Kymco Agility 150: modificaties & tuning

Da Puppet Masta

Die hard MF'er
31 mrt 2003
669
0
All,

Onlangs heb ik een Kymco Agility 150cc met 16inch wielen aangeschaft. Dit is wel even wennen naast mijn Ten Kate Fireblade met 205 pk maar in het kader van veiligheid wel zo verstandig...

full



Nadat ik alles heb proefgereden (aprilia sportcity 250, suzuki sixteen 150cc, vespa gt 250 en een honda 125 cc) koos ik voor de Kymco Agility 150.

full


De reden dat ik de Kymco kocht is omdat het een leuke scooter is voor niet al teveel geld (EUR1950,- inclusief BTW, 2 jaar garantie, aflevering en kenteken). Prima ding met prima features zoals stalen remleidingen achter, 16inch, schijven voor én achter, heel erg licht met 120kg, bok én zijstandaard etc. Ik heb de zwarte.

full


Nu ga ik natuurlijk wel het een en ander aanpassen maar een racemonster gaat het niet worden. Doel van dit topic is jullie mee te nemen door de verschillende afwegingen en aanpassingen die ik doe aan mijn Kymco. Er volgen dus telkens updates. Zo kunnen jullie op basis van die afweging ook bepaalde beslissingen maken. Misschien helpt het je.

Groet
DPM


UPDATE 1: 12 oktober 2008
Idd erg leuke dingen. Je gaat alleen wel rijden als een hooligan...zo gingen we (S4S heeft er ook een gekocht) na de eerste 20 kilometer ergens een blinde bocht in maar daar stonden mensen. Was dus even spannend maar remmen kunnen die dingen wel! We hebben nu slechts 60 kilometer gereden maar 110km/h is al gehaald. Inrijden doen we namelijk zo: Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power

UPDATE 2: 13 oktober 2008
Vario + Torquedriver + CDI zijn besteld (merk NCY) en ontvangen bij www.revolution70.nl

UPDATE 3: 23 oktober 2008
NCY vario van www.revolution70.nl zit erin met 10 grams rollen. TOP! Er zit iets van 14.5 gram origineel in.
NCY torquedriver paste niet
CDI paste niet
Trekt nu veel sneller op en loopt iets harder maar lijkt begrensd. Next step is CDI aanpassen met eentje die past.

UPDATE 4: 19 augustus 2009
TPS is eruit. Lijkt toch harder te lopen: 105 semi rechtop, 110 bij liggen, voor het eerst 115! Kan ook komen omdat ik vanaf nu alleen nog maar ultimate BP tank (98RON en schone benzine).

UPDATE 5: 2 januari 2010
Na een speurtocht van meer dan 1 jaar moeten we vaststellen dat de meest wenselijke en verschilmakende aanpassingen zijn:

  • NCY vario van www.revolution70.nl met 10 grams rollen
  • De TPS er af
  • Ultimate BP benzine (daarmee haalde ik 115km/h)
  • Nokkenas (update volgt)
Alle andere zaken kosten meer tijd en/ of geld maar neem gerust de tijd dit topic te lezen en misschien tot andere inzichten te komen.

Ik me toch eens toeleggen op optische zaken als ruitjes en ik vind die witte kleur wel mooi...

DPM
 
Laatst bewerkt:
ik ga je ook volgen, ik heb er ook een.
er zijn veel leuke spulletjes te koop van b.v. NARAKU en zeker niet duur.
ik overweeg zelf de aanschaf van een stalen remleiding voor de voorrem omdat deze in vergelijk met de achterrem "zacht" aanvoelt
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn je bevindingen tot nu toe met agility? Topsnelheid? Kan je een beetje meekomen met het verkeer? Ook op de provinciale wegen?
 
ik ga je ook volgen, ik heb er ook een.
er zijn veel leuke spulletjes te koop van b.v. NARAKU en zeker niet duur.
ik overweeg zelf de aanschaf van een stalen remleiding voor de voorrem omdat deze in vergelijk met de achterrem "zacht" aanvoelt

Waar zijn die zaken te koop?
 
Resultaat van tuning ben ik ook erg benieuwd naar.

De scooter zal pas over 2 weken worden geleverd. Dus ik kan nog niets zeggen over mijn Kymco. Een proefrit gaf aan dat 105km/h haalbaar was maar wel plat 'op de tank'. Ik was daarvan niet helemaal onder de indruk (de suzuki sixteen 150cc ging veel makkelijker hard. Misschien was een van beide een uitzondering maar goed) dus heb een overdrive-set besteld van NCY. De kosten zijn ongeveer EUR160,- en dan heb je een vario, koppeling, wingbell, torquedriver en drukveer.

Ik ga de scooter wel eerst rijden zonder al die spullen om te kijken wat hij kan en dan pas die zaken erop. Zo kan ik het verschil vaststellen.

Inrijden ga ik overigens doen op de 'harde' manier. In essentie betekent dat inrijden tijdens de eerste 50 kilometer, op een bepaalde manier, en daarna helemaal vol. Mijn Fireblade is via die methode ingereden en de mannen die dat deden weten wat ze doen...

Hier kun je eea nalezen: Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power

Groet
DPM
 
Laatst bewerkt:
ik heb er nu bijna 700 km op zitten 95/100 haalt ie wel zonder bukken ik denk dat als ie helemaal los gereden is dat 105 geen probleem is.
dat de sixteen makkelijker hard gaat is niet zo vreemd, die heeft zo'n 6 pk meer dan de agility net als de honda 150 cc's ,mijn dylan deed 120 km/u rechtop met weinig wind.

voor tuning spul moet je googelen op G6Y engine, dat is het type blok wat er onder zit. uit duisland is veel te bestellen maar ook revolution70 in nederland kan alles voor je bestellen die is volgens mij importeur van NCY en Naraku. grotere cylinders, koppen met grotere kleppen en nokkenassen zijn allemaal rond de 80 euro. er zijn zelfs 4 kleps koppen te koop
chek hier maar eens http://www.gy6-motor.de/index.php/cat/c101_Motor.html
en hier revolution70.nl

let op de agility heeft het 1P blok met hogere kop, er past dus bijna niets. de cylinders passen wel maar boven de 160 cc wordt het kotteren!

de agility 150 heeft het 1P157QMJ G6Y blok, 170 cc zou zonder kotteren moeten passen,( gekocht maar past dus niet!!!)
hier mooie info van iemand die er 170 cc en een 4 klepper op heeft gezet http://scootdawg.proboards59.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=5178
ik zit zelf te denken aan een race nokken as en later eventueel een 170cc cylinder 61 mm kop met grote kleppen en de remleiding natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
ik heb er nu bijna 700 km op zitten 95/100 haalt ie wel zonder bukken ik denk dat als ie helemaal los gereden is dat 105 geen probleem is.
dat de sixteen makkelijker hard gaat is niet zo vreemd, die heeft zo'n 6 pk meer dan de agility net als de honda 150 cc's ,mijn dylan deed 120 km/u rechtop met weinig wind.

voor tuning spul moet je googelen op G6Y engine, dat is het type blok wat er onder zit. uit duisland is veel te bestellen maar ook revolution70 in nederland kan alles voor je bestellen die is volgens mij importeur van NCY en Naraku. grotere cylinders, koppen met grotere kleppen en nokkenassen zijn allemaal rond de 80 euro. er zijn zelfs 4 kleps koppen te koop
chek hier maar eens http://www.gy6-motor.de/index.php/cat/c101_Motor.html
en hier revolution70.nl
de agility 150 heeft het 157QMJ G6Y blok, 170 cc zou zonder kotteren moeten passen
hier mooie info van iemand die er 170 cc en een 4 klepper op heeft gezet proboards59.com [16]
ik zit zelf te denken aan een race nokken as en later eventueel een 170cc cylinder 61 mm kop met grote kleppen en de remleiding natuurlijk

Whaha, heel vet! Dank voor de info! Ik heb inderdaad besteld bij revolution70.nl Hele aardige gozer (Chris geloof ik).

Weet je zeker dat het het 157QMJ G6Y blok is? Daar past dus 61mm op? Ik dacht zelf nml al aan 59mm maar zou liever radicaal gaan: 63mm of meer.

Heeft hij werkelijk zoveel minder vermogen dan een sixteen? Die heeft op de kruk maximaal 17 pk maar is dat echt zo? En heeft de agility 150 echt (maar) 10 pk? Kan me eigenlijk niet voorstellen, omdat:
A) de kymco aglility 125 al 9 pk heeft
B) de sixteen met evenveel cc zoveel meer vermogen heeft?! Dan kan hem nooit zitten in injectie en vloeistofkoeling.

Groet
DPM
 
Laatst bewerkt:
voor zover ik het begrepen heb staat de 57 in 157QJM voor een boring van 57 mm en dan kom je op 150cc.
die gast met die 170 cc en 4 klepper moest alleen een beetje gietnaden bij dremelen en het paste toen precies.nou weet ik natuurlijk niet zeker of dat bij een kymco ook lukt......
de 59 is 160cc toch?wat chris zou moeten doen voor ons is de onderkant van een 59 en 61mm cylinder moeten opmeten, als dat het zelfde is zou het moeten passen, al zou de opening in het carter groter kunnen zijn...bij mijn lead had ik rondom 5mm over. de cylinder word toch door centreer bussen op de goede plek gehouden.
je weet het pas zeker als je de cylinder er af haalt helaas
63 wordt hier en daar afgeraden omdat je dan moet kotteren en je dan te veel weg haalt bij de draadeindjes waar de cylinder en kop mee vast zitten.er is ook een 60 mm slag krukas te koop en dan kan je tot iets van 200 cc maar dat gaat me veel te ver.
de 4 klepper schijnt overigens niet echt de moeite te zijn.volgen mij vanwege de gebruikte nokkenas die aan de tamme kant is en de nokkenassen van de 2 kleppers passen daar niet in.

volgens de website van kymco nl heeft ie echt maar 10 pk .
dat de sixteen en bv de dylan zoveel meer pk's hebben ligt volgens mij aan andere nokkenas timing, grotere carb danwel lucht doorlaat bij de injectie van de six.ze zijn gewoon wat meer hi-tech dan de G6Y
een harley met 1550 cc heeft ook maar 10% van het vermogen van jouw ten cate.... :+

ik vind dat "yoshi" uitlaatje van rev70 trouwens ook wel geinig
 
Zal het hem eens vragen over die cilinder. Ik ga het nog even niet aanpassen omdat hij eerst maar eens geleverd moet worden...

Mijn vermoeden is verder dat het vermogen toch iets meer moet zijn of van de sixteen iets minder. Ik ga die van mij ook maar eens op de vermogensbank zetten. Meten is weten.

Overigens zou ik het liefst een turbo of compressor erop zetten. Moet kunnen. Zie bijvoorbeeld de Peugeot Jetforce Compressor

Keep in touch!
DPM
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling: the wishlist

Turbo (of op een andere manier meer vermogen)
Xenon
Zachtere banden (supercorsa-achtig)
Verzekering vinden
...
 
ik ben bang dat het vermogen echt maar 10 pk is, mijn dylan trok echt veeeel sneller dan de kymco en zoals ik al zei haalde ie ook een hogere top.

tsja zo'n compressortje vind ik ook wel grappig, ik vraag me af wat zo'n ding moet kosten als je er een als reserve onderdeel zou bestellen, maar dan, hoe zet je dat er op? in de praktijk koop je dan, denk ik, beter een jetforce en ga je die verder tunen...
ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat mensen wel van die lucht pompjes van het verse lucht injectie systeem voor de uitlaat van een v8 amerikaanse bak gebruiken als compressor.

maar wat mijzelf betreft: een ander cylindertje,kop, nokkenas,uitlaat,vario en carb vind ik nog wel grappig voor de kymco omdat het allemaal relatief goedkoop is en dat ik dat er zelf nog wel opgezet krijg.het moet niet te gek worden want dan had ik wel gelijk een sportcity 250 of iets dergelijks gekocht.
overigens betrouwbaarheid blijft voor mij ook gewoon belangrijk want ik gebruik em voor woon werk.
als ik em op het zelfde vermogen kan krijgen als mijn dylan dan zou ie nog steeds (behoorlijk) betrouwbaar moeten zijn en ben ik tevreden.
maar verder, ga los! mijn aandacht heb je *D

er zijn wel leuke bandjes van oa pirelli en avon voor de kymco
en wat bedoel je met verzekering vinden? de mijne is gewoon bij de knmv verzekerd
 
Scooter turbo-en gaat zéér lastig worden.

En wel omdat je geen turbo gaat vinden die klein genoeg is.
Bijvoorbeeld wat er op een Smart zit is ongeveer het kleinste wat je nog normaal kan vinden (is een Garrett GT12serie) maar die gaat al niet opspoelen bij een 150cc blokje.
Die is op een motor pas bruikbaar bij een 500cc-blok ofzo (Smart is 800cc maar maakt minder toeren).

Punt is dat die 150cc (of 170) niet genoeg uitlaatgassen produceren om het turbinewiel hard te laten draaien.
Wel zonde, want de vario-aandrijving van scooters maakt een scooter zeer geschikt voor turbo's. Turbo's werken pas goed bij hogere motortoerentallen, wat je bij een scooter dus altijd hebt bij wegtrekken en accelereren, omdat je niet in een te hoge versnelling kan zitten werkt hij altijd snel en vrijwel direct).

Misschien is er wel een hele kleine turbo te vinden ergens, maar lekker betaalbaar zal het zeker niet zijn. Dan zou ik eerder gaan kijken of je een (2e hands?) compressor kan vinden van zo'n jetforce inderdaad. Al moet die natuurlijk direct aangedreven worden door het blok, wat bepaald niet eenvoudig pas te maken zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
OK. Thx allemaal voor de info. Die turbo gaat hem niet worden dus.

Weet iemand verder waar ik eventueel de stalen-remleidingen voor vóór kan vinden?

Groet
DPM
 
Ik weet niet waar je woont, maar bijvoorbeeld BikeDesign in Delft maakt ze zo op maat voor je (in de kleur die je wil). Kosten; misschien 100 euro ofzo.
 
Scooter turbo-en gaat zéér lastig worden.

En wel omdat je geen turbo gaat vinden die klein genoeg is.
Bijvoorbeeld wat er op een Smart zit is ongeveer het kleinste wat je nog normaal kan vinden (is een Garrett GT12serie) maar die gaat al niet opspoelen bij een 150cc blokje.
Die is op een motor pas bruikbaar bij een 500cc-blok ofzo (Smart is 800cc maar maakt minder toeren).

Punt is dat die 150cc (of 170) niet genoeg uitlaatgassen produceren om het turbinewiel hard te laten draaien.
Wel zonde, want de vario-aandrijving van scooters maakt een scooter zeer geschikt voor turbo's. Turbo's werken pas goed bij hogere motortoerentallen, wat je bij een scooter dus altijd hebt bij wegtrekken en accelereren, omdat je niet in een te hoge versnelling kan zitten werkt hij altijd snel en vrijwel direct).

Misschien is er wel een hele kleine turbo te vinden ergens, maar lekker betaalbaar zal het zeker niet zijn. Dan zou ik eerder gaan kijken of je een (2e hands?) compressor kan vinden van zo'n jetforce inderdaad. Al moet die natuurlijk direct aangedreven worden door het blok, wat bepaald niet eenvoudig pas te maken zal zijn.

Standaard verhaal, maar er zijn idd zeker kleine turbo`s te vinden (uit industrie). Anyway, denk dat compressor interessant is, wie kan dat inbouwen in NL?
 
Andre, verbruikt die Kymco ook evenveel als jouw Dylan, of is hij wel zuiniger?
 
ik kan het nog niet echt zeggen omdat ie nog niet helemaal los is, eerste tank zat ik op 1:20 later ongeveer 1:25 ik zal van de week weer eens meten
vandaag 3/10 getankt : 1:27 .de tank is precies 5 liter , ik weet dit want ik kwam zonder te staan :$ op de site van kymco staat overigens 6 liter
 
Laatst bewerkt:
Heb jij er al langere stukken volgas mee gereden? Trekt ie dat een beetje?


over andere rollen (op een debiel apparaat, maar scheelt wel 5mph kennelijk door hoger tpm):


en deze serie kennen jullie wel:

 
Laatst bewerkt:
ik rij nu voornamelijk binnendoor dus ik rij hooguit 2 km vol gas dus ik kan er weinig over zeggen maar het lijkt mij dat langer geen probleem is, daar zijn ze, lijkt mij, toch voor gebouwd.
mijn dylan trok iig zonder problemen 30 km lang volgas
 
Foto's? Heb ik je topic gemist Andre1400 dat je die Agility hebt gekocht? :)
Ben wel 2 weken in Amerika geweest en dan mis je wel eens wat.
 
Nee hij heeft het wel gemeld in een random ander topic (dat rehorst ding), maar vervolgens het zwijgen toegedaan. Wat een boefje :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan