honda cb360 disc

Matt Mobylette

Die hard MF'er
26 nov 2007
335
0
Nou gisteren onder het werk belde mijn pa op, ja er staat hier in de buurt een leuke motor te koop zag ik... een honda cb360.... denk ah leuk zal eens kijken... 8-)

s'avonds thuis gekomen advertentie bekeken en gebelt *O*
half 9 zouden we gaan kijken,

ding stond al een paar jaar stil en liep dus niet, zag er verder erg goed uit...
de oude man kwam ook erg betrouwbaar over dus leek ons een leuke beginnersfiets.... aangezien ik al aardig wat sleutel ervaring heb moet dit wel goedkomen en hopelijk leer ik er en hoop van.
Foto's:
jz48Cbupv6A.jpg

g5qeAUvnaZ2NZFt9zEKI6g.jpg

EplvRRg8o1NA.jpg

DSC00226.jpg

DSC00225.jpg


wat is de planning, als eerst lopend maken, grote beurt geven....
nieuwe bougies, banden, ketting/tandwielen, olie, remblokken etc... zodat hij netjes loopt en dan ga ik heb ombouwen naar een caferacer 8-) *O*

dinsdag mijn avb gehaalt hopelijk over een tijd dus mn rijbewijs, heb nog even om te sleutelen *O* :]


waar kan ik goed onderdelen vinden voor dit type? contactpunten, ketting/tandwielen, pakkingen etc....? O-)
 
Leuk! 8-) Een CB360 was mijn eerste motor. 8-)

DSC05008.jpg

DSC05005.jpg


Zelf opgeknapt. Ik moest eigenlijk alleen nog zo'n zadel hebben als dat jij hebt. Ik heb het blok (met hulp) open moeten halen vanwege wat gebroken zuigerveren. Mijn pakkingen kocht ik gewoon bij Motoport (R'dam). Ik denk dat ze bij elke motorzaak wel tandwielen, filters, olie en bougies ervoor zullen hebben. Voor specifiekere onderdelen ging ik altijd naar Menkel Motoren in Bergen op Zoom.

Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
wat een schatje... als ik het niet zo druk had en er nog zoveel onderhoud aan mijn andere projecten als koekblikken en huidige motor moest gebeuren had ik gisteren nog een CB'tje voor de deur staan...
 
ben er ook egt blij mee ! 8-)

had al op www.roukama.nl gekeken, daar waren al dingen te vinden zoals kettingsets, contactpunten etc...

gaat goed komen, ben 2 augustus terug van vakantie dan kan ik hem op halen *O*
 
Als je de olie gaat verversen, gooi je koppelingsdeksel meteen los en maak je centrifugaal filter schoon. Daar kan in de loop der jaren behoorlijk wat zooi in zitten.
Tuimelaars checken;lopen nog wel eens in op het vlak van de nokkenas.

Oja, *O* :]
Parts:
htt p://www.davidsilverspares.co.uk heeft nog genoeg of CMSNL.kom
 
bedankt voor de tips :D

dat over dat filter heb ik indd al gelezen, heb al n monteurs manual gedownload, gaat helemaal goed komen 8-) *O*

kun je wat meer uitleg geven over het inlopen van de tuimelaars?
 
Ik heb tot nu toe 3 tuimelaars vervangen. 2x bij mijn motor (1ste was als zo, 2 door te lang doorrijden met wat weinig olie) en 1 bij een MFer (ik had er toch nog 1 liggen).
De tuimelaar moet , op de plek waar deze tegen de nok loopt, mooi glad bol zijn. Degene die ik heb gezien waren of vlak of hol weggesleten.
 
De bedoeling is om hier een redelijk low-budget project van te gaan maken.

Nou foto's zeggen meer dan woorden:
100_0247Small.jpg

100_0246Small.jpg

100_0249Small.jpg

100_0257Small.jpg

100_0258Small.jpg

100_0254Small.jpg

100_0256Small.jpg

100_0259Small.jpg

100_0261Small.jpg



Omdat we binnen helaas geen plaats hebben moet ik zolang buiten sleutelen:
100_0263Small.jpg


Maar eens begonnen:
100_0277Small.jpg

100_0268Small.jpg

100_0266Small.jpg

100_0269Small.jpg

100_0271Small.jpg

100_0273Small.jpg


beetje het idee van hoe en wat:
100_0274Small.jpg

100_0276Small.jpg


Ben nog niet echt uit over de achterkant want dit heeft het nog net niet vindt ik :P tips welkom! :cheers:

Heb nog wat vraagjes, is het normaal dat bij het eraf halen van het kapje van de dynamo er olie uitloopt? Leek me van wel maar niet egt vol vertrouwen :P

En om te starten is er dan een volle aangesloten accu nodig? Want bij een poging om hem te starten kon ik geen vonk krijgen, bougie's deden het wel.... heb er verder niet naar gekeken omdat ik niet wist of de accu hiervoor nodig is?

Dat was t voor nu 8)
 
ik vind de 360 origineel erg mooi.

ja, er loopt wat olie uit de dynamo, dat is normaal.
de honda heeft een zogenaamde accu/bobine ontsteking, je kunt zelf wel raden wat er hier ontbreekt O-)
 
Leuk fietsje (vooral in origineelstaat :X )

Heb je de achterkant van het frame er nu af geslepen?

Iig succes met je project!





... en een volle accu wil wel helpen met starten :Y
 
ja accu hangt nu in de lader maar die is overleden dus dat wordt een nieuwe halen!

Neej dat subframe is los, kun je er uithalen en weer erin zetten ;)
 
Backfire@ dat klopt als er een CDI ontsteking op zou zitten zoals de latere 400 twinnetjes .
Maar deze is nog met een punt ontsteking en dan heb je een accu nodig zit namelijk geen aparte voedingsspoel in voor de ontsteking.
Verder ziet het er nog goed uit .
Controleer even of de puntcontactvlakken nog schoon zijn zodat je zeker van ben dat daar geen probleem vandaan komt voor geen vonk en dan kan je gelijk de vervroeger asje een beetje olie geven voorde smering en de nok controleren op roestvorming anders gaat weer roet in het eten gooien .
Ik heb er vroeger (Hmm is alweer vijf en dertig jaar geleden )mee gereden .
Succes er mee
 
Laatst bewerkt:
mooie motor :)

Ik zou er wel een achterspatbord oplaten, maar hem gewoon een stuk korter afzagen. Dus een vervangend spatbord regelen (bijv origineel) en daar dan een stuk van 20? 30? cm afzagen. Dan staat het al een stuk sportiever
 
Nou geloof me mijn twinneke van 1973 heeft geen CDI en met permanente magneet gaat dat uitstekend lukken, alleen je moet hem wel aanduwen om genoeg basisspanning op te wekken.
 
Ik heb er een scooteraccu in gezet met 4A, deze was sterk genoeg om de start motor te laten draaien etc... licht, toeter alles werkt erop... maar nog steeds geen vonk :(

Morgen andere bougiekappen testen en kijken of de bobine's etc goed zijn aangesloten....
 
Kijk ook even of je puntjes wel open gaan , misschien blijven ze wel dicht staan , en die dodemansknop is eigenlijk ook best een strak plan om even te checken ;)
 
wat een klote weer :( :(

kan dus weinig doen aangezien hij buiten staat, party tent opgezet maar die waaide weg :sleep: :bom:

nouja gisteren en vandaag toch nog wat kleine dingen gedaan:
100_0278Small.jpg

Uitlaten moeten zoals de linker komen te zitten ongeveer,
spatbord ben ik nog niet over uit, even kijken hoe het staat als het achterlicht + kenteken er weer op zit ;)

kwam tot de ontdekking dat er totaal niks van dempmateriaal in de uitlaat zit:
100_0288Small.jpg

wel verstandig om te doen neem ik aan?

Uitlaten zijn van binnen ook wat geroest, hoe krijg ik dit het beste schoon? Nacht in de caustic soda zetten?

Stuur met die gekke verhoging eraf gehaalt:
100_0280Small.jpg

100_0279Small.jpg


Ik had nog een m-stuurtje liggen:
100_0284Small.jpg
,
Alleen moet die lompe hoge stuurbevesteging er nog tussen en dat is geen gezicht, dus waarschijnlijk worden het clipons,

Vreemde beugel voor de koplamp eraf gehaalt en maatje van me had nog beugels liggen:
100_0285Small.jpg

100_0286Small.jpg



Op de laatste foto zit onder de koplamp zo'n vreem dingetje (op het t-stuk) waar de remleiding naar toeloopt, is dit een controlle sensor?
Kan die ertussen uitgelaten worden? Want heb nog een nieuwe remslang liggen,.... of niet verstandig?

En dan de tank, lekker roestig van binnen dus dat wordt weer een klere werkje.
100_0281Small.jpg


Zoals ook te zien is, zit er een flinke bak plamuur tegen opgegooit.
Even kijken of het de moeite waard is om de tank netjes te maken of meteen kijk voor een vervangende.

Morgenvroeg nieuwe accu ophalen, neem gelijk de bobine's + condensators mee zodat die gecontroleert kunnen worden. Contactpuntjes gaan wel gewoon netjes.
 
dat vreemde dingetje is je remlichtschakelaar volgens mij. (op oliedruk)

een motor van dergelijke leeftijd heeft genoeg aan een schakelaar enkel op de achterrem (volgens de wet dan toch) maar je moet zelf weten of je hem wilt behouden.
 
Wordt er beetje moe van, ding wil maar niet starten...

Carburateurs brandschoon gemaakt, nieuwe accu erin, hij vonkt iig wel...

Af en toe lijkt het alsof ie ff wil en dan pruttelt hij paar slagen en is t weer weg..... lijkt ook alsof alleen de rechtercilinder in leven komt :(

nog tips? :(
 
1 tip, afstellen. De twin is lastig af te stellen, dus echt goed volgens boekje doen. En dan bedoel ik dus ook kleppen en puntjes.

Controlleer voor de grap of de linker puntje ook echt aangesloten zit op de linker bobine. Je wil niet weten hoe vaak die fout gemaakt wordt.
 
en kijk of het luchtfilter schoon genoeg is/genoeg lucht doorlaat. Zo heb ik vanmiddag het probleem van mijn honda opgelost, luchtfilter eraf deedt hij het gewoon. Met luchtfilter erop af en toe en paar klappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan