Schotland op de motor [Centrale informatie]

Net terug van eerste trip naar Schotland. Mag ik me ook aansluiten bij de fanclub? Wat een geweldig mooi land zeg :-)
Mocht je je vervelen;verslag staat op mijn site: http://www.spotje.com
Voor degenen die nog gaan, veel rijplezier! Wel uitkijken op die single track lanes, erg veel steentjes in het midden van de rijbaan..
 
Net terug van eerste trip naar Schotland. Mag ik me ook aansluiten bij de fanclub? Wat een geweldig mooi land zeg :-)
Mocht je je vervelen;verslag staat op mijn site: HugeDomains.com - SpotJe.com is for sale (Spot Je)
Voor degenen die nog gaan, veel rijplezier! Wel uitkijken op die single track lanes, erg veel steentjes in het midden van de rijbaan..
:}
Als ik al die foto's zie krijg ik er nog meer zin in! Wuaaaaa..... :] *O*
Nice hoor!
 
Net terug van eerste trip naar Schotland. Mag ik me ook aansluiten bij de fanclub? Wat een geweldig mooi land zeg :-)
Mocht je je vervelen;verslag staat op mijn site: HugeDomains.com - SpotJe.com is for sale (Spot Je)
Voor degenen die nog gaan, veel rijplezier! Wel uitkijken op die single track lanes, erg veel steentjes in het midden van de rijbaan..
Leuk! Je hebt wel veel gereden op een dag, dat gaan wij een stuk minder doen, maargoed, we gaan dan ook hiken tussendoor en kunnen 'zo lang blijven als we willen' in die zin dat we geen bootreis hoeven te boeken/halen. We gaan dan ook, als het weer ons goed gezind is, twee tot drie weken :9 :] En hopelijk de Ben Nevis beklimmen 8-)
 
Van de week kwamen deze binnen. Hopen dat het een beetje helpt tegen de midges :)

full
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat helpt gegarandeerd niet.

Vorig jaar heb ik met een vriend zo'n 6 weken gewildkampeerd (zonder motor), en ik kan het beamen. Die midges zijn VERSCHRIKKELIJK.

Soms wist je echt niet waar je 't zoeken moest :') . Een tent opzetten is handig als je 2 handen hebt, maar in Schotland moet je er 4 hebben. Drie om die teringbeesten weg te slaan en één om de rest van de dingen te doen die handen meestal doen.

We hebben van alles geprobeerd om die beesten weg te houden, uiteindelijk op aanraden van de mensen daar hebben we 15 (je moet wel ff vooruit kunnen :P ) flesjes "smidge" gekocht en dat was het ENIGE dat zowaar effect had.

Dit spul MOET je hebben dus:

205_166_161540.jpg


Te krijgen bij de apotheek.

Verder hebben we 't wel ontzettend naar ons zin gehad, maar die midges hebben het plezier soms behoorlijk vergald.

Twee sfeerplaatje (je ziet de midges niet, dat scheelt :+ ):

tentje.jpg


tentje2.jpg


Meer foto's hier: http://www.isthatso.nl/Schotland/
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, voor mijn doen zelfs minder dan gebruikelijk, maar de volgende keer ga ik zeker meer tijd nemen en af en toe een dagje niet rijden maar gewoon de toerist uithangen.
Van midges had ik gelukkig geen last, denk dat mei/begin juni een goede tijd is om te gaan?
Wel jaloers op iedereen die nog gaat *D

Leuk! Je hebt wel veel gereden op een dag, dat gaan wij een stuk minder doen, maargoed, we gaan dan ook hiken tussendoor en kunnen 'zo lang blijven als we willen' in die zin dat we geen bootreis hoeven te boeken/halen. We gaan dan ook, als het weer ons goed gezind is, twee tot drie weken :9 :] En hopelijk de Ben Nevis beklimmen 8-)
 
Mwa , gewoon proberen.
Wij gaan regelmatig naar Schotland , les 1: uit de wind blijven als die mogelijkheid er is.
Die beestjes wegen niks en als er maar 'n zucht wind staat heb je er geen last meer van ..... als je dus/dan maar uit de wind staat.
Wij hebben toch redelijk baat gehad bij de creme/olie van Avon.
Stond ook in div hostels en B&B's in de badkamers en zo.
En ja , ze zitten nou eenmaal in de buurt van water en Schotland .............. tsja.
Als je met de tent gaat , dicht laten.
En als je hotels , B&B's o.i.d. gaat doen , ramen en bovenlichten dicht laten.
 
Nu al twee keer in schotland geweest, beide keren mooi weer. De eerste keer in zes dagen rond gereden, de tweede keer op doorreis naar Ierland. Met name the isle of skye en de noordkust hebben diepe indruk gemaakt. Sinds die reis houd ik een weblog bij over mijn motorreizen. Daar kun je het uitgebreide reisverslag zien en de route downloaden.
http://www.motorreiziger.nl/schotland/
 
@isdatzo
6 weken wildkamperen!!! Vet man! Ik zou ook graag ziets gaan doen, maar m'n kameraad durft het volgens mij niet aan.

Toch blijf ik er over denken :)

Hoe zijn jullie toen gegaan? Backpacken of met de auto?

Nog tip als het gaat om wildkamperen in Schotland?

(is het trouwens legaal in uk/Schotland?)

Gr. Vier
 
@isdatzo
6 weken wildkamperen!!! Vet man! Ik zou ook graag ziets gaan doen, maar m'n kameraad durft het volgens mij niet aan.
Het was echt supertof :} . Gewoon doen!
Toch blijf ik er over denken :)

Hoe zijn jullie toen gegaan? Backpacken of met de auto?
Wij zijn met de auto die kant op gereden, zonder echt een plan in ons hoofd te hebben. We hadden ook nog geen ticket voor de terugreis met de kanaaltunnel geboekt dus we hadden alle vrijheid.

Meestal bleven we een paar dagen in een regio. Dan hadden we de auto ergens geparkeerd en gingen dan te voet met tent verder. Meestal lieten we de tent staan waar we hem opgezet hadden om vanuit daar te hiken maar we hebben ook af en toe de tent meegesleept om wat verder te kunnen komen.

In de Cairngorms hebben we 5 dagen rondgetrokken zonder ook maar iemand tegen te komen :} .

Nog tip als het gaat om wildkamperen in Schotland?
Euh, ja bereid je op alle soorten weer voor. We hebben nachten gehad dat 't niet ver van het vriespunt zat (wel op enige hoogte), dagen met non-stop regen maar ook met 25 graden en volle bak zon.

Zorg in elk geval dat je goede kwaliteit spullen (tent, schoeisel, kleren, kookgerei, etc) hebt.

En controleer jezelf goed op teken, ik heb er echt heel veel gehad. Als je er snel bij bent dan is de kans dat je besmet raakt met Lyme heel gering, dus goed in de gaten houden.
(is het trouwens legaal in uk/Schotland?)

Gr. Vier

In Schotland wel, tenzij het land eigendom is van iemand. Dan moet je kijken of 't mogelijk is om toestemming te vragen (die krijg je over 't algemeen ook). Als je niet te gek doet en je ruimt je troep op dan kan eigenlijk alles wel.

Extra tip, probeer onze Ben-Nevis-beklimtijd te verbreken :P . Wij deden 't in 1u40m }) .
 
Oh, dat gaan wij zeker weten niet doen. Ik stop zo vaak voor foto's en er liggen vast ook wat geocaches daar :') :P
 
Haha, ja wij hebben ook wel foto's gemaakt. Foto 8 tm 12 zijn op de weg naar boven gemaakt, terug hebben we een andere route genomen.

We hebben ook een keer een pauze gehouden om wat te eten (en regenkleding aan te trekken) en ik sjouwde een rugzak van 12kg (vnl fotospullen) mee omhoog, dus 't had nog wel wat sneller gekund (alhoewel we behoorlijk doorgelopen hebben O-) ). Er stond 4 uur voor de klim naar boven dus wij vonden dat we 't toch zéker in 2 uur konden doen :P .
 
Laatst bewerkt:
Mwa , gewoon proberen.
Wij gaan regelmatig naar Schotland , les 1: uit de wind blijven als die mogelijkheid er is.

IN de wind blijven bedoel je denk ik?
En, of de midges tevoorschijn komen hangt af van de lumen, dus hoeveel licht er is. Normaalgesproken kun je ze 's ochtends vroeg verwachten en 's avonds voor de schemer, maar als er wat bewolking hangt of je loopt door een schemerig bos dan zijn ze er ook. Hoop op zonnige dagen met veel wind.
Er zijn ook midges in andere delen van Groot-Brittannie (bijvoorbeeld Wales), maar de Schotse zijn het bruutst. Er wordt ook gezegd dat destijds niet de Schotten, maar de midges de Romeinen hebben tegengehouden.
 
En, of de midges tevoorschijn komen hangt af van de lumen, dus hoeveel licht er is.

Wij hebben er midden op de dag in volle bak zon ook voldoende last van gehad. Niet even stoppen met lopen om een foto te maken / iets te eten omdat je meteen onder die tyfusbeestjes zat :X .

Het is wel zo dat de wind 's ochtends en 's avonds wat minder sterk is en je daarom midden op de dag over 't algemeen wat minder midges tegenkomt.
 
Wij hebben er midden op de dag in volle bak zon ook voldoende last van gehad. Niet even stoppen met lopen om een foto te maken / iets te eten omdat je meteen onder die tyfusbeestjes zat :X .

Het is wel zo dat de wind 's ochtends en 's avonds wat minder sterk is en je daarom midden op de dag over 't algemeen wat minder midges tegenkomt.

Grappig, wij hebben er alle keren dat we naar Schotland zijn geweest nooit last van gehad op 1 dag na en dat was op de Applecross. Voor de rest zijn we altijd midges-vrij geweest *D (misschien ruiken wij wel raar :+ )
 
Nou, wij hebben een weekje een huisje op Skye geboekt!!! :] We gaan de 29e (volgende week vrijdag) rustig die kant op, de 30e kunnen we 't huisje in. En dan als het meezit vanaf daar ook een extra weekje kamperen op het 'vasteland' *O* :]
 
Ooh das jammer. Het stond in Lonely Planet dat het hielp. Maar dan gaan we op zoek naar dat spul.
Wel geniale foto's :}

Bij ons werkte skin so soft echt veel beter dan al het commerciele zut op de markt. Ik zou ook niet per se in NL iets gaan zoeken. in schotland schijnen ze veel potenter spul te hebben
 
Nou, wij hebben een weekje een huisje op Skye geboekt!!! :] We gaan de 29e (volgende week vrijdag) rustig die kant op, de 30e kunnen we 't huisje in. En dan als het meezit vanaf daar ook een extra weekje kamperen op het 'vasteland' *O* :]

Veel plezier, vergeet vooral niet het binnendoor weggetje van Uig naar Staffin via de Quiraing te rijden, voor een fenomenaal uitzicht aan de kant van Staffin (maar wel heel slecht wegdek).
En smakelijke Talisker alvast, mocht je daar iets om geven.
 
Wij hebben er midden op de dag in volle bak zon ook voldoende last van gehad. Niet even stoppen met lopen om een foto te maken / iets te eten omdat je meteen onder die tyfusbeestjes zat :X .

Het is wel zo dat de wind 's ochtends en 's avonds wat minder sterk is en je daarom midden op de dag over 't algemeen wat minder midges tegenkomt.

Uit mijn boekje over midges:

" Flying activity of the Highland midge in relation to sunlight irradiance: Above 260 W/m2, sunlight suppresses midge activity. At about 100 to 130 W/m2, midge numbers and biting reach their maximum. "

Er hoeft maar een beetje bewolking te zijn om onder die 260 W/m2 te komen, maar tussen de 100 en 130 W/m2 kun je de bekende wolken midges verwachten. Misschien heb je last gehad van Culicoides heliophilus, een midge variant die als uitzondering wel graag bijt in de volle zon. Deze komt veel minder vaak voor dan de standaard Highland midge, Culicoides impunctatus Goetghebuhr.
 
Veel plezier, vergeet vooral niet het binnendoor weggetje van Uig naar Staffin via de Quiraing te rijden, voor een fenomenaal uitzicht aan de kant van Staffin (maar wel heel slecht wegdek).
En smakelijke Talisker alvast, mocht je daar iets om geven.
Ja, dat weggetje staat al op de to-do-list ;) en de Talisker 10 staat hier op de schoorsteenmantel en een bezoek daaraan willen we wel regelen :9 Wolve geeft er niets om, ik daarentegen! :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan