Dick Mann replica

Beste Mensen,

Van het weekend heb ik niet stil gezeten en ben ik begonnen met het uittekenen van sommige onderdelen:
Achterbrug.jpg

Kettingspanner.jpg


En van de voorkant:
Linkervoorpoot2.jpg

Bout_voorpoot.jpg


En een beginnetje van het frame zodat ik weet wat ik wegslijp:
Frame_niet_af.jpg


Groeten,
Nap
 
Nap,

Hele mooie 3D plaatje's
Lijkt erg op echte foto's
Hoe krijg je er de juiste maten in?
Meetbank?
Rolmaat,schuifmaat?
Laserscan?
Waarom word er eerst alles op tekening gezet?

gr. jan
 
Beste Jan,

Dankjewel voor je reactie.
Het uittekenen doe ik om ervoor te zorgen dat alle onderdelen die ik maak straks op elkaar aansluiten en netjes passen. Voornamelijk de olietank in het frame wordt een lastige. Verder kan ik de tekeningen leuk gebruiken in mijn lessen als voorbeeld.

Het bematen van de tekening gebeurt eerder in het programma en is op deze plaatjes niet terug te vinden. Inventor heeft een aparte lay-out voor het maken van een werktekening met alle correcte maten. Het opmeten doe ik op de ouderwetse manier met radius-mallen, schuifmaten, dieptematen etc.

Groeten,
Nap
 
Ziet er inderdaad netjes uit, is trouwens met autodesk inventor gedaan, zo te zien en zoals eerder vermeld.
ik ben ook nog eens van plan om een fiets te gaan tekenen.
 


Hier haal ik inderdaad de meeste gegevens voor mijn project vandaan, voor de liefhebber heb ik nog wel meer linkjes.

Mijn verlanglijstje heb ik bij sinterklaas al ingeleverd nu is het afwachten geblazen.
Ik heb wat moeite met het vinden van de juiste velgen. Het moeten 18" DID WM3 2.15 High Flange velg zijn voor 40 spaken, maar vind ze maar eens.... -O-
Voor en achter zijn het dan dezelfden, ik twijfel nog of ik een wat bredere variant neem.

Groeten,
Nap
 
ik heb even gekeken maar er is inderdaad bar weinig te vinden over die velgen.
schijnt dat ze behoorlijk duur zijn ook maar dat is wel logisch als ze niet te krijgen zijn

borrani maakte ze schijnbaar en heb wel iets gevonden over iemand die een achtervelgje op ebay had gekocht voor $400 dus ebay in de gaten houden mischien.
maar ja... andere optie is om ze te laten maken maar ik vermoed dat je dan nog wel een beetje duurder uit bent.

je zou haast denken dat die bedrijven die velgen maken daar wel een gat in de markt zouden zien maar ja... deze zijn dan mischien niet erg populair bij de kids van tegenwoordig.

is zo'n aluminium velg niet zelf te maken op een cnc machine ofzo ? mooi projectje voor de jongens van de werktuigbouwkunde dacht ik zo hehe.
die jongens moeten toch doen wat je zegt dus wat dat betreft komt het mooi uit. })
en ik vermoed dat je vast wel een bedrijf kent die wat mooie machines hebben staan om zo iets te realiseren.
ik heb alleen geen idee wat daarbij komt kijken en of het uberhaupt haalbaar is om daar zelf aan te beginnen.
lijkt me dat dat nogal precies moet maar ja... als die beunhazen van OCC met een cnc machine een wiel rond kunnen krijgen lijkt me dat dat toch moet kunnen *D
't is maar een idee
 
ik heb even gekeken maar er is inderdaad bar weinig te vinden over die velgen.
schijnt dat ze behoorlijk duur zijn ook maar dat is wel logisch als ze niet te krijgen zijn

borrani maakte ze schijnbaar en heb wel iets gevonden over iemand die een achtervelgje op ebay had gekocht voor $400 dus ebay in de gaten houden mischien.
maar ja... andere optie is om ze te laten maken maar ik vermoed dat je dan nog wel een beetje duurder uit bent.

je zou haast denken dat die bedrijven die velgen maken daar wel een gat in de markt zouden zien maar ja... deze zijn dan mischien niet erg populair bij de kids van tegenwoordig.

is zo'n aluminium velg niet zelf te maken op een cnc machine ofzo ? mooi projectje voor de jongens van de werktuigbouwkunde dacht ik zo hehe.
die jongens moeten toch doen wat je zegt dus wat dat betreft komt het mooi uit. })
en ik vermoed dat je vast wel een bedrijf kent die wat mooie machines hebben staan om zo iets te realiseren.
ik heb alleen geen idee wat daarbij komt kijken en of het uberhaupt haalbaar is om daar zelf aan te beginnen.
lijkt me dat dat nogal precies moet maar ja... als die beunhazen van OCC met een cnc machine een wiel rond kunnen krijgen lijkt me dat dat toch moet kunnen *D
't is maar een idee
ik zou gewoon naar heer Haan en een mooie breedte uitzoeken,..een nieuwe WM3 met opstaande rand dus, kost je maar €100.. wel leuk als je een borrani hebt of akront, maar absoluut niet noodakelijk
 
mwa ja dat klinkt wel erg goed maar dat ligt er maar net aan hoe "echt" je de replica wilt maken natuurlijk.
 
Als je op dergelijke details gaat letten moet je ook met het juiste frame beginnen (K0) en naven en.....en..... Let wel je maakt een replica van een replica. De'echte' Dick Mann heeft delen die mogelijk van de echte zijn, volgens de deskundigen.
Is mooi als je dat nastreeft, maar gegarandeerd dat je 'erg veel' water bij de wijn zal moeten doen.
Maar ik blijf dit topic volgen, vindt het een heel mooi initiatief.

Groet, Rob
 
Als je op dergelijke details gaat letten moet je ook met het juiste frame beginnen (K0) en naven en.....en..... Let wel je maakt een replica van een replica. De'echte' Dick Mann heeft delen die mogelijk van de echte zijn, volgens de deskundigen.
Is mooi als je dat nastreeft, maar gegarandeerd dat je 'erg veel' water bij de wijn zal moeten doen.
Maar ik blijf dit topic volgen, vindt het een heel mooi initiatief.

ja daar heb je gelijk in en persoonlijk heb ik er ook geen verstand van maar wat ik van napoleonb begrepen heb is dat hij toch wel een duidelijk beeld voor ogen heeft en ja... als de velgen daar een belangrijk punt in zijn dan is daar altijd wel een oplossing voor te vinden.

ik hou zelf meer van so cal choppers maar
sinds we dit project aangeboden kregen ben ik me er wel voor gaan intereseren dus ik
probeer in ieder geval mee te denken

uiteindelijk doet hij ook al het werk dus alle respect voor dit mooie project naar hem.
wij doen alleen het demonteren en straks weer opbouwen en de beslissingen die hij neemt wat betreft onderdelen etc. is dus geheel aan hem
hij gaat er uiteindelijk ook op rijden en het is een behoorlijke investering van tijd en niet te vergeten geld dus ik hoop echt dat als het straks weer in elkaar zit dat het dicht in de buurt komt van het plaatje dat hij voor ogen had
 
Hallo Nap ik heb je topic doorgelezen en zou zeggen keep up the very good work.................je hebt weer mail ;)

Beste Louis,

Bedankt voor je altijd zo duidelijke mails met foto's.


* Binnenkort komt er een sloot aan ontbrekende onderdelen *o* *

Als ik weer de beschikking heb over fatsoenlijk internet upload ik weer even een paar foto's van de vorderingen. In Inventor heb ik ondertussen 3/4 van de onderdelen nagetekend. Alleen het frame wil helaas niet echt vlotten met al die bochten en hoeken.

Het werk aan mijn motorblok heeft de afgelopen 2 weken stil gelegen door beurzen en praktijk examens. Aankomende dinsdag word er voor het laatst aan gesleuteld dit jaar. Zelf ben ik in de tussentijd stiekem ook even aan de slag geweest......
(alleen aan de kapjes hoor jongens)
Veel overbodig materiaal is nu alweer weg.

Groeten,
Nap
 
Beste mensen,

Weer even een kleine update.
Afgelopen tijd heb ik thuis veel achter de pc gezeten om alle onderdelen zo goed mogelijk na te tekenen in Inventor. Ook heb ik de vijl gezet in een aantal onderdelen.
Er moet nog wel het een en ander bijgeschaaft worden maar straks heb ik 2 weken vakantie dus kan ik er mooi de tijd voor nemen.

De kroonplaat moet later nog worden dichtgelast maar eerst even grof in vorm maken.
IMG_4614.jpg

IMG_4617.jpg


Ook het motorblok moest het ontgelden
IMG_4619.jpg

IMG_4620.jpg


Deze gaat er als volgende aan...
IMG_4623.jpg


Groeten,
Nap
 
Die kroonplaat zal zeker netjes worden, bij de ZMVC wordt er weer een CB500F omgetoverd in een crt-racer en daar is een poosje terug ook de kroonplaat van aangepakt, bij mijn CB500T gaat hetzelfde gebeuren *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,

Gisteravond op school nog even aan de gang geweest met mijn motorblok wat kaler te maken.
IMG_4632.jpg

IMG_4633.jpg

IMG_4641.jpg


Groeten,
Nap
 
Juist ja, thats the way to go !
Tijdens mijn Automonteurs opleiding hadden we niet zulke mooie freesbanken... :N

Staat die school erg ver van Haarlem vandaan ?

Zonder gekheid.. Volgens mij wordt deze Honda heel erg fraai !
Goed bezig !
 
Hallo Nap,

Ik heb de info doorgespeeld. Deze man is ook serieus bezig, denk wel dat jullie interessant zijn voor elkaar...bedoel CR750 gerelateerd natuurljjk :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan