Piaggio X9 500? Of toch maar wat anders?

BikerT

MF'er
30 jul 2008
136
0
Goedendag, ik kan een Piaggio X9 500 uit 2002 kopen met zeeeeer weinig kilometers en in een zeer nette staat. (zo goed als nieuw zeg maar)

Ik twijfel wat te doen. Kopen? Of toch maar voor de meer verkochte Burgman 400 of Majesty 400 gaan?

Hoe betrouwbaar is een X9? Wat is het verbruik? Zijn er onderdelen van te krijgen?
Rijdt de scooter fijn? Ook op de snelweg? Wie heeft er ervaringen mee?

Je leest nog wel eens slechte verhalen over de X9 (electrische problemen en zo) maar is dit echt zo?

Ik hoop op reacties!

Vr Gr!
 
Laatst bewerkt:
kijk eens bij zoeken bovenaan de pagina: dan zoeken(piaggio x9) in het motorscootergedeelte. Je zult dan wel een en ander kunnen vinden.
 
Het enige probleem dat ik ken van de X9 is de dashboardafdichting maar dat is easy te fixen.
Doet zeker niet onder voor de japanners qua betrouwbaarheid en de tests die ik gelezen heb waren positief.
Zeker de X9 500 heeft meer power dan genoeg en is een echte snelwegvreter.
Wat mij betreft een aanrader, zeker met weinig km's en een aantrekkelijke prijs!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden, zijn er ook mensen die zelf een x9 hebben? Wat zijn hun ervaringen?
 
Ondertussen eens wat dealers rondgebeld, maar zij raden de x9 toch af om aan te schaffen.
Vlgs hun veel technische problemen mee. Zelf complete scooters retour gegaan naar de dealer.
Iemand zelf ervaringen?
 
BikerT, ik heb geen ervaringen met de X9, maar kan je wel vertellen dat de Beverly 500 (zelfde blok) super rijdt. zolang je geen onderdelen nodig hebt. Ik wacht nu al ruim 2 weken op een regelaar, en het lukt Piaggio niet eens om deze te leveren.

De Beverly 500 rijdt en stuurt top, en is qua design ook mooi om te zien. Maar, zolang je dus niets nodig hebt....

wat ik merk is het verschil van opvatting over kwaliteit leveren. De Italianen vinden het kennelijk allemaal prima dat er regelmatig hier en daar iets stuk gaat, en kennelijk is het hun ook geen zorg als de klant dan maar gewoon een paar weken niet kan rijden...Dat heb ik vernomen met mijn huidig probleem.

Honda bvb daar integen geeft je de eerste 2 jaar zelf mobiliteitsgarantie bij pech, dus dat zegt dan weer genoeg. Toen ik een probleem met mijn SH300 had, toen heeft Honda zelfs de moeite genomen om met een SH300 rijdend in de regen 320 km op en neer te rijden om mijn probleem te bekijken en te vergelijken. Dat is in mijn ogen ook service.

Ik heb gisteren toevallig een gesprek gehad met een grote jongen van Motorport, en die zegt dat Piaggio, vanwege de slordige service, bij Motorport jaren geleden eruit gevlogen is, en voorlopig niet bij de hete Motorport groep binnen komt. Dat zegt al voldoende denk ik....

Op zich erg jammer, als je ziet wat ze allemaal op de markt hebben qua mooie spullen, en wat voor enorme kennis en ervaring ze zouden moeten hebben...
 
Laatst bewerkt:
Mats1 bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ja dat de blokken op zich goed zijn van de X9 had ik ook al begrepen. Een 'master' blok?
Electriciteit schijnt toch veel problemen te geven (o.a middenbok en tellerdeel). Ook de uitlaat schijnt snel doorgeroest te zijn. Dat is dan weer minder.
Ik zit er wel zo in dat het hart (lees motor) het maar blijft doen, electrische problemen zijn wel weer te verhelpen en een andere uitlaat kan ook nog wel. Lastig dus.

Als iemand nog X9 ervaringen heeft dan lees ik het graag!
 
Ik heb wel eens geinformeerd naar een beverly 500 bij een grote dealer. Er stond toen ook een X9 500. Op de vraag wat nu ongeveer de topsnelhied is van een beverly zei hij: 160 km/h.
De topsnelheid van de X9 vervolgens was volgens hem 145km/h. Volgens hem lag dat hoofdzakelijk in een andere overbrenging. Het lijkt me dat deze scooter ook sneller moet kunnen maar van de andere kant, als een dealer dat zelf al zegt... Ik weet het niet,vond het wel vreemd hij was er toch wel stellig in toen ik het hem een tweede keer vroeg.

Ik zou dat dan eerst eens checken als ik jou was. 145km/h voor een 500 vindt ik niet erg "spritzig".
 
Hallo, geen idee hoe hard mijn X9 500 liep maar zeker harder dan 145kmh. Volgens het Engelse X9 forum minimaal 100MPh (dikke 160).

Verder kan ik een goede tip geven, ga niet voor een X9 van 2002. Dat is nog het oude model (waarschijnlijk de SL). Ga voor de Evo versie die vanaf 2003 - 2004 in Nederland is verschenen. Dit model is herkenbaar aan de RVS uitlaat (jawel!) en de knipperlichten in de spiegels.

Heel veel kinderziektes van het oude model zijn opgelost in de nieuwe uitvoering. Betere remmen, bredere riem, waterdicht enz.

Ik heb zelf weinig problemen met mijn X9 500SL gehad, alleen een lek digidash. Kitten is daarvoor de oplossing. Ondertussen heb ik mijn X9 ingeruild voor een nieuwe Aprilia Atlantic 500 Sprint. Deze heeft wel het nieuwe blok/uitlaat die de Evo ook heeft.

Wat betreft de onderdelen, ik heb een keer een knipperlicht-schakelaar nodig gehad en had dat ding binnen twee weken via Easyparts in huis. Via de importeur gaat dat minder soepel. Ter vergelijking, ik heb voor een BMW R850R eens een maand moeten wachten op een simpele Co-potmeter.
 
Vtwinner, ik heb altijd BMW gereden, en heb soms ook lang moeten wachten op onderdelen, maar NOOIT op cruciale dingen waardoor je niet meer kunt rijden. Dat gebeurt er dus nu in mijn geval bij piaggio wel, terwijl er wel 10-duizenden motoren en scooters zijn met dezelfde regelaar...dat is juist zo vreemd, toch?
 
Mats, ik vrees inderdaad dat het toch enigszins te maken heeft met de relatieve zelfzaamheid van onze Italiaantjes in Nederland. Heb je Easyparts al eens geprobeerd voor je spanningsregelaar?
De remblokken voor mijn X9 waren in minder dan een week binnen bij Neutkens. Ze hebben ze daar overigens wel bij Piaggio vandaan gehaald.

Stikel, ik heb je draadje gevolgd over jouw Atlantic. Ik hoop dat jouw probleem exemplarisch was. Volgens Buikschuiver valt het met de betrouwbaarheid van de Masterblokken verder best wel mee.

Voorzover ik weet hadden de oudere Masterblokken een te laag ingestelde thermostaat (geen probleem in het warme Italie). Hierdoor wordt in ons koude landje de olie niet warm genoeg en kwam daardoor benzine in de olie. Dat zou best eens jouw oliepomp kunnen hebben gesloopt.
 
@bikerT: ben je van belgie of nederland? indien je van belgie bent;
bij moto's goossens in ranst stonden een stuk of 6,7 zwaardere scoots zoals bv. burgman 650 2001, silverwing 2001 en 2004, majesty 400 2004 en 2007 , en een x9 500 bj? allemaal tss de 3800 en de 4800 euro. niet slecht zou ik zo denken
 
De Italianen vinden het kennelijk allemaal prima dat er regelmatig hier en daar iets stuk gaat, en kennelijk is het hun ook geen zorg als de klant dan maar gewoon een paar weken niet kan rijden...Dat heb ik vernomen met mijn huidig probleem.

Nu moet ik het toch opnemen voor de Italianen: het is de Nederlandse importeur van Piaggio, die helaas op dit forum (zeer goed mogelijk terecht) uitsluitend negatief in het nieuws komt. Een echte Piaggio-dealer zoals de mijne in Napoli heeft al die onderdeeltjes gewoon op de plank liggen, niks twee weken laat staan maanden wachten. Belachelijk natuurlijk, je zou geen scooter meer verkopen in dit land met zijn inwoners die zo ongeduldig zijn, daar is Nederland heilig bij! Ik denk dat Piaggio in de Benelux een heel wat hoger marktaandeel zou krijgen als ze eens wat meer hun best gingen doen. Want de kwaliteit van de producten is er al is de afwerking niet op het niveau van Yamaha en Suzuki, maar niet slechter dan Honda maar de prijs ligt op een lager niveau. Ook dat laatste ben ik niet helemaal zeker van omdat ook daar Piaggio Benelux een vreemde koers vaart t.o.v. Italië. Een Beverly 500 kost in Italië € 5.400,00...

Een medewerker van Piaggio Benelux zou zich eens moeten aanmelden op dit forum om eens mee te praten over dit onderwerp, dat zou veel helderheid kunnen verschaffen zowel voor hun klanten als voor zichzelf!

Let op met de X9 500 dat het een MASTER is, dat zijn niet de oudere types zonder de RVS uitlaat!

De oude X9 500's rijden volgens InMoto 155 km/h. De MASTERs komen tot 158. Niks 145 dus, een zoveelste onzinverhaal van een Nederlandse dealer die niet weet waar hij over praat, helaas.... -O-
 
Het is idd zonde dat Piaggio het zo laat afweten terwijl het ondertussen wel het overkoepelende orgaan is van Moto Guzzi en Aprilia.

Ik zou eerder een Kymco 500R kopen ipv een piaggio 500. De beverly steekt al jarendag mijn ogen uit maar die zijn hier bitter weinig verkocht geweest en occasie vind je ze amper.
 
Toch staat volgende vraag nog bij mij:
Zijn er nog wel motorzaken waar ze de piaggio X9 nog wel in onderhoud willen?
(toevallig in de buurt van Apeldoorn?)

Weet iemand dit?
 
het is de Nederlandse importeur van Piaggio, die helaas op dit forum (zeer goed mogelijk terecht) uitsluitend negatief in het nieuws komt.
Ik ben het geheel eens met de stelling, dat de importeurs en haar dealernetwerk bepalend zijn voor het merk-imago onder de consumenten.
 
Hallo beste scooterrijders

Ik heb over mijn piaggio X9 uvelution van 2006 een vraag .
Het is een superscooter alleen de elec/hydraulische middenbok doet het niet.
Er staat nog maar 4000km op en hij is in nieuwstaat.
Hij komt alleen buiten als het heel mooi weer is dus begrijp ik het niet.
Alle zekeringen zijn heel en de accu is vol en als je op de gele knop drukt hoor je alleen een flauwe tik van een relais of zo.

Woon werk verkeer rijdt ik op een beverly 500 van 2006 met bijna 18000 km en heb nog nooit wat gehad

Ik hoop dat iemand mij kan helpen .
Grt Richard
 
Beste scooterrijders;

Mijn ervaring met onderdelen van Piaggio zijn goed maar ik bestel alles bij Easyparts.
Het kan wel eens een weekje duren maar dan is het echt binnen.
Over Piaggio Benelux hoor je inderdaad veel slechte dingen.
Zonde van zo`n mooi product dat er zo`n waardeloze arogante importeur is.
Klachten indienen bij Piaggio Italie is misschien de oplossing

grt Richard
 
de X9 van voor 2003 is geen master blok, het is wel een 460cc Edit: het zou ook nog een honda blok kunnen wezen dast was een 250cc maar dan heeft Piaggio net zo gek gedaan als die van Mart1 die heeft ook nog het oude, niet zijnde master blok op een Evolution ABS

Piaggiobeverly je standaard kunnen 2 dingen zijn de zuiger, maar meestal het elektromotortje
Salland motoren in Zwolle had laatst er ook eentje voor onderhoud waar die niet meer van werkte geloof wel dat het een prijzig onderdeel is je zou even kunnen kijken bij Easyparts.nl
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan