Chinese motorscooters

Yezzer,

De onderhouds intervallen zijn als volgt: 500km, 2000km en dan om de 3000km.
Zoals ik al eens eerder beschreef zijn er eigenlijk kwa frame en motor maar 2 types nl 150 en 250 cc.
Het verdere verschil tussen de zedka's, huatians,geely's etc zit m puur in de kappen.
Ik weet dat een compleet kappenset voor de zedka 250,- euro kost en zoals jij al zei het makkelijkste via duitsland te krijgen is.

Technische gegevens van de motorblokjes vind je hier:
http://www.funracer.nl/FunShop/index.php?target=onderhoud.txt&title=Viertakt_scooter_onderhoud

Hier is een dealer die zedka's verkoopt:
http://www.scootpalace.nl/product_info.php?products_id=165

Mijn zedka had helaas maar 2300 km gelopen totdat hij verneukt werd.

Over de 250cc kan ik je vertellen dat deze 130 km/h haalt.
Op de snelweg lekker rustig 100 rijden geen probleem en je hebt gas over tot 120/130 om een vrachtwagen in te halen.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu ruim 600 km erop zitten en nog steeds erg tevreden.
merk wel dat ik wat vaker de schroeven en boutjes moet natrekken. Luchtfilter miste een boutje.
Maar even een nieuwe ingezet. Eind van de week een rit maken met duo, kijken hoe de machine zich dan houd.
Topsnelheid op dit moment plusminus 97 km.
 
Mijn dealer heeft zoals het ook beschreven staat alle moeren en bouten even gecontroleerd en indien nodig aangedraaid, daarom heb ik er geen last van.

Dit schijnt ook zo omschreven in de beschrijving.
Nogmaals ik laat alles via mijn dealer doen en weet het niet uit eigen ervaring.

Met je 600 km zou ik nu wel maar die eerste beurt geven, gezien de spoelolie eruit moet.
 
Laatst bewerkt:
heb ook vandaag eerst eens veilge zomerhandschoenen en alvast winter handschoenen gekocht. Kreeg van de week met een regenbui te maken en merkte dat je grip op de gashandel en stuk minder wordt.

Volgende maand een broek en jas erbij...
 
Laatst bewerkt:
De juiste veilige kleding is heel belangrijk.

Ik heb rij al motor vanaf 1990 (al veeeeeeel km dus) en ik heb gelukkig pas april jl moeten ondervinden dat de juiste kleding heeeeeeeeeel belangrijk is.
Ik wil niet weten hoe ik eruit had gezien als ik deze niet gedragen had.
(ik ben schuin voor de auto over de straat heen gerold nadat ik met een smak neerkwam)
(uit ooggetuigen verslag, want ik was toch wel even van de wereld)

Warm of niet, ik draag altijd handschoenen, motorjas (met bescherming) en intregaalhelm.
Alleen de broek bij mijn pak is nu echt veel te warm, ook zonder voering(nadeel dat je op de scooter geen wind vangt met je benen).
Maar zodra het iets kouder is gaat ook deze meteen weer aan.

Laatst liet zoonlief per ongeluk mijn nieuwe helm (was net 4 weken oud) vallen, ik heb m meteen weggegooid en een nieuwe gekocht, veiligheid gaat mij voor.

Ik hoop dat jullie veel kilometers maken zonder dit te ondervinden (ik hoop ik ook weer).
 
Ik heb ooit een schuiver gemaakt met een oude bellaire scooter 30 jaar geleden, toen hadden we nog geen goeie beschermde kleding, ik zag het aankomen en kon de scooter van me af schoppen en zonder teveel kleerscheuren me leven redden. Schooter totaal los en auto behoorlijk beschadigd.. Dus ja, goeie kleding op een mototrscooter net zo belangrijk als een motor.
 
hey inktvlek.
ik heb zelf de huatian/geely/etc. 150cc en die loopt +/- 95km/h .
dat vind ik zelf eigenlijk te langzaam :r ,maar hoe weet je dat de 250cc 130km/h loopt?
 
heb er eentje gehad, tijd terug.
1,5 jaar gehad 16000km mee gereden zonder problemen.

Maar na verhuizing plaats gebrek en daarvoor een kleinere 150 er gekocht, mede omdat mijn werkplek veranderde en ik nu nog maar 10/11 km enkele rit heb in stadsverkeer.

Vandaar.
 
@inktvlek: dank voor de onderhoudstips en -intervallen + de linken naar de technische kant ervan op funracer, deze zijn absoluut van nut en heb ik reeds gedownload en uitgeprint! jammer dat uw zedka op slechts zo'n km-stand reeds aan z'n einde kwam.
en ja, als ie scheef staat is dat wel de goedkoopste oplossing om meteen een nieuwe in huis te nemen dacht ik. btw, kun je hem (motorisch & qua rij-indrukken) vergelijken met de Zedka? Maar misschien kan ik opmaken uit uw reacties dat je wellicht toch voor de 250cc zou gegaan hebben mocht je voldoende stallingsruimte hebben?

trouwens, op Scooter Focus - Gas Powered Motor Scooters zijn er ook behoorlijk wat nuttige zaken & technische info te vinden ivm de Chinese motorscooters, blader aan de linkerkant gerust alle topics maar eens door. wel in het Engels.

@harry-gr: ik rij praktisch altijd duo bij de zomerse 'afkoelingsritjes', en dat valt reuze mee hoor! natuurlijk is het accelereren iets trager en valt de topsnelheid wat vlugger naar beneden op een helling, maar 't is vrij goed te doen hoor, dat zul je zelf wel ondervinden.
ook het vastzetten of natrekken van bepaalde moeren en vijzen is effectief iets dat je wel moet nakijken na wat kilometers, -heb ik ook al ondervonden en uitgevoerd- dit wordt op voorgaande link ook als raad meegegeven. maar dat geldt mijns inziens ook wel standaard voor alle niet-chinezen dacht ik zo als ze nog nieuw zijn en pas bereden worden.
bij een onderhoud kijkt elke dealer dat zeker wel na.

btw, heeft iemand van jullie bij zijn 150cc motorscooter met GY6 motor al eens de bougie losgedraaid en/of vervangen? welk type is dat dan, een NGK CR7HSA ?

groeten en dank.
 
Laatst bewerkt:
hey yezzer.
ik denk dat de conclusie in Chinese Scooters - Scooter Focus - All about Scooters de enige juiste benadering is voor de chinese scooter en eigenlijk alles zegt.
n.l als je een beetje handig bent kan je voor minder dan de helft van een A merk leuk scooter rijden.
Ik heb mijn 150cc nu bijna een jaar en gebruik hem zga elke dag, en mijn vrouw heeft een 50cc retro-scooter en ze doen het allebei altijd .
maar de 150cc gaat mij nu toch wel vervelen en ik vind hem toch net ff te langzaam voor op de snelweg.
grt jan.
 
yezzer,

Ik moet zeggen dat indien ik autosnelweg moest rijden ik werkelijk voor de 250 gegaan was, maar voor wat ik nu rij voldoet de 150er meer dan genoeg.
Ook op de hier in nederland 80 kmh wegen rijd hij prima.
Achteraf gezien was deze keuze dus perfect.

Als je iets koopt kijk je eerst naar de technische gegevens en na deze gelezen te hebben, heb ik me even de tijd genomen om hier goed over na te denken alvorens tot de koop overgegaan te zijn.
Als ik een motor koop waarvan de top staat aangegeven met >85 , weet ik van te voren dat ik er geen 100 mee zal halen, dan had ik 400,- meer moeten uitgeven.
Of in mijn geval had ik dan de oude gehouden.
Zonder tegenwind haalt de 150er de 90, maar dan is het ook op.

Omdat de zedka scheef was en ik de aanrijding niet schuld was, was de keuze heel makkelijk.
De verzekering keerde mij uit en behield het wrak, wat ik later op internet tegen kwam, ik herkende het kenteken op de foto meteen haha.
Wat wel lullig was, was dat ik m in januari gekocht had, maar omdat hij bij de dealer op 8-8-2008 reeds een kenteken had gekregen trok de verzekering me even 100,- euro af.
Nu moet ik wel zeggen dat dat ook een beetje mijn eigen schuld was, als je een deal maakt zonder bon, heb je geen bewijs dat je m nieuw gekocht hebt in die situatie.
Voortaan een paar euro meer en een bon !!!!

Wat betreft de rij eigenschappen van de huatian en de zedka kan ik je maar een ding zeggen: identiek.
Alleen heeft de huatian de klokken zowel km teller als benzine meter beter, ze wijken niet af zoals de zedka dat wel had.
Dit is wel prettig.

Ik heb het grote voordeel dat in maart dit jaar mijn huidige dealer zijn zaak hier geopend heeft en ik hem op 5 minuten loop afstand heb van mijn huis.
Via hem heb ik dan ook mijn Huatian gekocht.
Mijn dealer heeft me een reserve bougie erbij gedaan, dit is een NGK C7HSA (de R staat er niet op zoals jij boven schrijft), ik neem aan dat hij me de juiste erbij gedaan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net de olie ververst van mijn huatian. Op aanraden van mijn dealer is er 5W40 ingegaan.
op naar de 1000 km voor een meer uitgebredere service beurt. wat over 400 km alweer aan de orde is. :)
 
zo harry,

Dat is wel erg snel.

Ik heb mijn volgende beurt pas met 2000 km en heb al de gewone olie erin zitten.

Ach ja, zo zie je dat dealers het ook vaak net even anders aanpakken, voor beide aanpakken zal wel iets te zeggen zijn.
 
Even over die resentie link van janwest,

Je kan dus vaak onderdelen van zo'n honda gewoon ipv chinees spul gebruiken voor je blok indien het nodig zou zijn.
Hier in heerlen is een shop die alle onderdelen van welk merk dan ook verkoopt ( al moet het even besteld worden).

// CycleShop Heerlen, Helmen, Motorkleding, Crosskleding, Motoronderdelen, Motorbanden, Beveiliging, Scooteronderdelen, Bromfietsonderdelen, Motorwinkel, CycleShop, Heerlen

Daarnaast zullen steeds meer dealers ook weldegelijk aan het onderhoud gaan beginnen van de chineesjes zodra de markt ermee overspoeld gaat worden.
Voordeel van deze blokjes is dat je vaak (net zoals ik) bij een bromscooter zaak al terrecht kunt.
 
Laatst bewerkt:
Da's nog eens een interessante link; heb een paar topics gelezen en het is gelukkig objectief; leuk die vergelijkingen ook met motorfietsen [''Kawa 250 of scooter''].
Leuke site zzz, gaan we eens doorkijken. Ziet er goed uit. :}
 
Da's nog eens een interessante link; heb een paar topics gelezen en het is gelukkig objectief; leuk die vergelijkingen ook met motorfietsen [''Kawa 250 of scooter''].

deze link gaat ook over de Chinese motorscooters:
Chinese Motor Scooters: problems and solutions
(en als je daar bijna helemaal onderaan komt, kan je links klikken op 'scooter from China', en dan zit je wellicht meteen in china...lol...

en hier nog een link naar een forum waar enkel de chinezen uitvoerig besproken worden:
Chinese Scooter Club :: Home
 
Laatst bewerkt:
Da's een zeer uitgebreide site zeg, van de link hierboven; erg mooi, uitgebreid en informatief.
Grappig om te zien dat de namen daar [in de USA] totaal anders zijn dan hier voor dezelfde modellen [waarschijnlijk vanwege het voorkomen van een Aziatische/Chinese associatie]: Tank, Roketa, Adventure, etc.
Zelfs de Smart wordt daar als een soort scooter beschouwd; rare jongens die Amerikanen.
De vele onderwerpen en links zijn zeer interessant en goed, met passie, geschreven.

Dit vind ik ook een geweldig stukje:
The image of the motorcycle constrasts markedly with that of the motorscooter. The former brings to mind power, speed, irresponsibility, nonconformity, male dominance, tattoos, bikerchicks, noise, and the highways of America. The scooter, on the other hand, conjures up images of navigating through Hyde Park Corner on one's way to Piccadilly, experiencing the sights, smells and sounds of spring in the Champs-Elysee, or riding the pillion seat and being given a tour through olive groves and sunny vinyard lanes of Tuscany by a vivacious Italiana named Giulietta, met serendipitously in a Sienese marketplace whilst in friendly dispute over the price of an Etruscan cheese-grater .
 
Gisteren voor het eerst met passegier gereden, op zicht verder geen probleem,. alleen merk dat bij wat tegen wind je dan toch tekort komt.

kon niet harder dan krap 80 bij full speed op sommige stukken.
Nou was het totaal gewicht ook redelijk hoog met 140 kilo. :)
 
ik rij zelden met duo, dus heb dat probleem niet.
Als ik al duo rij is het met zoonlief en die beschijt zich al met 50 bijna.

Dus ik heb nog geen last van te weinig vermogen.
 
nou was dit wel een van de zwaarsten die ik achterop kon krijgen. De anderen zijn allemaal stukken lichter.. :) Maar op de snelweg met niet teveel tegenwind is 80 tot 85 zeker gewoon haalbaar met dit gewicht. Dus op zich niet eens zo gek voor een 150er...
 
Hierbij nog een kleine update i.v.m. mijn Chinese 4-takt motorscooter 150cc.

Nu een goede 1.800 km erop zitten volgens de teller, die tot nog toe allemaal probleemloos verlopen zijn. Absoluut geen spijt van de aankoop!
Gisteren nog even getankt en het reëel verbruik (d.w.z. na correctie van de km-teller) eens uitgerekend: dat kwam op 2,85 liter op 100 echte km (dat is dus 1 op 35), en dit bij een vrij rustige rijstijl, weliswaar dus niet steeds op de topsnelheid gereden, maar wel steeds met duo-rijder op baan geweest.
Als je effectief steevast de gashendel volledig opendraait, zal het verbruik natuurlijk mogelijk wat hoger uitvallen. Rijdt nu na al deze km’s toch al een behoorlijke top van 90 km/u. Ik merkt tevens op dat de voorrem sinds kort niet meer piept, dus de remblokjes zijn naar mijn gedacht ook ingelopen.
Jullie zullen het wellicht erg vreemd vinden, maar tot nog toe rij ik nog steeds met de olie die erop zat toen ik ‘m kocht. (ook al is het misschien zgn.‘spoel-olie) Ben zinnens om deze eraf te gooien op 2.000 km volgens de teller, wat volgens mijn berekeningen dan op 1.600 echt km’s neerkomt (wegens afwijking teller…dus gedeeld door 5 en vermenigvuldigd maal 4). Dit komt overeen met 1.000 miles. Dat ben ik ergens eens tegengekomen op internet als eerste onderhoudsinterval. Daarna schik ik het steeds te doen om de (echte) 2.500 km en de aandrijfolie van de cvt ga ik op 2.000 miles (dat is dus op 3.200 km of 4.000 km op de teller) verversen. Het is wel ’n beetje rekenwerk met die tellerafwijking, maar ik hou dat wel keurig bij. Dat is trouwens een van de weinige minpunten die ik tot nog toe vastgesteld heb bij de Zedka. Ik raad iedereen ook aan om bij een nieuwe scooter na verloop van tijd de wielspeling van het achterwiel ook eens te bekijken door gewoon het achterwiel vast te nemen en van links naar rechts te bewegen (als de scooter dus op zijn ‘poot’ staat met het achterwiel vrij), en desnoods de wielbout wat harder aan te spannen indien nodig als er wat speling blijkt op te zitten. Als de speling natuurlijk blijft na aantrekken van de wielmoer, dan dringt verder nazicht van o.a. de lagers zich op. En zoals al eerder vermeld, ook alle andere moeren en bouten eens natrekken kan nooit kwaad. (vb uitlaatbevestiging, plastic kap bevestigingen, etc.. ). Groetjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan