Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag weer eens een en ander op de proef gesteld. Op weg naar huis van Hoogeveen naar Emmen binnendoor ben ik ergens tussen Nieuw Balinge en Gees verdwaald. Heerlijk over binnenweggetjes aan het rijden: plotseling gaat het asfalt over in een bospad met keien en zand. Met een beetje moeite ben ik weer omgekeerd, maar net op dat moment gaat het "tank bijna leeg" lampje aan (320 km, zat er aan te komen). En net aan het begin van dat bospad staat een paddestoelwegwijzer met een pijltje naar Emmen het bospad op. Ik heb het toch maar geprobeerd, en gelukkig kwam ik daarna snel op bekend terrein. Uiteindelijk 25 km later getankt, 20 liter, dus inderdaad, als het lampje gaat branden heb je nog wel 50 km.

Net als Kotomoto wil ik soms eigenlijk wel een allroad. Met de Norge was het bospad wel te doen, maar het voelt niet alsof het de bedoeling is.


Dan is de Breva 1100 veel zuiniger met brandstof, bij mij ging vorige week het lampje bij 420km pas branden nog 25km door gereden en 20,5 liter getankt.
 
Laatst bewerkt:

Waar halen de mensen de inspiratie toch vandaan ?

full


;)
 
Dan is de Breva 1100 veel zuiniger met brandstof, bij mij ging vorige week het lampje bij 420km pas branden nog 25km door gereden en 20,5 liter getankt.

Ja, waar zou dat aan liggen. Ik probeer de laatste tijd wat op het verbruik te letten. Ik denk dat ik eigenlijk te vaak korte stukjes rijdt, zeg maar minder dan 20 km. Dit was het staartje van de weekenddienst, waarbij ik 4 keer heen en weer naar het ziekenhuis gereden ben, zelfs met een flink ommetje is dat nog geen twintig kilometer. En telkens eerst een koude motor. En dat stuk bospad in de tweede versnelling heeft ook geen goed gedaan aan het gemiddelde. Ik ben dan eigenlijk wel tevreden over het gebruik.
 
Ja, waar zou dat aan liggen. Ik probeer de laatste tijd wat op het verbruik te letten. Ik denk dat ik eigenlijk te vaak korte stukjes rijdt, zeg maar minder dan 20 km. Dit was het staartje van de weekenddienst, waarbij ik 4 keer heen en weer naar het ziekenhuis gereden ben, zelfs met een flink ommetje is dat nog geen twintig kilometer. En telkens eerst een koude motor. En dat stuk bospad in de tweede versnelling heeft ook geen goed gedaan aan het gemiddelde. Ik ben dan eigenlijk wel tevreden over het gebruik.

Ik rij langere woonwerk stukken (45km)maar geef wel behoorlijk gas voor een naked,..MOet hem in de koude start zitten denk ik
 
Ik rijd lange stukken op de snelweg. Mijn record is 400 km op een tank (bijna 21 liter vullen). Dat was met mooi weer (temp > 25 C). Normaal is ongeveer 1 op 18 tot 1 op 19.
Ga van het weekend toeren in Duitsland. Ben benieuwd wat dat met brandstofgebruik doet.
 
Mijn verbruik is gemiddeld 1 op 16,45,gebruik de norge voornamelijk voor woon werk verkeer
2x in de week 18 km enkele reis 2x 26 km enkele reis.
Gebruik de app carango voor berekening
 
Laatst bewerkt:
Hoi Guzzi-rijders!
Ik heb gisteren op een Norge gereden uit 2009. 30.000 km op de teller, een gtl uitvoering in donkerblauw. Ik vind 'm prachtig! De details en het design zijn natuurlijk italiaans. Ik rijd nu twee jaar met zeer veel plezier motor op een yamaha diversion (beginnersmotor), maar ik wilde graag een tweecilinder.

Tijdens het rijden de guzzi 'beleefd'. Wat een gevoel, een vooral; wat een makkelijke stuurfiets! Hoe bestaat het dat een motor van dit formaat zo wendbaar voelt, zo handelbaar. Ik merkte wel dat ik vrij snel te hard reed. De windbescherming is heerlijk.

Enig nadeel vond ik de warmte rond mijn knieen. Ik heb wel redelijk veel stad gereden (Nijmegen), dus veel stilstaan bij stoplichten. Ik droeg een textiel broek met niets eronder. In de winter lijkt het mij wel fijn, maar in de warme zomer? Hebben anderen dit gevoel ook of zit ik verkeerd?

En ik merkte dat ik vrij vaak in de 1e versnelling ging (rond stoplichten en achter trage koekblikkers enzo). Hebben meer dit, of rijden jullie echt in de allerlaagste toeren?

Bedankt!

Groeten van een toekomstig guzzi rijder.... :) :]

Verder niets op de motor aan te merken; denk wel dat ik probeer om het eens te worden met TLM (waar de motor staat), maar ik denk dat dat zeker moet lukken! :)
 
Laatst bewerkt:
Goeie keuze! Mooie kleur, dat donkerblauw! Ik ben ook van een diversion 600 op een Norge van 2009 gestapt. Ik vond het wel wennen! Maar wat een "levende" motor. Ik ben nog niet zo'n doorgewinterde Norge rijder, maar de dingen die je noemt herken ik direct: De warmte van de cilinders is heel erg aanwezig. Ik zit een beetje op de winter te wachten om ook het voordeel eens te merken. Maar ook op de warme dagen (vanavond nog een 100 km getoerd, nu 5,3l op 100 km trouwens: ik leer het wel) is het wel aanwezig maar niet storend. Wat de versnellingen betreft, ik rij ook nog al eens in de 1, als het langzaam gaat, maar het blijkt dat de hele lage toeren ook prima gaat (vanaf 1500 in 2 is best te doen, als je maar rustig op het gas blijft). En om zo een rotonde af te komen en dan door te trekken geeft wel een geweldig leuk gevoel.

Wat ik het meeste wennen vond is dat zo'n best flinke motor, ik blijf heel voorzichtig met het in en uit de schuur manoeuvreren, zo gemakkelijk wordt als-ie eenmaal rijdt. Ik kan het nog steeds niet geloven...

Je gaat wel iets meer benzine gebruiken, maar je hoeft niet meer op de dagteller te kijken of je al tanken moet!
 
Die warmte is lastig. Het is wat dat betreft geen stadsmotor bij warm weer. Dus blijven rollen. ;)
Terug naar de 1 snap ik wel. De Norge schakelt vlot en qua toerental is de 1 wel lekker als je echt langzaam rijdt. Er is overigens voldoende trekkracht in zijn 2, maar ik zet hem ook regelmatig in zijn 1 bij het filerijden. :]
Veel succes met het onderhandelen. 8-)
 
ha! Ook een overstapper van Diversion! :) Leuk! :) Ik vond het grootste nadeel van de diversion de trillingen rond de 4000 toeren. De trillingen op de Norge ervaar ik heel anders eigenlijk. Daar worden je handen niet doof van; de frequentie is wat lager ofzo. Dat ik niet elke keer de dagteller hoef te resetten na t tanken is wel handig ja. :)

Ik ben benieuwd hoe deze in z'n nachthokje past. Nog een weekje wachten....... *zucht*
 
@jpreesink: gefeliciteerd met de Norge! Veel rijplezier toegewenst :]

Die warmte ervaar ik eigenlijk alleen als het echt heel warm is, en eigenlijk alleen in stadsgebied (zoals bij Lamers idd). Verder eigenlijk nooit last van. Merkte het voor het eerst in drie jaar pas op toen het zo warm was deze zomer. Maar ik rij sowieso toch het liefste als het wat koeler is...
 
Laatst bewerkt:
@ jpreesink: Ja, die trillingen van de diversion. Ik vond nhet niet zo erg, want meestal kan je een betje harder of een andere versnelling kiezen. Het was best een gemakkelijk fietsje. Maar uiteindelijk (ik had een 600n) wilde ik wat meer comfort en bescherming. En geen BMW.

Dit wordt een lange week voor je.

Een ander groot verschil is het diversion topic of dit Norge topic: we zijn en veel kleiner groepje, dus er is niet elke dag nieuws. Maar samen houden we het toch wel aardig omhoog!
 
Donderdag is nog een HEEL eind. Maar ik kan me alvast voorbereiden. Vandaar deze vraag:

Ik lees verhalen over het olie bijvullen van de Norge. Nou heb ik (stom genoeg) mn vorige motor daarmee in de soep laten lopen (te weinig/geen olie). Nu vroeg ik me af; om de hoeveel kms checken jullie de olie van de Norge, en wat is het verbruik aan olie gemiddeld bij jullie?

Bedankt!
 
Eerlijk gezegd heb ik de olie nog nooit gecontroleerd. Dat komt omdat het een beetje lastig is: het peildopje zit wat moeilijk bereikbaar. De vorig eigenaar had eigenlijk geen verbruik, dus ik wacht de volgende beurt af (nog 1500 km). Dan laat ik er bij Theo Lamers gelijk een andere peilstok monteren, waardoor het peilen gemakkelijker wordt. En een hugger voor het achterwiel, omdat de uitlaat erg vies wordt als de weg nat is.

Dit topic is niet zo heel lang, als je vanaf het begin leest, kom je het hele oliepeilverhaal wel tegen.

Ik denk dat de moderne, goed ingereden motor eigenlijk geen olie verbruikt (daarmee stel ik mezelf gerust).
 
[..]

Dit topic is niet zo heel lang, als je vanaf het begin leest, kom je het hele oliepeilverhaal wel tegen.

Ik denk dat de moderne, goed ingereden motor eigenlijk geen olie verbruikt (daarmee stel ik mezelf gerust).
Mijn Norge gebruikt toch wel iets van een halve liter per 5000 km. Ik vul bij tussen de 10.000 km beurten. Bij de eerste type (2006) moest je volgens mij zelfs het paneel weg halen. Bij mij zit er een rubber dop, zodat je bij de peilstok kan, Bijvullen doe ik middels een trechter met een slang:
full


full


Een rechte buis zal ook kunnen, maar dit leek mij handiger als ik het op reis moet meenemen.
 
Bij mij is dat heel anders: geen gat-met-stop. Net boven de uitlaat kan ik net bij de vuldop/peilstok, en tussen de cilinder en de kuip zou een vulslang door moeten. En je moet toch peilen een kwartier na rijden: volgens mij is het dan behoorlijk heet op die plaatsen.
 
Vandaag de Norge opgehaald bij TLM. Hij was bepaald niet gepoetst, jammer. -O-

Maar goed....dan rijden! Fantastisch!!!! *O* Met een grote grijns de eerste paar honderd km afgelegd. Heerlijk dat karakter, koppel en stuurwerk! Ik vond alleen met de volle kofferset boven de 140km/u gaat hij irritant zoeken met het voorwiel. :? Hebben anderen dat ook? Morgen maar eens zonder koffers rijden.....

In elk geval heeft Moto Guzzi er weer een tevreden rijder bij! :-D :]

*O* *O* *O*
 
Ik heb niet boven de 130 gereden met de koffers, maar ik las in een van de testen, dat het boven de 130 merkbaar is dat de koffers er aan hangen. Dus wat je zegt lijkt te kloppen.

Nog gefeliciteerd. *O* *O* *O*
 
Gefeliciteerd met je Italiaanse, op mijn Breva (de naked Norge) begon het pendelen bij 175 km/u op de Autobahn met volgeladen koffers. Ik heb er dan een "ruit" op zitten. Zonder ruit, begint het pendelen al bij 130 km/u met lege koffers. Stroomlijn en rijwind kunnen zeer verschillend zijn, maar dan komen we terecht in de hogere wiskunde.... en voor de Norge gelden weer heel andere regels dan voor de Breva.
 
Gefeliciteerd met je Italiaanse aanwinst. Veel veilige en ongelukvrije kilometers toegewenst!
Zelf rijd ik een Breva 1200. Het naked model van de Norge zoals al gezegd. Heerlijk!!
Ik heb ook last gehad van pendelen met volgeladen koffers. Zelf een keer tot een zg. highspeed-wobble toe. Maar ja, dan praat je in mijn geval van snelheden boven de 160-170 km/uur.
Bij (bijna) lege koffers heb ik er dan weer helemaal geen last van (tot 215 km/uur).
Ik heb trouwens alleen zijkoffers, af en toe een tanktas en een schermpje gemonteerd. Daarbij heb ik voor en achter Hyperpro progressieve vering. Daar wordt e.e.a. een stuk stabieler van, maar ook wat stugger. Het is maar net waar je van houdt en wat je rijstijl is.

Om het deinen tegen te gaan kun je proberen de achtervering wat op te draaien en wat meer demping te geven.
 
Laatst bewerkt:
Wat begint de dag leuk op de Guzzi... :-D

Bedankt voor de reacties! Plezier gaat zeker lukken op de guzzi. De vering wil ik nog een tijd aanzien voor ik denk aan wat anders. Eerst goed wennen aan de motor. :-D
 
Laatst bewerkt:
Ook mijn felicitaties! Wat leuk dat we kunnen meevoelen wat een plezier je er mee hebt. Doe je nog eens een foto? Donkerblauw zie je niet zo vaak.

Ik heb nog niet harder dan 155 gereden, met alleen een topkoffer. Niets gemerkt, maar het was een kort stukje alleen recht door.

De topkoffer (en de andere koffers) doe ik er trouwens alleen op als het nodig is. Een paar bladzijden terug staat er wat over scheuren in de topkoffer....ik hoop dat te voorkomen. Heb je al meer nieuws over de reparatie, Kotomoto?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan