Is een Sportster betrouwbaar ??

Mdriver

Rookie
28 mrt 2003
2
0
Almelo
Beste motorliefhebbers,

Ik zou graag van jullie reacties willen ontvangen over de betrouwbaarheid van
een Sportster. Is tie laten we zeggen net zo betrouwbaar als een Jap, of betekent
een Harley nog steeds een gereedschapskist meenemen.
Je hoort nog steeds positieve en negatieve verhalen....

Mdriver
 
nieuwe zijn betrouwbaar.
gebruikte vaker niet dan wel.
hd eigenaren menen vaak zelf te moeten sleutelen,
vooral sportsters; opvoeren etc.
daar gaat het dus fout.
 
Sportster van welk bouwjaar ongeveer doel je op...
die dingen zijn toch heeeeeeeel lang gemaakt en diverse verbeteringen??????

Ik bedoel een nieuwe. Ben van plan een motorrijschool te gaan beginnen en om nu eens niet zoals 99 % van de motorrijscholen met een opstapmotor van een Japans
merk te rijden wil ik me misschien gaan onderscheiden met 2 Sportsters
Goed idee ?!?
 
Op vrijdag 28 maart 2003 18:47 schreef Mdriver het volgende:Goed idee ?!?
Geen goed idee denk ik. Een lesmotor moet lekker soepel lopen en je niet in de steek laten. Daarbij denk ik dat het grote merendeel van alle motorliefhebbers meer warm loopt voor een supersport dan voor een Harley. Ik zou op safe gaan en een XJ600 Diversion, een CB500, een ER-5 of een SV650 nemen. Misschien niet zo opvallend, maar wel zo goed voor de winstmarges denk ik.
By the way: succes met je rijschool!
 
Ik bedoel een nieuwe. Ben van plan een motorrijschool te gaan beginnen en om nu eens niet zoals 99 % van de motorrijscholen met een opstapmotor van een Japans
merk te rijden wil ik me misschien gaan onderscheiden met 2 Sportsters
Goed idee ?!?

Ik vind het wel een leuk idee om je te onderscheiden met andere motoren. Wat naast de betrouwbaarheid volgens mij wel belangrijk is, is of de motor wel geschikt is als lesmotor. Het lijkt mij makkelijker om een bijz.verrichting uit te voeren zoals b.v het 8tje of de 3 rondjes met een wegmotor zeker voor iemand die begint met lessen. Ook de handelbaarheid van de motor speelt natuurlijk mee. Ik weet weinig tot niets van sportsters maar ik kan me zo voorstellen dat bepaalde motoren niet voor niets veel gebruikt worden als lesmotoren. Succes met je rijschool iig :)
 
Over de kwaliteit van HD kan ik niks melden..
MAAR! Ik vind het idee wel aardig! Ik bedoel, toen ik wilde lessen heb ik gewoon de dichtsbijzijnde rijschool genomen (in de buurt was geen rijschool met Duc's :) ), maar als je een beetje onderscheidend kan zijn is dat natuurlijk een grote plus. Zou wel even een onderzoekje doen naar hoeveel wannabe motorrijders er in je omgeving zijn met een HD/chopper liefde.
Zou een beetje jammer zijn als je met sportsers gaat rijden en vervolgens 2 leerlingen per jaar kan vinden die dat leuk vinden..
 
wat je ook kan doen is die sportster erbij nemen en als iemand er een keer op wil lessen dat je hem dan gebruikt.
 
Behalve betrouwbaar zijn moet een lesmotor ook nog eens makkelijk schakelen, een soepel maar niet te dik vermogen hebben en goed remmen. Ook is het wel handig als hij erg licht is en eenvoudig te manoevreren.
Mmmmg. Een Sportster voldoet nauwelijks aan deze eisen maar toch een geinig id.
 
Beste motorliefhebbers,

Ik zou graag van jullie reacties willen ontvangen over de betrouwbaarheid van
een Sportster. Is tie laten we zeggen net zo betrouwbaar als een Jap, of betekent
een Harley nog steeds een gereedschapskist meenemen.
Je hoort nog steeds positieve en negatieve verhalen....

Mdriver
Hier moet Sportsterengel natuurlijk wel ff op reageren.....gaaf idee om met Sportsters te gaan lessen, maare, denk aan langere mensen....daar is de Sportie niet zo geschikt voor. Voor wat betreft de betrouwbaarheid van de Evolution blokjes, kan ik je mededelen, dat ik sinds 95 Sportie rij, 20.000 km per jaar stuur door weer en wind, vakantie's ect, en nog nooit zo weinig problemen heb gehad. In ieder geval stukken minder dan met al mijn motoren daarvoor. Maar wat ik al zei, voor grotere mensen is het niet zo'n geschikte bike, dus iets anders er naast is natuurlijk niet verkeerd.

Voor de rest is de Sportie een lekkere handelbare motor, waar ik veel plezier aan beleef. De 883 wordt dan wel bestempeld als de echte dames HD, maar het blijft een leuke bike met prima stuurkwaliteiten.
Succes met je rijschool en ik ben benieuwd wat het wordt.
 
Leuk idee! Mijn rij-instructeur wilde dit ook al gaan doen, hij rijdt zelf op een Sportster en heeft 2 Jappen om les te geven. Maar hij dacht dat de bijzondere verrichtingen ineens wel erg moeilijk zouden worden op zo'n Sportster ipv op een Jap :)

Edit: Of ben jij soms mijn rij-instructeur, M driver?? Marenk Zwolle..
 
Leuk id maar neem liever een fietsie wat iets makkelijker is voor de bijzondere verrichtingen. Heel eerlijk gezegd vind ik een twin ook niet zo'n goede keuze voor een lesmotor, dus ook geen japanse twin. Verder wens ik je succes en veel plezier toe met je eigen toko!!!
 
Ik bedoel een nieuwe. Ben van plan een motorrijschool te gaan beginnen en om nu eens niet zoals 99 % van de motorrijscholen met een opstapmotor van een Japans
merk te rijden wil ik me misschien gaan onderscheiden met 2 Sportsters
Goed idee ?!?

R1?..Gixxer1000?..Hayabusa?..ZX12?..zal veel animo voor zijn...check wel je verzekering nog eens ff :P :+
 
Ik zou niet willen lessen op een sportster.

Als je lest wil je je RBW halen. En dat doe je m.i. op de meest soepel rijdende/sturende motor die er te vinden is. Dus niet op een sportster.

Je autorijbewijs ga je toch ook niet halen in een grote chevrolet? Straatje keren en inparkeren gaat veel makkelijker in een opel corsaatje.

Maar er ik heb wel vaker mensen gehoord die alleen willen lessen op een HD. Als je maar genoeg van dat soort mensen weet te vinden zal je rijschool misschien wel lopen.

Succes.
 
Mijn tip:
Ik denk dat de mensen die hun motorrijbewijs willen halen hoofdzakelijk naar de prijs kijken (het zijn meestal toch wat jongere lui), en niet naar de motoren waarop gelest moet worden. Probeer dus op te vallen door middel van je prijzen en niet door middel van je motoren.
 
Mijn tip:

Ik denk dat mensen die motorrijles nemen zo snel mogelijk willen slagen. Zorg dus dat je kwalitatief goede lessen geeft waar mensen in korte tijd zoveel mogelijk van leren. Dan leren ze goed en veilig rijden en hebben snel hun rijbewijs. Dat is volgens mij een beteren reclame dan lessen met HD's wat op zich wel een geinig idee is overigens.
 
Hoop gelul van motor rijders over een HD terwijl ze er nog nooit op gereden hebben! Op een HD moet je kunnen lessen. Je leert rijden of je leert het niet. En een rem proef moet je altijd kunnen..

Het verhaal over de 2 schoenmakers op een tropische eiland. Ze liepen daar allemaal op blote voeten. De een zag een enorme groei markt en de ander dacht dat hij daar geen schoen kon verkopen. Wat is de waarheid.

Misschien leren de aspirant HD rijders dan eindelijk eens rijden :?


ps Die nieuwe mooie HD rijdt als een speer!! en tot een kilometer of 140 zullen de meeste japanse raketten aan mij een probleem hebben... :+
Die dichte velgen, ach als je hard rijdt komt de meeste wind van voren...
 
FF mijn ervaringen met een jonge Sportster 1200 van net een jaar oud en 14.000 km gelopen. Op zich een mooi ding met een goed geluid en lekker trekkracht onderin, maar.....absoluut ongeschikt om hard mee te gaan. Ik heb 'm een jaar gereden en na de beltdrive finaal kapot geknapt bij de astronomische snelheid van 70 per uur en 2 keer de ontsteking kapot getrild maar weggedaan. Ik reed ook meestal 130 tot 150 en daar kunnen ze nie goed tegen !

Voor rustig toerwerk zoals een rijschool zal ie wel geschikt zijn. Van alle Harley's stuurt dit nog het gemakkelijkst en het remt ook redelijk voor beginners.

Sukses ermee !

Jeannot
 
Je autorijbewijs ga je toch ook niet halen in een grote chevrolet? Straatje keren en inparkeren gaat veel makkelijker in een opel corsaatje.

Ik zie in Utrecht anders regelmatig Mercedes E's die gebruikt worden als lesauto, toch ook niet de allerkleinsten.. Vaak worden, vooral bij kleine rijscholen, de auto's ook prive gebruikt zover ik weet. Dit zal met de kleinere motorrijscholen ook wel een beetje zo zijn denk ik. Dit moet je natuurlijk ook in je keuze mee laten spelen voor het type motor dat je kiest. Of bijvoorbeeld 1 sportster en 1 standaard lesmotor, dan is de keuze aan de leerling en de instructeur rijdt op de andere motor..
 
In Motoren & Toerisme van maart 2003 staat een rijderstest. Conclusie: betrouwbare en betaalbare HD met lage kilometerprijs en een hoge inruilwaarde.
Het lage onderhoud komt mede door de rijstijl van meeste HD rijders en die is goed voor de banden en remmen, daarnaast helpt de riemaandrijving en de zelfstellende kleppen.

Een goede inruilwaarde kan je natuurlijk bij een oud lesfiets wel vergeten. Daarnaast zullen valbeugels e.d. voor een harley ook lastiger verkrijgbaar zijn. Enne... naast instructeur wordt je ook bedreven in het poetsen ;) :+

Waarom niet lessen op allroads? Speciale verrichtingen zijn op dit type fiets het makkelijkst en in weer en wind staan ze hun mannetje. Afspuiten na een dag werk en klaar. Ook na een pekelrit in de winter...
 
Ik heb dus ook een Sportster ;)

Ik heb drie motoren gehad tot nu toe, een Yamaha XV700 Virago, een Honda V65 Magna en nu dus een Sportster 1200.

De meest onbetrouwbare motor is verreweg de Yamaha geweest, laten reviseren en na een paar jaar alweer z'n compressie kwijt, altijd gekloot met die F*%k startmotor, ik heb het ding vaker aangelopen dan gewoon gestart gekregen, carburateurs vervangen, startmotor laten reviseren, tandwielen in het blok laten bewerken voor het starten, het ding bleef een kreng, wel een hoop lol op gehad overigens ;)

De Honda deet het altijd wel, liep vrij netje's alleen toen ik op vakantie ging stond ik daar ineens met een kokende motor, sensor voor de koelvloeistof temperatuur kapot :(
Ter plekke doorverbonden, koelvloeistof bijgevult en rijden maar weer :)
Goede starter en HEEL snel maar ik miste het 2 cilinder geluid.

Dus nu een Sportster 1200, en dat ding doet het gewoon ook altijd en loopt als een zonnetje, beste/leukste motor to nu toe
De naam van Harley's alszijnde onbetrouwbaar komt uit het AMF tijdperk met shovels en ironhead sporty's die op versleten machines geproduceerd werden overigens.
Overigens had in datzelfde tijdperk ook Kawasaki diezelfde naam qua onbetrouwbaarheid, toch schijnt men dat vergeten te zijn.
De EVO's (blockhead's en evo sportsters) hebben niet van zulke problemen, zijn mechanisch gezien oerdegelijk en worden op goede productlijnen gefabriceerd.
Buell gebruikt sportster blokken die behoorlijk opgefokt zijn en die staan ook niet echt bekend om continue problemen te hebben.

Sportsters zijn gewoon eigenzinnige/betrouwbare motoren voor de sportieve chopper rijders onder ons ;)

PS. jeannot, veel plezier met die nieuwe Duc, mooi ding :)
 
Laatst bewerkt:
maare, denk aan langere mensen....daar is de Sportie niet zo geschikt voor. voor grotere mensen is het niet zo'n geschikte bike,

Ik ben 1.83, en heb geen enkel probleem op mijn 1991 1200cc sportster
(moet wel zeggen dat ik een breed stuur heb, en forward controls!
maar op een originele kan ik ook goed zitten hoor!

Daarbij heb ik totaal geen problemen met de betrouwbaarheid van sportsters, (ook van anderen heeel weinig klachten gehoord)

Een sportster is goed handelbaar! De nieuwe remmen ook goed, en hebben een lichtere koppeling!
dus waarom niet als lesmotor!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan