Shovelhead gekocht

Robert.v

MF veteraan
12 feb 2005
10.701
528
Zeewolde
ik heb de zoekfunctie al gebruikt, en heb alleen de standaard tips gevonden die gelden voor elke 2ehands motorfiets

wat zijn nou echt dingen om in de gaten te houden als je bij een oude shovelhead gaat kijken?
 
Kijken of hij een beetje goed rijdt.Remt.Schakelt.Koppelt.Loopt er nergens olie uit.Versnellingsbaklekkage iswaarschijnlijk te verwachten maar redelijk makkelijk te verhelpen.Vereist wel demontage bak.Geen extreme trillingen.(maar wat is extreem daar alle shovels trillen).Pingelt hij?Heeft hij genoeg oliedruk(geen tikkende kleppen).Geen rare bijgeluiden die duiden op een uitlopend bigend.Wordt hij na een lange rit niet te heet?
Kijk eens naar de bougies.Werkt de kickstarter goed.Geen overdreven primair geluiden?
En zo kan ik nog ff doorgaan.Na flink wat jaren rijden kun je de grootste zooi wel van de minder slechte onderscheiden. *D
 
hoort een shovel wel enig mechanisch geluid te maken?
ik heb verschillende motoren gehad en waar een r1 nauwelijks geluid produceert lijkt het bij een suzuki bandit wel alsof er een stel knikkers in het blok liggen.

wat is dus normaal?
en waar zou het eventuele normale geluid vandaan moeten komen?
 
hoort een shovel wel enig mechanisch geluid te maken?
ik heb verschillende motoren gehad en waar een r1 nauwelijks geluid produceert lijkt het bij een suzuki bandit wel alsof er een stel knikkers in het blok liggen.

wat is dus normaal?
en waar zou het eventuele normale geluid vandaan moeten komen?


reken erop dat je bij een oudere Harley een haat-liefde relatie hebt met je motorgeluiden. Bijna alle Shovels en Evo's maken mechanische geluiden en afleiden welke er horen te zijn en welke niet is voor de leek lastig. Het eerste gesprek met een monteur, staand naast mijn eerste Evo, leverde een leuke dialoog op... "hoort dat tikje erin?" "ja dat is normaal" "en dat rammeltje" "geen probleem", etc. En ondertussen perfect betrouwbaar en praktisch onderhoudsloos te rijden.

De beste tip die ik je kan geven; een aankoopkeuring laten doen door een Authorized Dealer.
Dit kost je ongeveer 60 euro, maar daarna weet je wel zeker wat er mee aan de hand is. Waarom de Authorized Dealer? Omdat je dan meer garantie hebt dat er met enig verstand naar gekeken wordt. Er zijn twee adressen die erg aan te raden zijn, als je je motor in die buurt zoekt: O.I.T. Breda en de Harley Store Rotterdam, beide met zeer kundige monteurs.
 
gewoon zeker van zijn dat hij genoeg olie lekt, anders is het mischien geen echte
 
Het enige wat ik je kan adviseren is: koop geen shovel voor de goedkoopte.
En wanneer je niets kent van techniek blijf je er ook beter van af.
 
Het enige wat ik je kan adviseren is: koop geen shovel voor de goedkoopte.
En wanneer je niets kent van techniek blijf je er ook beter van af.


zelf sleutelen gaat me goed af,
ik heb alleen altijd naked/sport motoren gereden dus een wph zal er zeker komen om mezelf een beetje in te lezen in de volgorde waarin men te werk dient te gaan bij zo'n stukje antieke techniek.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee hoe je een puntenontsteking afsteld.
maar dat is allemaal wel te achterhalen met een wph.

dat een motor van 20+ jaar meer onderhoud vergt dan een nieuwe dat begrijp ik natuurlijk.
Het sleutelen is ook deel van de motorhobby in mijn geval.
 
heb voor kerst al vast wat inch spul gevraagd.
heb nu alles Gedore maar is erg kostbaar en ben niet zo tevreden over de corrosiebestendigheid van het spul.

teng tools ken ik nog van mijn vorige werk en daar was ik tevreden over,
is het inch spul daarvan ook van goede kwaliteit?
 
heb voor kerst al vast wat inch spul gevraagd.
heb nu alles Gedore maar is erg kostbaar en ben niet zo tevreden over de corrosiebestendigheid van het spul.

teng tools ken ik nog van mijn vorige werk en daar was ik tevreden over,
is het inch spul daarvan ook van goede kwaliteit?


geen eigen ervaring mee, maar wel goede verhalen over gehoord!
 
de fxs lowrider waar ik zaterdag ga kijken heeft een smerig zwart gespoten blok,
(wel origineel) en de koppen zijn blank.

kan ik dit gewoon stukje bij beetje een lik afbijt geven en daarna oppoetsen/polijsten?
dan heb ik na de winter een net blank blok.

of moet de boel dan echt glad geschuurd gaan worden ivm een grove structuur van het aluminium?
 
ik ga waarschijnlijk zaterdag kijken bij een 81er

matching numbers

[scene-grapje-modus -aan]
Da's een primeur; een 81'er & matching nummers!
[scene-grapje-modus -uit]

Maar dat blok weer blinkend krijgen? Met verfafbijf o.i.d. kom je een heel eind, van de cilinders hoef je alleen de ribben blinkend te krijgen (er tussenin kom je bijna niet), en de rest is wrijven, wrijven & wrijven met polijst-meuk.

Maar het kan wel.
 
Ik zou me meer zorgen maken over de technische staat van het blok.Als het blok nooit los is geweest heeft het of weinig gedraaid of het isaan een revisie toe.
Als het recent loswas geweeest waren alle blokdelen wel gestraald en schoon.
Van de andere klant wil een strak in de lak zittend blok weer niet zeggen dat het goed is.
 
[scene-grapje-modus -aan]
Da's een primeur; een 81'er & matching nummers!
[scene-grapje-modus -uit]

Maar dat blok weer blinkend krijgen? Met verfafbijf o.i.d. kom je een heel eind, van de cilinders hoef je alleen de ribben blinkend te krijgen (er tussenin kom je bijna niet), en de rest is wrijven, wrijven & wrijven met polijst-meuk.

Maar het kan wel.
:^ een dremel kan echt wonderen verrichten met het blok. Kijk maar in het Magna verbouwingstopic. (geloof ik)
 
Ik zou me meer zorgen maken over de technische staat van het blok.Als het blok nooit los is geweest heeft het of weinig gedraaid of het is aan een revisie toe.
Als het recent los was geweest waren alle blokdelen wel gestraald en schoon.
Van de andere kant wil een strak in de lak zittend blok weer niet zeggen dat het goed is.


ik kan alleen maar hopen dat het blok goed is,
zal natuurlijk wel luisteren of er geen verdachte rammels inzitten maar ik ben er zoals gezegd niet in thuis.

een ding viel me wel op,
er zit volgens de verkoper een cv carb op, maar op de fotos is maar 1 gaskabel te zien.

bij een cv heb je toch altijd een acceleratie en een decelaratie kabel?
 
ik kan alleen maar hopen dat het blok goed is,
zal natuurlijk wel luisteren of er geen verdachte rammels inzitten maar ik ben er zoals gezegd niet in thuis.

een ding viel me wel op,
er zit volgens de verkoper een cv carb op, maar op de fotos is maar 1 gaskabel te zien.

bij een cv heb je toch altijd een acceleratie en een decelaratie kabel?


Spannend allemaal! Poog iemand mee te nemen met Harley Shovel-ervaring, weet dat dat altijd moeilijk is, vooral als JIJ hem "mooi en alles" vindt en de kenner zegt "niet doen". Dan moet je het NIET doen, er komt altijd wel weer een andere op je pad.
Van de andere kant heb je zelf een dosis gezond verstand en van de verkoper heb je ook vaak een indruk die positief, lala of negatief is.

Zo is het wel weer eens echt motor-forum (vind ik toch).

Succes met je keuze, de uiteindelijke keuze maak JIJ alleen }) })
 
een ding viel me wel op,
er zit volgens de verkoper een cv carb op, maar op de fotos is maar 1 gaskabel te zien.

bij een cv heb je toch altijd een acceleratie en een decelaratie kabel?

Je hoeft ze niet allebei aan te sluiten; heb ik ook niet op m'n CV.
 
zo, ik heb al 5 pagina met alle info over de frame en bloknummers en de daarbij behorende verwijzingen naar de types en bouwjaren.

neem ik morgen mee, dan kunnen de nummers goed gecontroleerd worden iig.

nog laatste tips voor ik ga kijken?
 
Met het weer heb je in ieder geval al geluk, kun je tenminste eens een goed stuk rijden.

Kijk nu al uit naar je ervaringen! Foto's!!! :] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan