cb900f Bol d'or repareren en moderniseren

Peet3kabo

MF veteraan
3 jun 2007
2.056
4
Menaldum
Update 07-05-2010

Hallo mede brikkers,

Ook ik lees al een tijdje mee en heb nu sinds een paar weken een honda cb900f Bol d'or.
Dit vind ik in de basis een mooie fiets, alleen wil ik het rijwiel gedeelte verbeteren, om hiermee de wegligging en gedrag en natuurlijk het gewicht verlagen.
Voor de rest moet de fiets wat opgeknapt worden.
Dwz spuiten, opschonen en verfraaien.

Nu doe ik dit in de paar vrije uurtjes die mij nog resten dus het zal wel de nodige tijd duren, maar ja het is hobby hé.
Ik zal jullie hier van de vorderingen op de hoogte houden en natuurlijk de nodige vragen stellen.

Als eerste wil ik het rijwiel gedeelte aanpakken en daarna zien we wel waar de rest mij brengt.

Wat moet er gebeuren (en wat heeft het gekost):

Heb ik al:
- Motor zelf, 500 euries (inclusief 2 extra velgen, distributieketting en originele knippers)
- Upsd voorvork FZR1000 (van midnight) met carbon spatbord en sbk stuur van ABM
met kroonplaat, 650 euries
- Velg (voor) van FZR 1000 met remschijven, 250 euries.
- Remleidingen FZR600, 23 euries
- Tandwielkast snelheidsmeter, 25 euries.
- Pasbus vooras, 11 euries
- Banden: 1x pirelli supercorsa 120/70/17
1x pirelli supercorsa 180/55/17
2e hands, 60 euries
- Remleiding voor, 20 euries
- Oliekeerringen voorvelg, 13,50 euries
- Aandrijfring telleraandrijving, 1,80 euries
- Achterbrug FZR1000 '87, 50,50 euries (inc verzenden vanuit Duitsland)
- Achterbrug FZR1000 '93 inc. velg, tandwiel houder met tandwiel, remklauw met houder en torsiestang. 165 euries (inc verzenden vanuit Engeland)
- Spiegels met knippers, 15 euries (inc verzenden vanuit Engeland)
- Ledknippers, 10 euries (inc verzenden vanuit Hong Kong)
-Vervangend reservoir hoofdremcilinder met diafragma en schroeven, plus een stelmoer borgring en borgmoer voor de balhoofdpen, 25 euries
-Led knipperrelay, 13,95 euries
-5⁄8 rempomp FZR1000, 47 euries.
- 2 stukjes alu 5*5*2 cm, 15 euries.
- 1 stalen bus voor om achteras, 5 euries.
- Sebring slip-on uitlaat met schiebel rvs demper, 86 euries (inc. verz.)
- Achtertandwiel FZR1000 47 tands, DID 530 ketting 112 schakels, plus kettinggereedschap, 172 euries
- 5 transmissiedempers FZR1000, 47,50 euries
- Voortandwiel 17 tands, 23 euries (inc verzend)
- Carburateurs GSXR 750, 100 euries
- Lakset, 200 euries
- D&D uitlaat demper (slip-on) met linkpipe, 40 euries.
- Tank-cure set, 45 euries.
- Dyna coils, 45 euries (inc verz. kosten uit US)
- KOSO RX1N digitale teller, 194,95 euries (inc verz. vanuit Duitsland)
- 6 Zuiger remklauwen inc. metalen remleidingen, 125 euries.
- 1m radiatorslang, 26 euries.
- ledknippers, 12,5 euries. (inc verzenden vanuit Hong Kong)
- K&N dual filters RU-2922, 85 euries. (inc verz. vanuit Duitsland)
Onnodige kosten vanwege fun-factor:
- CJIB, 54 euries
totaal tot nu toe: 3156,70 euries

Moet nog:
- Bussen en kilometerteller aansluitding (alleen nog de ring) voor op as FZR1000 upsd (heb alleen de as)
- Banden voor 120?, achter 180/190 achter is 180 geworden.
- Stalen remleidingen (alleen voor naar de remklauwen en achter) alleen achter nog
- Achterbrug Fireblade
- Achtervelg, watvoor weet ik nog niet. (Word is dus waarschijnlijk een FZR1000 velg,
wel zo handig)
- Kleine knippers
- Repareren tank(deuk)
- Nieuwe zijkap links, is geknapt, gescheurd.
- Spuiten gehele motor
- Nieuwe achterschokbrekers, liefst Öhlins (maar ja dat is nu net de hoofdprijs) word mono shock.

En nu maar wat foto's, zodat het niet saai word:
full
full

full

full

full

full

full

full
full
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, zoek ook nog een exploded view van een fzr1000 voorvork van volgens mij '93.
En als iemand wat onderdelen of goeie iedeën voor me heeft dan hoor ik het graag.

Gr Peter
 
Hallo mede brikkers,

Ook ik lees al een tijdje mee en heb nu sinds een paar weken een honda cb900f Bol d'or.
Dit vind ik in de basis een mooie fiets, alleen wil ik het rijwiel gedeelte verbeteren, om hiermee de wegligging en gedrag en natuurlijk het gewicht verlagen.
Voor de rest moet de fiets wat opgeknapt worden.
Dwz spuiten, opschonen en verfraaien.

Nu doe ik dit in de paar vrije uurtjes die mij nog resten dus het zal wel de nodige tijd duren, maar ja het is hobby hé.
Ik zal jullie hier van de vorderingen op de hoogte houden en natuurlijk de nodige vragen stellen.

Als eerste wil ik het rijwiel gedeelte aanpakken en daarna zien we wel waar de rest mij brengt.

Wat moet er gebeuren (en wat heeft het gekost):

Heb ik al:
- Motor zelf, 500 euries (inclusief 2 extra velgen, distributieketting en originele knippers)
- Upsd voorvork FZR1000 (van midnight) met carbon spatbord en sbk stuur van ABM
met kroonplaat, 650 euries
- Velg (voor) van FZR 1000 met remschijven, 250 euries.
totaal tot nu toe: 1400 euries

Moet nog:
- Bussen en kilometerteller aansluitding voor op as FZR 1000 upsd (heb alleen de as)
- Banden voor 120?, achter 180/190
- Stalen remleidingen
- Achterbrug Fireblade
- Achtervelg, watvoor weet ik nog niet.
- Kleine knippers
- Repareren tank(deuk)
- Nieuwe zijkap links, is geknapt, gescheurd.
- Spuiten gehele motor

En nu maar wat foto's, zodat het niet saai word:[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

Gaat goed komen, je hebt igg al een paar hele mooie onderdelen gescoord.
Mijn Bol zag er ook zo uit, ook '79, ook blauw en geloof het of niet ook zo'n deuk op precies de zelfde plaats. Zal es kijken of ik nog een foto kan vinden ervan zoals ik haar kocht in '84.
Als je een achterwiel van een cbr 600 neemt hoef je geen offset tandwiel te gebruiken van voren. Alleen is 170 de max. wat er op kan. Zodra je naar een 180 band wil moet je ook naar een 5,5 inch velg en dan zit je met het uitlijn probleem van je tandwielen.
 
Laatst bewerkt:
170 is idd de max voor de standaard tandwielen, ik heb PVM velgen (3 spaaks) en daar past met pijn en moeite een 170 band op, en dan moet de reactiestang van de ramklauw al naar buiten gebogen worden (maar niks past zo 123 in een xjr1300 brug offcourse)
 
Nou daar hebben ze gelukkig offset tandwielen voor uitgevonden.
Maar de achterkant is een latere zorg, ik wil eerst de voorkant erin en rollend hebben.
En dat betekend eerst opzoek naar de toebehoren wat verder om de vooras heen moet naast de velg.

Ik weet trouwens niet wat er max in een fireblade achterbrug kan?
 
Dan word dat wat we gaan proberen, maar zoals ik zei dat komt later.

ps heb bij tk gevr ook een advertentie geplaatst voor de vooras, maar er is hier toevallig niet iemand die er één weet of heeft?
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je naar een 190 of 200 achterband gaan ? :?
Denk je dat je Boldor daar beter van gaat sturen ?

Ik ben zelf voor een 180 band gegaan, genoeg keus, en het is ook nog is beter betaalbaar..
Of je moet het doen omdat je het stoer vindt.. kan ook.
 
goedemorgen!
mogen we nog wel van een bol dor blijven spreken als enkel het halve rijwielgedeelte en het motorblok nog origineel zijn?
kun je het blok niet beter meteen in een modern rijwielgedeelte proppen?
zijn wel twee verschillende werelden,upside down en cb 900boldor.
maar toch succes met de verbouwing.
 
Waarom zou je naar een 190 of 200 achterband gaan ? :?
Denk je dat je Boldor daar beter van gaat sturen ?

Ik ben zelf voor een 180 band gegaan, genoeg keus, en het is ook nog is beter betaalbaar..
Of je moet het doen omdat je het stoer vindt.. kan ook.

Vind een dikkere band mooier, maar misschien word het wel een 180 band.
Ben ik nog niet helemaal uit.
 
goedemorgen!
mogen we nog wel van een bol dor blijven spreken als enkel het halve rijwielgedeelte en het motorblok nog origineel zijn?
kun je het blok niet beter meteen in een modern rijwielgedeelte proppen?
zijn wel twee verschillende werelden,upside down en cb 900boldor.
maar toch succes met de verbouwing.

Vind de vormen van de bol wel mooi, maar het rijwiel gedeelte niet.
Een beetje dikker lijkt mooier vind ik en het komt het rijgedrag een beetje ten goede.
En als ik dan toch een nieuw rijwielgedeelte zou nemen dan zou ik daar ook een nieuwer 4 in lijn blok in hangen of een motor nemen die dat al heeft.
En voor het gewicht is het ook nog eens gunstig.
 
Misschien een hele domme vraag, maar hier komt ie.
Aangezien ik nog op onderelen wacht voor m'n voorvork, dacht ik ik ga m'n voorrem nog even verversen en ontluchten. (dit omdat het nu nog mooi weer is)
Deze voelde nogal sponzig aan en remde niet zo hele goed meer.
Ik heb een wphb en dacht ik ga volle moed aan de slag.
Nu doe ik het zo als in het wphb staat, slangetje op nippel. Reservoir vol. Nippel halve slag open.
Remhendel knijpen en nippel weer dicht.
Nu komen er elke keer mooi luchtbelletjes uit, maar heb ik al twee flesjes bijgevuld en er blijven luchtbellen komen.
Ik heb nu het vage vermoeden dat ik wat verkeerd doe, maar wat?
Ook lees ik in het wphb op het eind van het verhaaltje:
Installeer het diafragma en draai het deksel goed vast.
Moest ik het diafragma eruit halen dan, met het ontluchten?

Ik heb het nu voor de tweede keer geprobeerd en denk dat ik de eerste keer het deksel er niet goed opdraaide en er een naadje tussen reservoir en deksel zat.
Maar dat was nu niet zo, dus leg mij maar uit wat ik fout doe?
Of misschien vergeet.
 
hoi, je kan je rem makkelijk ontluchten door een potje met wat remvloeistof erin naast je voorwiel te zetten, een slangetje op je ontluchtingsnippel, en de andere kant van het slangetje in het potje, zodat het slangetje onder het vloeistofniveau zit. Nu kan hij nooit lucht trekken en kan je de ontluchtingsnippel gewoon open zetten (wel zorgen dat het slangetje goed op de nippel zit, evt. tie-wrap gebruiken) en nu kan je naar hartelust pompen met je rem, en zorgen dat je hem op tijd bijvult (kan door de nippel dicht te draaien en dan de olie uit het potje een stuk in je reservoir te gieten, een beetje overlatend).

en zo voor beide remklauwen doen, en even nalopen, ook als je denkt dat er geen lucgt meer inzit. ZO moet het goedkomen,

succes
 
Was even verder aan het zoeken op het forum, en zou het kunnen dat de fout die ik maak is dat ik eerst de ontluchtingsnippel opendraai. En dan de remhendel inknijp ipv eerst de hendel inknijpen en dan de ontluchtingsnippel opendraai?
 
hoi, je kan je rem makkelijk ontluchten door een potje met wat remvloeistof erin naast je voorwiel te zetten, een slangetje op je ontluchtingsnippel, en de andere kant van het slangetje in het potje, zodat het slangetje onder het vloeistofniveau zit. Nu kan hij nooit lucht trekken en kan je de ontluchtingsnippel gewoon open zetten (wel zorgen dat het slangetje goed op de nippel zit, evt. tie-wrap gebruiken) en nu kan je naar hartelust pompen met je rem, en zorgen dat je hem op tijd bijvult (kan door de nippel dicht te draaien en dan de olie uit het potje een stuk in je reservoir te gieten, een beetje overlatend).

en zo voor beide remklauwen doen, en even nalopen, ook als je denkt dat er geen lucgt meer inzit. ZO moet het goedkomen,

succes

Ik heb wel het idee dat het slangetje(6 mm) niet echt superstrak zit. Ty-wrap heb ik ook geprobeerd en kon nou niet zeggen dat dat echt een succes was.
 
Een setje remleidingen voor fzr voorvork is onderweg (stalen remleidingen doen we later), en van't weekend maar eens naar Boonstra in ureterp voor onderdelen van de as.
Remmen van de week maar weer eens naar kijken, doen het dus nog niet.
 
Setje remleidingen van een FZR600 gescoord, alleen de bovenste remleiding naar de rempomp is te kort. Dit is wel logisch ivm met het sbk stuur,moeten we nog een langere voor zoeken.

Één minpuntje is dat de remschijven die ik bij de velg gekocht heb niet de juiste zijn.
Zijn 300mm ipv 320mm, ook maar even ruilen bij boonstra.
Hoop dat het van't weekend nog lukt, vrouw heeft plannen en nog wat klusjes aan het huis, dus.
 
...heb ik ook een vraag !...



...wordt mij een nette rode '81-er 900 bol d'Or aangeboden, en dat is natuurlijk prima... :)


...zit echter een imitatie F2 kuip op, en dat wil ik pertinent niet...
...gewoon de koplamp weer op de originele plek dus...

...echter de huidige 900-eigenaar kan nergens zijn koplamp oortjes (beugels ?) terug vinden (hij heeft de CB tenslotte al 20 jaar, dus dat kan natuurlijk...)

...zijn die dingen nog een beetje makkelijk te krijgen, cq. te monteren ??...



...en 1 voorvork-binnenpoot heeft last van pitjes, en kratertjes, en daardoor kan de keerring het zaakje ook niet helemaal olievrij houden (zelfs na montage van recente (nieuwe) keerringen niet)...

...zal ook wel niet zo spannend zijn neem ik aan ?...



...ik waardeer bij voorbaat uw antwoord !... :Y
 
Laatst bewerkt:
hoi @Roloo, die koplamp oren is geen probleem, ik heb wel tomaselli koplamp-oortjes liggen voor om de vorkpoot en daar bevestig je de koplamp aan, niet zo spannend dus.

die voorvork, als er pitting is op het vlak waar hij langs de keerring komt dan moet je de poot opnieuw laten verchromen of gewoon een ander zoeken

gr chris
 
...heb ik ook een vraag !...


...en 1 voorvork-binnenpoot heeft last van pitjes, en kratertjes, en daardoor kan de keerring het zaakje ook niet helemaal olievrij houden (zelfs na montage van recente (nieuwe) keerringen niet)...

...zal ook wel niet zo spannend zijn neem ik aan ?...



...ik waardeer bij voorbaat uw antwoord !... :Y

Ik zeg Wout uit Lunteren zie en zoek:
Bol d'Or liefhebbers show your bike!! Deel III
 
Heb vanmiddag toch nog tijd vrij kunnen maken om naar Boonstra te gaan, ondanks een verstopte riolering(heeft vreemd genoeg een beetje voorrang).
Had geluk, nog één paar remschijven van een FZR.
Deze zitten alleen nog wel op een te slopen motor, krijg ik als het goed is volgende week.
Was waarschijnlijk alle ducati en ktm rijders voor die daar ook op azen, want daar schijnen ze ook op te passen.
Ook nog een tandwielkast voor snelheidsmeter voor m'n voorwiel kunnen bemachtigen, en een pasbus is besteld.
Alleen moet ik nog een aandrijfring voor de snelheidsmeter hebben.
Ook maar weer een flesje DOT4 remvloeistof meegenomen om van de week maar weer eens te proberen om de remmen te ontluchten.
 
Laatst bewerkt:
chrisjemol antwoord :

hoi @Roloo, die koplamp oren is geen probleem, ik heb wel tomaselli koplamp-oortjes liggen voor om de vorkpoot en daar bevestig je de koplamp aan, niet zo spannend dus.
die voorvork, als er pitting is op het vlak waar hij langs de keerring komt dan moet je de poot opnieuw laten verchromen of gewoon een ander zoeken
gr chris




…dank U !...

…heel binnenkort de bol d’Or even bekijken, betasten, enz. …
…de foto’s geven in ieder geval (op die misselijke kuip na dan…) een hele fijne indruk…

…plus dat de complete onderhoudshistorie van de afgelopen 20 jaar erbij zit…
…ook niet onbelangrijk…

…toch ?.. :Y
 
Laatst bewerkt:
Setje banden gescoord van Stephanovic in het TK topic. (zijn nog onderweg, wachten af)
1x pirelli supercorsa 120/70/17
1x pirelli supercorsa 180/55/17
Zijn gebruikt, maar kan ik eerst nog wel een tijdje vooruit.
full
:Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan