Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor Zwolle: mij om het even, ik fiets te vaak bij Van Mossel langs om ze nog bijzonder te vinden. :Z
Afslag Centrum of Noord, maakt me niet uit.

Badslipper?
 
Ik had niet het idee dat Athome op de meeting komt. Ik heb jou voorstel al in de OP gezet. Laten we het daar maar op houden :]
 
Vandaag eindelijk de oliedruk sensor vervangen. Het was een klus waar ik zelf nooit aan zou beginnen, maar gelukkig kreeg ik hulp van een motormaatje met veel ervaring, technisch inzicht en gereedschap.

We zijn uiteindelijk een kleine 2 uur bezig geweest. Het was namelijk niet mogelijk om bij de sensor te komen vanaf de zijkant van de Norge. Je ziet de sensor wel zitten, maar kunt er niets mee. Kortom; van boven af... de tank eraf, luchtfilter eraf, tot je werkelijk tegen het blok kunt aankijken. Het loskrijgen van de brandstofslang was inderdaad een heikel klusje. Veel vloeken en proberen en op gegeven moment lukte het. Fragiel kunststof schrikt af...

full

full


Maar, gelukt en de sensor werkt!
 
Leuk, die foto's. Als je de tank er eenmaal af hebt, is er van alles goed bereikbaar, zo te zien. Toch nog eens proberen.
 
Whauw gaaf om te zien !!!! tevens ook dat de tank er gewoon vanaf kan als alle kappen er nog op zitten. ik dacht dat je de halve motor moest strippen om dit te kunnen doen.

Succes met de klus
 
De tank eraf is werkelijk een fluitje van een cent; als het zadel eraf is, zie je 1 bout zitten waar de tank mee losgemaakt wordt. Verder moet je aan de zijkant twee schroefjes eruit draaien en dan is de tank in zijn geheel op te lichten. Wij hebben er een blokje hout onder gezet en konden vervolgens de slangen en stekkers losmaken. Het lastigste was de benzineslang; die zit aan een rode kunststof aansluiting en je moet - vergelijkbaar met een Gardena tuinslang aansluiting - de grijze kunststof ring die om de aansluiting zit in knijpen, de benzine slang er verder opdrukken en dan er juist weer vanaf wiebelen. Dat was een gedoe, omdat het erg kwetsbaar aanvoelt.

Om het luchtfilter te vervangen zal sowieso altijd de tank eraf moeten. Een beetje oplichten is niet voldoende om erbij te kunnen.

De tank erop was even een gedoe omdat we de tank niet helemaal naar voren geschoven kregen. De bout wou niet uitlijnen met het gat eronder. Kracht tegen de tank zetten was lastig, uiteindelijk hebben we met twee lijmtangen (!) en een stuk hout de tank verder naar het stuur weten de drukken; boutje erin en klaar.

Overigens kwamen we overal losse - dus niet gebruikte - stekkers tegen.... Zelf helemaal voorin, tegen het balhoofd ligt een stekker. Ook onder de tank lag een losse stekker. Geen idee waar die voor is. Ik vond het echt een rommeltje.

Alles werkt; handvat verwarming, verlichting, computer. Dus we hebben niets gemist ;-) Ook krijgt de motor genoeg brandstof (geen knik in de leiding) want ik heb eventjes een stukje snelweg test gereden.
 
Laatst bewerkt:
Overigens kwamen we overal losse - dus niet gebruikte - stekkers tegen.... Zelf helemaal voorin, tegen het balhoofd ligt een stekker. Ook onder de tank lag een losse stekker. Geen idee waar die voor is. Ik vond het echt een rommeltje.

Italianen noemen dat spaghetti. Ze duwen het werkelijk overal in. 8-)
maar als alles werkt... Een echte horlogemaker houdt ook altijd van alles over....
 
Voor de liefhebber, bij Motoport Veldhoven staat nu een Norge te koop bouwjaar 2011 met 16.900 km op de teller in de kleur donker blauw. De motor is in nette staat ik heb vanmiddag even proef gezeten maar houd het nog bij mijn FJR.

Motorshopper: MOTO GUZZI NORGE 1200 GT

Groet

Vlegel
 
Laatst bewerkt:
Euromaster, prima


Ik heb mijn voorvork eruit gehaald en Hyperpro veren ingezet. Eenmaal doende met de handleiding een leuke klus, niet echt moeilijk. Loont wel want het is zeker merkbaar strakker sturen geworden. Nu de achterveer nog.

Bij mij wilde overigens de tank ook nauwelijks voldoende terug om de centrale bout er weer in te doen. Schijnt dat sommige tanks ook vervormen mettertijd door combi hitte en gebruikte plasticsoort.(was vooral een Aprilia, Triumph en Ducati euvel als ik de berichten op internet lees). Weet niet of dat ook voor Guzzi gold.
Het licht pulseren vd remschijf nog steeds niet helemaal verholpen. Inmiddels schoongemaakt, de ringen van de schijf allen weer draaiend gemaakt, nieuwe blokken. ...en toch nog een lichte puls. Zal dan toch een schijf onregelmatig zijn.....
 
schrijf eens op een glasplaat leggen ? dan kan je goed zien of i wel of niet krom is !!

wil mijn luchtfilter binnenkort ook eens gaan bekijken. super dat ik de tips zojuist heb gelezen over het verwijderen van de tank. Veel dank hier voor. Zat tevens al te denken over het terug plaatsen van de tank. Zal het helpen om de rubberen nokken waar de tank over heen moet gaan in te smeren met kogellager vet ? zodat i er makkelijk over heen gaat ?
 
De tank eraf is werkelijk een fluitje van een cent; als het zadel eraf is, zie je 1 bout zitten waar de tank mee losgemaakt wordt. Verder moet je aan de zijkant twee schroefjes eruit draaien en dan is de tank in zijn geheel op te lichten. Wij hebben er een blokje hout onder gezet en konden vervolgens de slangen en stekkers losmaken. Het lastigste was de benzineslang; die zit aan een rode kunststof aansluiting en je moet - vergelijkbaar met een Gardena tuinslang aansluiting - de grijze kunststof ring die om de aansluiting zit in knijpen, de benzine slang er verder opdrukken en dan er juist weer vanaf wiebelen. Dat was een gedoe, omdat het erg kwetsbaar aanvoelt.

Om het luchtfilter te vervangen zal sowieso altijd de tank eraf moeten. Een beetje oplichten is niet voldoende om erbij te kunnen.

De tank erop was even een gedoe omdat we de tank niet helemaal naar voren geschoven kregen. De bout wou niet uitlijnen met het gat eronder. Kracht tegen de tank zetten was lastig, uiteindelijk hebben we met twee lijmtangen (!) en een stuk hout de tank verder naar het stuur weten de drukken; boutje erin en klaar.

Overigens kwamen we overal losse - dus niet gebruikte - stekkers tegen.... Zelf helemaal voorin, tegen het balhoofd ligt een stekker. Ook onder de tank lag een losse stekker. Geen idee waar die voor is. Ik vond het echt een rommeltje.

Alles werkt; handvat verwarming, verlichting, computer. Dus we hebben niets gemist ;-) Ook krijgt de motor genoeg brandstof (geen knik in de leiding) want ik heb eventjes een stukje snelweg test gereden.


Hier staat er een stukje met foto,s. Zelfs als de koppeling van de brandstof afgebroken zou zijn dan is er een fix,..met foto,s.

Road 2 Ride: 01/01/2016 - 02/01/2016
 
@IJzervreter
Dank voor de link. Ik ben blij dat de boel heel gebleven is :-)

Goed om te weten dat de tank ook bij anderen er soms moeizaam opgaat. Het voelt altijd wat naar om kracht te zetten tijdens het weer in elkaar zetten, zeker met kunststof onderdelen en 'uit het zicht' werken. Ik kon niet zien waar de tank vastliep, dus kracht zetten was 'eng'. Bovendien hadden we geen zin om de tank er weer af te halen; dan moesten we immers de brandstofleiding weer losmaken...

Maar goed. Klus geklaard!
 
Laatst bewerkt:
@IJzervreter
Dank voor de link. Ik ben blij dat de boel heel gebleven is :-)

Goed om te weten dat de tank ook bij anderen er soms moeizaam opgaat. Het voelt altijd wat naar om kracht te zetten tijdens het weer in elkaar zetten, zeker met kunststof onderdelen en 'uit het zicht' werken. Ik kon niet zien waar de tank vastliep, dus kracht zetten was 'eng'. Bovendien hadden we geen zin om de tank er weer af te halen; dan moesten we immers de brandstofleiding weer losmaken...

Maar goed. Klus geklaard!

Ook goed voor mij om te horen. ;) Ik heb echt meerdere keren als Guust Flater lopen roepen: "Nou moe??!" :? Tijdens het passen en meten.
 
Ook goed voor mij om te horen. ;) Ik heb echt meerdere keren als Guust Flater lopen roepen: "Nou moe??!" :? Tijdens het passen en meten.


Zonder plaatjes,..er is ook een vervangende koppeling te koop. Van Ford geloof ik, Stond op de MGCN site. Hoef je niet eens te boren of tappen.

Ik heb de koppeling zelf nog nooit losgehaald. Zou wel handig zijn om luchtfilter te vervangen.
 
"Een vervangende koppeling van Ford...."


Flashback... meneer is 16, rijdt een Puch (niet zo'n ding met een hoog stuur, maar een breed interessant geel geval) en vervangt de standaard zuiger met die van een Yamaha en zet er een hogedruk waaierkop van een Zundapp op.... En om het 'af' te maken, als uitlaat een snerper....

Those were the days...



PS
Later werd ik ''wijs' een stapte over op Carelli..... links de rem en rechts schakelen (echt! De politie snapte er niets van). Uiteraard een 9 pk erop, want een 6.3 van Kreidler... pfffff
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een grijs plastic 90 graden bochtje van plastic. Aprillia Pegaso koppelingetje past ook,die gaan per twee voor 20 euro.

Daar voer je niets mee op maar ontkom je aan een totale vervanging van een brandstofpomp van rond de 500 euro.

Sleutelen is toch leuk? Handvatverwarmingheb ik aangesloten op de originele kabelboom met Molexstekkertjes die ik vond bij de "flipperwinkel" online.

Als het past dan is het goed toch?
 
PS
Later werd ik ''wijs' een stapte over op Carelli..... links de rem en rechts schakelen (echt! De politie snapte er niets van). Uiteraard een 9 pk erop, want een 6.3 van Kreidler... pfffff~[/quote]

Carelli , is het niet Benelli ?mdeze heb ik ook gehad een geweldige brommer
 
@Herbert1972

Nee, het was wel degelijk een Garelli!

Benelli heeft natuurlijk ook bromfietsen gemaakt, maar die hadden de schakel- en rempedalen wel standaard geplaatst. Mijn Carelli was best bijzonder :-)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan