Breva 850 / 1100 / 1200 topic

Waren ze krom of een ander probleem?


Niet krom maar remden onregelmatig hier wat ik eerder in dit draadje schreef:

Vandaag de Breva weggebracht voor de eerste 10000km beurt. De iets trillende remschijven worden dan een slag gedraaid op het wiel zodat het aangrijppunt anders gaat vallen. Dit op aanraden van de dealer, zou het ongelijke remmen (laatste meters) vermoedelijk opheffen.

Ben nieuwsgierig of dit helpt,...ding rijdt goed al is het een "varken" :P :X ;)

Ik schreef hier al eerder over: Even contact gehad met de dealer,.is wel een bekend verschijnsel dat vaker voorkomt met die remschijven. Schijnt dat de schijf dan niet overal even dik is en als het niet erger wordt kun je er goed mee doorrijden. Erger zou het niet worden en kan zelfs overgaan was zijn ervaring.Als vervanging gaf hij aan om Galferschijven a 175 e p. st. toe te passen. Dan was je er van af. E.e.a. zou komen door het gewicht van de fiets in combinatie met de gebruikte schijven. Reclameren bij de importeur was geen haalbare kaart voor hem. Het gangbaar maken van de floaters was een goed idee.

Rij er dus gewoon mee door, denk dat ik de schijven vervang als de blokje op zijn ;(

Hij noemde het gekscherend het Bonanza effect!
 
Laatst bewerkt:
Jeetje, dat dit niet te reclameren is. Daar kan ik met mijn pet niet bij. Voordeel is wel dat het eenvoudig op te lossen is (als je het geld niet benoemd), want de multistrada's van de eerste serie hebben een vergelijkbaar probleem maar is niet echt goed op te lossen.
 
Mannen, mooi dat jullie meedenken.
1. Het treedt ook op als ik vanuit stilstand wegrij in de 2e versnelling. Zodra ik de koppeling loslaat en de koppelingsplaat aangrijpt dus. Het moet dus wel bijna de koppelinsplaat op het vliegwiel zijn.
2. Dat de Breva een droge koppeling heeft is mij uiteraard bekend. Bij een 'natte' koppeling zou je een dergelijk droog geluid nooit kunnen horen omdat de platen in olie draaien. Als zo'n koppelingsplaat versleten is kun je dat volgens mij constateren doordat de koppeling gaat slippen als je hard optrekt. Een versleten droge koppelingsplaat geeft het zelfde verschijnsel, met mogelijke bijgeluiden. Zie je bij autos ook.
3. Mijn koppeling slipt absoluut niet door, dus:

Ik zal wel eens bij een (andere) guzzi-dealer hier langsgaan en horen wat die er van zegt.
Als ik meer weet horen jullie van mij.

Hey Breva1200

Deze reactie kwam ik tegen op het MGCN forum. Lijkt mij hetzelfde als jouw probleem. Misschien kun je er je voordeel mee doen.

"schrapende geluid opgespoord en verholpen (hiervoor moest de versnellingsbak er onder uit en het probleem zat tussen de drukpen en drukgroep
zie bijgevoegde tekening ter verduidelijking)"

Ik weet niet hoe ik die tekening hier moet krijgen maar je kunt het terugvinden op het forum van de MGCN bij Stelvio topic op de laatste pagina. (pagina 27)
 
Sinds een tijdje blijft het grootlichtlampje in het cockpitje branden. Groot licht werkt gewoon maar lampje blijft aan bij dimlicht.
Iemand die dat ook heeft (gehad).?
 
Sinds een tijdje blijft het grootlichtlampje in het cockpitje branden. Groot licht werkt gewoon maar lampje blijft aan bij dimlicht.
Iemand die dat ook heeft (gehad).?


Alle schakelaars en stekkertjes nagelopen zelfs de accu eraf gehad (reset?) maar heeft niet geholpen. Mijn grootlichtlampje doet het (continu) :+
 
Hey akako,
Thnx. Je tip heeft me verder geholpen. Dit zelfde euvel kan de oorzaak zijn van het schrapende koppelinggeluid van m'n Breva.
De koppeling zit toch wat anders in elkaar dan bij de Stelvio, maar toch. Vrijdag wordt er naar gekeken. De bak schijnt er niet onder weg te hoeven. Ik hou jullie op de hoogte, voor wie er zijn voordeel mee kan doen.
 
Hallo IJzervreter,
Als je alle stekkertjes en schakelaars hebt gehad blijft er volgens mij niet veel anders over dan een storing in het dashboard o.i.d. Vocht zou de oorzaak kunnen zijn. Ik heb dat in het verleden een keer gehad met het digitale display toen de motor nog bijna nieuw was. Werd behoorlijk zwart. Ging vanzelf weer over en is nooit weer voorgekomen. Als je vocht in je dashboard hebt zie je dat wel aan de condens achter het tellerglas. Een andere oorzaak zou ik niet kunnen bedenken op dit moment. Maar misschien iemand anders?
 
Hallo IJzervreter,
Als je alle stekkertjes en schakelaars hebt gehad blijft er volgens mij niet veel anders over dan een storing in het dashboard o.i.d. Vocht zou de oorzaak kunnen zijn. Ik heb dat in het verleden een keer gehad met het digitale display toen de motor nog bijna nieuw was. Werd behoorlijk zwart. Ging vanzelf weer over en is nooit weer voorgekomen. Als je vocht in je dashboard hebt zie je dat wel aan de condens achter het tellerglas. Een andere oorzaak zou ik niet kunnen bedenken op dit moment. Maar misschien iemand anders?


Het is wel gekomen na een fikse regenbui. Geen condens in teller te zien,.. ;(
 
Vanmorgen dacht ik *O* *O* het lampje was uit bij de start!. Maar na een kilometer of 7 ging hij weer aan. -O-

Na 20 km ging die weer uit! *O* En volgens mij brandt hij nu weer,..tja Italiaanse denk ik dan maar. :Y ;) _O-
 
Laatst bewerkt:
Tja, nou nog een spiegelbol en je hebt een echte jaren 70 disco Guzzi.... :9

Probeer alleen niet je dashboard uit elkaar te schroeven, je krijgt het nooit meer in elkaar gemonteerd. Ik denk ook dat het met vocht of een losse verbinding heeft te maken.
 
Tja, nou nog een spiegelbol en je hebt een echte jaren 70 disco Guzzi.... :9

Probeer alleen niet je dashboard uit elkaar te schroeven, je krijgt het nooit meer in elkaar gemonteerd. Ik denk ook dat het met vocht of een losse verbinding heeft te maken.


Ik heb het dashboard al los gehad,..afgelopen lente. Ging wel hoor :Y .
Ik had vanmorgen bijna de hele reis geen grootlichtlampje. Totdat ik weer bijna thuis was *O* -O-

Zal idd wel met vocht te maken hebben,..droge vorstlucht doet haar goed. Starten ging niet in een keer. Sloeg wel meteen aan maar liep te laag in toeren en sloeg weer af,...moest nog een keertje. Je hoeft toch geen gas bij te geven bij koudestart ,..toch???
 
Dat starten overkwam mij vorige week ook een keer. Na een maand stilstand in 1 keer starten en mooi rondlopen. Toen naar het tankstation gereden 600 m. banden opgepompt en getankt en toen 3 x moeten starten. Bij de derde keer een tikje gas gegeven stotter stotter en lopen (de motor dus). Daarna een tochtje van een 100 km gereden en onderweg geen problemen meer gehad.

Nu moet ik erbij zeggen dat het een jaar en bijna 10000 km geleden is, dat ze een onderhoudsbeurt heeft gehad. Ik kon na de 20000 km beurt ook echt wel merken dat de motor mooier liep. Bij de auto en vrachtwagen vind ik dat je dat veel minder merkt.
 
Afgelopen woensdag heb ik ook eindelijk weer eens een stuk(je) gereden. Guus had al bijna twee maanden stilgestaan, geloof ik. :$ Hij startte braaf in één keer en ik heb weer even kunnen genieten! :]

@ Dolf: wat je zegt over de onderhoudsbeurt komt mij ook bekend voor. Mijn Guus is er weer bijna aan toe (nu 29.500 km), maar ik wil dat eigenlijk in het voorjaar pas laten doen. Nu zal ik er toch de komende tijd niet heel veel km's bij maken, verwacht ik. Ik heb ook het gevoel dat er meer speling in de aandrijving zit tegen de tijd dat het onderhoud aan de beurt is, te vergelijken met een slapper wordende ketting bij een 'kettingfiets'.
 
@akako:
Het probleem met het schrapende geluid is bij m'n Breva 'behandeld'. :)
De drukpen/druklager combinatie lijkt inderdaad het probleem zoals je al aangaf. Het zit iets anders in elkaar als bij een Stelvio, maar toch. De hele versnellingsbak hoeft er bij de Breva niet af. Door de hydraulische koppelingsbediening te demonteren schijnt het 'euvel' ook bereikbaar te zijn.
Het geluid lijkt nu over te zijn. Maar echt lang heb ik het nog niet geprobeerd. Was hier en daar nogal glad hier zaterdag, dus veel lol was er niet aan om te rijden. '(

@ijzervreter:
De laatste keer dat bij mij een vochtprobleem optrad (lang geleden) heb ik m'n motor een dag goed in de zon gezet zodat alle vocht goed uit kon dampen. Helaas voor jou zul je dat voorlopig niet kunnen doen.
TIP: denk er bij het wassen van de motor wel om dat je niet rechtstreeks met de volle straal op het dashboard spuit. Ik heb het idee dat onze dashboards daar niet zo van houden. :N
 
lang geleden dat ik hier eens iets gepost heb,

dat vocht "probleem" heb ik ook eens gehad, condens in mijn teller, maar na een dagje wat het weg, sindsdien nooit meer gehad..

kijk hier al terug uit naar de minder zout op de weg dagen, rijd momenteel rond met pekelfietsje om toch maar eens te kunnen rijden, en de guust heeft mooi stalling gekregen in de woonkamer.

tis eens iets anders dan een kadertje aan de muur te hangen e
 
druppellader ja

Staan de mijne ook aan

Elk op zijn beurt, een dag of twee. En dan na twee weken weer opnieuw
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad zonde, neem aan dat je het niet voor je lol doet.

Ik hou het trouwens bij m'n Sasso del Lario Grigio (grijs klinkt zo saai) . Morgen eindelijk weer eens even uitlaten, dan kan ze binnenkort naar de TLM beautyfarm in Nijmegen voor een verwenweekend. Heeft ze verdiend na 30000 trouwe kilometers.
 
Inderdaad zonde, neem aan dat je het niet voor je lol doet.

Ik hou het trouwens bij m'n Sasso del Lario Grigio (grijs klinkt zo saai) . Morgen eindelijk weer eens even uitlaten, dan kan ze binnenkort naar de TLM beautyfarm in Nijmegen voor een verwenweekend. Heeft ze verdiend na 30000 trouwe kilometers.
Ah, laat me t.z.t. de behandeling en kosten eens weten, als je wilt. De mijne is er over zo'n 500 à 1.000 km. aan toe, naar verwachting in het voorjaar. Dat wil zeggen: als dat voorjaar een beetje op tijd begint. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan