Schotland op de motor [Centrale informatie]

*Kick* De Oma is er gelukkig nog steeds.

Met veel plezier heb ik dit topic doorgelezen.
Ik ben van plan om volgende maand met een maat van me voor vier weken door de UK te toeren. De heenreis zal van de Hoek van Holland naar Harwich gaan en de terugreis zien we dan wel weer.

We gaan eerst ongeveer twee weken door Schotland toeren waar wij willen wildcamperen.
Ik heb er op gegoogled, en van wat ik ervan gevonden heb is dat het niet zoals in Noorwegen is waar het zomaar overal mag (uitzonderingen daargelaten). Maar dat de ristricties betrekking hebben op Nationale parken en privé-grond. Nu is Privé-grond daar soms nog best moeilijk om te identificeren, maar ik heb begrepen dat die Schotten er een nuchtere houding op na houden (Als je geen rotzooi maakt en geen overlast veroorzaakt dan is er geen probleem).

Heeft iemand ervaring met het wildcamperen in Schotland? Of heb ik mijzelf verkeerd voorgelicht en ga ik uit van onjuiste informatie.

PS,
Ja ik weet van het gevaar van de Midges :)
 
Er is in Schotland geen "tresspassing law", wat wil zeggen dat je in principe overal mag komen, als je de "country code" maar in ere houdt. Dat wil zeggen "leave gates as you find them". Dus staat een hek open of dicht, laat dat dan zo. Het is in beginsel verstandig de landeigenaar (als je die kunt vinden) om toestemming te vragen om te kamperen, maar de Schotten kennende zal dat, als je geen bende achterlaat, in de regel geen probleem zijn.
 
Ach , als er maar 'n zucht wind staat heb je geen last van de midges ............ moet je wél uit de wind gaan staan. ;)
En wij hebben de laatste paar keer dat we er geweest zijn , serieus goed baat gehad tegen die krengen door 1 of andere body lotion-spray van Avon ...... gegoogeld voor je: Avon's Skin So Soft.
Veel plezier daar , :W
 
Yes, gisteren geboekt!
Vertrek op 5 juli vanuit Ijmuiden, en op 14 juli retour!
Ik denk dat ik eerst even in Edinburgh stop en daarna staan Fort William, Apple Cross, Isle of Skye in ieder geval nog op de verlanglijst. Voor de rest nog geen idee!
Maar als ik al die verhalen en foto's hier zie kan ik ook weer niet kiezen uit alle mooie spots en routes ;)
 
Die vakantie van jou kan in ieder geval niet saai zijn. Zijn de leukste plekken opzich om heen te gaan :) Alleen Fort William valt weinig te zien behalve het best wel grote meer! Apple cross en Isle of Skye zijn echt mooi :D

veel plezier alvast :W
 
Dank je! Heb er ook ontzettend veel zin. Heb alleen net de weersverwachting bekeken en ik denk dat ik mijn regenpak maar boven in mijn tas stop ;)...

Zijn er trouwens nog andere members hier die in dezelfde periode (5-14 juli) naar Schotland gaan?
 
Fort William zelf is niet heel boeiend. Fort August is bijvoorbeeld mooier (ligt ook een stuk noordelijker). De omgeving daar is echter wel mooi. Vorig jaar in het meer nog dolfijnen gespot en de eigenaar van de B&B zei dat er een aantal jaar geleden zelfs een kleine walvis zwom. Rijdt op de heenweg naar Fort William ook zeker even langs Glencoe!
 
Hey leuk, een Schotland topic!
Wij zijn er in 2003 geweest :]

Foto's:
http://www.flickr.com//photos/grancandy/sets/1373103/show/

We hebben de boot IJmuiden-Newcastle genomen en een rondje tegen de klok in langs de oost- Noord en Atlantische kust gemaakt, met een uitstap naar de Orkney-eilanden (aanbevelenswaardig!) en via Skye weer dwars doorgestoken terug naar Newcastle. Heel decadent een hotelrondreis geboekt via buro scanbrit. Destijds _ontzettend_ mazzel gehad met het weer; we reden precies om een over GB van ZW naar NO trekkend storm- en regenfront heen.
Skye op het einde viel zelfs een beetje tegen: veel te toeristisch na alle voorgaande indrukken ...

Zou graag nog eens terug gaan.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er misschien nog liefhebber die in week 36 een weekje met de motor naar Schotland willen gaan? Ik zit te kijken en de kosten voor de boot zijn een stuk voordeliger als je met zijn tweeëen de boot neemt. Zat te denken aan vertrek op 3 september en op 10 september weer terug. In die week zelf gaat gewoon ieder zijn eigen weg. Ik hoor het wel.
 
Dag allemaal,

Ondanks het weer denk ik er aan om volgnede weeek een weekje naar schotland te gaan. Met de tent :-)
Ik ben er een paar keer geweest, maar nog niet op de motor.
Ik heb wel waterdichte tassen en kleding, en een waterdichte Zumo.

Nu heb ik twee vragen....

1. Is dit wel wijs gezien het weer ? (ervaringen anyone?)
2. Wat doen jullie met je bagage op de boot ? Laten zitten op de motor of alles meezeulen ivm diefstal of ongure types die verboden spullen in je bagage willen verstoppen ? (of gebeurd dit alleen maar in Colombia ?)

Dank..

Martin
 
Dag allemaal,

Ondanks het weer denk ik er aan om volgnede weeek een weekje naar schotland te gaan. Met de tent :-)
Ik ben er een paar keer geweest, maar nog niet op de motor.
Ik heb wel waterdichte tassen en kleding, en een waterdichte Zumo.

Nu heb ik twee vragen....

1. Is dit wel wijs gezien het weer ? (ervaringen anyone?)
2. Wat doen jullie met je bagage op de boot ? Laten zitten op de motor of alles meezeulen ivm diefstal of ongure types die verboden spullen in je bagage willen verstoppen ? (of gebeurd dit alleen maar in Colombia ?)

Dank..

Martin

2) Ik vond koffers op de motor ideaal, die liet ik zitten. Ook omdat m'n motor dan nog een beetje werd beschermd.
Ik denk dat ik tassen toch mee zou nemen, tenzij je ze op de één of andere manier goed af kunt sluiten. Maar een heel gezeul is het dan wel ja.
 
@Egbert

Laten zitten zeg jij dus ?

@Garncandy

Tassen kun je eigenlijk niet goed op slot doen. Aangezien ik 1 tanktas, 1 tent, 1 slaaprolluchtbedding, 1 sporttas, 1 slaapzak heb en allemaal op en aan elkaar gesjord, wilde ik alleen de tanktas met slaap spullen en de belangrijkste (lees meest waardevolste) spullen mee nemen.
 
@Egbert

Laten zitten zeg jij dus ?

Kijk ik ga natuurlijk niet zeggen dat je alles gewoon kunt laten en als er dan wat verdwijnt ben ik de gebeten hond. Zelf ben ik diverse malen over geweest en ik heb koffers aan mijn motor. Maar de losse bagage zoals een tanktas en wat ik achter mij stouw, dat laat ik er gewoon op zitten. En vroeger bleef bij mij de fotouitrusting gewoon in de tanktas zitten. Helm doe ik even met een kabelslot aan de motor vast.
Je zegt niet waar je over gaat, maar de meeste maatschappijen hebben een speciale strook op het schip, waar de motoren geplaatst moeten worden. Daar zitten dan ook al voorzieningen op het dek. Meestal zijn het een soort riemen, die door beugels op het dek zitten. Van de bemanning krijg je vaak een spanriem met ratel. De spanriem haak je aan weerszijden van de motor aan die band op het dek en doet de spanrien over de buddy en trekt deze vervolgens aan met de ratel. In de spanriem zit meestal een stuk voor de bescherming van je buddy. In negen van de tien gevallen willen ze hebben dat je motor hierbij op de zijstander laat staan, heel af en toe moet het op de middenbok.
Zelf zet ik de motor, als het voorwiel op het dek rust, even op de handrem
handrem.jpg

Gewoon een tentrubber voor een bungalowtent, die ik om het stuur en de voorrem wikkel. Over het in de versnelling laten staan zijn hier op het forum al diverse discussies geweest. Sommigen zijn tegen omdat er wat beweging in de bak kunnen komen en er geen smering is.

En als het helemaal slecht weer is, ja dan moet je de motor op een heel andere manier vastzetten. Ik heb het wel eens gedaan door de motor met vier touwen vast te zetten en daarbij goed in de veren te trekken. Aan de voorkant over de onderste kroonplaten, aan de achterkant door de bovenkant van het kofferrek. Eerst de linkerkant goed vastzetten en als je dan rechts doet, dan trek je de motor in de veren zonder dat deze om zal vallen tijdens het vast zetten. Ook maakte in dan geen gebruik van de riemen op het dek, maar de ogen, die op het dek waren gelast. Daar zit geen beweging in.
Goed reis en waar ga je heen ?


EgbertO
 
ok, nuttige info ! Dank je wel.

Met DFDS van ijmuiden naar newcastle en dan via de firth of forth naar inverness, apllecross, skye, oban, galscow en via cawburn weer terug naar newcastle.

onder voorbehoud ivm het weer....

Martin
 
is het overigens de bedoeling dat je hem zelf helemaal vastzet ? zodoende dat het je eigen verantwoording is ? beetje raar omdat bv de buur-motor een hoop scahde aan kan richten als ie niet goed vast staat. Of krijg je duidelijke instructies ?

overigens gaat dat mij wel lukken hoor.
 
Ik moest 'm altijd zelf vastzetten - fluitje van een cent. Spanband aanhaken aan kabel of oog, over de buddy en spannen maar. Staat als een huis. 15 keer gedaan en nooit problemen, ook niet met zware zee.
 
heel goed ! Dus zelf een extra spanband meenemen is niet nodig ?

Nee en ja.
Van de 10x heb je ze 9x niet nodig. Maar ik heb zelf meegemaakt dat er 1x alleen touwen waren. Toen was ik blij dat ik 2 ratels à 5 euro bij de Halfords bij me had.

Ik zette trouwens mijn motor niet vast met de ratel over de buddy. Je loopt de kans dat je het schuim van je buddy zo vervormt, dat het niet meer goed terugkomt in de oude vorm. Ik zette de motor altijd op de zijstandaard (had geen middenbok); deed dan één spanband over mijn kroonplaat om 'm zo aan de voorkant iets in de veren te trekken, en eentje achter onder m'n buddy door waarmee ik 'm achter in de veren trok. Tip: neem wat oude doeken of sponsjes mee om je kuipwerk te beschermen.
Sommige schepen hebben inderdaad staalkabels om de ratels aan te haken, anderen alleen kluisgaten in 't dek.

W.b. bagage: zorg dat je alle belangrijke en waardevolle spullen + datgene wat je nodig hebt voor één overnachting, in één tas hebt zitten die je meeneemt, en laat dan de rest zitten. Een goedkoop spanbandje om je tassen houdt in ieder geval snelle graaiers een beetje tegen (en voorkomt open waaien of klapperen/losraken tijdens het rijden).
Bagage op je motorfiets laten zitten zorgt in ieder geval nog voor wat zijdelingse bescherming, mocht een andere motor er tegenaan vallen!

Pics:
6035448665_59385ec908_b.jpg


6036003846_7f9635c5da_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
heel behulpzaam allemaal, dank jullie ! :-)

dus, voor de zekerheid 2 ratelbandjes (met haakjes of zonder ?) wat beschermdoeken, en vast zetten over de kroonplaat en ergens achter.

M'n tassen zitten altijd eenvoudig maar heeel goed vast, die gaan geen kant op.
Ik was niet zozeer bang voor diefstal van de tassen,. maar meer dat mensen er 'smokkelwaar' in kunnen stoppen zodat niet zij maar ik eventueel de pineut ben bij de douane. Of kijk ik teveel 'Locked Up Abroad' ??? :-)

Dank jullie
 
Terug
Bovenaan Onderaan