Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

dieselmotor vraagje (ik weet, lang schot hiero)

Pagina's:
«
»

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
Hoi allemaal,
Met de kou start mijn motorblok minder snel.(imi yanmar 1 pitter 418cc 10pk directe inspuiting)
Deodorant in het luchtfilterhuis sprayen garandeert ook geen start in 1 kickstart meer(van de zomer nog wel toen ik raapolie er in had, nu zit er pure diesel in)
Het blokje heeft 30 k. erop zitten. zou het kunnen dat de verstuiverveer wat zwakker is geworden en een wat hogere druk(een shim/ring onder de veer leggen) een hogere inspuitdruk geeft wat de koude start makkelijker maakt?
Dit zijn van die dingen waar ik met de diesel geen ervaring mee heb. Vorig jaar was het ook koud maar toen startte hij dacht ik ites beter.
Geen nood. nadat ik heet water over de kop heen gooi start hij weer in 1 keer.. *O*
Vraag 2. kan je ongestraft de inspuitdruk verhogen? zo nee, wat zijn de consekw, euk kosnewk.
gevolgen??

Reg. datum:
02 feb. 2008
http://www.ppo.nu/forum/f...ogen-pomp-vervroegen-538/
CBX1000z 1979, CB900f bol 'dor 1982, GSX1100E 1984, CB1100f super bol 'dor 1983, Z1000st 1981, EXC525 2005.

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
bedankt voor de link. met het verhogen van de druk verlaat en verkort ik het tijdstip. Logisch en duidelijk. de timing zou ik met de pakkingen onder de pompdeksel kunnen aanpassen/in de buurt laten komen.
vooralsnog . koude diesel en blok ongeveer gelijkaan PPO. snappik.
Strax maarweer wat watre opzetten.. 8-)

Reg. datum:
02 feb. 2008
bij een hatz blok kun je wat olie in het inlaatspruitstuk spuiten om de koud start te vergemakkelijken.
dit doe je door een daarvoor bedoeld boutje los te schroeven.
hiermee verhoog je de compressie tijdelijk.
CBX1000z 1979, CB900f bol 'dor 1982, GSX1100E 1984, CB1100f super bol 'dor 1983, Z1000st 1981, EXC525 2005.

R.I.P. #58

Reg. datum:
17 mrt. 2004
Heeft zo'n ding iets van een voorgloeivoorziening?
MotoGP en SBK modellen te koop!

Reg. datum:
07 apr. 2003
Je hebt er ppo in gehad; als je pompsysteem niet van het Bosch-type is maar een Lucas-variant dan zal de pomp versnelde slijtage hebben.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/ppo+pomp+bosch+lucas
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

10-takt

Reg. datum:
05 jan. 2005
je kan voor het koude weer ook een sheutje benzine door de diesel gooien (max10%) maar dit hoort eigenlijk pas te mogen vanaf ongeveer -20
HONDA: The Dreams of Power

Reg. datum:
02 feb. 2008
quote:
seba$ schreef op 02 december 2008 @ 19:19:
je kan voor het koude weer ook een sheutje benzine door de diesel gooien (max10%) maar dit hoort eigenlijk pas te mogen vanaf ongeveer -20

of als de compressie wat minder is.

Reg. datum:
27 nov. 2006
Om de koude start van een diesel in de wintertijd te verbeteren, waren er vroeger speciale spuitbussen in de handel. Het werkt ook met een klein snuifje ether. De spuitbussen zijn wellicht nog verkrijgbaar bij een dealer in landbouwtractoren.
Pigion

10-takt

Reg. datum:
05 jan. 2005
quote:
Pigion schreef op 02 december 2008 @ 19:29:
Om de koude start van een diesel in de wintertijd te verbeteren, waren er vroeger speciale spuitbussen in de handel. Het werkt ook met een klein snuifje ether. De spuitbussen zijn wellicht nog verkrijgbaar bij een dealer in landbouwtractoren.
Pigion

klopt ja, als je er genoeg van gebruikt in een 2-takt diezel kan je zo t carter in 1x uit elkaar blazen :o bij een gewone diezel kan t gewoon zonder problemen
HONDA: The Dreams of Power

Gank is alles, remmuh is angst

Reg. datum:
01 okt. 2007
Als je de inspuit druk verhoogd kun je je voering verbranden doordat er diesel op de voering verbrand
Aprilia Futura RST 1000

Reg. datum:
21 nov. 2004
quote:

De benzine is er om het uitvlokken bij koud weer te voorkomen. Een gevaar van benzine is dat het cetaangetal omlaag gaat, de onsteking vertraagt dan.
Hiervan gaat de dieselmotor extra kloppen en meer verbruiken.
Het cetaangetal moet voor diesel op 51 liggen.

rip Amy

Reg. datum:
15 feb. 2003
start pilot of remmenreiniger brandt beter dan deoderant. (in mijn oude direkt ingespoten mercedes kon dit vanuit de cabine, voorziening was een optie)

ik heb veel last gehad van bacteriën in de diesel, elk filter, zelfs banjo's raakte verstopt en daardoor net te weinig diesel of net te weinig lucht in het brandstof systeem waardoor die het een beetje deed..
Kun je middeltjes tegen kopen in scheepvaart winkels, of gewoon bij de boha

Reg. datum:
07 apr. 2003
quote:
Dat zit al in de winterdiesel die je tankt; kijk uit want met een beetje teveel benzine er in kan-ie abrupt stilvallen, ik vermoed dat het spul bij over-verhouding niet goed mengt ofzo.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Reg. datum:
27 nov. 2006
Geen benzine meer in de diesel doen. In "winterdiesel" zit vanaf nov. een speciale toevoeging om uitvlokken van parafine tegen te gaan. Benzine helpt helemaal niet voor en vlotte start.
@GorilaZz,
De oude mercedes diesels waren voorkamer-diesels, dus indirecte inspuiting. Heb je de motorkap wel eens open gemaakt? Ik vrees van niet, want bij regelmatig onderhoud (ook die dure filter wisselen) heb je geen problemen.
@Seba$,
Weet je wel wat een 2-tact diesel is?? Ik zou er maar eens een boekje op naslaan en niet een stuk onzin neerzetten op dit forum. Kennelijk is meehuilen met de groep belangrijker dan kennis.
Een 2-tact diesel werkt met een apparte spoelpomp om de afgewerkte gassen uit de cilinder te drijven, dus niet met carterspoeling. Tweetact diesels worden alleen nog maar gemaakt voor schepen. De enige 2 diesels met het 2-tact principe voor de tractie ooit geconstrueerd, zijn de Detroit diesel (V6 en V8 > 100Pk) en Hannomag (tractor, jaren 60)
Pigion

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
quote:
Rambabbel schreef op 02 december 2008 @ 18:04:
Heeft zo'n ding iets van een voorgloeivoorziening?

nee, vandaar het hete water bad. misschien een idee om in te bouwen, maar dan heb ik denk ik wel meer vermogen nodig dan het 4AH accu'tje?
Zo'n gloeiplug moet wel aan te komen zijn..(als het in de kop past, geen idee hoe groot deze dingen zijn en hoe de kop aan de binnenzijder er uit ziet..)

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
quote:
willem1940 schreef op 02 december 2008 @ 19:02:
Je hebt er ppo in gehad; als je pompsysteem niet van het Bosch-type is maar een Lucas-variant dan zal de pomp versnelde slijtage hebben.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/ppo+pomp+bosch+lucas

Weet ik, ik tankte geen plantolie voordat ik wist wat voor pomp er in zat :Y

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
quote:
sammie schreef op 03 december 2008 @ 14:05:

[...]

nee, vandaar het hete water bad. misschien een idee om in te bouwen, maar dan heb ik denk ik wel meer vermogen nodig dan het 4AH accu'tje?
Zo'n gloeiplug moet wel aan te komen zijn..(als het in de kop past, geen idee hoe groot deze dingen zijn en hoe de kop aan de binnenzijder er uit ziet..)

Er bestaan ook open gloeispiralen voor in het inlaatkanaal...accu moet wssch wel groter, tenzij je alleen daarop gloeit en de motor aankickt
Never underestimate the power of stupid people in large groups.

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
verwarmen die open spiralen dan de lucht in het spruitstuk?
De accu hoeft nu alleen de verlichting en claxon te voeden. Aantrappen is de (enige echte) manier om de (een..) motor te starten ;)

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
Yep...die dingen zijn niets anders dan spiraalvormige weerstandsdraad in circelvorm (zoals je bv in de binnenkant van een verfbrander kan zien zitten). Ze werden 'vroeger' nog wel in bootmotoren toegepast, zijn vrij efficient, wegens klein warmteverlies aan de motor zelf.

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
ik had die effectiviteit niet gedacht, omdat de kop aan de binnenzijde niet wordt verwarmt.
ik zal eens rondkijken naar mogelijkheden. Als de kop er dan een keer af gaat, meteen zo iets inkleien..(zo lang het goed loopt blijf ik van het 320 euro kostende (nieuwprijs) blokje af *D

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
Je kan het ook in je inlaatbuis/ na het luchtfilter oid inbouwen...kop hoeft er niet af, je enige zorg is een spiraal te vinden die je accu niet in een keer leegtrekt/kapot maakt

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
mja. tussen het originele filter en inlaatklep zit nog een tussensruitstukje, maar in de kop zelf is denk ik mogelijkheid zat. Hoe dichter bij de klpe hoe beter denk ik/
Zowieso is een accutje erbij of een grotere wel leuk want dan doe de claxon het ook als het blok weinig toeren draait en ik het licht(altijd) aan heb.
Dit was destijds bij een locale accuboer het enige formaatje wat in het accuhuis kon. Het 'originele' enfield formaat is 8 of 10 Ah meen ik..
Misschien nog zo'n klein ding parallel er aan knopen en een plekje geven..
Bij het dieselblok zat een grote gel-accu om de (gedemonteerde) startmotor aan te drijven. Dit is zo'n groot en lomp ding dat ik 'm besloot niet op het enfieldje te zetten.
Het is wel een mooi ding voor als er weer een russisch span komt.

Het originele luchtfilter van het dieselblok zat wat in de weg voor mijn been.
Ik heb dus in het enfield-luchtfilterkast een foam-enduro luchtfilter ingebouwd en die met een stuk waterslang van een auto van de sloop(tot mijn verbazing verkopen ze die rubber slangen niet bij een automaterialenzaak?) naar de inlaat gaat, waar hij (de slang) om een eigenbouw spruitstukje klemt. Dit ziet er ook nog eens origineler/klassieker uit.
In die rubber slang iets prikken wat heet wordt lijkt me geen goed plan :+

ouwe vleespet+hoedje

Reg. datum:
18 apr. 2006
Het maakt niet zo idioot veel uit waar eea komt te zitten. Alleen 't liefst na het filter (ivm onnodig warmteverlies).
Bij de motoren war ik het net over had zitten ze tussen de 30 en 100cm van de inlaat,dat is geen probleem, omdat bij een start(poging) de opgewarmde lucht zo snel doorgetrokken wordt, dat er uberhaupt geen TIJD is om teveel warmte a.d. inlaat te verliezen.

R80RT 1981

Reg. datum:
01 mei. 2008
Zal eens kijken in onze tractor heeft een spiraal in de luchtaanzuig.
Dan heb ik eventueel ook een onderdeelnummer voor je.

Pieter
http://bmw-boxer.startkabel.nl

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Hosting by True