaar, goedkoop en een multifunctioneel vervoermiddel die je bovendien ook nog eens goed kunt parkeren (alhoewel de foto van Marcooo iets anders doet vermoeden). Het antwoord op de vraag: Waarom dan niet (of minder) in steden als Parijs en Londen is simpel: het weer is er gewoonweg te belabberd.
 
Laatst met die vrijlating van Betancourd(zal wel niet goed geschreven zijn) in Parijs viel me op dat je achter in beeld practisch alleen maar scooters voorbij zag komen en een enkele motor.
In Londen lijkt me inderdaad het weer de spelbreker al lijkt me de gemiddelde brit geen scootertype.
 
Terug
Bovenaan Onderaan