Mijn eerste motor!!!

MotorMarvin

Rookie
29 mrt 2008
22
0
Leeuwarden
Hallo iedereen.

Na lange periode van alleen maar plaatjes op internet bekijken, omdat ik toch nog geen rijbewijs had, heb ik hem nu wel, en een motor gekocht.
De keuze is gevallen op een virago 750.
Ik zal, als het niet meer regent even een foto maken, en hem posten.

Ik heb er ook nog een tweetal vraagjes over. De man van wie ik hem gekocht heb, heeft er een (bijna) nieuwe voorband op gedaan, en nu trilt het stuur wat bij 70/80+ km/u. Kan dit opgelost worden door het wiel te balanceren? Ik had al iets gelezen over statisch/dynamisch balanceren, maar ik weet niet wat het verschil is.

Ook lekt de rechter keerring van de voorvork een beetje. Het is niet dat er veel olie uitkomt, maar er blijft steeds een beetje zitten als er geveerd is.
Is dit heel erg, en moet ik er direct naar laten kijken/zelf doen, of is dit het zogenaamde "zweten", en kan ik wachten tot de winter?

Verder rijdt ie super. Niet te zwaar, en niet te licht, nu nog een grotere voortuin :D

Bij voorbaat dank voor jullie reacties
 
Is dat duur/makkelijk zelf te doen. Wil het allemaal wel zelf leren, en ik heb gehoord dat het niet zo heel ingewikkeld is. Wat voor olie gaat er in zo'n veerpoot, en hoeveel?
 
Hallo iedereen.
Hoi Marvin, gefeli met je rijbewijs en je motor
Na lange periode van alleen maar plaatjes op internet bekijken, omdat ik toch nog geen rijbewijs had, heb ik hem nu wel, en een motor gekocht.
De keuze is gevallen op een virago 750.
Ik zal, als het niet meer regent even een foto maken, en hem posten.
mooie keus hoor, van welk bouwjaar istie?
Ik heb er ook nog een tweetal vraagjes over. De man van wie ik hem gekocht heb, heeft er een (bijna) nieuwe voorband op gedaan, en nu trilt het stuur wat bij 70/80+ km/u. Kan dit opgelost worden door het wiel te balanceren? Ik had al iets gelezen over statisch/dynamisch balanceren, maar ik weet niet wat het verschil is.
bij miijn weten wordt het wiel bij statisch balanceren alleen maar op het oog uitgewogen:
laat het wiel vrij draaien en wacht tot hij stil hangt: zwaarstepunt onder en plak er tegenover voldoende lood om hem in evenwicht te brengen
Bij dinamisch balanceren wordt het wiel in en apparaat geklemt en hard rond gedraaid, het apparaat meet dan precies waar er hoeveel lood geplakt moet worden
Ook lekt de rechter keerring van de voorvork een beetje. Het is niet dat er veel olie uitkomt, maar er blijft steeds een beetje zitten als er geveerd is.
Is dit heel erg, en moet ik er direct naar laten kijken/zelf doen, of is dit het zogenaamde "zweten", en kan ik wachten tot de winter?
als je je vork met keuken papier steeds droog maakt en na hetr inveren blijft er steeds goed zichtbaar olie achter dan istie wel lek zeg maar. is het echt een super dun filmpje olie die niet meer wordt is er niks aan de hand
Kan je ,als je je voorrem in knijpt, je voor vering met gemak steeds in en uit veren dan moet de boel echt een keer vervangen worden
Verder rijdt ie super. Niet te zwaar, en niet te licht, nu nog een grotere voortuin :D

Bij voorbaat dank voor jullie reacties
geen dank en veel fijne :] :] ritjes
 
Is dat duur/makkelijk zelf te doen. Wil het allemaal wel zelf leren, en ik heb gehoord dat het niet zo heel ingewikkeld is. Wat voor olie gaat er in zo'n veerpoot, en hoeveel?
als je een beetje handig bent en secuur kan werken kan je het best zelf, alleen moet dan wel de hele voorkant uit elkaar, als je toch bezig bent kan je het beste alle twee doen.
Maar als je toch wil gaan sleutelen, wat prima gaat bij deze fietsen zoek dan eerst een werkplaats handboek, daar staat echt alles in over de motor.

en kijk ook eens hier: Yamaha XV Virago Topic
 
Het is een 93'er. En ja. Ik kan wel redelijk gemakkelijk de vering en- en uit veren met de voorrem en duwen. Tevens krijg ik hem niet op de middenbok.... maar das een andere kwestie. Ben niet zwaar genoeg denk ik. Weer een excuus om een choco puddinkje meer te eten.

Een werkplaats handboek wou ik sowieso nog aanschaffen. moet niet al te duur zijn denk ik? Misschien nog iemand die hem in de aanbieding heeft?

gr. marvin
 
Kijk eens op Marktplaats Marvin, dar vind j voor een leuke prijs goede handleidingen.
Een goede Nederlandstalige is de Peters motorhandboek,.
Haynes is ook een goed boek, ik weet dat ze van veel motormodellen hebbe, of het ook voor de XV is durf ik niet te zeggen.
De Haynes is wel Engelstalig.
 
Laatst bewerkt:
Het werkplaatshandboek van haynes is gelocaliseerd op marktplaats. Heb de eigenaar reeds een mailtje gestuurd.
Het boek is voor veel soorten virago, inclusief die van mij.

Bedankt voor de tip.
 
als je je vork met keuken papier steeds droog maakt en na hetr inveren blijft er steeds goed zichtbaar olie achter dan istie wel lek zeg maar. is het echt een super dun filmpje olie die niet meer wordt is er niks aan de hand
Kan je ,als je je voorrem in knijpt, je voor vering met gemak steeds in en uit veren dan moet de boel echt een keer vervangen worden
Alleen moet je wel even kijken waardoor dat ie dan is gaan zweten: is je vork nog wel goed glad? Als er een kleine beschadiging aan zit heb je kans, dat het wel snel een lek wordt.
 
XV boek kun je zo bij mij downloaden, mail maar ff, heb late dienst, dat betekend dan heb je morgenvroeg een login op mijn server
 
hehe. Die doet wel erg zijn best dan... Hij trekt goed.
Ik zal dat andere boek ook even downloaden. Ik had die andere twee al, maar vond die andere zo groot :p

Een echt haynes werkplaatshandboek had ik ook al gekocht op marktplaats voor 23 euri.
Die komt woensdag/donderdag als het goed is.

Maar thnx voor de tips.
 
Ga nou als je niet heel erg handig of ervaren ben niet zelf klooie aan die poot...

Ik weet dat de 1000 voorvork ook nog luchtgeveerd is, als extra. Misschien de 750 ook en dat maakt het nog iets lastiger.

Ingreep is volgens mij ook niet zo duur. (Laat ze gelijk allebei doen)
 
Iets van 106 ofzo, twee staan er daar van.
Maar ik heb 6 SCSI schijven vol met dat spul. (6 x 375 Gb)

Patser :P
Henk, heb jij misschien alstu voor mij een WPH van een '80-er of '81-er CB650? Ons heeft weer iets gekocht :)


@TS: Nog gefeli!.
Ergens heeft pepe wel gelijk. Vooral de eerste keer is zelfs zoiets best een klus. Laat 't doen en zorg dat je erbij kan blijven en kijken en leren.

Of doe 't toch zelf MAAR beschrijf goed hoe alles los gaat, maak tekeningen / foto's, meet dingen (afstanden, moeren / bouten) op voordat je 't loshaalt en plak stickers op onderdelen etc. Dan kun je later in omgekeerde volgorde teruglezen en monteren.
 
Marvin, heb je de mails van de sleuteldag binnen gekregen? Ik krijg n.l. alles return, maar aanmelden via www.vrijerijders.tk onder eigen naam kan ook. (twee maal geleden was je er immers ook bij, en de anderen uit Leeuwarden komen ook weer)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan