Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helemaal mee eens. Ook ben ik van mening dat je moet houden van rouwe techniek, dus geen plat draaiende motor, maar eentje die leeft. En ja, daar gaat soms iets mis, maar nooit echt onvergefelijk (in mijn geval).

De Guzzi heeft mijn plezier in motorrijden teruggebracht, dat ik na 20 jaar verloren was. Ineens stap ik weer met een glimlach op mijn motor en na de rit is die nog groter *D

Het smaakt het naar meer, ik wil weer minder bescherming en meer beleving. Vandaar dat ik momenteel in dubio ben om mijn mooie en fijne Norge na 3 jaar in te ruilen voor een Stelvio of Griso. Ik kan eigenlijk niet kiezen: verstand zegt Stelvio want nog enige bescherming, mijn hart zegt Griso 8V SE want o wat is ze mooi.... :9
 
Stelvio lijkt mij een super machine, de zit is werkelijk super, power evenzo....
Ik had er de laatste keer eentje mee, als vervanger van mijn motor die voor de 40000 beurt bij motorservice Twente binnen was. Was een heerlijke leenmotor. Ik blijf echter de Norge trouw! _O-
 
De Griso vind ik ook een plaatje! Maar ik heb de laatste maanden regelmatig op een naked gereden, en dat vind ik echt maar voor een keertje leuk. Je gaat meer naar het weer kijken voor je gaat rijden. Liever bescherming. De bescherming van de Stelvio lijkt me ook minder.
 
Als ik terug ben in Nederland ga ik nog een keertje rijden met de Stelvio. Het moet er wel eentje zijn van de laatste serie, met 32 ltr tank. Met handkappen en winddeflectors kom je een aardig eind en zoals ik al aangaf wil ik wat minder beschermd gaan rijden qua windbescherming.

De hoge zit vind ik erg prettig en ik mis het nemen van onverharde wegen een beetje, heb enduro en trial gereden en het zand blijf ik ook af en toe leuk vinden (net als over hele slechte wegen op bijvoorbeeld Sicilië of Sardonië). Met de Norge was dat toch een minder succes.... Heb het wel geprobeerd overigens.

Ik weet dat ik ook een BMW GS kan gaan rijden, maar daar rijdt iedereen al op (en dan ben ik wr al klaar mee :Z ). En de KTM's vind ik gewoonweg niet mooi (het oog wil ook wat toch?). En een Honda (Crosstourer) of Suzuki (v-strom) wordt ik echt net vrolijk op.

Dus of de Norge blijft en wordt op termijn vervangen door de 8V of er komt een Stelvio 8V vanaf 2011. De Griso heb ik als optie verlaten vanwege te weinig praktisch voor mij.
 
Voor mij is de Stelvio wat aan de hoge kant. Ik vind het fijn om goed op de grond te kunnen staan. Bij de Norge kan ik dit net (beenlengte is 80 cm). Bovendien rijd ik 90% snelweg (woon-werk) en dan is het comfort van de Norge gewoon fijn. Off-road lijkt mij ook leuk, maar dan met iets lichts, zodat je het ook weer makkelijk overeind kan zetten. Misschien een keer als cursus of zo.
 
Het vergaderseizoen is weer begonnen, en dus was ik vandaag weer met de Guzzi onderweg. Fikse buien gehad, maar alleen vanaf de ellebogen tot de schouders wat spetters. En de helm natuurlijk. Ik ben elke keer weer verbaasd hoe zo'n ranke machine toch zoveel bescherming geeft. Broek en laarzen helemaal droog!
 
Na vele goede dingen gelezen te hebben over de Norge, overweeg ik een tweedehandse te zoeken. Zijn er dingen waarop ik moet letten. Ik wil bij een dealer gaan kijken naar een 8V met 29000 op de teller.
 
Wat zijn trouwens de belangrijkste verschillen tussen de 8V en de 2V ?
Welke valt volgens jullie te verkiezen?
Ik weet ook nog een in nieuwstaat verkerende 2V te koop, met slechts 8000km op de teller. Voor het eerst ingeschreven in 2012. Vraagprijs is nagenoeg gelijk.
 
Bij de eerste serie van de 8V zijn er soms problemen geweest met de nokkenas. Ik weet niet of dat ook voor de Norge geldt. Veel alternatieven zal je niet hebben voor de 8V, want er zijn er nog geen 30 verkocht in NL in de afgelopen jaren. De 8V is technisch heel anders dan de oude 4V's, hoewel ze uiterlijk veel op elkaar lijken.

Veel plezier met proefrijden en suc6 met de koop.
 
Waar ik op letten zou is, of het wel een GL of GTL is. Ik heb ook eens een proefritje gemaakt op een geïmporteerde Norge, vaak weinig kilometers en gunstige prijs. In Engeland bijvoorbeeld is ook de T geleverd. Dan is de uitrusting een stuk kaler: geen handvatverwarming, bijvoorbeeld. Electrisch verstelbaar ruitje is ook handiger dan met de hand verstellen.

Volgens cycle-ergo.com zit de 8V iets meer rechtop (lijkt mij wel fijner). Volgens veel reviews (zelf lezen!) maakt het rijden niet zoveel uit. Het leukste is natuurlijk het proefrijden. Wel een flink stuk rijden! Ik had mijn eerste proefrit op de Norge na een paar minuten afgebroken omdat de spiegel los zat. Vervolgens had ik niet zo'n goede indruk van de zit en het bedienen, dat komt echt pas na een half uurtje of langer! Geniet ervan!
 
Ik heb nog een vraagje. De meneer die mij zijn Norge verkocht vertelde erbij dat als de motor in de regen gestaan heeft er water in het contactslot kan komen. Vervolgens herkent het electronisch beveiligde slot de sleutel niet meer omdat de massa in het slot wat hoger is. En dan moet je starten met de geheime code. Heeft iemand dat wel eens mee gemaakt, en zou het lonen om een kapje over het slot achter te laten bij een regenbui als ze buiten staat?
 
OK,
In de reviews lees ik meermaals dat de 2V wat slap geveerd is. De 8V noemen ze dan weer eerder strak. Zit dat in het hoofd van de testrijders,... of is dit werkelijk zo. Ik ben een erg sportieve rijder, dus dat is voor mij wel belangrijk.
 
De 8V heeft strakkere vering. Dus voor een sportiever rijstijl is dat handig. Je kan ook progressieve veren op het oudere model zetten. Ik overweeg dat ook, hoewel ik mijzelf niet tot de sportieve rijders reken.
 
Ik heb nog een vraagje. De meneer die mij zijn Norge verkocht vertelde erbij dat als de motor in de regen gestaan heeft er water in het contactslot kan komen. Vervolgens herkent het electronisch beveiligde slot de sleutel niet meer omdat de massa in het slot wat hoger is. En dan moet je starten met de geheime code. Heeft iemand dat wel eens mee gemaakt, en zou het lonen om een kapje over het slot achter te laten bij een regenbui als ze buiten staat?

Nog nooit van gehoord! En ik heb al veel km's, ook in de regen en sneeuw, gemaakt. Ook op andere fora zoals wildguzzi en mgcn nog niet tegen gekomen.
 
OK,
In de reviews lees ik meermaals dat de 2V wat slap geveerd is. De 8V noemen ze dan weer eerder strak. Zit dat in het hoofd van de testrijders,... of is dit werkelijk zo. Ik ben een erg sportieve rijder, dus dat is voor mij wel belangrijk.

Het gaat volgens mij wel om de motoren van 2006/2007. Hierna is het volgens mij door de fabriek al aangepast.
Ik heb er nog eentje liggen met een zwaardere veer erin. Zelf ben ik overgestapt op Wilbers voor en achter. Zelf rij ik ook wat sportiever en deze ingreep was voor mij een hele stap voorwaarts. Daarnaast kan je ook nog kiezen voor sportievere banden, zelf rij ik met Bt016-pro. Minder km's ( maar valt nog niet tegen), maar sturen! :Y
 
8629b8d815a52b5f89fa4ff01489a502_zps03ab8506.jpg
 
Leuk! Afgelopen week heb ik met een kennis een tocht gemaakt: hij heeft een BMW R1100r. Het eerste stuk hebben we van motor geruild. Het leuke is dat we allebei enthousiast waren en ook weer blij om op de eigen motor weer verder te rijden. Maar ik moet zeggen, die BMW is een soepel machientje. Je wordt alleen gek de eerste kilometers van dat BMW-knippersysteem. Maar het paste niet bij dit plaatje.

Maar gisteren stond de ranke Italiaanse de hele dag geparkeerd naast een dikke Duitser ( K1600GT) Dan klopt het weer..
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer eens een en ander op de proef gesteld. Op weg naar huis van Hoogeveen naar Emmen binnendoor ben ik ergens tussen Nieuw Balinge en Gees verdwaald. Heerlijk over binnenweggetjes aan het rijden: plotseling gaat het asfalt over in een bospad met keien en zand. Met een beetje moeite ben ik weer omgekeerd, maar net op dat moment gaat het "tank bijna leeg" lampje aan (320 km, zat er aan te komen). En net aan het begin van dat bospad staat een paddestoelwegwijzer met een pijltje naar Emmen het bospad op. Ik heb het toch maar geprobeerd, en gelukkig kwam ik daarna snel op bekend terrein. Uiteindelijk 25 km later getankt, 20 liter, dus inderdaad, als het lampje gaat branden heb je nog wel 50 km.

Net als Kotomoto wil ik soms eigenlijk wel een allroad. Met de Norge was het bospad wel te doen, maar het voelt niet alsof het de bedoeling is.
 
In 2009 op offroad in Noorwegen.... je komt in de mooiste stukken natuur terecht en ben slechts 1 keer in de greppel beland. Met een Norge zou ik aanzienlijke schade hebben gehad maar met de Breva was de "schade" hersteld in de wasstraat....

full


full


Tis natuurlijk geen Stelvio :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan