Volledig electrisch aangedreven motor

18 pk
80km/h
55a70km
3 uur oplaadtijd
130 kilo

Bijna goed ....
full
 
:^
Ik ook niet, maar om in de groot stad te woonwerken zou ie dan weer ideaal kunnen zijn.
Nu nog eentje op de markt die 100 kan, en 100km ver kan (mits 30kilo accu erbij moet dit kunnen)
En accus die 50.000km overleven ... en dat tegen een competitieve scooterprijs, van pakweg 4000€, en ik schaf me er subiet een aan.
 
...
Fijn ding , om mee op vakantie te gaan. drie kwartier rijden, drie uur laden. Dan kom je per dag ongeveer 170 km verder. En wat, als je 80 km van je werk woont?
En dan moet de elektriciteit nog steeds worden opgewekt. Daar word ik niet opgewekt van |(

Ja compleet waardeloos ding, is niet vooruit te branden bij 400m sprints.
Hint: Gebruik het ding waar het voor gemaakt is, Stadsvervoer.

Dit soort dingen zijn leuk, maar we moeten gewoon nog een paar jaar wachten tot er fatsoenlijke accu's op de markt zijn. Electromotoren met veel vermogen en een rendement van meer dan 90% zijn prima te bouwen.

En de verbrandingsmotor in een motorfiets staat niet echt bekend om zijn rendement. Soms hetzelfde verbruik als een auto en toch 5x minder gewicht.

Persoonlijk pak ik liever de fiets voor stadsvervoer, dat is pas efficient.
 
Zo te horen is het noch niet echt populair, maar ik ben er 1 aan het bouwen.
Als basis heb ik een Suzuki GSX1100f uit 87 genomen.
De electromotor hangt al in het frame. Ik ben nu op zoek naar accu's enzo.

Het wordt een 72 of 120V DC systeem.
Maximale snelheid: 120km/h
Actieradius: Meer dan 40km
0-100km/h: Geen idee. Het is een serie DC motor, dus hij zal erg hard van zijn plek gaan.
Oplaadtijd: 2 uur (het zijn dus geen standaard lood accu's)

Oftewel ideaal voor woon-werk verkeer. Ik woon 35km van mijn werk.
Als Li-ion en AC wat betaalbaarder was kan je een beduidend langere actiradius halen.

Waarom zoiets bouwen:
1) Uitdaging.
2) Geen benzine kosten meer.
3) Geen herrie en stank. Zeeeeeer subjectief ik weet het. Ik rijd ook met oude zijkleppers rond. Ik vind dat geluid heerlijk. Maar stilte is ook fantastisch.

Ik weet dat ik nu ook fotos moet posten. Ik zal kijken of ik daar 's avonds een keer tijd voor kan maken.

Roel

ps)Voor iedereen die denkt dat electrisch niet hard gaat en altijd een korten actieradius heeft:
http://www.teslamotors.com/ (Electric Cars, Solar Panels & Clean Energy Storage | Tesla)
 
Ik ben zelf ook al een tijdje lid van het DIYelectriccar forum in de USA.

Ze zijn daar echt al jaren met dit soort dingen bezig.

DIY Electric Car Forums Site Home

Ik heb zelf nog een oude Plymouth Barracuda staan en weet nog niet echt wat ik met dat ding ga doen.
Heb zitten denken om er een Hemi in te proppen, of gewoon lekker ombouwen naar electriciteit.

Zit een gozer met een Dodge Dart (zelfde frame enzo als de Barracuda) die hem om heeft gebouwd naar electriciteit, en heeft er prima ervaringen mee.
Wagen is nauwelijks zwaarder geworden, en afstand die die kan rijden is iets van 60km meen ik op 60MPH ( 90~100km/u )
Heel erg netjes dus, perfect voor woon werk verkeer.

Keuze is nog steeds moeilijk om te maken, maar electriciteit lijkt me ook wel een leuke uitdaging om te doen (en orgineel, van een dikke Amerikaan zou je wel wat anders verwachten :P ), iets goedkoper als ombouwen naar een Hemi, en het kost daarna ook praktisch geen geld meer. ( een 7.1L Hemi daarintegen lust wel wat :+ )

Maar er is ook veel info daar te vinden over motoren.

Ze zijn daar gewoon al zoveel verder als hier.
Amerikanen houden wel van uitvinden... ;)

Erg veel info te vinden op die site.

Maar van hoe de situatie nu is, begrijp ik eruit dat een hele hoop hobby'isten/doe het zelvers nog wachten totdat de accu's goedkoper EN beter worden.

Goeie Li-ion accu's zijn nu nauwelijks te betalen voor de doe het zelver.

Het is dus eigenlijk echt puur wachten op betere en goedkopere batterij technology voor een hoop mensen.

We weten al dat die techniek er is, het is alleen nog zo duur.
Het is dus gewoon een kwestie van tijd voordat de prijzen omlaag gaan, alleen niemand weet wanneer.

Over 1~2jaar gaat Amerika in ieder geval flink investeren op het gebied van nieuwe technology (vooral transport) en accu's zullen daar ook bijhoren.

Het is alleen te hopen dat de vraag niet al te neipend wordt zodat de prijs niet idioot hoog word.

Het kan echt 2 kanten opgaan, of het wordt heel erg betaalbaar, of het wordt nog -onbetaalbaarder- door de gigantisch hoge vraag.

Misschien worden accu's het nieuwe olie....

Hoop van niet.
 
Hoi Ed,

DIY Electric Car Forums Site Home is ook voor mij de place to be. Er zit daar erg veel kennis.

De batterij prijs zal zeker omlaag gaan door massa productie. Alle grote batterij fabricanten zijn flink in Lithium Ion aan het investeren. Zolang er nog genoeg Lithium is zal de prijs dus gaan dalen. Niemand weet of er een tekort komt aan Lithium.

Wat wel zeker is is dat verbrandingsmotoren op hun retour zijn. Ze zijn veel te milieu vervuilend. Tuurlijk is stroom opwekken in kolen-, gas-, en kerncentrales ook milieuvervuilend maar een stuk minder dan al die rijdende kachels. Een motor of auto wordt tenslotte aangedrijven door een kachel die als bijproduct ook nog wat bewegingsenergie levert en alle warmte gooien we weg.

Electrisch is de toekomst! Maar we zullen vaak met weemoed terug denken aan de brullende motoren van vroeger. '(

Oja, mijn motor:
PICT3736.jpg

PICT3737.jpg



Roel
 
jij eist een actieradius van 40km? dan mag ik de overige 60km te voet naar mijn werk...


ontploffingsmotoren gaan de komende 50 jaar nog niet verdwijnen..
 
Laatst bewerkt:
Allemaal leuk en aardig, maar aan het geluid van je motor kan je nog redelijk inschatten hoe hard je rijd op een dijkweggetje. Zodra dat geluid wegvalt ga toch al snel harder rijden lijkt mij :? aangezien ik liever op de weg let dan op mijn teller.
Daarnaast blijft stroom opwekken nog steeds een beetje een vervuild proces... Misschien moet Nederland dan toch eerst wat meer windmolens oid gaan plaatsen.
Het is ook wel handig als de actieradius rond de 80 tot 100km is, want dat rijd je al snel heen en weer naar je werk (komt uit een dorp)... :P

Maar het lijkt me altijd wel leuk zelf ook zown projectje op te zetten :Y
 
Hoi Ed,

DIY Electric Car Forums Site Home is ook voor mij de place to be. Er zit daar erg veel kennis.

De batterij prijs zal zeker omlaag gaan door massa productie. Alle grote batterij fabricanten zijn flink in Lithium Ion aan het investeren. Zolang er nog genoeg Lithium is zal de prijs dus gaan dalen. Niemand weet of er een tekort komt aan Lithium.

Wat wel zeker is is dat verbrandingsmotoren op hun retour zijn. Ze zijn veel te milieu vervuilend. Tuurlijk is stroom opwekken in kolen-, gas-, en kerncentrales ook milieuvervuilend maar een stuk minder dan al die rijdende kachels. Een motor of auto wordt tenslotte aangedrijven door een kachel die als bijproduct ook nog wat bewegingsenergie levert en alle warmte gooien we weg.

Electrisch is de toekomst! Maar we zullen vaak met weemoed terug denken aan de brullende motoren van vroeger. '(

Oja, mijn motor:
[afbeelding]
[afbeelding]


Roel
Mooi gedaan. Waar heb je de electromotor vandaan? Ik heb een tijdje geleden er ook eens naar gekeken, maar een gebruikte electromotor voor een redelijke prijs was het punt waarom ik besloten had niet verder te gaan. De combi van gelijkstroom en een redelijk vermogen leek nogal moeilijk, hoe heb je dit opgelost?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijn,

ten eerste, het opgegeven vermogen van een serie gelijkstroom motor is totaal anders dan van een verbrandingsmotor. Het opgegeven vermogen van een verbrandingsmotor is het piek vermogen aan de krukas zonder dynamo etc. Terwijl het opgegeven vermogen van een serie gelijkstroom electromotor het vermogen is dat de motor kan leveren gedurende onbepaalde tijd.
De motor die ik heb bijvoorbeeld is opgegeven voor 5 kW bij 36V 2200 toeren.
Maar ik ga de motor gebruiken tot een max van 72V of zelfs 120V geleverd door een 400 Ampere controller. Het piekvermogen wordt dan 23 tot 38kW (geschat rendement van 0.8).
Echter max vermogen houdt de motor en controller maar 1 minuut vol. Lang genoeg om als eerste bij het verkeerslicht weg te zijn en naar de plaatselijk maximum snelheid te gaan.
Het piekkoppel ligt bij een serie motor bij 0 toeren en is gigantisch (als je maar genoeg amperes kan leveren) oftewel wheelies zijn een eitje. })

Een electromotor koop je gebruikt voor een 100 tot 150 euro bij een heftruck onderhouds bedrijf. Maar je zult je eerst flink in de theorie moeten verdiepen anders heb je een groot risico dat je met een verkeerd type gelijkstroom motor thuis komt. (shunt, compund, halve serie, etc)

Succes,
Roel

ps) Ik weet dat er een hoop haken en ogen aan mijn verhaal zitten, maar ik probeer het een beetje kort te houden.
 
haha, ja, ik snap wat je bedoelt, niet teveel ingaan op details anders snapt niemand het.

Heb me eerst ook flink in de theorie verdiept (in het engels) en snap het nu allemaal wel aardig :)
Opzich is het hele simpele techniek, alleen je moet het ff snappen.

Mooi motortje trouwens !

Ben zelf een beetje (helemaal niet intensief ofzo) rond aan het kijken voor een motortje voor op me CB50/80.
Pure toekomst muziek ook nog (heb nog zoveel te doen :P )

Maarja, dingetje is ook niet zo groot, dus zoveel accu's kan ik er niet op kwijt, maar lijkt me een leuk beginners projectje.
Theorie kan je zogoed begrijpen, maar de praktijk is toch altijd net ff wat anders :)

Maar je motor ziet er goed uit joh !

Wat voor accu's/batterijen ga je gebruiken ?
ruimte moet je natuurlijk zo goed mogenlijk benutten.

tijdje geleden was en ook zo'n filmpje van een R1 die omgebouwd was naar electrisch, die vent verloor de macht over het stuur (gaf teveel gas :P )
Maar dat ding was heel erg mooi en netjes vol gebouwd met accu's.
Denk dat ie best een groot bereik had. :)

Maar gaaf project man, succes ermee 8-)
 
Ik lees net in het Technisch Weekblad (nr 49) dat een team van de Commonwealth Scientific Research Organisation in Australië een manier heeft om loodaccu's te gebruiken in hybride's.
Zie ook:
http://www.technischweekblad.nl/loodaccu-voor-hybride-auto.60063.lynkx

wellicht een kans op een goedkopere Accu oplossing
 
Gewoon een dikke buffer ertussen...

Klinkt opzich zo gek niet, bijna logisch zou je zeggen.

Een accu krijgt inderdaad de hardste klappen bij het -snel en veel- op en ontladen ervan.

Gewoon voor snel op te trekken -wegrijden bij het stoplicht om gang te maken- wordt de condensator(s) gebruikt, om zo de accu's zoveel mogenlijk te ontzien voor de snelle levering van veel stroom.
Tamelijk makkenlijk en briljant gezocht, aangezien een condensator zo'n beetje ontworpen/bedoeld is voor dit soort toepassingen.

Nadeel is denk wel, dat snel opladen toch een probleem blijft voor dit soort accu's.
Ze kunnen gewoon niet veel belasting hebben op de langdurige termijn (zoals snel opladen)

De stroom zal er met opladen toch in moeten, of dat nou via een condensator gaat of niet...

Opladen zal alsnog lang duren om de accu's te besparen.

Opzich niet erg, omdat de meeste mensen het toch puur voor woon-werk verkeer gebruiken.
Dus voor de normale werkende man ruim 8uur om op te laden, opzich is dat ook vrij kort, maar lang genoeg om het 'langzaam' opladen te noemen.

Grappige info, weer wat geleerd :) :}
 
Beste forumleden,

Hoewel ik het geld er nog niet voor heb, ben ik met de huidige benzineprijzen erg geintereseerd naar de mogelijkheden om een zuinige motor te bouwen die totaal op electriciteit rijdt, en opgeladen kan worden via het stopcontact (lekker praktisch en goedkoop)
En, is ie al klaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan