Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

dieselmotor vraagje (ik weet, lang schot hiero)

Pagina's:
«
»

R80RT 1981

Reg. datum:
01 mei. 2008
Dat van de tractor gaat niet lukken is te groot en je accu te klein.
Diesel start in de kou altijd slechter.
Is iets langer doorstarten geen optie?
Verstuiver eruit halen is inderdaad makkelijk let er wel op dat je de koperen ondereg ring uit gloeit.

Pieter
http://bmw-boxer.startkabel.nl

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
quote:
willem1940 schreef op 05 december 2008 @ 01:16:
Van die verstuiver heb ik alleen maar ervaring met het naaldje (dat nooit met huid mag worden aangeraakt en altijd nat moet zijn/blijven van brandstof).

Daar is iets typisch mee: het waarschuwt 1x tijdens lopende motor, met tegenhouden en een krakend/knarsend geluid alsof er een stuk glas in de motor wordt opgemalen. Soms slaat de motor daarbij af en kan even later weer, niet zeer enthousiast, starten en geleidelijk aan weer zo goed als normaal gaan lopen, maar: alles net iets minder dan "nieuw", ietjes meer rook, iets minder mooi geluid, iets lastiger starten en per week voelbaar net weer ff slechter.

Tenminste, zo verliep dat met de éénpitter 160cc SABB 8pk directe inspuiting die ik in een bootje had zitten.

Dat ding had de 2 (grote) kleppen bovenop in de kop maar veel lager en zijdelings zat een uitschroefbare dop waarin een "startsigaretje", wit vlierpit-achtig peukje met rode tip, kon worden gestoken om het starten te vergemakkelijken (de motor had dynastart maar ook een slinger en kon ook zonder accu werken).

Hoe dat gloeipunt precies aansloot in het motorgebeuren weet ik niet maar het zat in ieder geval niet zomaar ergens in de kop maar veel lager in of langs de cilinder dus misschien toch wel in de luchtaanvoer. Naderhand is daar een electrisch gloeikopje ingezet, eendere schroefdraad.

O, dit vergat ik nog: onder de verstuiver liggen (ik dacht: meestal 3) "shims" waarvan de dikte heel kritisch is want daarmee wordt het inspuitingsmoment op tijd gehouden. Het zijn dus niet zomaar sluitringetjes/pakking.

Die naald lost echt niet zomaar op door huidzuren e.d. Maar in theorie heb je gelijk.
De ringen ONDER de verstuiver zijn wel gewoon afdichtingen, IN de verstuiver bepaalt een aantal ringen de voorspanning van de veer. Hoe dikker de ringen, hoe groter de voorspanning, hoe hoger de OPENINGSDRUK. Deze openingsdruk is idd (marginaal) van invloed op het inspuitmoment.
Staat deze druk echter goed afgesteld, dan is alleen de timing v.d. pomp t.o.v. het hoofddrijfwerk maatgevend voor het inspuitmoment.
Never underestimate the power of stupid people in large groups, aangevuld met: je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse.

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
quote:
voormast schreef op 05 december 2008 @ 06:38:
Dat van de tractor gaat niet lukken is te groot en je accu te klein.
Diesel start in de kou altijd slechter.
Is iets langer doorstarten geen optie?
Verstuiver eruit halen is inderdaad makkelijk let er wel op dat je de koperen ondereg ring uit gloeit.

Pieter

Na 3 keer vergeefs trappen gooi ik er heet water overheen en dan doet ie het in 1 keer.

ei teek joe in de meeling

Reg. datum:
03 apr. 2006
Ik ken nog verhalen van vroeger uit de scheepvaart.

Hadden ze gloeikopmotoren.
Eerst met een brander voorverwarmen en dan aanslingeren.

Net zoiets.
Oudebrikken Landmark Rallye : Mattheüs 7; Vers7

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
kromhout en industry blokken...
Ik heb dat gloeikopgebeuren ook gezien bij zo'n lanz-bulldog..

als een blok op de weg.

Reg. datum:
30 jan. 2005
Bij mijn Irus trekkertje moest het blok ook eerst met een brander heetgestookt worden.
348cc dieseltje van 8pk, maar wel met een gloeiboegie erin op de plaats van de gloeipit.
Als je niet de brander erbij haalde kon je slingeren tot je groen zag.
Als je motortje na het aanslaan netjes loopt zonder zwarte rook is je verstuiver gewoon in orde. Zwarte rook duidt op halfverbrandde (vaak slecht vernevelde) diesel (roet).

Aangezien hij gewoon start na een badje heet water zou ik er niet teveel aan prutsen.
beemer me up scotty..

Reg. datum:
07 apr. 2003
quote:
drijvertje schreef op 05 december 2008 @ 11:45:

[...]

Die naald lost echt niet zomaar op door huidzuren e.d. Maar in theorie heb je gelijk.
De ringen ONDER de verstuiver zijn wel gewoon afdichtingen, IN de verstuiver bepaalt een aantal ringen de voorspanning van de veer. Hoe dikker de ringen, hoe groter de voorspanning, hoe hoger de OPENINGSDRUK. Deze openingsdruk is idd (marginaal) van invloed op het inspuitmoment.
Staat deze druk echter goed afgesteld, dan is alleen de timing v.d. pomp t.o.v. het hoofddrijfwerk maatgevend voor het inspuitmoment.
O; MISSCHIEN dan in de 70-er jaren totaal verkeerd begrepen/gelezen dat het inspuitmoment (ook) verandert als je de "weglengte" wijzigt .... bij grotere afstand komt het spul toch LATER in de cilinder?

Moet berekenbaar zijn, wat doet bijvoorbeeld een halve millimeter weglengte bij de snelheid van de injectie, in tijd?

NB: naaldje; nathouden en huidcontact vermijden stond in de instructies van het nieuwe naaldje.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Reg. datum:
07 apr. 2003
Gloeikop-tweetakt-dieseltjes, vertelden stuurders van oude haven-werkbootjes mij, hadden wel eens de neiging om een soort van "op hol te slaan", dan extra vermogen en moeilijk te regelen.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
quote:
willem1940 schreef op 06 december 2008 @ 02:12:

[...]
O; MISSCHIEN dan in de 70-er jaren totaal verkeerd begrepen/gelezen dat het inspuitmoment (ook) verandert als je de "weglengte" wijzigt .... bij grotere afstand komt het spul toch LATER in de cilinder?

Moet berekenbaar zijn, wat doet bijvoorbeeld een halve millimeter weglengte bij de snelheid van de injectie, in tijd?

NB: naaldje; nathouden en huidcontact vermijden stond in de instructies van het nieuwe naaldje.

Ik weet niet wat je precies met weglengte bedoelt. De verstuiver kent iig alleen een openingsdruk waarboven deze doorlaat. Alleen de brandstofpomp regelt de hoeveelheid brandstof per slag door de stand v.d. plunjer, hierbij blijft de plunjerslag altijd hetzelfde, de hoeveelheid wordt afgekapt door de plunjer t.o.v. de pompcilinder te draaien. Dit is enigszins vergelijkbaar met spoelpoorten in tweetakten.
Maar dan nog; de pomp begint dan nog steeds op hetzelfde moment getimed t.o.v. de krukas in te spuiten, afhankelijk van de 'gasstand' kapt 'ie gewoon eerder of later af met inspuiten. Er is dus geen timingeffect.

En dat naaldje? tja, nogmaal theoretisch is het waar. Het kan door huidvet(zuur) en/of lucht worden aangetast. Over lagerschalen wordt hetzelfde gezegd.
Ik wilde alleen maar aangeven dat ik er na heel veel sleutelen nog nooit mee te maken heb gehad, of er iets -uit de praktijk- over heb gehoord.
Never underestimate the power of stupid people in large groups, aangevuld met: je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse.

Reg. datum:
03 apr. 2006
Nog 1x:

Als die motor bij normale temperaturen goed loopt ga dan niet zitten klooien met de inspuiting !

Slecht starten in de winter heeft te maken met niet ontbranden van de dieselolie door koude inlaatlucht in combinatie met een koude motor, niet met inspuiting, timing oid.

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
Dat was toch ook wel duidelijk? Na alle verhalen over spiralen en pluggen e.d.?
De rest v.d. discussie (m.b.t. timing e.d.) is gewoon een zijspoortje..

En ook al gezegd: 1 ding kan ook voor slecht starten zorgen: een verstuiver die bij langzame drukopbouw druppelt ipv nevelt (aankicken). Dus even nakijken is niet helemaal onzinnig, timingprobleem is uiteraard wel onwaarschijnlijk.

Reg. datum:
03 apr. 2006
Das waar, ik was weer even back on track. ;)

Maar met een druppelende verstuiver heb je in warmere tijden ook startproblemen en veel rook.

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
Niet perse. In warmere omgeving is de initieel gecomprimeerde lucht al veel warmer, voldoende om zelfs een druppel te ontsteken. Daardoor zal weliswaar wat rook ontstaan, maar dat speelt zich dan maar gedurende een paar slagen af. De motor slaat aan, door het fellere bedienen v.d pomp gedraagt de injector zich weer noormaal. Et presto: de motor loopt (vrijwel meteen) zonder rook.

Er is een verschil tussen druppelen bij 'langzame' versus 'snelle' drukopbouw. In het snelle geval zal jouw bewering opgaan, de verstuiver druppelt dan altijd en de motor rookt altijd.
Tryphon Tournesol wijzigde dit bericht op zaterdag 06 december 2008 12:23 (19%)

Reg. datum:
03 apr. 2006
Hangt dat dan niet af van het type diesel motor?

Als je een voorkamer hebt dan rookt ie wel, sart meer eens een ouwe tractor of boot op.

Ik kan me voorstellen dat bij een TDI/HDI de computer ingrijpt en e.e.a. rookloos laat verlopen.

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
Druppelen is druppelen, daar heeft geen enkele afstelling controle over. De inhoud van mijn vorige post is overigens gebaseerd op het opstarten van heel veel oude bootjes :)
En of het DI, IDI, common rail, electronisch geregeld of wat-dan-ook is, elke regeling c.q. systeem is slechts op goed functionerende verstuivers ontworpen. Er is niet tot nauwelijks een mogelijkheid om voor druppelen te compenseren (door wat voor systeem dan ook)

Reg. datum:
03 apr. 2006
Nou het enige is dat bij commonrail er geen druk op de verstuivers staat.
Dus geen druppelen meer.

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
geen? tot wel 1000bar! en ook CR verstuivers kunnen lekken als de CR-pomp druk geeft terwijl de electronisch gestuurde injector geen 'open'signaal geeft..
Het is ook niet voor niets dat de common-rail zelf brand en brandschoon moet blijven tijdens fabrikage en montage. Het kleinste vuiltje zorgt er al voor dat de pomp anders continu een straal door een 'open geblokkeerde' injector stuurt.
Analoog daaraan kunnen deze injectors ook gewoon niet goed afdichten en onder druk beginnen te druppelen

Pagina's:
«
»
Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 1

Hosting by True