How to: Motortrailer, bepalen welk rijbewijs benodigd is

Nee, daar gelden andere regels voor, maar daar kan je geen rijbewijs voor halen.
Dat is, als het om slepen gaat (met zo'n touwtje), met een stang ertussen kan je het soms als aanhanger laten gelden. (Werd dacht ik wel eens met eendjes gedaan)
Slepen mag niet overal, bijvoorbeeld de snelweg enzo. En je mag niet hard, maar dat heb ik ook nog nooit gewild.
Ik had vroeger standaard een sleepkabel in de auto liggen....en die heb ik vaak gebruikt, voor anderen, want mijn wrak ging maar niet stuk :P

Ow en om compleet te zijn, voor sleepwagens, met zo'n lepel, gelden dacht ik weer andere regels.
Dat geldt nog steeds niet als aanhanger.
Motor vervoeren achter auto, zonder aanhangert!

Geldt dus ook voor auto's. Zie de stukken theorie van Baksteen.
 
Laatst bewerkt:
Flauwe reply , maar ik zal het even voor je samenvatten:

Tuurlijk wel, maar alleen als het inhoudelijk is.

Een How To topic is om mensen te helpen met een bepaald onderwerp.
Het is dan zaak om niet teveel off-topic dingen in zo'n topic te hebben staan omdat anders het topic onoverzichtelijk word voor mensen die een antwoord hopen te vinden.

Flauw of gewoon een feit?
 
Hmm, is dat eigenlijk zo? Dat betekent dat ik met mijn auto (1400 kg) niet een lege tandemas autoambulance (ik zeg maar wat) mag vervoeren? Dat heb ik nooit zo gelezen.

Klopt. Men gaat ervanuit dat je niet constant zelf iedere rit gaat wegen of je wel of niet goed zit en houdt dus de "papieren" waardes aan.



Even een niet-motorgerelateerde, maar wel aanverwante vraag:

Hoe zit het eigenlijk met het slepen van een auto? Gelden daarvoor dezelfde regels als voor een aanhanger?

Je sleepkabel mag niet langer zijn als 5 meter.

Artikel 53 RVV.

Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.


En dat is ongeveer zo'n beetje alles wat over het slepen van een auto geregeld is.

Het voertuigreglement heeft nog wel wat kleine dingetjes maar dat gaat allemaal te ver voor dit topic.
Rijbewijstechnische is er omtrent slepen niets vastgelegd.
 
Nette how to

Misschien nog een tip naast die van Baksteen over de kogeldruk en losbreekreminrichting.
De zwaardere aanhangers hebben hun eigen papieren, wel zo makkelijk als je die bij je hebt. :)
 
even een vraagje. stel ik heb een auto die leeg 1200kg weegt maar die volgens de papieren maar 1100kg geremd mag trekken. mag ik dan met B rijden met een aanhanger die 1200kg mag wegen volgens kenteken en die niet zwaarder beladen wordt dan 1100kg? en waarom? dit is namelijk het enige stukje dat ik niet kan vinden of begrijpen in de omschrijving op mijn rijbewijs. ik heb zelf het idee dat het mag maar ik weet het niet zeker.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het gaat om de waardes die op papier staan zoals Baksteen hierboven ook al zegt.
 
even een vraagje. stel ik heb een auto die leeg 1200kg weegt maar die volgens de papieren maar 1100kg geremd mag trekken. mag ik dan met B rijden met een aanhanger die 1200kg mag wegen volgens kenteken en die niet zwaarder beladen wordt dan 1100kg? en waarom? dit is namelijk het enige stukje dat ik niet kan vinden of begrijpen in de omschrijving op mijn rijbewijs. ik heb zelf het idee dat het mag maar ik weet het niet zeker.
Het staat toch in dat schema?
 
Je sleepkabel mag niet langer zijn als 5 meter.

Artikel 53 RVV.

Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.


En dat is ongeveer zo'n beetje alles wat over het slepen van een auto geregeld is.

Met betrekking tot het slepen van een ander motorvoertuig regelt art. 53 dat dit verboden is, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.
Strafbaar voor een dergelijke overtreding is de bestuurder van het trekkende voertuig.

Bij de regeling over het slepen heeft de wetgever onder andere het volgende overwogen: De bestuurders dienen zelf te beoordelen of de afstand tussen het trekkende en het gesleepte voertuig gevaar oplevert voor de verkeersdeelnemers en zo dit naar hun oordeel het geval is, passende maatregelen te treffen. Onder omstandigheden kan de algemene bepaling in de WVW te hulp worden geroepen.
Kennelijk doelt de wetgever hier op art. 5 WVW 1994.


:P
 
Ezelsbrug die ik meestal gebruik: is de aanhangert geremd====> BE. Klopt dit?
Nee. Er zijn ook vouwwagentjes die beremd zijn, terwijl ze dat niet eens hoeven te zijn.

Wel of geen rem heeft er niets mee te maken. Maar meestal zijn het wel de zware ahw die beremd zijn. Overigens heb ik gisteren een ahw gekocht, max 750 kg totaalgewicht, en met oplooprem. En die mag je toch echt met B trekken.
 
[Hmm, is dat eigenlijk zo? Dat betekent dat ik met mijn auto (1400 kg) niet een lege tandemas autoambulance (ik zeg maar wat) mag vervoeren? Dat heb ik nooit zo gelezen....]


Klopt. Men gaat ervanuit dat je niet constant zelf iedere rit gaat wegen of je wel of niet goed zit en houdt dus de "papieren" waardes aan.

Psies, anders heb je iedere keer weer zo'n koehandel over hoeveel kilo er nu precies op de aanhanger ligt en dan moeten de kommiezen continue een weger meenemen.
Verder heb ik gemerkt dat 8 van de 10 mensen die bijv. zaterdags bij de bouwmarkt een paar kuub zand kopen geen enkel benul hebben hoeveel 3 kuub zand nu eigenlijkt weegt. Owh, ben ik overbeladen.

On-topic, en wellicht ten overvloede omdat het al een paar keer voorbij kwam.
Laadvermogen <=> TMM Toegestane Maximale Massa
Er zijn (huur)aanhangers met op het typeplaatje alleen een vermelding van het toegestane laadvermogen, ik weet het, het is krom maar als je niet oplet kan je flink nat gaan daarop.

En speltip 2: Als je een aanhanger hebt met noodreminrichting maar je hebt geen speciale klem aan je trekhaak (komt bij veel afneembere trekhaken voor) dan moet je er minimaal voor zorgen dat de kabel zo gemonteerd wordt dat hij er bij een noodsituatie NIET vanaf kan schieten.
Bij veel afneembare trekhaken volstaat het dan om de kabel niet net onder de kogel te hangen maar aan de andere kant bij de bevestiging van de trekhaak boven de vergrendelingsknop (wel opletten dat de kabel niet te strak komt zodat hij bij de eerste de beste bocht op de rem gaat).
Dat scheelt je een boete want zoiets is logischerwijs bijna altijd het eerste waar meneer agent naar kijkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een busrijbewijs en mag met een dubbel gelede bus rijden van 25 meter lang maar ik heb geen E rijbewijs dus ik mag geen aanhanger van een bepaald gewicht achter mijn auto hebben.
Vreemd toch?

Jij bent dan ook een redelijke uitzondering.

Als je ziet hoe sommigen met een aanhanger rijden omdat ze toevallig nog E gratis hebben gekregen dan is dat over het algemeen bedroevend. Geen rekening houden met de lengte van hun combinatie, niet in de gaten hebbend dat de achterkant uitzwaait. Niet doorhebbend dat je bij afslaan de combinatie recht moet zien te houden omdat je anders niks in je spiegels ziet. Etc. etc.

Allemaal niet zo'n punt als je met een klein plat aanhangertje rijdt, maar wel een punt als het om een flinke bak gaat.

Een dagje lessen voor E achter B is zonder meer leerzaam voor alle bestuurders met alleen B.
 
Kijk alleen maar eens hoeveel mensen er niet met de caravan kunnen rijden. Ergens aangekomen, pikken ze hem het liefste af, om vervolgens met veel getrek en geduw het ding op de plaats te zetten.
 
Een dagje lessen voor E achter B is zonder meer leerzaam voor alle bestuurders met alleen B.

Sorry Mod. :$
Topicvervuiling komt er nu aan. :$

Mike, wat jij schrijft gaat niet helemaal op.
Ik kan het met je eens zijn dat er lui zijn die wel mogen maar eigenlijk echt niet kunnen rijden met een aanhanger.
Maar het is meer een zaak van routine, er zijn zat lui die wel E hebben maar dit alleen 2 keer per jaar gebruiken om de caravan in Zuid Frankrijk te krijgen en weer terug.
Ik rij zelf wel eens met een tractor met daarachter een trailer op een dolly dus een dubbelscharnierende combi van zo'n 40 ton en zo'n 17 meter lang................maar ik heb net als die buschauffeur geen E-rijbewijs. Verder weegt mijn personenwagen 1800 Kg en op papier mag ik uitgerekend iets van 1265Kg aan de haak hebben en dan heb je vaak ook al een redelijk grote aanhangert.
Dus ja, het is meer een zaak van kunnen dan mogen en om dan te zeggen dat iedereen met B ook maar een dagje E moet doen voor het leerzame is een beetje kort door de bocht. Al heb je 10 jaar je E-rijbewijs als je het in die 10 jaar maar 2 keer hebt gebruikt dan ziet het er nog niet uit.
Maar nogmaals, ik begrijp je punt zeer zeker.
 
Kijk alleen maar eens hoeveel mensen er niet met de caravan kunnen rijden. Ergens aangekomen, pikken ze hem het liefste af, om vervolgens met veel getrek en geduw het ding op de plaats te zetten.

Dat vind ik nog het minste probleem qua verkeersveiligheid

En ik mag dat graag zien op een camping. Biertje erbij, chippies en je hebt zo een hele middag vertier :)
 
En zorg er alsjeblief voor dat de losbreekreminrichting of hulpkoppeling GOED bevestigd zit, dus niet gewoon los over de kop van de trekhaak gegooid
Gisteren werd me zomaar weer eens duidelijk hoe belangrijk dit is.

Ik had een aanhanger met een roestige, niet erg gangbare koppeling erachter. Vermoedelijk heeft de koppeling niet volledig gesloten. Om het geheel te completeren zat het nieuwe neuswiel wel in de hoogste stand, de klem was wel aangedraaid, maar blijkbaar niet voldoende. Het neuswiel is langzaam gaan zakken, en toen het de grond begon te raken, heeft het de koppeling van de kogel af gewipt. Gelukkig met lage snelheid. Het (ook net nieuwe) breekkabeltje deed zijn werk. De handrem werd aangetrokken en de lege ahw kwam meteen tot stilstand. Helaas werden wel de 13polige stekker en de kabel van elkaar gescheiden ;(

Verder geen schade, goed afgelopen.
 
Kijk alleen maar eens hoeveel mensen er niet met de caravan kunnen rijden. Ergens aangekomen, pikken ze hem het liefste af, om vervolgens met veel getrek en geduw het ding op de plaats te zetten.


Waarom denk je dat de mover de meest verkochte optie is voor caravans. _O-

Ik stap altijd even uit om de plek te bekijken en dan zie je soms buren al zuchten overeind komen om te helpen zeulen en vervolgens stap ik in en pleur de sleurhut op zijn plek.
Ik ben gewend om regelmatig met een zware tandemasser te rijden en die wordt ook altijd netjes achteruit het bochtje om de garage ingezet.
Het is wel zaak om regelmatig met een aanhanger te rijden, om het manouvreren soepel te blijven doen. Een goede instructeur kan je tijdens zo'n lesdag toch wel wat handigheidjes leren, die het leven makkelijker maken.

En goed beladen is ook belangrijk, anders haal je met een zwaardere lading het nieuws.
Ik heb wel meegemaakt, dat vrouwlief een voorwerp van ongeveer 10 kilo zwaar had verplaatst. De eerst perfect achter de auto liggende caravan werd op slag onstabiel.
Ik ben al mopperend gestopt en heb de boel weer op zijn plek gelegd en het euvel was opgelost. Bij zware aanhangers en caravans zou je eigenlijk standaard een kogeldruk meter bij je moeten hebben.
 
Waarom denk je dat de mover de meest verkochte optie is voor caravans. _O-

Ik stap altijd even uit om de plek te bekijken en dan zie je soms buren al zuchten overeind komen om te helpen zeulen en vervolgens stap ik in en pleur de sleurhut op zijn plek.
:^
En goed beladen is ook belangrijk, anders haal je met een zwaardere lading het nieuws.
Ik heb wel meegemaakt, dat vrouwlief een voorwerp van ongeveer 10 kilo zwaar had verplaatst. De eerst perfect achter de auto liggende caravan werd op slag onstabiel.
Ik ben al mopperend gestopt en heb de boel weer op zijn plek gelegd en het euvel was opgelost. Bij zware aanhangers en caravans zou je eigenlijk standaard een kogeldruk meter bij je moeten hebben.
Ik heb een weegdinges, om ook links en rechts optimaal te verdelen. En toch heb ik wel eens een slingertje, waar ik de oorzaak niet van kan vinden. De ene keer wil de caravan slingeren bij 100, de andere keer (soms de volgende dag) kan ik er makkelijk 120 mee rijden. Ik ben er nog niet achter waar dat 'm in zit.
 
Klopt. Men gaat ervanuit dat je niet constant zelf iedere rit gaat wegen of je wel of niet goed zit en houdt dus de "papieren" waardes aan.

@baksteen: is dit gebaseerd op een artikel uit de wet? Ik kan het namelijk niet vinden (wellicht kijk ik niet op de juiste plaats)

Met een lege aanhanger is vrij simpel vast te stellen of de massabalans klopt. Als het dan niet expliciet in de wet is vastgelegd dat het om de "papieren" waardes gaat lijkt mij dat het PV niet stand kan houden.

Als je een hoop meuk op de aanhanger hebt kan ik me goed voorstellen dat je de papieren waardes aanhoudt om discussie te voorkomen. Maar wat nu als ik een meetbrief kan overleggen waaruit blijkt dat de gewichten correct zijn?
 
Goed schema!

Ook weer een vraagteken minder voor mij. Je hebt dus pas het E rijbewijs nodig als je 5 motoren tegelijk wilt vervoeren ofzo.


Dank u! :}
 
Goed schema!

Ook weer een vraagteken minder voor mij. Je hebt dus pas het E rijbewijs nodig als je 5 motoren tegelijk wilt vervoeren ofzo.

En zolang je niet iets als een Suzuki Alto als trekkend voertuig gebruikt, want dan zit je ook snel over de grens.
 
Ik hoef daar nooit over na te denken, want heb BE!

Overigens vind ik het een goede zaak dat je voor zwaardere aanhangers een 'extra' rijbewijs nodig hebt. Ik heb ongeveer 8 uur les gehad, en je leert ontzettend veel handige dingen. Na het behalen van het examen ben je een stuk kundiger, en bij het vervoeren van zulke grote gewichten is dat best handig (en veilig).
 
Pooh heeft 't bijna goed:


Maar gewicht maakt wel degelijk uit! Een aanhangertje van 750 kilo achter je auto stelt weinig voor, maar met BE mag je onbeperkt gewicht trekken! Je mag dus een 2500 kg trekkend voertuig hebben met daarachter 5 ton getrokken gewicht. Daarvoor wil je echt wel weten wat je doet.

Zie hoe creatief je kunt zijn me BE: BE Opleggers - Beopleggers - Beoplegger - oplegger

Nee, want ook de aanhanger (mag in dit geval) maar maximaal 3500 kg. wegen. (@Bolski: dit mis ik een beetje in je schema)

Die trekker-oplegger/aanhanger combinaties mogen dus maximaal 7 ton wegen.

Ik heb trouwens liever een aanhanger van 1500 kg. achter de auto al een van 750 kg.


@Pooh, leuke site trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan