Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Route voor 20 mei:

de route voor ons treffen op 20 mei komt een week eerder dus rond 10 mei ongeveer , op dit forum, via een downloadlink te staan.

Als .gpx (ook tomtom), als .gdb voor de oudere garmin versies ( bv Zumo 550) én .gdb versie voor de nieuwe Garmins (bv Zumo 660)

Jos heeft er wat moois van gemaakt!
 
Vraagje,

ik heb mijn Norge 3000 km gelden gekocht ( = 2 maanden geleden )
hij is uit 2009 en heeft nu 29000 km gelopen. Bij aankoop viel mij op dat bij het in knijpen van de koppeling er een ratelden geluid op. volgens de verkoper doen veel Guzzi's dit. hij had ook een andere Norge staan. die maakte idd het zelfde geluid. Dus ging er van uit dat dit dan wel zo zou zijn. Vervolgens veel op internet gezocht naar info. maar hoe leg je een ratelend geluid uit in tekst :-)

Omdat het mij de laatste tijd op begint te vallen dat het schakelen zwaar gaat bij koude motor. en hem steeds vaker in zijn vrij tik ipv zijn 2 dus van 1 naar 2 begin ik toch twijfels te krijgen over de koppeling.

nu kwam ik het volgende filmpje tegen :

mijn Norge maakt eigenlijk het zelfde geluid. Mijn vraag is wie herkent dit geluid ? en doen die van jullie dit ook ?
 
Olie???
Het is een drogeplaat koppeling maar de bak loopt wel in olie. Het zal me niet verbazen dat de bak lastig schakelt door verlopen of verkeerde olie.

Geluid van de koppeling lijkt me niet zorgwekkend
 
dank voor de reactie !!

wel fijn om te horen dat het geluid in de koppeling niet zorgwekkend is.
de verkoper zij het ook al wel. en heb zeker wel vertrouwen in deze motorzaak !!
maar toch blijft het dan knagen :-)

de motor heeft wel een beurt gehad bij afleveren. Maar zal morgen de olie van de bak eens bekijken.
 
Als het goed is komt zaterdag mijn nieuwe Zero SR. Mijn Norge gaat dan in de verkoop met slechts 135.000 km op de teller. Ben benieuwd of er liefhebbers zijn.
 
Als het goed is komt zaterdag mijn nieuwe Zero SR. Mijn Norge gaat dan in de verkoop met slechts 135.000 km op de teller. Ben benieuwd of er liefhebbers zijn.

*O* fijn een nieuwe motor...
-O- jammer dat je de Norge niet kunt houden.....

We zullen hopelijk wel "horen" hoe het elektrische rijden bevalt.
 
Nog even over dat zwaar schakelen: dat heeft die van mij ook, inmiddels meer dan een jaar. Alleen bij een koude motor, hoe kouder des te erger. En eigenlijk alleen van 1 - 2. Voor het starten schakelt het wel gemakkelijk, na het starten niet meer. Ik heb overal rond gevraagd, maar niemand, ook de Guzzi monteur, kon er iets zinnigs over zeggen. Dus ik heb het maar geaccepteerd. Het zal wel iets met de schakelvork / wals te maken hebben.

Als het echt koud is, rij zet ik 'm voor het starten in 2, dan is er daarna niets meer aan de hand.

Dat geluid bij ontkoppelen hoort zo. Het betekent: "laten we gaan rijden".

@ Motormaatje: kom je je aanwinst laten zien op 20 mei?
 
Dat geluid bij ontkoppelen hoort zo. Het betekent: "laten we gaan rijden".

:t :t Heerlijk toch een motor die duidelijk communiceert!

en op zn italiaans zegt ie dan (in mijn fantasie dan):
 
de motor heeft wel een beurt gehad bij afleveren. Maar zal morgen de olie van de bak eens bekijken.
Kan wel zijn maar wat voor olie is er ingegaan?

Uit ervaring weet ik dat de Aprilia Shiver (ook een 2-cilinder) gevoelig voor de viscositeit van de olie. Dit bepaalt heel sterk het schakelgevoel. In mindere mate kan zelfs het merk van de olie nog bepalend zijn. Gewoon de voorgeschreven olie in het blok doen.
 
Laatst bewerkt:
Dat geluid bij ontkoppelen hoort zo. Het betekent: "laten we gaan rijden".

:t :t Heerlijk toch een motor die duidelijk communiceert!

en op zn italiaans zegt ie dan (in mijn fantasie dan):


hahaha op zich wel.maar als dit je eerste Moto guzzi is komt het toch wat vreemd over.
maar raak weer een beetje gerust gesteld _O-
 
Kan wel zijn maar wat voor olie is er ingegaan?

Uit ervaring weet ik dat de Aprilia Shiver (ook een 2-cilinder) gevoelig voor de viscositeit van de olie. Dit bepaalt heel sterk het schakelgevoel. In mindere mate kan zelfs het merk van de olie nog bepalend zijn. Gewoon de voorgeschreven olie in het blok doen.


ga er van uit dat de goede olie er in is gegaan. het is een Guzzi Dealer. of voorheen dan in ieder geval :-)
 
Nog even over dat zwaar schakelen: dat heeft die van mij ook, inmiddels meer dan een jaar. Alleen bij een koude motor, hoe kouder des te erger. En eigenlijk alleen van 1 - 2. Voor het starten schakelt het wel gemakkelijk, na het starten niet meer. Ik heb overal rond gevraagd, maar niemand, ook de Guzzi monteur, kon er iets zinnigs over zeggen. Dus ik heb het maar geaccepteerd. Het zal wel iets met de schakelvork / wals te maken hebben.

Als het echt koud is, rij zet ik 'm voor het starten in 2, dan is er daarna niets meer aan de hand.

Dat geluid bij ontkoppelen hoort zo. Het betekent: "laten we gaan rijden".

@ Motormaatje: kom je je aanwinst laten zien op 20 mei?


dank badslipper !!! duidelijk verhaal !!
 
Droge plaat koppeling. Eens naast een Ducati gestaan met ingetrokken koppeling? Die klinken als Jingle Bells (ook in de zomer)
 
Ik heb een Hugger (pyramid). Niet al te duur, vind het wel beter staan. Maar of het de veer en de link schoner houdt? Ik heb het idee dat het meeste vuil van het voorwiel komt :?

Als je nog eens terugleest vanaf bladzij 61 iets over mijn ervaringen met het linksysteem en vuil. Het is een klus, maar ook in allerlei andere topics (FJR, Pan, etc.) blijkt dat dit niet een onderdeel is waar bij het in elkaar zetten in de fabriek kwistig gesmeerd wordt. Hou er maar rekening mee dat je daar een keer aandacht aan moet gaan besteden. Het zit behoorlijk goed weggebouwd. :X
 
full


In 2009 had ik er een hugger opzitten en toch wordt het een bende als je in Noorwegen onverhard rijdt in de regen. Ik heb mijn motor even afgespoten toen bij een car-wash omdat ik net tevoren bijna door een slagboom gereden was omdat de remmen zo vol modder zaten dat ze niet meer werkten.
Sinds ik Pirelli Angel ST gemonteerd heb, lopen die links of rechts tegen de hugger aan. De Michelins deden dat niet. Zal met de vorm van de band te maken hebben, want de maat is dezelfde.
Bij "normaal" gebruik helpt de hugger wel wat voor de achterveer/schokdemper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan