defecte spanningsregelaar of dynamo? (Honda CBR 600 F3)

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.183
8.007
Druten
Hoi,

Gisteren heb ik dus een motor gekocht (Honda cbr 600 f3)
ik heb er vanaf dat ik hem gekocht heb, tot dat ik thuis was zon 150 km ermee gereden en gisteravond heb ik ook nog een eind gereden ermee..

vanmorgen ben ik ook nog even weggeweest met de motor en toen ik even ergens was gestopt, en weer verder wilde gaan bleek dat ik de motor niet meer kon starten, de accu was leeg! (ik had m niet op contact laten staan dus de lampen waren ook gewoon uit)

nadat iemand de motor aangeduwd heeft kon ik mijn weg naar huis vervolgen en toen ik thuis aankwam liet ik de motor stationair draaien, maar na ongeveer een seconde of 10 sloeg de motor af.

ik heb toen de accuspanning gemeten en deze was veel te laag, deze heb ik dan ook maar meteen aan de lader gehangen.

toen de accu weer vol was heb ik de motor weer geprobeerd te starten en dat ging ook weer, ik heb toen meteen even het een en ander gemeten mbt de laadspanning van de accu en hetvolgende heb ik geconcludeerd:

als ik rond de 3000 rpm gas geef heb ik ongeveer 12,50 volt laadspanning, dit is dus veel te weinig lijkt me?
als ik de motor stationair laat draaien zie ik de spanning gewoon teruglopen van 12,50 volt naar net zo ver dat de motor uitvalt...

nu had ik al gelezen dat van de honda cbr de spanningsregelaar een bekende zwakke plek zou zijn, dus dat was mijn eerste gedachte ook, alleen nu las ik ergens in een ander topic (over het controleren van het laadsysteem van de motor)
dat meestal een te hoge spanning een defecte regelaar zou zijn, en bij een te lage spanning kon het ook nog de dynamo zijn...

nu heb ik ook gelezen hoe de dynamo doorgemten kan worden, alleen dat heb ik nog niet gedaan, dit mede doordat ik even het volgende niet snap:

er werd gezegd dat de draden die de dynamo uit komen losgekoppeld dienen te worden omdat er anders niet goed gemeten kan worden, nu vraag me alleen even af hoe ik dan de dynamo moet meten, of laat ik het anders zeggen: kan ik de motor gewoon laten lopen met een losgekoppelde dynamo?

ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen...
 
De standaard af-fabriek gemonteerde spanningsregelaar gaat zo'n 30.000 km mee.
Gaat-ie stuk, dan het beste vervangen met de spanningsregelaar van een CB1000, die is zwaarder uitgevoerd en gaat niet stuk.
Is wel duurder dan een niet-Honda exemplaar. Hangt er weer vanaf hoeveel je rijdt. Aangezien de meeste motoren de volgende 30K pas na 10 / 20 jaar bereiken...
 
De standaard af-fabriek gemonteerde spanningsregelaar gaat zo'n 30.000 km mee.
Gaat-ie stuk, dan het beste vervangen met de spanningsregelaar van een CB1000, die is zwaarder uitgevoerd en gaat niet stuk.
Is wel duurder dan een niet-Honda exemplaar. Hangt er weer vanaf hoeveel je rijdt. Aangezien de meeste motoren de volgende 30K pas na 10 / 20 jaar bereiken...

Dan heb ik blijkbaar geluk gehad, want de spanningsregelaar op mijn CBR600f uit 1993 ging dus pas na 19 jaar en 65.000 km kapot. Probleem was alleen dat dit gebeurde in Duitsland in een weekend, en dan is een nieuwe spanningsregelaar niet zo snel te vinden...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ooit bij de Honda dealer in Andorra een spanningsregelaar van een CBR125 gekocht. (voor mijn Blade die stilstond)

Wilde die lul me niet eens verkopen. "Ik heb geen onderdelen voor zo'n oude motor, rij maar naar Toulouse" (180km)
 
AadmanZ, Andorra is misschien niet alles, maar ook in Duitsland zijn fijne en minder fijne motorzaken. De ADAC-sleepwagen bracht mij naar eentje uit de laatste categorie, en die concludeerde na doormeting dat alleen de accu vervangen moest worden, maar dat de spanningsregelaar nog in orde was, ondanks het feit dat ik de man vertelde dat de spanningsregelaar een zwak punt van de CBR600 is. Gevolg was dat toen de nieuwe accu 100 km verder ook leeg was, er weer een vrachtwagentje van de ADAC nodig was om de motor dit keer bij een goede dealer af te leveren. Weekendje op de motor dus naar de knoppen (en de nieuwe accu ook trouwens).
 
AadmanZ, Andorra is misschien niet alles, maar ook in Duitsland zijn fijne en minder fijne motorzaken. De ADAC-sleepwagen bracht mij naar eentje uit de laatste categorie, en die concludeerde na doormeting dat alleen de accu vervangen moest worden, maar dat de spanningsregelaar nog in orde was, ondanks het feit dat ik de man vertelde dat de spanningsregelaar een zwak punt van de CBR600 is. Gevolg was dat toen de nieuwe accu 100 km verder ook leeg was, er weer een vrachtwagentje van de ADAC nodig was om de motor dit keer bij een goede dealer af te leveren. Weekendje op de motor dus naar de knoppen (en de nieuwe accu ook trouwens).
lekker is dat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan