tik in blok

suzukivx800

Rookie
28 dec 2008
4
0
Hallo,

Ik ben al jaren een zeer tevreden vx800 rijder. Reed een aantal weken gelden op de snelweg met 120 km/h, motor liep als een trein, begint er opeens rechtsonderin mijn blok iets hard te tikken. Het tikken werd al snel steeds harder en ging over in een onheilspellend hard geratel. Ook kreeg ik het idee dat het vermogen van de motor op dat moment afnam.
Snel de motor in de garage geplaatst en er een kennis met sleutelervaring naar laten luisteren. Volgens deze leek het erop dat het big-endl ager van de drijfstang was overleden. Naar mijn motorzaak geweest en gevraagd wat de reperatie van zuks ongeveer gaat kosten. Zou tenminste een sleutelklus zijn van 1500 euri. De motor is al 12 jaar oud en heeft 72000 km gelopen. Wil hem eigenlijk helemaal niet kwijt maar vind 1500 euri toch wel erg veel geld. Weten jullie misschien iemand die ook een motorblok kan reviseren voor een iets minder hoog bedrag? *D
 
Hey,


dit is het voorstel gedeelte van MF... ;)
dit soort vragen is meer iets voor hier: Techniek, vragen en antwoorden









maaruh:
full




:W


 
Hallo,

Ik ben al jaren een zeer tevreden vx800 rijder. Reed een aantal weken gelden op de snelweg met 120 km/h, motor liep als een trein, begint er opeens rechtsonderin mijn blok iets hard te tikken. Het tikken werd al snel steeds harder en ging over in een onheilspellend hard geratel. Ook kreeg ik het idee dat het vermogen van de motor op dat moment afnam.
Snel de motor in de garage geplaatst en er een kennis met sleutelervaring naar laten luisteren. Volgens deze leek het erop dat het big-endl ager van de drijfstang was overleden. Naar mijn motorzaak geweest en gevraagd wat de reperatie van zuks ongeveer gaat kosten. Zou tenminste een sleutelklus zijn van 1500 euri. De motor is al 12 jaar oud en heeft 72000 km gelopen. Wil hem eigenlijk helemaal niet kwijt maar vind 1500 euri toch wel erg veel geld. Weten jullie misschien iemand die ook een motorblok kan reviseren voor een iets minder hoog bedrag? *D

Voor de euro was je het bedrag aan gulden kwijt, er worden dealers en anderen slapend rijk, € 1500,= i s heel veel ;(
 
Ander blok? Er is vrij weinig te vinden voor de VX 800. Ik heb wel ergens horen vertellen dat ook een intruderblok in het VX800 frame zou moeten passen. Deze modellen zijn meer verkocht dacht ik.
 
1500€ is inderdaad erg veel, maar er zitten nogal wat uurtjes in zo'n reparatie.
en als het bigend inderdaad stuk is, is er een redelijke kans dat de krukas ook beschadigt is.
een ander blok wordt dan steeds aantrekkelijker.

intruder blok is hetzelfde blok maar of de bak ook helemaal hetzelfde is lijkt mij niet.
je kunt wel proberen om een intruder krukas in je blok te zetten.

zo 1 op 1 het intruder blok inbouwen zou ik niet doen.
 
Voor de euro was je het bedrag aan gulden kwijt, er worden dealers en anderen slapend rijk, € 1500,= i s heel veel ;(

'T zijn weer eens de motorzaken die het gedaan hebben :r

Heb je enig idee wat een krukasje kost? Die is namelijk 9 van de 10 keer verrot als er een big-end lager uitgelopen is. Tel daar nog eens een zooi drijfstanglagers en krusaslagers bij op, die zijn ook niet bepaald goedkoop. Pakkingsetje erbij, vloeistoffen etc... en mag de dealer dan ook misschien nog een paar uurtjes arbeid rekenen? Reken maar dat er ook behoorlijk wat tijd in gaat zitten.

Bovendien zal een motorzaak ook nog ietjes marge aan moeten houden met zo'n prijsopgave, als je 1500 zegt en word uiteindelijk 1300 dan is het prima, maar als je 1300 hebt gezegd en het bedrag komt op 1500, dan moet je de klant eens horen!
 
Begrijp dat een motorzaak ook geld moet verdienen en dat het een grote reparatie betreft en dat daarom een geschatte 1500 euro best wel een reëel bedrag zal zijn. Ik vroeg mij alleen af of er geen andere oplossingen waren. Je leest altijd in de motorbladen over vakkundige hobbyisten met een eigen sleutelruimte, gereedschap en tijd en die het vaak ook nog leuk vinden om te doen waarbij hele motorfietsen worden opgeknapt inclusief een totale revisie van het motorblok enz. enz. Ik ken ze zelf niet en dacht misschien middels dit forum daarmee in contact te kunnen komen. De reparatie zal dan wellicht iets goedkoper kunnen uitvallen dan de genoemde 1500 euro. Ik doe al vele jaren mee met de staatsloterij en wie weet ben ik eindelijk een keer aan de beurt dan zijn alle problemen opgelost en schut ik die miserabele 1500 eurotjes zo even uit mijn mouw of koop ik gewoon een hele nieuwe V twin met alles er op en er aan, je moet iets hebben om van te dromen toch?
 
Begrijp dat een motorzaak ook geld moet verdienen en dat het een grote reparatie betreft en dat daarom een geschatte 1500 euro best wel een reëel bedrag zal zijn. Ik vroeg mij alleen af of er geen andere oplossingen waren. Je leest altijd in de motorbladen over vakkundige hobbyisten met een eigen sleutelruimte, gereedschap en tijd en die het vaak ook nog leuk vinden om te doen waarbij hele motorfietsen worden opgeknapt inclusief een totale revisie van het motorblok enz. enz. Ik ken ze zelf niet en dacht misschien middels dit forum daarmee in contact te kunnen komen. De reparatie zal dan wellicht iets goedkoper kunnen uitvallen dan de genoemde 1500 euro. Ik doe al vele jaren mee met de staatsloterij en wie weet ben ik eindelijk een keer aan de beurt dan zijn alle problemen opgelost en schut ik die miserabele 1500 eurotjes zo even uit mijn mouw of koop ik gewoon een hele nieuwe V twin met alles er op en er aan, je moet iets hebben om van te dromen toch?

Als je al die tijd niet met de loterij had meegedaan had je nu wel 1500 euro over gehad voor de reparatie. :+
 
Gelukkig is er een vakkundig iemand die voor heel weinig en op een zeer vakkundige manier je blok kaqn maken, en natuurlijk in en uitbouwen en 6 maanden garantie.
En dat voor minder dan €.1500,00 incl.btw.
Zat voor de grap even op te tellen
Krukas €. 1201.90
drijfstang €.110.67 ( 2x)
glijlagers 4 x €.10.50
glijlagers hfd 6x €.12.50
Oja meneer klant we zitten nu al over de €.1500,00 en nog niks gedaan.
Hmm die aso motorzaken worden echt slapend rijk van dit soort klussen.
Vond die €.1500 al zo weinig!!!! O-)
 
Gelukkig is er een vakkundig iemand die voor heel weinig en op een zeer vakkundige manier je blok kaqn maken, en natuurlijk in en uitbouwen en 6 maanden garantie.
En dat voor minder dan €.1500,00 incl.btw.
Zat voor de grap even op te tellen
Krukas €. 1201.90
drijfstang €.110.67 ( 2x)
glijlagers 4 x €.10.50
glijlagers hfd 6x €.12.50
Oja meneer klant we zitten nu al over de €.1500,00 en nog niks gedaan.
Hmm die aso motorzaken worden echt slapend rijk van dit soort klussen.
Vond die €.1500 al zo weinig!!!! O-)

Slapend rijk? Volgens mij heeft een motorzaak ook zo z'n kosten die hij ergens van moet betalen. Denk dat jij wel anders piept als je zelf een motorzaak hebt.
 
Slapend rijk? Volgens mij heeft een motorzaak ook zo z'n kosten die hij ergens van moet betalen. Denk dat jij wel anders piept als je zelf een motorzaak hebt.


Volgens mij bedoelde die dat sarcastisch :X


En TS is dus eigenlijk gewoon op zoek naar een goedkope(re) beunhaas? Vooral doen, wordt het voor de mensen die geen beunhaas kennen nog duurder bij de dealer :r Leer anders sleutelen.
 
Gelukkig is er een vakkundig iemand die voor heel weinig en op een zeer vakkundige manier je blok kaqn maken, en natuurlijk in en uitbouwen en 6 maanden garantie.
En dat voor minder dan €.1500,00 incl.btw.
Zat voor de grap even op te tellen
Krukas €. 1201.90
drijfstang €.110.67 ( 2x)
glijlagers 4 x €.10.50
glijlagers hfd 6x €.12.50
Oja meneer klant we zitten nu al over de €.1500,00 en nog niks gedaan.
Hmm die aso motorzaken worden echt slapend rijk van dit soort klussen.
Vond die €.1500 al zo weinig!!!! O-)

De 1e alinea ja :)

Nou als ik zijn sommetje ook inderdaad even maak dan kom ik aan €1539,34 dus het sarcasme druipt er wel redelijk vanaf. ;)
 
Nou maakt toch het nodige los zie ik aan de reacties....Begrijp nu van jullie dat 1500 euro kennelijk toch wel een koopje is om mijn motorblok weer gerepareerd te krijgen. Vond het zelf best wel een hoop geld vandaar de gestelde vraag. Bedankt voor de antwoorden. (Voor de liefhebber heb ik nu dus een VX800 1997 72000 km te koop, nieuwe bochten en uitlaten (1 maand oud) Corbinzadel + origineel, nieuwe koppeling (5000 km) gereviseerde voorvork met stuggere vering en nieuwe keerringen. highlanderkuip, nieuwe accu enz. altijd om de 6000 km zijn beurten gehad. Er zit alleen een tik in het blok, vermoedelijk het big-end en dat is dus jammer. Als onderdelenfiets zit er nog genoeg goed spul op)
 
robeer een vs800 blok te scoren en laat de cilinderkoppen overzetten, want de motorophanging is anders tussen die 2 , en ik denk dat dat wel de goedkoopste manier is om het te repareren.
Je ziet dat de onderdelen alleen al duurder zijn dan die beloofde €.1500.
Mss kan de marlboroman wat betekenen voor je maar wees alert voor beunhazen.
Je kan ook het blok open laten maken en eerst bekijken wat er tikt.
Zit je bij mij in de buurt mag je ook langskomen, dan pak ik mijn doktor gereedschap en kan ik luisteren in je blok.
En was idd sarcastisch voor de liefhebbers, maar deze reactie is wel gemeend
 
Begrijp dat een motorzaak ook geld moet verdienen en dat het een grote reparatie betreft en dat daarom een geschatte 1500 euro best wel een reëel bedrag zal zijn. Ik vroeg mij alleen af of er geen andere oplossingen waren. Je leest altijd in de motorbladen over vakkundige hobbyisten met een eigen sleutelruimte, gereedschap en tijd en die het vaak ook nog leuk vinden om te doen waarbij hele motorfietsen worden opgeknapt inclusief een totale revisie van het motorblok enz. enz. Ik ken ze zelf niet en dacht misschien middels dit forum daarmee in contact te kunnen komen. De reparatie zal dan wellicht iets goedkoper kunnen uitvallen dan de genoemde 1500 euro. Ik doe al vele jaren mee met de staatsloterij en wie weet ben ik eindelijk een keer aan de beurt dan zijn alle problemen opgelost en schut ik die miserabele 1500 eurotjes zo even uit mijn mouw of koop ik gewoon een hele nieuwe V twin met alles er op en er aan, je moet iets hebben om van te dromen toch?

Was ook helemaal niet richting jou bedoeld hoor, snap heel goed dat je een goedkoper adres zoekt want zulke dingen zijn nou eenmaal niet goedkoop. Mijn reactie was gericht naar B&Y, die vond dat dealers slapend rijk proberen te worden op deze manier...
 
Goedendag,bij mijn vx gebeurde precies hetzelde.Blok er uit gehaald ,cilinderkop en de cilinders gedemonteerd, bleek het de kettingspanner te zijn die niet alleen spande, maar ook ontspande. Nieuwe spanner erin en de voet-en koppakking vervangen en nog wat meuk(want je hebt hem toch los),kosten ongeveer 500 euro maar wel heel veel hobbytijd dat erin ging zitten. Echt een rampenblok waar een dealer niet graag aan begint.Alles moet er zowat uit voor je er lekker aan kan gaan sleutelen.Dus die 1500 euro is echt zonder arbeidskosten,zeker weten. Groet JP
 
Goedendag,bij mijn vx gebeurde precies hetzelde.Blok er uit gehaald ,cilinderkop en de cilinders gedemonteerd, bleek het de kettingspanner te zijn die niet alleen spande, maar ook ontspande. Nieuwe spanner erin en de voet-en koppakking vervangen en nog wat meuk(want je hebt hem toch los),kosten ongeveer 500 euro maar wel heel veel hobbytijd dat erin ging zitten. Echt een rampenblok waar een dealer niet graag aan begint.Alles moet er zowat uit voor je er lekker aan kan gaan sleutelen.Dus die 1500 euro is echt zonder arbeidskosten,zeker weten. Groet JP

Dat kan het ook nog zijn ja dat gebeurt vaker bij de Intruder blokken (en VX blok is in de basis gelijk heb ik begrepen?). En dan moet je inderdaad de hele zooi eraf hebben om de spanner te vervangen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan