Welke olie Ducati 748

Ronaldkn

MF'er
4 mei 2007
166
0
dames en heren,

Ik wil dus de olie veversen van mijn duuc.
nu heb ik het boekje al nagezocht + alle rekeningen maar nergens wordt vermeld welke olie er op dit moment inzit of welke erin hoort te zitten.
Sorry voor de typfout in de titel _O-

kan iemand mij dit vertellen ?

bedankt
 
Laatst bewerkt:
dames en heren,

Ik wil dus de olie veversen van mijn duuc.
nu heb ik het boekje al nagezocht + alle rekeningen maar nergens wordt vermeld welke olie er op dit moment inzit of welke erin hoort te zitten.
Sorry voor de typfout in de titel _O-

kan iemand mij dit vertellen ?

bedankt

ik kom op een ducati site 10w50 full synthetisch tegen.
hier heb ik een user manual gevonden.
deze downloaden

google is your friend

in de manual staat: Oil level should be between the marks near the sight
glass. Top up oil level with SHELL Advance Ultra 4, if low.
Undo the filler plug (2) and top up to correct level.
E
Refit the plug.

Viscosity
SAE 10W-40

The other viscosity degrees indicated in the table can be
used if the local average temperature is within the limits
specified for that oil viscosity.
 
Laatst bewerkt:
full
 
10W40 kan, geen probleem. 10W50 vindt ie iets lekkerder. Met name de Italiaanse 2 cilinders wilen met 10W40 nog wel eens wat olie gebruiken.

Een stammende V-twin doet het beter op 10W50. Meerdere oliemerken hebben deze viscositeit in het assortiment.
 
Mijn broer heeft een 748 en weet uit eerste hand dat men bij de biggelaar MINERALE olie voorschrijft,dit schijnt te maken te hebben met de vele kogelagers in het blok en een betere oliefilmlaag op de kogelagers
 
Ik heb toch nog even het boekje zeer kritisch bekeken en daar staat Agip 4t Super Racing 20W50....
toch wel bijzonder dat er 2 verschillende olien worden gebruikt in dezelfde 748, die van mij is alleen wel wat ouder (97).
 
het is maar net met welke oliefabrikant ducati in dat jaar een sponsorcontract heeft.
het merk maakt geen bal uit.
als je een droge koppeling hebt zou ik er olie van de lidl ingooien.
bij een natte koppeling is elke 10w40 geschikt voor motorfietsen goed.
 
Lidl olie: 5 liter voor 10 euro, 15W40 API SJ/CF-4, voldoet aan MB229.1 en ACEA A3-02 en B3-98.

ACEA staat voor de kwaliteit = 3 = de hoogste. 02 staat voor vastgesteld in 2002.

Dus hij voldoet aan de hoogste kwaliteitseis vastgesteld in dat jaar. Kwaliteit vier bestaat niet.

Imho goed voor alle benzinemotoren tot en met 2002. (diesel tot en met 1998)

wat mankeert er aan olie van de Lidl? :? :? :?
schrijf eens wat voor specificaties jouw olie heeft? :W
 
edit: ik heb nog even op de verpakking gekeken.
inmiddels heeft de lidl olie de ACEA A3/B3 A3/B4.

full


maar als het spul nu in een literfles giet met een plaatje van een motorfiets er op kan ik er 15 euro de liter voor vragen?
volgens mij is dat al eens door Jan Put bedacht _O-

de uitdaging blijft staan: wat staat er op jouw "speciale motorolie" oliefles?
 
Laatst bewerkt:
ACEA

This is the European equivalent of API (US) and is more specific in what the performance of the oil actually is. A = Petrol, B = Diesel and C = Catalyst compatible or low SAPS (Sulphated Ash, Phosphorus and Sulphur).

Unlike API the ACEA specs are split into performance/application catagories as follows:

A1 Fuel economy petrol
A2 Standard performance level (now obsolete)
A3 High performance and/or extended drain
A4 Reserved for future use in certain direct injection engines
A5 Combines A1 fuel economy with A3 performance

B1 Fuel economy diesel
B2 Standard performance level (now obsolete)
B3 High performance and/or extended drain
B4 For direct injection car diesel engines
B5 Combines B1 fuel economy with B3/B4 performance

C1-04 Petrol and Light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 low SAPS, two way catalyst compatible.
C2-04 Petrol and light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 mid SAPS, two way catalyst compatible.
C3-04 Petrol and light duty Diesel engines, based on A5/B5-04 mid SAPS, two way catalyst compatible, Higher performance levels due to higher HTHS.

Note: SAPS = Sulphated Ash, Phosphorous and Sulphur.

Put simply, A3/B3, A5/B5 and C3 oils are the better quality, stay in grade performance oils.

APPROVALS

Many oils mention various Car Manufacturers on the bottle, the most common in the UK being VW, MB, BMW, Ford or Vauxhall but do not be misled into thinking that you are buying top quality oil because of this.

Oil Companies send their oils to OEM’s for approval however some older specs are easily achieved and can be done so with the cheapest of mineral oils. Newer specifications are always more up to date and better quality/performance than the older ones.

Some of the older OEM specifications are listed here and depending on the performance level of your car are best ignored if you are looking for a quality high performance oil:

VW – 500.00, 501.00 and 505.00

Later specs like 503, 504, 506 and 507 are better performing more up to date oils

MB – 229.1

Later specs like 229.3 and 229.5 are better performing more up to date oils.

BMW – LL98

Later specs like LL01 and LL04 are better performing more up to date oils.

niemand? wie pakt de handschoen op?
 
Kerel, ik rijd een Duc en dan weet je dat je wat meer kwijt bent aan onderhoud, en dat het onderhoud goed moet gebeuren. No way dus dat ik Lidl olie in m'n dure Duc gooi. Al is het alleen maar om het idee. Die paar euro ga ik niet op besparen.

De laatste oliewissel is bij Biggelaar geweest bij de grote beurt, en daar gebruiken ze de Valvoline die eerder al genoemd werd. Die mensen hebben meer dan 40 jaar ervaring met Ducati en kennen die dingen van haver tot gort, en eigenwijs als ze zijn gebruiken ze olie die niet door Ducati wordt voorgeschreven.

Zou dat een reden hebben denk je? :')
 
Laatst bewerkt:
zou biggelaar wel eens lidl olie geprobeert hebben?
en zou biggelaar jou naar de lidl sturen in plaats van jou minimaal 10 euro de liter rekenen?
biggelaar is een legende, waar eindigd de legende en begint de mythe?

biggelaar is groot geworden met het reviseren van rondcarters.
het zou fantastisch zijn als hij met dure olie die big end lagers heel had kunnen houden.
helaas was dan ook zijn broodwinning weg -O-
 
zou biggelaar wel eens lidl olie geprobeert hebben?
en zou biggelaar jou naar de lidl sturen in plaats van jou minimaal 10 euro de liter rekenen?
biggelaar is een legende, waar eindigd de legende en begint de mythe?

biggelaar is groot geworden met het reviseren van rondcarters.
het zou fantastisch zijn als hij met dure olie die big end lagers heel had kunnen houden.
helaas was dan ook zijn broodwinning weg -O-

Wel vreemd dat er dan hordes mensen maar bij ze blijven terug komen. Nogmaals, de gemiddelde Ducatist kijkt niet op een paar centen bij onderhoud. En we hebben het hier over een tientjes kwestie, daar lig ik niet wakker van. Jij wel.
 
Wel vreemd dat er dan hordes mensen maar bij ze blijven terug komen. Nogmaals, de gemiddelde Ducatist kijkt niet op een paar centen bij onderhoud. En we hebben het hier over een tientjes kwestie, daar lig ik niet wakker van. Jij wel.

inderdaad, de gemiddelde ducatist let niet op een paar centen.
als hij dat wel had gedaan had hij om te beginnen al geen ducati gereden.

ik wil best een paar tientjes extra uitgeven als ik daar kwaliteit voor krijg.
ik laat me alleen niet in de zeik nemen met mooie praatjes.
 
inderdaad, de gemiddelde ducatist let niet op een paar centen.
als hij dat wel had gedaan had hij om te beginnen al geen ducati gereden.

ik wil best een paar tientjes extra uitgeven als ik daar kwaliteit voor krijg.
ik laat me alleen niet in de zeik nemen met mooie praatjes.

Ik vertrouw op hun kennis. Enig vertrouwen in de mensheid is toch niet zo heel vreemd?
 
Lidl olie: 5 liter voor 10 euro, 15W40 API SJ/CF-4, voldoet aan MB229.1 en ACEA A3-02 en B3-98.

ACEA staat voor de kwaliteit = 3 = de hoogste. 02 staat voor vastgesteld in 2002.

Dus hij voldoet aan de hoogste kwaliteitseis vastgesteld in dat jaar. Kwaliteit vier bestaat niet.

Imho goed voor alle benzinemotoren tot en met 2002. (diesel tot en met 1998)

wat mankeert er aan olie van de Lidl? :? :? :?
schrijf eens wat voor specificaties jouw olie heeft? :W

De motorfiets fabrikanten schrijven tegenwoordig MA of MB kwalificatie voor, allemaal oplichterij natuurlijk :z
 
inderdaad, de gemiddelde ducatist let niet op een paar centen.
als hij dat wel had gedaan had hij om te beginnen al geen ducati gereden.

ik wil best een paar tientjes extra uitgeven als ik daar kwaliteit voor krijg.
ik laat me alleen niet in de zeik nemen met mooie praatjes.

Olie is olie, maakt allemaal geen moer uit, een grote samenzwering })
 
Terug
Bovenaan Onderaan