Honda CB250 (Twin) Topic

Even een vraag voor de echte kenners hier.
Voor een projectje ben ik al een tijdje aan het kijken naar een 6 versnellingsbak waarvan de koppeling door een door de bakas gestoken stang wordt bekrachtigt.
honda-cb360-usa-clutch_mediumhu0231e9007_cb40.jpg


Nu viel mij op dat zowel sommige 250 als 360 types dit hebben, maar welke precies en zijn de bakken gelijk qua afmeting?

Wat moet een onderblok met zoiets eigenlijk kosten?
 
Het gaat om de bakken van de Honda CB250G en de CB360G.
De bakken zijn identiek. De boring is verschillend dus de cilinder en kop verschillen wel. De slaglengte is gelijk, overbrengingsverhoudingen zijn voor zover ik weet gelijk (maar kunnen verschillen per bouwjaar en soms ook binnen het zelfde bouwjaar - niet typisch voor deze want het gebeurde bij veel meer modellen dat zonder enige mededeling er kleine veranderingen inopbouw plaats vonden)
De bakken zijn dus zonder meer stevig genoeg voor een 250 maar ook bij de 360 is het mij niet bekend dat er problemen zijn geweest. Volgens mij kunnen deze bakken nog wel veel meer vermogen aan.

Wat het moet kosten weet ik niet. Ze worden niet veel aangeboden en ik zou altijd gaan voor een rijdend exemplaar. In de loop van de tijd kunnen er best behoorlijk afgeracde bakken verkocht worden als zijnde nog goed.
IK weet niet precies wat voor project je in gedachten hebt maar ik zou toch kiezen voor een rijdende motor zodat je kan controleren of de bak nog goed werkt, ook al is de rest dan misschien wel volledig rot.
 
Het ziet er goed uit. Dat kuipje gaat wel veel schelen op de snelweg. Het houdt de druk weg van je borstcast.
dit was de mijne:
[afbeelding]

Dit is ie tijdens het sleutelen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

En dit is ie nu:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het ziet er netjes uit, alleen je voorrem schijf ziet er wat versleten uit. Volgens mij past een achter remschijf van een groter Honda erop. Kijk maar rond, maar dat is redelijk goedkoop te vervangen mocht het nodig zijn.
 
Het ziet er goed uit. Dat kuipje gaat wel veel schelen op de snelweg. Het houdt de druk weg van je borstcast.Het ziet er netjes uit, alleen je voorrem schijf ziet er wat versleten uit. Volgens mij past een achter remschijf van een groter Honda erop. Kijk maar rond, maar dat is redelijk goedkoop te vervangen mocht het nodig zijn.
Bedankt, meesten vinden het maar niks maar ik vind dat ie een helemaal ander karakter heeft met kuip :p.
Heb nog geen idee of dit veel verschil geeft aangezien ik 4 tot 6 weken wachttijd heb op men nummerplaat. |( :(
 
Hehe, dus in België is de bureaucratie ook in top vorm. :X
(in Nederland, om langs de gemeentehuis te gaan voor een nieuwe paspoort, moest ik via internet een afspraak aanmaken... heel erg 21ste eeuw, in tegenstelling van gewoon langs gaan.)
Klopt, schijf is allang vervangen, schijven zijn nog gewoon verkrijgbaar
Oh, mooi dan is die van jou in nette staat. Ik zag ook dat je carter was gepolijst, dat is wel netjes!
 
Hehe, dus in België is de bureaucratie ook in top vorm. :X
(in Nederland, om langs de gemeentehuis te gaan voor een nieuwe paspoort, moest ik via internet een afspraak aanmaken... heel erg 21ste eeuw, in tegenstelling van gewoon langs gaan.)Oh, mooi dan is die van jou in nette staat. Ik zag ook dat je carter was gepolijst, dat is wel netjes!
Tegen dat ik kan rijden hebben we de zomer al lang achter ons gelaten :(. Man ik haat dit land als het op papperassen aankomt.
Hoe moeilijk kan het zijn om een nummerplaat te maken?
Ik hoor en zie al die motards hier voorbij komen en ik wil echt meerijden :p
 
*BUMP*

Kom er net achter dat er wat olie gelekt word tussen men cilinder en het kleppendeksel.
Met gevolg dat de olie op men uitlaat lekt en zo rook veroorzaakt.
Echter zie ik op de technische tekening dat er geen pakking tussenzit, zou ik dit gewoon kunnen oplossen met vloeibare pakking ertussen de steken?
 
Bij mij zit er wel pakking tussen, echter vloeibare pakking kan prima, pak dan wel een die benzine en olie bestendig is:)
 
Gefeliciteerd met je kenteken! Het ziet er goed uit! :Y
Veel plezier ermee! Hopelijk hebben we nog een paar mooie regenvrije dagen, dit jaar.
Heb jij ook een rs of de gewone 250?
Zij heeft een twin, Two-Fifty. Daar zit pakking onder de kleppendeksel. (net als bij de meeste motoren) Maar ik zag je post in de Techniek deel. Ik heb nog nooit gehoord dat er geen pakking zou zitten tussen de delen. Maar het kan dus blijkbaar wel... :?
 
Ja, het is puur vloeibare :p.
Heb nu het probleem dat men linkervoorvorkpoot lekt xD. Een voorvork demonteren is dat veel werk aangezien ik dan gewoon de voorvork van die andere eronder gooi.
En weet ook waarom men motor zoveel lawaai maakt. Zit een gat in de demper onderaan ter grootte van een 2euro stuk, geeft hem alleszinds wat meer karakter xD
 
een voorvorkpoot die lekt? Dat komt omdat je keerringen versleten zijn. De voorvork bestaat uit twee delen: T-stuk en de poten. je zult eerst de poten moeten demonteren, dus wiel eruit etc. Dan het T-stuk, en om dat te doen moet je stuur eraf. en dan goed oppassen met je balhoofdlagers. Het kost wat tijd, maar na drie uur ofzo heb je de vork eraf. Echter is het zonde om hem helemaal te vervangen als een keerring(15 euro) ook heel makkelijk vervangen kan worden. Gewoon wiel eruit, voorvorkpoot eruit, poot demonteren(niet moeilijk!) en er weer op!
 
Heb nu het probleem dat men linkervoorvorkpoot lekt xD. Een voorvork demonteren is dat veel werk aangezien ik dan gewoon de voorvork van die andere eronder gooi.

Met voldoende reserve heb je het goed voor elkaar.
Op de standaard (heb je niet dus misschien opbokken met blokken onder de valbeugel), wiel er uit voorspatbord er af en remklauw lossen.
Die remklauw even met een draadje ophangen aan de kroonplaat; de slang is niet gemaakt om de klauw aan te laten hangen. En wellicht kan je ook beter even de remgreep er eerst afhalen dan voorkom je dat je er ongemerkt in knijpt en de blokken muurvast zet in de klauw.

Nu kan je de boutjes aan de zijkant van de kroonplaten losdraaien, ze hoeven er niet uit, los is genoeg.

Met een beetje draaien kan je nu de vorkpoten er uit halen. Andere er in en klaar?.......


Als je het goed wil doen is dit de helft. Bij oudere motoren kan het geen kwaad de vorkpoten te reviseren. Als dat niet nodig is kan het reinigen alle onderdelen ook al heel veel verbetering geven aan het veercomfort.
Onderin kan zich een zeer taaie drab bevinden die het soepel aanspreken van de vork echt in de weg staat. Het is natuurlijk geen superbike met snelheden van boven de 200 maar ook nu zal je op slechte wegen veel kunnen winnen.

Met het lossen van de centrale bout onderin de poot kan je het geheel uit elkaar halen.
Schoonmaken, nieuwe keerring (gebruik de oude om de nieuwe voorzichtig op zijn plaats te tikken), binnenpoot controleren op 'pitting' en als alles goed is weer monteren.
Je hebt dan een zo goed als nieuwe voorvork.

Heronder een afbeelding van de vorkpoten van een CB250RS van het Europese type uit begin jaren tachtig.
full
 
Laatst bewerkt:

Ik heb even de foto's bekeken van de andere die je hebt maar dat die vork niet lekt is of een absoluut wonder of er zit gewoon geen olie meer in hooguit wat dikke drab.
De roest pitten die je ziet onder de kroonplaat zullen bij inveren direct de keerringen beschadigen en na een tientalkeer inveren heb je dan lekkage.
De vertikale strepen die je ziet vlak boven de stofkap geven ook al aan dat er geen olie meer wordt tegen gehouden maar dat er alleen een mooie streepjescode rond de vorkpoot wordt gemaakt.
Deze binnenpoten zijn wel heel erg ver weg, eigenlijk niet meer verantwoord om op te knappen. Ook niet om tijdelijk te gebruiken want als er één druppel vorkolie op de remblokken komt zijn die ook meteen aan vervanging toe. De rem werkt dan namelijk veel minder goed, kraakt en zal vooral bij hard remmen slecht te doseren zijn.

Wat je hier nog kan doen is de onderpoten van deze lossen, reinigen en een mooi kleurtje spuiten. (zwart of aluminium kleurig)
Als je hier dan de nieuwe keerringen in zet kan je met een beetje geluk bij de ander de binnenpoten laten zitten. Alleen de onderpoten lossen, een beetje reinigen en dan met de opgeknapte onderpoten weer monteren.
Let op: bij monteren even de dop bovenaan los draaien want anders krijg je waarschijnlijk de bout er onderaan niet in. De dop moet er toch af om de olie bij te vullen. Ik heb alleen geen idee welke olie en hoeveel.
 
Weet iemand in hoeverre de onderdelen overheen komen van de nighthawk 250 uit 92 en de two fifty. En welke sites gebruiken jullie voor onderdelen?
 
Voorvorkpoten zijn ondertussen opgelost.
Die andere poten hadden last van spatroest, dus met een licht schuurborsteltje kwam het er zo af zonder dat er krassen in de poten waren. Ondertussen is ie dus terug gemaakt.

Nu binnenkort dat gat in men uitlaat nog eens oplossen door er een plaatje over te lassen :p
 
Weet iemand in hoeverre de onderdelen overheen komen van de nighthawk 250 uit 92 en de two fifty. En welke sites gebruiken jullie voor onderdelen?

De TwoFifty is wat completer dan de NightHawk.
In plaats van onderdelen die overeen komen kan je beter zoeken naar de verschillen.
Als eerste zien we de remmen en wielen. Schijfrem en gietwielen voor de TwoFifty en trommelrem en spaakwielen voor de NightHawk.
Dan heeft de TF ook een toerenteller dus een ander dashboard en een andere carterhelft rechts (voor de aandrijving van de toerenteller)
De TF heeft een middenstandaard, de NH alleen een zijpootje.
De TF heeft trillingsdempers aan het stuur (vaak zijn deze ook al weggeraakt).
De TF heeft een klein rood reflectortje onder de nummerplaat, de NH heeft twee oranje reflectoren aan de zijkant van de voorvork.
Dan blijft er nog een klein technisch verschil over; de NH heeft meestal een carburateur die verzegeld is zodat de fijnafstelling niet mogelijk is, een gevolg van het feit dat de meeste NH's hier afkomstig zijn uit Canada of de VS. De Spaanse NH's hebben dit niet maar die zijn niet veel hier naar toe gehaald.
 
Laatst bewerkt:
De TwoFifty is wat completer dan de NightHawk.
In plaats van onderdelen die overeen komen kan je beter zoeken naar de verschillen.
Als eerste zien we de remmen en wielen. Schijfrem en gietwielen voor de TwoFifty en trommelrem en spaakwielen voor de NightHawk.
Dan heeft de TF ook een toerenteller dus een ander dashboard en een andere carterhelft rechts (voor de aandrijving van de toerenteller)
De TF heeft een middenstandaard, de NH alleen een zijpootje.
De TF heeft trillingsdempers aan het stuur (vaak zijn deze ook al weggeraakt).
De TF heeft een klein rood reflectortje onder de nummerplaat, de NH heeft twee oranje reflectoren aan de zijkant van de voorvork.
Dan blijft er nog een klein technisch verschil over; de NH heeft meestal een carburateur die verzegeld is zodat de fijnafstelling niet mogelijk is, een gevolg van het feit dat de meeste NH's hier afkomstig zijn uit Canada of de VS. De Spaanse NH's hebben dit niet maar die zijn niet veel hier naar toe gehaald.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. De motor kost niet veel en het is voor mij mijn tweede motor, naast de cbr. Koop hem dus ook voor korte afstanden en soms woon/werk(pekelfietsje). Belangrijk punt voor mij is de simpele techniek dus zelf het onderhoud doen en de zuinigheid. Voor een two fifty zou ik kwa prijs op het dubbele uitkomen en dat is het voor mij niet waard.
 
Hmm ben aan het twijfelen om men cb250 (die blauwe) toch als eindwerk te gebruiken en zo op te knappen en die bruine als donor voor onderdelen.

Heb nu ondertussen al een vervanger op het oog, een Honda CM 250 uit 1983. Verkoper gaat akkoord met mijn bot dus binnenkort eens gaan bezichtigen en testrijden.

Heb nu ook een Honda cb500 25kw uit 1998 op het oog, dat zegt me meer dan zo'n CM'tje :p.
 
Laatst bewerkt:
Het is uiteindelijk dan toch een Honda CB500 uit 1999 geworden :D
Pics:
IMGP1175.jpg

IMGP1176.jpg

IMGP1177.jpg


To do:

- Gaskabel smeren (blijft beetje hangen)
- Nieuw achterremblokjes
- Eventueel nieuwe slipon moest ik die vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan