GSX 750 E/ES/EF

Hee oma wat bent u ook een lekker ding voor uw leeftijd. _O-

Vandaag kwam mijn zoon bij mij met de mededeling dat hij weer wilde motorrijden. :?
En wel op de gsx750es die nu inmiddels alweer ruim 1,5 jaar hier in de tuin in weer en wind had staan te staan. :$
Nou ja het ding uit de tuin geplukt. Tjeetje wat rolde dat zwaar zeg :X . Vervolgens accu er in en wel even het luchtfilter op aanwezigheid van muizennesten en eikels enz gecontroleerd. Gelukkig die was schoon :P . Nou ja maar eens kijken wat hij doet dus choke er op benzinekraan op pri, ff wachten en druk op de knop en de gsx kwam hoestend en proestend weer tot leven. *O* :}
Vervolgens maar even de remmen controleren vanwege het zware rollen. Dat was maar goed ook want van alle remblokken viel spontaan de remvoering af zo verrot waren de blokken. :X Alle remzuigers zaten nog wel los want dat had ik al eens goed aangepakt. Toch weer 2 schuifpennen in de blokhouders gangbaar moeten maken want die zaten vast. Nieuwe remblokken er in en toen rolde/draaide alles weer soepeltjes :Y .
Mijn zoon helemaal blij en snel zijn motorkleding en helm opgezocht en hij helemaal klaar voor een proefrit :] .
Not dus :( . Hij rijdt weg, schakelt over naar 2 en vervolgens naar 3 en de gsx begint te sputteren en te stotteren en valt bijna uit. Gauw weer omgekeerd naar mij en vervolgens ik ook ff proberen nou ja ver kwam ik niet want de gsx bleef alleen nog op de choke draaien. :?
Helm maar weer af en motorjas maar weer uit en de carbs af tappen. Nou toen wist ik hoe laat het was :( . eerst een hele straal wateren vervolgens iets wat op benzine leek. |(
Dus dan de tank er maar af en leeg maken. Oke daar zat dus 4ltr water en 5 liter vervuilde benzine in |( . Kraan er ook maar ff af en de tank zo goed als leeg gekregen.
Tank er weer op, nieuwe benzine er in en poging nummer 2. Gewoon weer goed starten en lopen en mijn zoon proefritje gemaakt en weer lopen zoals vanouds. :}
En nu is mijn zoon helemaal blij en weg op de gsx. Wat zijn het ook top fietsen he. *O* :+
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn GSX750es
Met wat aanpassingen aan oa het rijwielgedeelte.
GSX750f wielen en voorvork.
Remklauwen van een GSXR uit 1990 met een radiaalpompje van een GSXR600 uit 2004.
Tovami carburatie-kitje.
Komende winter gaat ie nog verder op de schop.
full
 
Heren goedenavond.
Na het lezen van een aantal topics over de gsx750 ook de stoute schoenen aangetrokken en er 1 via MP in Drente aangeschaft.
Het is een blauwe en na proefrit gekocht, echtr toen begon op de rijksweg het probleem, inhouden bij ca. 100 km/uur.
Naar 80 en naar vluchtstrook. Blijkt dat aan beide kanten de inlaatrubbers van de carbs zijn gescheurd, zoon in zijn auto zat achter me. Om een lang verhaal kort te maken ben na 7 stops op de rijksweg naar Rotterdam gekmen, had me eerste rit iets anders voorgesteld maar goed.
Bij thuiskomst alles er afgehaald om de rubbers te vervangen, gelijk de kleppen gesteld enz.
Nu heb ik echter in mijn haast niet vastgelegd hoe de bougiekabels van de bobine komen en omdat ik twee bobines heb waar 1 en 4 op staat (zal al eens vervangen zijn) aan jullie de vraag om na te gaan hoe deze lopen.
De linker bobine zit op de eerste (links) en de laatste (rechts) nu die andere twwe nog.
Gelijk afgelopen week nieuw rubber besteld, deze waren uitgedroogd.
Motor wordt in de winter aangepast.
Ben tevens naartsig op zoek naar een wpl.
 
Bedankt voor de link, heb direct de wpl gedownload en afgedrukt.
Ben nog van het papier en bladeren door een boek, vandaar.
Vandaag nieuwe banden om laten leggen, keuze voor voorkant is beperkt en is een pirelli sport demon geworden.
Achter een Maxxis, deze hadden ze niet in de maat van het voorwiel.
Zondag de olie maar is nakijken heb het idee dat er veel te veel inzit.
Volgens wpl is er een maatstreepje op het glaasje aanwezig.
Nu is het glaasje vol waardoor je niet goed het niveau kunt bepalen.
Carbs zijn geheel gedemonteerd geweest omdat de inlaatrubbers gescheurd en totaal zijn uitgedroogd, inmiddels vervangen.
Gezien de oldtimer verzekering mag er in dec. Jan en febr. Niet mee worden gereden en dan zal,ik eea aanpassen.
Zoals ronde koplamp en inkorten zadel,om mee te beginnen.
Kan ik vast gaan sparen.
Weet nog niet of ik een superbike stuur ga monteren of ga voor clipons wil wel relax rijden zonder last van mijn rug te krijgen
Hoe is de ervaring met clipons?
 
Zondag de olie maar is nakijken heb het idee dat er veel te veel inzit.
Volgens wpl is er een maatstreepje op het glaasje aanwezig.
Nu is het glaasje vol waardoor je niet goed het niveau kunt bepalen.
Kijk je benzinekraan goed na. Ruikt de olie naar benzine? Indien ja, dan kunnen de vlotters hebben gelekt, of het membraan van de benzine kraan, waardoor de vacuüm leiding van de benzinekraan de benzine zo de inlaat inslurpt.
Carbs zijn geheel gedemonteerd geweest omdat de inlaatrubbers gescheurd en totaal zijn uitgedroogd, inmiddels vervangen.
Gezien de oldtimer verzekering mag er in dec. Jan en febr. Niet mee worden gereden en dan zal,ik eea aanpassen.
Zoals ronde koplamp en inkorten zadel,om mee te beginnen.
Kan ik vast gaan sparen.
Weet nog niet of ik een superbike stuur ga monteren of ga voor clipons wil wel relax rijden zonder last van mijn rug te krijgen
Hoe is de ervaring met clipons?
Ik heb vroeger toen ik nog jong was in 1986 met 37mm telefix clipons gereden. Deze had ik toen boven de kroonplaat gemonteerd. Dit waren verstelbare clipons. Stond heel goed, en ik vond het toen lekker zitten. Nu moet ik er niet meer aan denken. Foto uit 1986 van mijn trotse bezit van toen:
full

Maar goed 't is net wat je wilt. Mijn ex GSX750ES heeft nu een superbikestuur en dat ziet er dan zo uit: (is overigens niet dezelfde motor....)
 
Benzinekraan ga ik zeker nakijken.
Heb meerdere kakwasaki,s gehad en al div. malen een vol carter gehad, blijft een probleem bij vacuumcarbs.
Heb er toen een klein type kogelkraan tussen gezet om na een rit als hij wat langer gestald werd deze toevoer af te sluiten.
Zal zo te zien inderdaad een superbike stuur worden ben zelf ook geen 18 meer vandaar.
Heb je de risers in de bestaande kroonplaat aangebracht?
 
Benzinekraan ga ik zeker nakijken.
Heb meerdere kakwasaki,s gehad en al div. malen een vol carter gehad, blijft een probleem bij vacuumcarbs.
Heb er toen een klein type kogelkraan tussen gezet om na een rit als hij wat langer gestald werd deze toevoer af te sluiten.
Zal zo te zien inderdaad een superbike stuur worden ben zelf ook geen 18 meer vandaar.
Heb je de risers in de bestaande kroonplaat aangebracht?
Waar heb je die kogelkraan vandaan?
Waar ik verder op doel is niet het lekken van de benzineleiding maar ook de vacuüm leiding kan benzine lekker, zeker tijdens het lopen, als er onderdruk is zuig ie dan een enorme slok naar binnen. Ik zoek eigenlijk een kogelkraan die in plaats van de vacuüm kraan komt maar wel dezelfde aansluitingen heeft (zonder vacuüm leiding natuurlijk...) maar die ik zo in plaats van deze kraan kan monteren. O-)
Ik heb de motorfiets weggedaan met het originele stuur van een GSX750F, zo'n teapot model. Die hebben een extra bovenplaat waar de stuurhelften in zitten. De nieuwe eigenaar heeft die extra bovenste plaat eraf gehaald en gewoon de bovenste kroonplaat benut om de steunen voor het superbike stuur in vast te zetten.
 
De kogelkraan was geen vervanger van de bestaande benzinekraan.
Ik had deze geplaatst tussen de benzinekraan en de carbs.
Ben woonachtig in Rotterdam en had de kraan aangeschaft bij MDB smeertechniek, hebben ook een site denk ik.
Was kleinste type kogelkraan met rode handle.
Ben ook wel eens wezen kijken in een watersportwinkel maar deze zijn meestal van kuststof.
Omdat het blok nogal wat warmte uit kan stralen heb ik dat niet aangedurfd.
Misschien kan dat best, zijn wat compacter ook, zitten vaak tussen de tank en de bb motor.
 
Na het monteren van nieuwe inlaatrubbers en het reinigen (preventief) van de carburateurs wil de motor op geen enkele wijze meer starten.
Wat heb ik gedaan:
Voor het stellen van de kleppen heb ik de bobines gedemonteerd en daarna weer gemonteerd, de linker bobine naar cillinder 1 en 4. De rechter bobine naar cillinder 2 en 3. (ben al bezig geweest de bedrading te wisselen.
De vorige eigenaar heeft een bobine vervangen waardoor ik nu twee maal cil. 1 en 4 heb staan op de kabels, maakt niets uit heb ermee gereden, aangesloten volgens wpl.
Wederom carbs gedemonteerd en nogmaals gereinigd, vlotter hoogte nagemeten alles is goed, doorgeblazen en zo schoon als wat.
Nieuwe brandstofslang gemonteerd (lekker goedkoop ook!)

Nog steeds niet starten, zelfs geen kuch.
Ben gaan zoeken in de benzinekraan, op de normale stand tijdens starten geen brandstof uit de kraan.
Kraan op reserve gezet, tijdens starten komt de benzine eruit, vacuum in orde dus. (wel effe tanken)
Ook op reserve niet starten.
Alle zekeringen in orde (kastje links 4 zekeringen) zie ik een zekering over het hoofd?
Mis ik iets wat zo simpel is dat je er later niet over wilt praten!

In feite heb ik alleen inlaatrubbers gemonteerd?
Wie helpt me uit de brand?

Uiteraard morgen weer vol frisse moet verder kan toch niet zo zijn dat het niet gaat lukken, heb hem na aankoop 235 km. naar Rotterdam gereden, welliswar niet zonder problemen maar ben wel thuis gekomen.
 
Nog steeds niet starten, zelfs geen kuch.
Ben gaan zoeken in de benzinekraan, op de normale stand tijdens starten geen brandstof uit de kraan.
Kraan op reserve gezet, tijdens starten komt de benzine eruit, vacuum in orde dus. (wel effe tanken)
Ook op reserve niet starten.
Alle zekeringen in orde (kastje links 4 zekeringen) zie ik een zekering over het hoofd?
Mis ik iets wat zo simpel is dat je er later niet over wilt praten!

In feite heb ik alleen inlaatrubbers gemonteerd?
Wie helpt me uit de brand?

Uiteraard morgen weer vol frisse moet verder kan toch niet zo zijn dat het niet gaat lukken, heb hem na aankoop 235 km. naar Rotterdam gereden, welliswar niet zonder problemen maar ben wel thuis gekomen.
Heb je al gecontroleerd of je op al je bougies een vonk hebt? Als dat het geval is, dan is nog de vraag zit het goed met welke is links/rechts met welke draadkleur, maar die heb je al omgewisseld. Ik zou de kraan eens op pri zetten, dan moet ie lopen. Heb je benzine als je een aftapboutje van de vlotterbak losdraait?
Als je wel benzine hebt zou ie het eigenlijk moeten doen.
Neem het luchtfilter er eens even los (2 schroeven) spuit een wolk deo of remmenreinige of andere meuk en dan gelijk starten. Doe ie dan wel wat?
 
Ipv op reserve of normal gewoon in de pri stand zetten. Dan stroomt er zobder dat er vacuum is benzine naar je carbs.
Als je een aftap schroefje uit het vlotterbakje draait komt er wel benzine uit?
 
Hoj doet het!!
Vanmorgen weer met frisse moet naar mijn sleutelplek, is niet thuis.
Direct de accu aan de lader gehangen en daarna nogmaals alles nagelopen.
Bobines losgehaald, bougies wederom nagelopen met een voelermaat 0,7 toppie.
Vonken alle bouchies? ook dat doen ze.
Bobines weer aangesloten volgens schema wpl, luchtfilters gedemonteerd.
Remmenreiniger erin en gaan met die banaan, ja hoor er wilde leven inkomen.
Tank er weer op gelegd even op pri daarna op de normale stand en LOPEN.

Even laten lopen, olie niveau gechekt moest nog iets bij.
Daarna jas en helm gepaktom te kijken of alles nu was zoals het hoort.
Dus NIET, hij trekt nog steeds een beetje valse lucht, ik heb de o-ringen van de inlaatrubbers niet vervangen en vermoedelijk is dat de oorzaak.
Stukje rijksweg geeft een dip tussen de 4000 en 5000 toeren, daarna gaat het weer goed.
Vorige eigenaar heeft van die nepsportfilters gemonteerd en bik ben er vrijwel zeker van dat de sproeiers niet zijn aangepast.

Lijkt mij het beste om weer de standaard luchtfilterkast te monteren.
Indien ik de sportfilters laat zitten welke sproeiermaat is dan nodig (weet even niet wat er nu inzit)
Voorvorkkeringen en olie moeten vervangen worden, lekken.
Setje stalen remleidingen voor plaatsen zal ook wel verdroogd zijn is tenslotte dertig jaar oud.
Foto,s zal ik zsm plaatsen als ik de pc aanzet, moet ze nog even verkleinen.

Als dan alles in ordems gaat de slijptol,erin.
Wil graag het zadel (kont) inkorten, koplamporen en grote ronde koplamp erop.
Nog tips voor inkorten, heb gemeten dat er om de lijn van het zijdeksel met de kont in 1 lijn aan te brengen er 21,5 cem. tussen uit moet.
Is het mogelijk de tellers van een Bandit 1 op 1 over te zetten, lekker basic.
Twijfel alleen nog over type stuur, clipons of superbike stuur?
Mag vanwege de wegenbelasting drie maanden niet rijden dus mooie gelegenheid om alles aan te pakken.
 
Hoj doet het!!
Remmenreiniger erin en gaan met die banaan, ja hoor er wilde leven inkomen.
Tank er weer op gelegd even op pri daarna op de normale stand en LOPEN.
Mooi.
Dus NIET, hij trekt nog steeds een beetje valse lucht, ik heb de o-ringen van de inlaatrubbers niet vervangen en vermoedelijk is dat de oorzaak.
Je bedoelt de o-ringen van het inlaatrubber wat verderop een alu spruitstukje wordt. Je kan bij bv Ebele zo viton o-ringen halen om na te gaan of dit wat oplost, of als beunoplossing vloeibare pakking.....Inlaatrubber zelf kan je weer soepelkrijgen met alcohol en wintergreen olie.
Stukje rijksweg geeft een dip tussen de 4000 en 5000 toeren, daarna gaat het weer goed.
Vorige eigenaar heeft van die nepsportfilters gemonteerd en bik ben er vrijwel zeker van dat de sproeiers niet zijn aangepast.
Lijkt mij het beste om weer de standaard luchtfilterkast te monteren.
Kan maar dan moet je of het filter doormidden snijden op de gietnaad, of het blok eronder vandaan, anders krijg je de filterkast er niet in.
Indien ik de sportfilters laat zitten welke sproeiermaat is dan nodig (weet even niet wat er nu inzit)
Voorvorkkeringen en olie moeten vervangen worden, lekken.
Setje stalen remleidingen voor plaatsen zal ook wel verdroogd zijn is tenslotte dertig jaar oud.
Foto,s zal ik zsm plaatsen als ik de pc aanzet, moet ze nog even verkleinen.
Ziet er goed uit!
Als dan alles in ordems gaat de slijptol,erin.
Wil graag het zadel (kont) inkorten, koplamporen en grote ronde koplamp erop.
Nog tips voor inkorten, heb gemeten dat er om de lijn van het zijdeksel met de kont in 1 lijn aan te brengen er 21,5 cem. tussen uit moet.
Is het mogelijk de tellers van een Bandit 1 op 1 over te zetten, lekker basic.
Twijfel alleen nog over type stuur, clipons of superbike stuur?
Mag vanwege de wegenbelasting drie maanden niet rijden dus mooie gelegenheid om alles aan te pakken.
Dat van die wegenbelasting kennen we hier.
 
Kan de dip in toeren veroorzaakt worden door een te lange benzineslang?
Als ik eea beredeneer zou dit een mogelojkheid kunnen zijn.
 
Kun je de gasnaalden van deze motor verstellen.
Zo ja is dat mogelijk zonder de carbs te demonteren.
Denk dat de motor te arm staat door de sportfilters.
Als dat geen oplossing biedt bestel ik andere sproeiers.
 
Waarom zou een te lange benzineslang invloed hebben? Dat begrijp ik niet.
Ik weet niet of de naalden op verschillende hoogtes in te stellen zijn. Ook weet ik niet of je de gasschuiven er zo uitgefrot krijgt.
Het lijkt me dat als je de naalden niet kan verstellen je er een ringetje onder kan leggen zodat ze hoger in de mengbuis komen te hangen en de afstelling rijker wordt in het gebried dat de naald het mengel regelt. Let wel op dat je bij monteren de membranen goed monteert en er geen luchtlek mag zijn. Dit is best lastig omdat de membranen iets lijken te krimpen. Maar goed dat heb je al eens vaker gedaan dus...
Maar waarom, met de podfilters heb je de carbs er toch zo af?
Veel succes en we lezen graag hoe het verder gaat, succes!
Oh, hier R-Rat in "elektra GS750e - cafe racer" vind je trouwens een link naar het werkplaatshandboek. (GS is de Amerikaans benaming voor GSX)
 
M.b.t. de te lange benzineslang heb ik het idee dat ddor het.gasgeven het vacuum (onderdruk in carte) wat groter wordt.
Daardoor zou er meer barndstof aangevoerd moeten worden op het moment dat je meer gas geeft! ( is maar een theorie)
Carbs kunnen ook relatief simpel uitgehaald worden, ga er weer mee aan de gang.
Op willekeurige snelheid rijksweg bv. 120 gaat hij jutteren, inhouden en weer willen gaan.
Als je dan gas geeft gaat het weer goed tordat je weer een vaste snelheid wilt aanhouden.
Uiteindelijk komt het wel goed, toch?
 
sproeiers vervangen, 15% groter en nu is het goed.
Alles aan de achterzijde gedemonteerd om eens goed te reinigen, wat een koekzooi zeg.
Tijdens demonteren van de schokbreker blijkt dat de instelkabel doorgerot is.
Is een soort km teller kabel met een vierkantje, iemand enig idee waar te koop.
Of zeg je laat lekker zitten als het is afgesteld.
Misschien een andere schokbreker?
Kont is inmiddels ingekort, zadel nu aan elkaar fabriceren en zadelvergrendeling terug plaatsen.
Achterkant is opgehoogd, nu de standaard nog ff verlengen.
 
sproeiers vervangen, 15% groter en nu is het goed.
Alles aan de achterzijde gedemonteerd om eens goed te reinigen, wat een koekzooi zeg.
Tijdens demonteren van de schokbreker blijkt dat de instelkabel doorgerot is.
Is een soort km teller kabel met een vierkantje, iemand enig idee waar te koop.
Of zeg je laat lekker zitten als het is afgesteld.
Misschien een andere schokbreker?
Kont is inmiddels ingekort, zadel nu aan elkaar fabriceren en zadelvergrendeling terug plaatsen.
Achterkant is opgehoogd, nu de standaard nog ff verlengen.
Welke maat sproeiers heb je er nu inzitten? En heb je verder wat aan je naalden en/of slowjet/ pilot jet verder veranderd?
De instelkabel van de achterschokker daarmee bedoel je pos 2 neem ik aan:

CMS heeft deze niet meer leverbaar. Wellicht een dealer? Of iemand hier? Wanneer de achterschokker goed dempt dan zou ik het lekker zo laten. Indien niet dan denk ik dat "het nieuwe er wel af is" ;)
Wil je eens foto's posten van je verbouwingen?
 
De sproeieres zijn op advie van Tovami 15% groter.
Er zat 120 in en heb 138 besteld.
Nu is het gat en het jutteren (inhouden en bij klein beetje gas weer gaan) verdwenen.

Het gaat inderdaad om pos 2.
Heb de gehele achterkant gedemonteerd om te reinigen.
Achterkant is inmiddels opgehoogd (Henri bedankt voor de info)
Zal inderdaad wat foto,s plaatsen maar staat op de motortafel en de ruimte erom heen is niet denderend is dus wat lastig.

Moet nu nog de voorvork demonteren aangezien de keringen lek zijn.
Ook is er een uitlaatbout afgebroken in het blok van de tweede cilinder vlak naast de framebuis.
Als de vork verwijderd is kan het uitboeren missschien iets makkelijker.

Zojuist clipons bestel uit verre oosten dus die zullen wel een keer aankomen.
Ook had ik een site gevonden die stalen remleidingen incl. banjo op maat maakt voor ca. €17,00 per leiding. Blijkt dat het om brommer leidingen gaat en heb dus even vriendelijk de vraag gesteld of het ook voor motorfietsen opgaat tegen het zelfde tarief, afwachten dus.
 
De sproeieres zijn op advie van Tovami 15% groter.
Er zat 120 in en heb 138 besteld.
Nu is het gat en het jutteren (inhouden en bij klein beetje gas weer gaan) verdwenen.

Het gaat inderdaad om pos 2.
Heb de gehele achterkant gedemonteerd om te reinigen.
Achterkant is inmiddels opgehoogd (Henri bedankt voor de info)
Zal inderdaad wat foto,s plaatsen maar staat op de motortafel en de ruimte erom heen is niet denderend is dus wat lastig.

Moet nu nog de voorvork demonteren aangezien de keringen lek zijn.
Ook is er een uitlaatbout afgebroken in het blok van de tweede cilinder vlak naast de framebuis.

Als de vork verwijderd is kan het uitboeren missschien iets makkelijker.

Zojuist clipons bestel uit verre oosten dus die zullen wel een keer aankomen.
Ook had ik een site gevonden die stalen remleidingen incl. banjo op maat maakt voor ca. €17,00 per leiding. Blijkt dat het om brommer leidingen gaat en heb dus even vriendelijk de vraag gesteld of het ook voor motorfietsen opgaat tegen het zelfde tarief, afwachten dus.
Dank je wel voor de info. Ken je trouwens Henri zijn caferacer project? Eruug gaaf, en ik hoop dat Henri 'em nog eens helemaal af maakt. (ik dacht dat dat alleen een paar puntjes op de i was)
Dat de bouten waar de uitlaat mee vast zit afbreken lijkt ook bijna standaard.....
Remleidingen kan je ook op maat laten maken bij Melvin.de en die zijn ook niet echt duur.
 
Inmiddels een reactie gehad, de remleidingen zijn bedoeld voor brommers en lichte motoren.
Gaat hem dus niet worden.
Ga eens op mijn gemak kijken naar de aangegeven site, bedankt daarvoor.
Inmiddels de verlengde linkbeugel terug geplaatst.
2792682

Op dit moment staat de motor er zo bij, ondersteund door een balk.
1991 Suzuki GSX750SE
De onderste bouten uit de vork zijn geheel verrot, met veel pijn en moeite toch los gekregen, morgen nieuwe kopen is M8.
Ook nieuwe vorkolie en seals plaatsen, waarna beide poten weer gemonteerd kunnen worden, dan wel met koplampoortjes.
RVS bout is lastig te verwijderen inmiddels al div. boortjes afgebroken.
Zadel vergrendeling in orde gemaakt, nu alleen nog het schuim en het zadeldek aanpassen, word een uitdaging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan