CDI-Crap Honda Transalp

RAL9005

Rookie
10 okt 2008
26
0
Zaanstreek
Ervaring gevraagd!
Mijn Transalp(USA) uit '89 heeft't weer!!! uitval van 1 cillinder en toerenteller.
Onlangs, ca 2 mnd geleden heb ik de 2 CDI-Units laten reviseren bij het bedrijf Carmo.
Desalniettemin heeft ie 't weer!Nou ga ik er gemakshalve vanuit dat het probleem van de Units opgelost is en ik wellicht wat overhet hoofd gezien heb.
Is het een vocht/najaars-probleem?wat je ook wel eens''hoort''???

Wie weet wat???:?
 
Ervaring gevraagd!
Mijn Transalp(USA) uit '89 heeft't weer!!! uitval van 1 cillinder en toerenteller.
Onlangs, ca 2 mnd geleden heb ik de 2 CDI-Units laten reviseren bij het bedrijf Carmo.
Desalniettemin heeft ie 't weer!Nou ga ik er gemakshalve vanuit dat het probleem van de Units opgelost is en ik wellicht wat overhet hoofd gezien heb.
Is het een vocht/najaars-probleem?wat je ook wel eens''hoort''???

Wie weet wat???:?

Twee CDI's :? Je bedoelt de bobines?
 
de electronische aanstuur-units onder de buddy-seat

Ff google'en:
CDI defect - Vooral de 1987/88/89 modellen van de Transalp zijn gevoelig voor het defect raken van de CDI. Het gevolg is dat je motor op één cilindergaat lopen of helemaal niet meer wil starten. De oorzaak is het doorzakken van het zadel. Een wat ouder zadel gaat doorzakken (mede afhankelijk van het gewicht van de berijder) waardoor het zadel de connectoren op de CDI-unit raakt. Er is een aangepast vervangingsrubber verkrijgbaar waarin de units niet rechtop naast elkaar maar liggend achter elkaar geplaatst worden. De bevestiging is simpel en het zorgt ervoor dat de CDI-units vrij van het zadel blijven. Controleer voor de zekerheid of dit vervangingsrubber al geplaatst is. Het kan je veel ellende/kosten besparen. Een nieuwe CDI-unit kost fl. 560,00. Het rubber kost fl. 22.95. Honda bestelnummer: 30401-MM9-010.

bron: http://www.transalpclub.nl/pages/techniek.html
 
(R&M) Voorals nog heb ik volledige vertrouwen in het bedrijf Carmo die mij duidelijk heeft geinformeerd over de staat van de 2 CDI-Units die ik ze heb opgestuurd. Ik kan ook zeggen dat het een keuze van mij is om een fiets uit het jaar kruik nog op te lappen met toch zo'n ingrijpende/kostbare reparatie!(2 units ca €350) maar dit pekelbeestje verdient dat na 3 jaar trouwe dienst sinds het behalen van mijn A.
Ik ben van mening dat juist om de in mijn ogen topservice van Carmo niet echt van belang is of er kennis is van vervangingsrubb'sen. retour sturen is is het probleem niet en dat zal ik ook zeker doen!,en G%#@ ja wat waren ze verrot.nl
 
(R&M) Voorals nog heb ik volledige vertrouwen in het bedrijf Carmo die mij duidelijk heeft geinformeerd over de staat van de 2 CDI-Units die ik ze heb opgestuurd. Ik kan ook zeggen dat het een keuze van mij is om een fiets uit het jaar kruik nog op te lappen met toch zo'n ingrijpende/kostbare reparatie!(2 units ca €350) maar dit pekelbeestje verdient dat na 3 jaar trouwe dienst sinds het behalen van mijn A.
Helemaal gelijk in :Y
Ik vroeg me gewoon af wat een revisie nu kostte.
En of het wel nodig was gezien de eerder geopperde rubbers, maar gezien de reactie was de revisie gewoon nodig(door het eerder genoemde bekende CDI-euvel veroorzaakt misschien?)
Ik ben van mening dat juist om de in mijn ogen topservice van Carmo niet echt van belang is of er kennis is van vervangingsrubb'sen.
Oké, het bedrijf reviseert deze onderdelen, maar ik zou het toch op prijs stellen dat zo'n bedrijf op de hoogte is van 'bekende' oorzaken wat dit euvel kan veroorzaken :)
Alhoewel niet elke allround motormonteur op de hoogte is van 'bekende euvel's onder bepaalde merken...
 
Ben middels wat wijzer geworden:Het feit wil dat Fa Honda hun electr.best.systemen nl CDI'S e.d bij een en het zelfde bedrijf laten maken. wat ik begrepen heb is dat de soldeerpunten van het stekkergedeelte op de printplaat dikwijls te wensen overlaat.Of het een ouder model of zelf een recente fiets betreft, komt dit vaak voor.Doorzakken,verhitte soldeerpunten,vocht,emotionele kwetsuren daargelaten, is dit toch zeker F%$#@#%^CKING irritant!!!en... als dat vervangen dient te worden, je snapt em al, kan je aankloppen bij jazeker Fa Honda!!! smart...
 
Ik heb hetzelfde es voorgehad bij een Volvo480ES (gemaakt in NL ;) )
Auto reed prima, maar op een paar weken tijd viel het ene element op het dashboard dan het andere uit (lees: elektronisch dood). Ging een massa geld kosten zei de Volvo dealer.
Na veel gevloek, het dashboard uitgebouwd en op de operatie keuken tafel gelegd.
Bleek dat quasi ALLE soldeerpunten op hoofdprintplaat "rot" waren. Slechte batch soldeer?
Ik heb dan alle soldeerpunten ff aangestipt met soldeerbout en verse soldeer.
Het dashboard heeft dan nog jàààren goed gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Moguh oma.. ik weet t is oud, maar wel in dezelfde vraag lijn ;)

Weet iemand of het genoemde probleem ook bij de latere modellen transalp ('94) voor komt of is dit bij deze modellen al aangepast??
 
Laatst bewerkt:
Vanaf begin '94 is dit aangepast en toegepast op alle later volgende modellen. Je kan het zien als je het zadel er afhaald. Net achter de tank zit er onder het zitgedeelte een rubberen brug. Vanaf '94 tot '97 zijn eigenlijk de meest preferabele modellen Ze hebben alle aanpassingen en zijn nog in Japan gebouwd, daarna ging dat over naar Italie en werd de kwaliteit minder(lees die roesten meer).

Leon
 
Voor een goedkoper alternatief kun je ook kijken op http://www.japparts.nl, ik dacht dat een nieuwe daar ongeveer 90 euries kost.

De CDI units in een nieuw rubber hangen (horizontaal), of de bodem uit de bestaande halen, zodat ze ongeveer twee cm naar beneden gaan voorkomt het probleem in de toekomst. Het probleem ontstaat door het doorzakken van het zadel, waardoor deze gaat drukken op de stekkers --> printbreuk.

Ik heb zelf mijn defecte CDI gerepareerd door met de Dremel de behuizing te openen, en alle (!) soldeerpunten door te solderen. Kosten: een paar duppies aan soldeertin ;-)

Succes,

Jan
 
Omdat je twee cdi's hebt kan je ze eens verwisselen. Dan zou de andere cilinder slecht moeten functioneren. (vooropgesteld dat je slechts 1 slecht lopende cilinder hebt)

De toerenteller krijgt zijn signaal van 1 CDI (weet niet meer welke). Bij een defecte CDI zou je dat ook in het wel of niet functioneren van je toeren teller moeten zien (bij verwisseling dan).

Succes ermee.

(ascii klopt af, zijn alpen tot nu toe hebben geen last van CDI's met fouten)
 
De defecte cdi kun je zelf meestal ook wel maken. Met een dremel of zoiets het plastic omhulsel rondom insnijden (aan de smalle kant) aan de kant tegenover de stekker. Is gewoon een laagje plastic van een millimeter dik. Je haalt de buitenste laag er dan af en kijkt tegen een printplaatje aan. De verbindingen even nasolderen en 90 procent kans dat alles weer werkt. Had ik zelf ook, is een fluitje van een cent. Vooraf eerst met een loep gekeken en zag inderdaad op sommige soldeerpunten een breuk. Er kan natuurlijk ook een component stuk zijn, maar de kans daarop is - zeker als er geen gekke dingen met de motor zijn gebeurd - bijster klein.
succes
hans
 
De defecte cdi kun je zelf meestal ook wel maken. Met een dremel of zoiets het plastic omhulsel rondom insnijden (aan de smalle kant) aan de kant tegenover de stekker. Is gewoon een laagje plastic van een millimeter dik. Je haalt de buitenste laag er dan af en kijkt tegen een printplaatje aan. De verbindingen even nasolderen en 90 procent kans dat alles weer werkt. Had ik zelf ook, is een fluitje van een cent. Vooraf eerst met een loep gekeken en zag inderdaad op sommige soldeerpunten een breuk. Er kan natuurlijk ook een component stuk zijn, maar de kans daarop is - zeker als er geen gekke dingen met de motor zijn gebeurd - bijster klein.
succes
hans

Bij dit model zit de cdi helemaal in de epoxy gegoten, open slijpen is dus geen optie. Moet em nog even omwisselen en kijken wat ie dan doet. Als het probleem zich verplaatst zal ik opzoek gaan naar een ander cdi'tje
 
Terug
Bovenaan Onderaan