Breva 850 / 1100 / 1200 topic

Ik heb nu een beetje raar fenomeen bij de Breva. Ongeveer 1000km geleden merkte ik dat ik zachtjes remmend de laatste meters een beetje ongelijkmatig rem. Kan niets merken van een kromme schijf en voel geen trillingen in het remhendel. Iemand? Motor heeft inmiddels 8000km gereden.

Geen trillingen bij remmen op hoge snelheid, voorwiel kan je zo drie slagen draaien zonder aanlopen?

Nieuwe schijven na 8000km? '(
 
Het is niet te hopen voor je maar het kan wel. Ik heb laatst een stukje gereden op een Breva met 10k op de klok en die had enorme kromme remschijven, daar was gewoon niet normaal mee te remmen.

Misschien ligt het aan je remblokken, zijn ze verglaasd.
 
Ik heb geen problemen, maar op Guzzitech.com (Engelstalig Guzzi forum) lees ik geregeld over kromme remschijven.
Misschien eens een dealer naar laten kijken als het erger wordt.

De mijne staat al 3 weken onder zeil....
Es kijken of het komend weekend niet regent.
 
Er valt nog prima mee te rijden maar het hoort natuurlijk niet. Heb er absoluut niets geks mee gedaan,..kan nog eens remreiniger gebruiken,..
 
Ik ben toch bang dat je schijven (of één schijf) krom is. Zeker omdat je het alleen bij zachtjes remmen hebt en niet bij hard remmen.

Je kunt nog wel je balhoofdlagers checken en je voorband. Bij 8k kilometers krijg je wellicht ook nog wat compensatie van de dealer.
 
Ik ben toch bang dat je schijven (of één schijf) krom is. Zeker omdat je het alleen bij zachtjes remmen hebt en niet bij hard remmen.

Je kunt nog wel je balhoofdlagers checken en je voorband. Bij 8k kilometers krijg je wellicht ook nog wat compensatie van de dealer.


Even contact gehad met de dealer,.is wel een bekend verschijnsel dat vaker voorkomt met die remschijven. Schijnt dat de schijf dan niet overal even dik is en als het niet erger wordt kun je er goed mee doorrijden. Erger zou het niet worden en kan zelfs overgaan was zijn ervaring.Als vervanging gaf hij aan om Galferschijven a 175 e p. st. toe te passen. Dan was je er van af. E.e.a. zou komen door het gewicht van de fiets in combinatie met de gebruikte schijven. Reclameren bij de importeur was geen haalbare kaart voor hem. Het gangbaar maken van de floaters was een goed idee.

Rij er dus gewoon mee door, denk dat ik de schijven vervang als de blokje op zijn ;(

Hij noemde het gekscherend het Bonanza effect!
 
Laatst bewerkt:
Nou da's niet zo mooi. Maar ik begrijp niet dat je dealer niets voor je kan doen. Hoe oud is je motor en heb je die nieuw gekocht?

Hoop dat het mij bespaard blijft.
 
Motor is uit 2006 en heb hem 5 maanden geleden gekocht (3 maanden Bovag garantie),..
 
typische Italiaanse: wachten tot de garantie verlopen is......
Ik zal 9 februari 2010 wel eens problemen kunnen krijgen met mijn bella, dan is de fabrieksgarantie 1 dag verlopen....
Ben benieuwd.
 
Hoi ijzervreter; Remschijfproblemen die vanzelf overgaan? Lijkt me een heel sterk verhaal. Ik weet natuurlijk niet wie je dealer is, maar heb je zelf niet het idee dat hij jou aan het lijntje houdt? Misschien moet je hem eens vragen om wat coulance. Moet toch kunnen als de garantie nog maar net afgelopen is. Bijvoorbeeld: betaal ieder de helft van de nieuwe schijven als dat nodig is. Persoonlijk vind ik dat je nooit moet knoeien met remsystemen en al zeker niet door blijven rijden met problemen die op enig moment erger kunnen worden. Remmen zijn je laatste/enigste redding in noodgevallen!!!
Verder hoop ik dat mijn Breva geen problemen krijgt na afloop van de garantietermijn volgend jaar. Net als Dolf; Ik ben benieuwd!
 
Hoi ijzervreter; Remschijfproblemen die vanzelf overgaan? Lijkt me een heel sterk verhaal. Ik weet natuurlijk niet wie je dealer is, maar heb je zelf niet het idee dat hij jou aan het lijntje houdt? Misschien moet je hem eens vragen om wat coulance. Moet toch kunnen als de garantie nog maar net afgelopen is. Bijvoorbeeld: betaal ieder de helft van de nieuwe schijven als dat nodig is. Persoonlijk vind ik dat je nooit moet knoeien met remsystemen en al zeker niet door blijven rijden met problemen die op enig moment erger kunnen worden. Remmen zijn je laatste/enigste redding in noodgevallen!!!
Verder hoop ik dat mijn Breva geen problemen krijgt na afloop van de garantietermijn volgend jaar. Net als Dolf; Ik ben benieuwd!


De voorbeelden die hij gaf waren wel duidelijk, ik heb geen garantie meer. Ik ben niet zo bang voor het falen van het remsysteem. Het remt prima. Alleen de laatste 5 meter onregelmatig.

Het schijnt met de dikte van de schijf te maken te hebben. Hier en daar wat minder dik,..

Ik denk niet dat hij me aan het lijntje houdt omdat hij me niets verschuldigd is, hij zou ook paniek kunnen zaaien en zeggen dat er onmiddellijk nieuwe op moeten.

Het is hooguit irritant,...

Oh ja, bij mijn (nieuwe) auto had ik na 25 k even last van trillende remmen, het is vanzelf over gegaan,..dus ik weet dat dat kan.

Blijft vervelend dat ik dat nou net weer heb. :X
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel iets minder te zijn geworden en af en toe merk ik het helemaal niet,...zou het schoonmaken en gaangbaar maken van de floaters dan toch te helpen??

Italiaanse ondeugd??

Maar ze rijdt zo lekker,...zelfs met deze temperaturen,...wel met verwarmde handschoenen uit de koude nachtdienst :]
 
Ik heb op een ander forum nog eens zitten lezen over de remmen en schoonmaken heeft ook geholpen en regelmatig hard remmen wil ook wel eens helpen.

En inderdaad een moter loopt mooier bij lage temperaturen, maar ik heb de moed er niet voor om nu op de motor te stappen... kkkoud in leer.

Vanmorgen werd ik wakker in Bergen op Zoom in de vrachtwaggel en het ijs stond op de binnenkant van de ruiten, gauw maar wat kolen op de standkachel gegooid voordat ik uit bed stapte.....
 
Heb m'n Breva deze week ook voor het eerst maar binnen laten staan. Binnendoor was het toch hier en daar ietsie glad vanmorgen. En het zout is ook weer voor niks blijkbaar, als je ziet hoeveel ze er vannacht/vanmorgen van op straat gegooid hebben. Kan nooit goed zijn voor de houdbaarheidsdatum van m'n fietsie.
 
Mijn Guzzies blijven ook binnen met dit weer. Geen pekel voor hen, vind ik zonde. Ik stap wel op de trapfiets of in het koekblik.
 
Breva nog leverbaar? Op de site van motoguzzi staat de breva (1200) nog wel in de line-up. Maar wat schetst mijn verbazing; hij staat niet in de 2010-prijslijst (pdf).
Dan rijst toch de vraag of de Breva uit het assortiment is genomen. Dat zou toch jammer zijn! Wie kan hier iets over zeggen?
 
Breva nog leverbaar? Op de site van motoguzzi staat de breva (1200) nog wel in de line-up. Maar wat schetst mijn verbazing; hij staat niet in de 2010-prijslijst (pdf).
Dan rijst toch de vraag of de Breva uit het assortiment is genomen. Dat zou toch jammer zijn! Wie kan hier iets over zeggen?
Dat was mij inderdaad ook opgevallen!

Ik heb de mijne net weer thuisbezorgd gekregen na zijn 20.000-beurt (incl. nieuwe voorband). De rekening kreeg ik in de brievenbus.... dat leverde me bijna een hartklap op! :o Zo'n 780 Euro, inclusief de BTW en de voorband uiteraard. En garantiegevalletje nummer vier of vijf :X (ben de tel kwijt), deze keer is de koppelingspomp onder garantie vervangen.
In maart loopt de garantietermijn af, maar ik maak me toch een beetje zorgen over wat er misschien nog meer stuk gaat als ik straks weer lekker wil rijden... :/
 
ZEVENHONDERDTACHTIG Euries !!! Wow, dat is geen kattepis zeg. Ik heb deze zomer een 10.000 km beurt laten doen. Ca. 300 Euro. (Geen banden) Doe daar eens 150 Euro bij voor een voorband, dan heb je nog lang geen 780 Euro.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd wat je onder garantie gerepareerd gekregen hebt. Ik heb helemaal in het begin een nieuwe tellerpartij gehad i.v.m. condensvorming. Heb er het laatste jaar geen last meer van gehad. Ben benieuwd wat er nog meer kapot kan.
 
ZEVENHONDERDTACHTIG Euries !!! Wow, dat is geen kattepis zeg. Ik heb deze zomer een 10.000 km beurt laten doen. Ca. 300 Euro. (Geen banden) Doe daar eens 150 Euro bij voor een voorband, dan heb je nog lang geen 780 Euro.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd wat je onder garantie gerepareerd gekregen hebt. Ik heb helemaal in het begin een nieuwe tellerpartij gehad i.v.m. condensvorming. Heb er het laatste jaar geen last meer van gehad. Ben benieuwd wat er nog meer kapot kan.
Mmmja, iets dergelijks dacht ik ook...

Ik heb een nieuwe set remblokken "gekregen" (wist niet dat ze 'op' waren), een nieuwe remlichtschakelaar (wist niet dat die stuk was), hele dure bougies en dure olie en natuurlijk de standaarddingetjes als filters en pakkingen.

Mijn garantiegevallen begonnen met het uitvallen van het dashboard bij slecht weer. Dit is verholpen met het waterdicht maken met wat spray, geloof ik. Dat werkt nog altijd goed.
Vervolgens heb ik na lekkage van de cardan (olie op mijn achterband :X) een nieuwe cardankeerring gekregen. Daarna heb ik na olie "overal" :X een nieuwe oliedruksensor gekregen. En daarna heb ik na olielekkage voorlangs het blok :X een nieuwe krukaskeerring gekregen.
En nu dus een nieuwe koppelingspomp, omdat het koppelingsvloeistofreservoir langs de rand van het dekseltje langzaam steeds verder werd 'aangevreten'.

Mmm, ben ik nog iets vergeten..? Nou, ik heb ook nog een nieuwe sensor gekregen die signaleert of/dat de zijstandaard staat uitgeklapt. Ik kon toen dus gewoon wegrijden met de jiffy nog uitgeklapt. Da's best link als je normaal gesproken op het waarschuwingslampje op het dashboard let. Dat lampje brandde dus niet, omdat er geen signaaltje meer doorkwam. Zelf denk ik dat het kwam doordat de motor aan de onderkant erg smerig was (regenachtige vakantie in Noorwegen), dus deze tel ik niet echt mee.

En wat er nog meer kapot kan? Ik hou mijn hart vast, ik wil het niet weten! Dit soort geneuzel doet me nog wel eens terugdenken aan mijn Honda. Maar Guus rijdt zo lekker..! Dus ik hoop dat ik nu alles wel heb gehad.
 
Hey tooter,
Ik hoop ook echt voor je dat je geen nieuwe problemen meer krijgt. Want het is zoals je al zei; "Hij rijdt zo lekker". (voor sommigen is het een 'zij', ik weet het)
Heb nog een vraag naar aanleiding van de storingen; ik krijg soms de melding 'SERVICE' op m'n display, zonder verdere aanduidingen. Weet jij of dit te maken heeft met een haperende oliesensor? Vaak is het zo dat de melding weg is nadat ik het contact een keer uitgezet heb. Reden om de sensor te laten vervangen? (garantie, nog wel).
Greetz, Breva1200
 
Dat was mij inderdaad ook opgevallen!

Ik heb de mijne net weer thuisbezorgd gekregen na zijn 20.000-beurt (incl. nieuwe voorband). De rekening kreeg ik in de brievenbus.... dat leverde me bijna een hartklap op! :o Zo'n 780 Euro, inclusief de BTW en de voorband uiteraard. En garantiegevalletje nummer vier of vijf :X (ben de tel kwijt), deze keer is de koppelingspomp onder garantie vervangen.
In maart loopt de garantietermijn af, maar ik maak me toch een beetje zorgen over wat er misschien nog meer stuk gaat als ik straks weer lekker wil rijden... :/

Waarschijnlijk €300,- voor het ophalen en weer thuisbezorgen.

Maar let op:
Rembloksetje ca. €40,-
Bougies voor een Breva zijn ook duur, ik dacht zo'n €75,- per setje
Olie + oliefilter: €70,=
Voorband: €150,-
Remlichtschakelaar en wat klein spul: €35

Dat is dus al bijna €400,- onderdelen. Stel dat er 4 uur aan je motor is gewerkt á €70 incl BTW dan zit je samen al aan €680,-

Nog steeds geen €780 maar ook geen €300,-
 
@ Breva1200:
Was het maar waar dat ik de waarschuwing 'Service' had gekregen, dan had ik niet keer op keer met olie op mijn achterband hoeven rijden... Dus, nee, die melding komt me niet bekend voor. Ik krijg wel een steeksleuteltje in beeld op het display als ik voorbij het vooraf vastgestelde kilometrage voor een onderhoudsbeurt kom (1.500, 10.000 en onlangs 20.000 km). Dat symbooltje haalt de monteur er bij de servicebeurt weer uit.

@ akako:
De bedragen die je noemt, kloppen heel best. Maar het halen en brengen van de motor zou een gratis service moeten zijn. Misschien snap ik nu hoe dat kan...? Ik weet het anders ook niet..
 
Heb het voor de nauwkeurigheid nog even precies nagekeken. Euro 325,- inclusief filters (lucht- en oliefilter), olieën, klepdekselpakking, buitenste bougies en uurloon. :) Tel daar de remblokken, de dure binnenste bougies en de band nog bij, dan zit je nog maar rond de Euro 600,-. Heb je dus Euro 180,- betaald voor halen en brengen. :( Moet je volgens mij toch nog een naar informeren, of ze niet toevallig de kilometers voor halen en brengen toch in rekening gebracht hebben (uurloon). :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan