Stralen, zonder ketel

rudiman

MF'er
18 jun 2007
241
0
Alkmaar
Ik heb een compressor gekocht en een straalkast.
kast http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2669
De compressor is een hydrovane 43 met 7,5 kw motor.
De levert 1000 liter lucht per minuut onder een druk van 6 bar.
Volgens verkoper van de compressor heb ik geen ketel nodig.
De compressor heeft een 1 inch uitlaat (24,5 mm) mijn straalkast een inlaat van ongeveer 10mm. Ik wil dus een verloopje op de compressor zetten en dan een slang naar de straalkast doen. Of heb toch echt een ketel nodig??

compressor lijkt sterk op deze
15181_364888i.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een compressor gekocht en een straalkast.
kast http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2669
De compressor is een hydrovane 43 met 7,5 kw motor.
De levert 1000 liter lucht per minuut onder een druk van 6 bar.
Volgens verkoper van de compressor heb ik geen ketel nodig.
De compressor heeft een 1 inch uitlaat (24,5 mm) mijn straalkast een inlaat van ongeveer 10mm. Ik wil dus een verloopje op de compressor zetten en dan een slang naar de straalkast doen. Of heb toch echt een ketel nodig??

compressor lijkt sterk op deze
[afbeelding]

Is een schroefcompressor, dus daar heb je idd niet perse een tank bij nodig, is ook lekker stil zo'n ding
 
Nou ik heb inmiddels verloopje en slang gevonden. Zaterdag de boel aansluiten en hopen dat de stoppen erin blijven zitten :-) Maar 7500 watt voor krachtstroom lijkt me niet extreem.
 
Nou ik heb inmiddels verloopje en slang gevonden. Zaterdag de boel aansluiten en hopen dat de stoppen erin blijven zitten :-) Maar 7500 watt voor krachtstroom lijkt me niet extreem.

ligt eraan hoe je afgezekerd bent, denk net dat een 35 Amp hoofdzekering dat trekt, zul je binnen alles af moeten zetten. 16 amp op de fases zal ook krap worden. dus die moeten volgens mij naar 25 amp

(als ik ooit een keer controle krijg met mijn "kookaansluiting" :o :o :o :o :o )
 
Laatst bewerkt:
ligt eraan hoe je afgezekerd bent, denk net dat een 35 Amp hoofdzekering dat trekt, zul je binnen alles af moeten zetten. 16 amp op de fases zal ook krap worden. dus die moeten volgens mij naar 25 amp

(als ik ooit een keer controle krijg met mijn "kookaansluiting" :o :o :o :o :o )


Dan kookt de controleur zeker van woede _O- _O- _O- _O- _O-
 
ligt eraan hoe je afgezekerd bent, denk net dat een 35 Amp hoofdzekering dat trekt, zul je binnen alles af moeten zetten. 16 amp op de fases zal ook krap worden. dus die moeten volgens mij naar 25 amp

(als ik ooit een keer controle krijg met mijn "kookaansluiting" :o :o :o :o :o )
Waar haal je die wijsheid vandaan :? is pure BS :Y waarom onzin verkondigen als je er geen verstand van hebt?

Grove vuistregel: Deel de waarde (in dit geval 7500W) door 690 (400V x wortel 3) = een opgenomen stroom van +/- 11Ampere. niks aan het handje dus :)
Ook dus geen dikke voedingskabel nodig, 5x2,5mm2 is meer dan zat :Y
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je die wijsheid vandaan :? is pure BS :Y waarom onzin verkondigen als je er geen verstand van hebt?

Grove vuistregel: Deel de waarde (in dit geval 7500W) door 690 (400V x wortel 3) = een opgenomen stroom van +/- 11Ampere. niks aan het handje dus :)
Ook dus geen dikke voedingskabel nodig, 5x2,5mm2 is meer dan zat :Y

:^
 
Deel de waarde (in dit geval 7500W) door 690 (400V x wortel 3) = een opgenomen stroom van +/- 11Ampere

Okee ik dacht Watt=Volt * Ampere dus Ampere is Watt / Volt dus 7500 / 400 = 18,75A

Was al bang dat dit niet helemaal opging voor krachtstroom :-(
Ik weet dat er in de stoppenkast een automatische zekering zit waarop staat 40A
De zekering per fase heb ik niet gevonden. Moet die er ook zijn??

Trouwens is die 7500watt opgenomen vermogen per fase of totaal? In het geval van totaal kom ik op 18,75 / 3 = 6,25 A per fase.. :N

Pff gelukkig maar dat ik geen electricien geworden ben |(
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je die wijsheid vandaan :? is pure BS :Y waarom onzin verkondigen als je er geen verstand van hebt?

Grove vuistregel: Deel de waarde (in dit geval 7500W) door 690 (400V x wortel 3) = een opgenomen stroom van +/- 11Ampere. niks aan het handje dus :)
Ook dus geen dikke voedingskabel nodig, 5x2,5mm2 is meer dan zat :Y

je hebt maar 400v tussen je fases, en 230vac tussen je fase en nul.
690volt klopt dus niet.

tevens vergeet je wat voor motor het is, en hoe die aangesloten moet worden.
Dit dient eerst bekeken te worden.
maar ik vermoed dat het een 400vac motor is die in driehoek aangesloten moet worden. dit kan ook weinig kwaad met direkt starten, omdat het niet zo'n grote motor is.

Dan moet je ook nog de cos phi meenemen in je berekening.
zal ergens tussen de 0,6 en 0,8 zijn.

Dan pas kan je de stroom per fase bepalen.

Afzekeren doe je voor twee dingen. je motor beveiligen en je kabel beveiligen.
Bij twijfel (lange kabel) een kabelberekening maken, of extra dik nemen.
Ook moet je kijken naar je zekeringkarakteristiek, afhankelijk van je motor. die motor zal een redelijke hoge aanloopstroom hebben, als je dat niet goed bepaald zal die of er iedere keer uitvliegen met inschakelen, of onvoldoende je motor beveiligen.

5 aders is ook onjuist.
bij 3 fase gebruik je geen nul. dus 3 aders + 1 aarde.
2.5mm2 zal wel voldoende zijn.

je ziet, het is iets gecompliceerder.
aan de andere kant, je moet je met zulke kleine motoren ook niet echt zorgen maken.

als je wilt kan ik een berekeningetje voor je maken. moet je wel even op je motorplaatje kijken, en aangeven hoeveel meter kabel je nodig denkt te hebben.
suc6
 
Laatst bewerkt:
je hebt maar 400v tussen je fases, en 230vac tussen je fase en nul.
690volt klopt dus niet.

tevens vergeet je wat voor motor het is, en hoe die aangesloten moet worden.
Dit dient eerst bekeken te worden.
maar ik vermoed dat het een 400vac motor is die in driehoek aangesloten moet worden. dit kan ook weinig kwaad met direkt starten, omdat het niet zo'n grote motor is.

Dan moet je ook nog de cos phi meenemen in je berekening.
zal ergens tussen de 0,6 en 0,8 zijn.

Dan pas kan je de stroom per fase bepalen.

Afzekeren doe je voor twee dingen. je motor beveiligen en je kabel beveiligen.
Bij twijfel (lange kabel) een kabelberekening maken, of extra dik nemen.
Ook moet je kijken naar je zekeringkarakteristiek, afhankelijk van je motor. die motor zal een redelijke hoge aanloopstroom hebben, als je dat niet goed bepaald zal die of er iedere keer uitvliegen met inschakelen, of onvoldoende je motor beveiligen.

5 aders is ook onjuist.
bij 3 fase gebruik je geen nul. dus 3 aders + 1 aarde.
2.5mm2 zal wel voldoende zijn.

je ziet, het is iets gecompliceerder.
aan de andere kant, je moet je met zulke kleine motoren ook niet echt zorgen maken.

als je wilt kan ik een berekeningetje voor je maken. moet je wel even op je motorplaatje kijken, en aangeven hoeveel meter kabel je nodig denkt te hebben.
suc6
Dit is iets met gevalletje de bel en de klepel.

Ten eerst: P=U*I*V3*cos phi. Dit is de formule, dus wat jij zegt over 690V klopt weldegelijk. Gaat namelijk om de effectieve waarde van de spanning. omdat de 3 fasen elkaar gedeeltelijk overlappen mag je deze gedeeltelijk optellen (400V X wortel 3). Voor het gemak laat je de cos phi weg, en kom je dus uit op een basisregel van het vermogen delen door 690 is ongeveer de spanning.
En wat betreft de 5 aderige kabel. MOcht hij een stuk nodig hebben en moeten aansluiten gaat hij het niet redden in de bouwmarkt als hij om 4 aderige kabel vraagt, dan staan ze je alleen maar schaapachtig aan te staren. Vandaar dat ik 5 aderig zeg. Jij maakt het verhaal veel te moeilijk zodat TS eventueel gaat twijfelen. Ga jij maar een hele mooie berekening voor hem maken (wat ben je toch goeiig), je komt op hetzelfde antwoord uit dat ik al geef :W
 
Ik heb een compressor gekocht en een straalkast.
kast http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2669
De compressor is een hydrovane 43 met 7,5 kw motor.
De levert 1000 liter lucht per minuut onder een druk van 6 bar.
Volgens verkoper van de compressor heb ik geen ketel nodig.
De compressor heeft een 1 inch uitlaat (24,5 mm) mijn straalkast een inlaat van ongeveer 10mm. Ik wil dus een verloopje op de compressor zetten en dan een slang naar de straalkast doen. Of heb toch echt een ketel nodig??

compressor lijkt sterk op deze
[afbeelding]

Ik denk dat je een ketel nodig hebt.
Het reservoir (de ketel) moet een gelijke druk hebben als de druk in de slang.

Ikzelf heb al een tijdje geleden een dergelijk syst. opgebouwd.
Het standaard keteltje functioneerde gewoonweg niet.
Het grid liep ook in de slang terwijl er geen stromende lucht was en verstopte op die manier constant de slang .

Ik heb er een debietafhankelijke klep opgezet. Dus bij vol stralen komt het grid pas in de slang terecht middels een afsluitklep.
 
Waar haal je die wijsheid vandaan :? is pure BS :Y waarom onzin verkondigen als je er geen verstand van hebt?

Grove vuistregel: Deel de waarde (in dit geval 7500W) door 690 (400V x wortel 3) = een opgenomen stroom van +/- 11Ampere. niks aan het handje dus :)
Ook dus geen dikke voedingskabel nodig, 5x2,5mm2 is meer dan zat :Y

Sorry dat ik je in je wiek geschoten heb, maar ik ging uit van zgn huishoud 380, dus 3 x 220 v, en dan kom je volgens mij op ongeveer 15 amp, en aangezien de aanloopstroom bij deze compressortype vrij hoog , kan dit wel oplopen tot 6-8 x de nominale stroom, maar dat zal ik ook wel fout hebben
 
Laatst bewerkt:
Bij een normale huisinstallatie is de spanning tussen een fase (bruin) en de nul (blauw) 230 volt.

Bij draaistroom is de spanning tussen 2 fasen (Ul) 400 V en tussen fase en nul (Uf) weer onze 230 V. (Ul = lijnspanning, Uf = fasespanning en Il = lijnstroom)

De bovenvermelde formule voor het vermogen klopt, dus P = Ul x Il x wortel 3 x cos phi.
en de uitgerekende stroom (Il) van ca 11 ampere klopt dus ook.

Aanloopstroom zal ongeveer 6 - 8 keer de nominaalstroom zijn. Een trage 16 A smeltveiligheid zal dat moeten kunnen hebben. Een 16 A automaat zal er uitklappen, behalve als hij gmaakt en verkocht is om motoren te kunnen beveiligen.
 
Ik zou er inderdaad ook een ketel tussenzetten. Hierdoor krijg je een constantere druk in je systeem. Het hele systeem word als het ware "rustiger". Met een tank van zo'n 300 tot 500 liter kom je al een heel eind.
In de compressorruimte moet je ook even een zg. "motorbeveiliging" aanbrengen.

full
 
Met een tank van zo'n 300 tot 500 liter kom je al een heel eind.
Zoo das een behoorlijke joekel, nou ik probeer morgen eerst ff wat er gebeurd zonder tank voor ik op kosten gejaagd word :-)

In de compressorruimte moet je ook even een zg. "motorbeveiliging" aanbrengen.
De motor beveiliging heb ik erbij gekregen zal deze er braaf tussen zetten al begrijp ik niet zo goed wat het ding doet..
 
Sorry dat ik je in je wiek geschoten heb, maar ik ging uit van zgn huishoud 380, dus 3 x 220 v, en dan kom je volgens mij op ongeveer 15 amp, en aangezien de aanloopstroom bij deze compressortype vrij hoog , kan dit wel oplopen tot 6-8 x de nominale stroom, maar dat zal ik ook wel fout hebben
Aanloopstroom klopt wel, maar is een fractie van een seconde. Standaard automaat (b-karakteristiek) 3f 16A zal er waarschijnlijk inderdaad uitklappen :Y Dan deze uitwisselen voor een C-karakteristiek (alhoewel ik het niet onwaarschijnlijk acht dat die er ook uitklapt bij direct aanlopen). Mocht het gebeuren gewoon een ster/driehoekschakelaartje op marktplaats opsnorren. Dat scheelt al flink in de aanloopstroom :Y
 
Aanloopstroom klopt wel, maar is een fractie van een seconde. Standaard automaat (b-karakteristiek) 3f 16A zal er waarschijnlijk inderdaad uitklappen :Y Dan deze uitwisselen voor een C-karakteristiek (alhoewel ik het niet onwaarschijnlijk acht dat die er ook uitklapt bij direct aanlopen). Mocht het gebeuren gewoon een ster/driehoekschakelaartje op marktplaats opsnorren. Dat scheelt al flink in de aanloopstroom :Y


Ik heb zelf "huishoud" 380, en heb in mijn werkplaats:
Draaibank 5pk
300 amp tigger
5 pk compressor,
4 pk stofzuiger
2,2 kw spinner.
3 Kw kolomboor
En de stofzuiger en compressor hebben de hoogste aanloopstroom, En heb dan ook over mijn hoofdzekering een stroombeveiliging gemaakt dat bij 30 amp er geen compressor en stofzuiger meer kan worden aangezet, dan komt er een beveiliging in....
1 X de nuon laten komen was genoeg :+
 
Ik heb zelf "huishoud" 380, en heb in mijn werkplaats:
Draaibank 5pk
300 amp tigger
5 pk compressor,
4 pk stofzuiger
2,2 kw spinner.
3 Kw kolomboor
En de stofzuiger en compressor hebben de hoogste aanloopstroom, En heb dan ook over mijn hoofdzekering een stroombeveiliging gemaakt dat bij 30 amp er geen compressor en stofzuiger meer kan worden aangezet, dan komt er een beveiliging in....
1 X de nuon laten komen was genoeg :+
Huishoud 380 is hetzelfde als industriele 380 ;) is trouwens tegenwoordig 400V.
Zal vast n deftige werktplaats zijn :Y
 
Dit is iets met gevalletje de bel en de klepel.

Ten eerst: P=U*I*V3*cos phi. Dit is de formule, dus wat jij zegt over 690V klopt weldegelijk. Gaat namelijk om de effectieve waarde van de spanning. omdat de 3 fasen elkaar gedeeltelijk overlappen mag je deze gedeeltelijk optellen (400V X wortel 3). Voor het gemak laat je de cos phi weg, en kom je dus uit op een basisregel van het vermogen delen door 690 is ongeveer de spanning.
En wat betreft de 5 aderige kabel. MOcht hij een stuk nodig hebben en moeten aansluiten gaat hij het niet redden in de bouwmarkt als hij om 4 aderige kabel vraagt, dan staan ze je alleen maar schaapachtig aan te staren. Vandaar dat ik 5 aderig zeg. Jij maakt het verhaal veel te moeilijk zodat TS eventueel gaat twijfelen. Ga jij maar een hele mooie berekening voor hem maken (wat ben je toch goeiig), je komt op hetzelfde antwoord uit dat ik al geef :W


690volt klopt. maar dit is de Utoptop. dat is niet iets wat je gebruikt bij wisselspanning.
tja ik kan het ook niet helpen dat jij het anders interpreteerd.

van 5 naar 4 aderig. tja hoe kan je iets proberen recht te praten ......

en tja dan ook nog zielig met modder smijten ........

en als de topic owner nog die berekening nodig heeft. geen probleem hoor.
dit soort basis dingen (voor iemand die er verstand van heeft) is al een eitje.
maar ik type ze gewoon in een mooi excel spreadsheetje in .
gaat 100keer sneller... dus als het nodig is ben ik wel zo "goeiig" om het te doen .....
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rudiman.De vraag of je een ketel(luchtbuffer?)nodig hebt, heeft vogens mij puur te maken met de hoeveelheid lucht dat je voor de straalkast nodig bent.Denk hierbij aan de nozzle grote en de druk die je wilt gebruiken om een object schoon te stralen.Groetjes Manske.
 
Hallo Rudiman.De vraag of je een ketel(luchtbuffer?)nodig hebt, heeft vogens mij puur te maken met de hoeveelheid lucht dat je voor de straalkast nodig bent.Denk hierbij aan de nozzle grote en de druk die je wilt gebruiken om een object schoon te stralen.Groetjes Manske.
 
Terug
Bovenaan Onderaan