Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Verbeter de motorscooter

Pagina's:
«
»

Reg. datum:
25 nov. 2009
Geweldig Topic!

Ik zie veel dezelfde opmerkingen terugkomen en ik herken ze meteen voor mijn scooter.

Een aantal verbeteringen voor de Honda PCX dan:
- een echt windscherm (geintegreerd en dus hoger dan het zwarte "kapje" dat er standaard op zit)
- rvs uitlaatje zou leuk zijn, zeker als het zwarte potje heel snel wegroest.
- een breder zadel is comfortabeler (geld wat mij betreft voor de meeste scooters)
- het steuntje in het zadel in hoogte verstelbaar maken zodat als ruggensteuntje dienst kan doen
- en nog wat extra instrumenten: klokje, temperatuurmeter, toerenteller

Gilera DNA

Reg. datum:
05 feb. 2008
quote:
Sanmiguel schreef op 29 december 2008 @ 21:07:
Ik zou graag 'n oplossing zien voor volgende :
Ik heb een bok čn zijpoot.
Wanneer ik de bok gebruik, blijft de motor draaien.
Wanneer ik de zijpoot uitklik, valt ie automatisch stil.
Ik vind dit stomvervelend.
Voorbeeldje : Ik arriveer aan mijn werk, kan mijn scoot daar droog stallen in een aparte garagebox. Wanneer de poort toe is, moet ik ofwel de scoot op z'n bok zetten ofwel de scoot stilleggen om de poort te gaan openen en daarna terug starten (niet bevorderlijk in de winter)of terug van de bok klikken.
Dus waarom niet een 'veiligheid' waarbij de zijpoot uit kan, de scoot blijft draaien maar bij gashendeldraaien de scoot toch niet wegvliegt ??
M'n voorbeeld lijkt misschien stom, maar zo kan ik er nog heel wat uit dagelijkse toepassingen opnoemen...

Het zou wel eens kunnen dat dit gedaan is omdat als je de scooter scheef laat staan, de motorolie naar 1 kant zakt.

Bijna elke scooter heeft wel een ontwerpfoutje of iets, mijn DNA heeft bijvoorbeeld in de tank een steuntje die je omhoog kan zetten zodat de bak omhoog blijft staan. Helaas heeft het nieuwste model een hoger stuur en zou je als je het steuntje op de originele plek zou willen zetten de bak door je stuurclamp heen moeten drukken :) Geeft verder niet, ik druk het steuntje onder de zijkant van de bak waar hij ook goed blijft hangen.

Wat ik zou willen is dat fabrikanten hun vario's gaan inkopen bij Malossi. Een standaard vario rijd niet zoals het hoort (hoewel die van piaggio niet erg slecht zijn, maar vooral een gebrek aan topsnelheid hebben). Tevens is een persoonlijke wens dat de achterpoelie geen kromme spiebaan meer heeft, omdat dat vaak een verandering in toeren oplevert ergens halverwege de eindsnelheid. Helaas heeft deze kromme spiebaan een aantal positieve effecten, dus op grote scooters zal het nog even duren voordat zoiets realiteit word. Bij de yamaha, piaggio en peugeot bromscooters zie je tegenwoordig wel een rechte spiebaan gelukkig. Dat scheelt mij de aanschaf van een relatief dure torque driver.

Verder zou ik willen dat piaggio weer onderdelen van grimeca, brembo, valeo, etc. gaat gebruiken in plaats van goedkopere chinese alternatieven die niet slecht zijn of zo, maar de italiaanse tegenhangers waren simpelweg gewoon beter. Krukassen gingen langer mee, achterlichtunits braken minder snel, de kwaliteit van scooters nu is gewoon minder goed dan vijf jaar geleden terwijl het naar mijn mening juist vooruit zou moeten gaan. Het voordeel van deze goedkope onderdelen is dat de prijs van de scooters wel behoorlijk omlaag is gegaan.

Waar ik vooral op doel is dat het zonde is, dat scooters niet uitgerust worden met onderdelen waardoor ze volledig tot hun recht komen. Of dit nou een setje banden is of een vario, het is gewoon zonde dat mensen iets kopen en eigenlijk geen idee hebben waar het toe in staat is.

quote:
De Buikschuiver schreef op 26 januari 2009 @ 16:14:
  • Handrem: JA!!! De rem vastzetten met een klipje vind ik een slecht systeem, want direct na veel remmen parkeren kan je remschijven daarmee kromtrekken. Beter net als in de auto een apart trommeltje

Niet veel autos gebruiken dit systeem nog, de meesten hebben nu gewoon een extra heveltje op de klauw.
quote:

Zelf had ik ook nog een puntje ter verbetering voor de "Beverly Seconda Generazione":

• Een mogelijkheid om de 0-30 dip uit te schakelen

Dit was een electronisch geregelde dip en lag niet aan het shimmen van de snaar als ik het goed begrijp? Overigens, Jeroens Zip is nu een aardig stuk sneller dan een Bev, check het leader tuning topic.
Robbinm wijzigde dit bericht op dinsdag 29 juni 2010 23:32 (12%)

Reg. datum:
16 jun. 2008
Sanmiguel: motor uit bij uitgeklapte zijstandaard zou je echt niet anders willen. Dat zou levensgevaarlijk zijn. Bij de bok heb je geen andere keuze dan eerst de bok inklappen voor je kunt rijden. Maar als de motor zou blijven lopen bij uitgeklapte zijstandaard zou je dus ook kunnen wegrijden met uitgeklapte zijstandaard!! Bij de eerste bocht naar links zou je dan direct ontdekken dat je in dit topic zou willen toevoegen dat de motor uit moet bij uitgeklapte zijstandaard!! ;)
stradje wijzigde dit bericht op woensdag 30 juni 2010 20:38 (0%)
Niet zeuren, maar sneuren!!! Maar niet pleuren ;-)

Beverly Sport Touring 350

Reg. datum:
18 mrt. 2008
quote:
stradje schreef op 30 juni 2010 @ 07:15:
Sanmiguel: motor uit bij uitgeklapte zijstandaard zou je echt niet anders willen. Dat zou levensgevaarlijk zijn. Bij de bok heb geen andere keuze dan eerst de bok inklappen voor je kunt rijden. Maar als de motor zou blijven lopen bij uitgeklapte zijstandaard zou je dus ook kunnen wegrijden met uitgeklapte zijstandaard!! Bij de eerste bocht naar links zou je dan direct ontdekken dat je in dit topic zou willen toevoegen dat de motor uit moet bij uitgeklapte zijstandaard!! ;)

inderdaad, kijk dit filmpje maar eens en wacht op de bocht naar links :P
Aprilia Altantic 250 - Gilera Nexus 500 - Yamaha Diversion 600 - Piaggio Beverly ST350

VFR400R NC30 SC300Cube

Reg. datum:
23 apr. 2008
quote:
rvwijk schreef op 30 juni 2010 @ 20:30:

[...]

inderdaad, kijk dit filmpje maar eens en wacht op de bocht naar links :P

:+

Een voordeel, de std klapt normaal gesproken naar achteren terug. Dus met een beetje gelukt klapt dat ding gewoon in, ipv je op het asfalt klapt :)
Love, the kind you clean up with a mop and a bucket.

Yowl!!!

Reg. datum:
28 dec. 2006
De versnellingen terug zoals bij de oude Vespa's etc. Heb je weer wat te doen onderweg!
The ultimate sports machine of the twenties: Scott!

Reg. datum:
25 jan. 2010
Een goede dealer, een die niet alleen verkoopt. Maar ook service en onderhoud kan geven, zoals het hoort. En in de onderhoudsboeken beschreven staat.
Het mag dan ook geld kosten, maar dan moet het wel goed gedaan worden.
Ik ben nog steeds zoekende voor mijn piaggio carnaby 300.
Misschien reageert er een dealer?

Reg. datum:
30 mei. 2007
Ik heb de volgende verbeteringen, voor alle scooterrijders die juist swinters rijden;
1) Verbied zwarte uitlaten, na een korrel pekel roesten ze allemaal
2) Waar zijn de extra kickstarters gebleven zoals op de bromscooters, als de spanning iets te laag is en je zet je contact aan is de spanning zeker te laag omdat je lichten gaan brande en probeer dan nog maar eens te starten, aanduwen gaat niet, een kickstarter, harstikke handig, hoef niet veel te kosten, buiten europa zitten ze er vaak wel op.

Ook 2 cilinders geen probleem

Reg. datum:
11 jul. 2001
Een kickstart is inderdaad iets wat ik zou missen in geval van een slechte accu.
Versnellingen? Koop gewoon een Honda PC800.
25kilowatt.nl - Van alles over 11kW, 25kW en 35kW motoren

Lichter is leuker

Reg. datum:
06 sep. 2006
Er valt nog een hoop te verbeteren....

De achterbrug van de Majesty blijkt verre van monteursvriendelijk omdat er zoveel los moet om de achterband te wisselen; een uitlaat, luchtfilter, remklauw, lagerbracket, schokdemper, ABS sensor; dat maakt het sleutelen onnodig lastig en/of duur.

Mijn ideale scooter krijgt dan ook een eenzijdige achterwiel ophanging, net als mijn eerdere motoren. Gewoon op de middenbok, vier bouten los en het wiel valt er uit; ideaal.

Daarbij zal wel een framelayout horen zoals bij een SW, XP of AN met het blok vast in het frame; dat is dan meteen gunstig voor de wegligging en het veercomfort.
Kritiek is gratis advies

Reg. datum:
26 dec. 2007
quote:
Michiel747 schreef op 29 juni 2010 @ 20:46:
Geweldig Topic!

Ik zie veel dezelfde opmerkingen terugkomen en ik herken ze meteen voor mijn scooter.

Een aantal verbeteringen voor de Honda PCX dan:
- een echt windscherm (geintegreerd en dus hoger dan het zwarte "kapje" dat er standaard op zit)
- rvs uitlaatje zou leuk zijn, zeker als het zwarte potje heel snel wegroest.
- een breder zadel is comfortabeler (geld wat mij betreft voor de meeste scooters)
- het steuntje in het zadel in hoogte verstelbaar maken zodat als ruggensteuntje dienst kan doen
- en nog wat extra instrumenten: klokje, temperatuurmeter, toerenteller

Allemaal mooie wensen die ik zeker kan begrijpen, maar ook zaken waar een prijs aan hangt. Ja en wij Nederlanders zijn toch zuinig! Dus wie betaald er 1000 euro meer dan nu voor deze wensen
rob

Reg. datum:
05 nov. 2008
Een grotere benzinetank zodat ik niet om de 2 dagen moet gaan tanken. 20L lijkt me een minimuum?
Net een bij een scooter lijkt daar nochtans meer ruimte voor te zijn?
Voorbeeld: ipv de handschoenkastjes, meestal enorme ruimtes waar je niks in kwijt kan omdat ze te verticaal staan.
Sym GTS 250i, Kymco Xciting 500, Gilera Fuoco 500ie, Maxsym 400i

Reg. datum:
21 sep. 2010
Geďnspireerd op auto's:
Cruise control;
Centrale vergrendeling van tank, bagageruimte, en dashboardkastjes;
Verstelbaar stuur;
Lichthoogte verstellen vanaf stuur;
Bochtverlichting;
Meer bagageruimte als je zonder duo rijdt (soort opklapbare achterbank);
Bandenspanning controle meter;
Airbags;
anti-verblindings spiegel.

O ja, en natuurlijk een 2 pitter in het frame met minstens 60 pk, die 1:30 loopt.
GT Scooter wijzigde dit bericht op maandag 28 februari 2011 14:55 (15%)
Honda SilverWing 400T | 2008 | antraciet metallic/ mat zwart/ rode rimsptriping | handvatverwarming/ toerscherm/ 12V aansl/ acculader aansl/ navigatie

Dl 650 AT

Reg. datum:
27 jun. 2010
Een dieselmotor als krachtbron.
waarom perse benzine als een diesel VEEEEEEEEEEEL zuiniger kan lopen.

verder compleet eens met wat GT scooter zegt

Reg. datum:
05 okt. 2007
Maak wat kleinere/lichtere motoscoots, met grotere motor(inhoud)
DOLLE PRET!:D

http://img5.imageshack.us/img5/9762/screenshot002zb.jpg
http://jandro.zippo-friends-croatia.com/albums/userpics/10001/runnernabarutani%20%2815%29.jpg

een runner met een master 500 blok :D
typhoon/nrg 190cc 1998, Gilera runner vx125 2000, Gilera runner vxr280 2006, Honda crf450x 2007, KTM 690 SMC 2008, KTM 690 SMC-R 2012

VFR400R NC30 SC300Cube

Reg. datum:
23 apr. 2008
quote:
joeyverveer schreef op 28 februari 2011 @ 16:37:
Maak wat kleinere/lichtere motoscoots, met grotere motor(inhoud)
DOLLE PRET!:D

[afbeelding]
[afbeelding]

een runner met een master 500 blok :D

Oh boy oh boy doe mij die maar :9~

Automatische Piloot

Reg. datum:
15 dec. 2009
heb op mijn beverly 500 weinig aan te merken, de nieuwe beverly cruiser heeft trouwens wel een toerenteller! qua ontwerp vindt ik hem zeer goed geslaagd, dat je tankdop hoger wilt hebben is bijna onmogelijk gezien het prachtige ontwerp, en het handschoenenkastje wat via je contactslot open te maken is. Het is juist prachtig dat de tank tussen je frame is weggewerkt, je hebt hierdoor een zeer laag zwaartepunt, en alle ruimte onder de voetenplank is zeer efficient gebruikt. Het zelfde voor een grotere ruimte onder het zadel, dit is gewoon niet mogelijk: Het master 500 blok is sowieso al enorm in verhouding met het frame, samen met het enorme achterwiel, en slanke design is het nog wonderlijk hoeveel ruimte er is gecreert onder het zadel, er past absoluut geen helm in dat is waar, maar ook al had hij iets meer ruimte dan had ik mijn Roof helm van 350 euries er nooit in opgeborgen (beschadiging van vuil etc.) Zet er gewoon een 49 liter topkoffer op en je kan 2 integraal helmen kwijt, ook in 1 klik afneembaar als je hem even zat bent. en de rest van je kleine spul zoals je kettingslot, regenzeil, in de buddy en dan heb je ook nog je handschoenenkastje waar ik handschoenen, poetsdoek en eventueel breekbaar spul in doe. Dus mij hoor je absoluut niet klagen over de Beverly,
het enige commentaar wat ik kan leveren is: Zet de remklauw achter aan de buitenkant!!! Zoals elke motorfiets!!! Nu zit hij aan de binnenkant en voor het vervangen van je remblokken achter (bij mij elke 3000 km) moet je uitlaat eraf, je achterwiel, je achterveer moet los. Maar hier speelt ook weer ruimtegebrek een rol.

Voor de rest als ik naar de commentaren kijk, en de gebreken van de scooter. dan denk ik maar 1 ding: Koop een Beverly 500cc, en je zit elke dag met een big smile op de scoot.

Ben al bijna 2 jaar een zeer tevreden Beverly rijder, als ik hem weg doe ga ik voor de Beverly Cruiser of eventueel een nieuw uitkomende variant met meer vermogen:

Zoals een Beverly met het 840 2 cilinderblok van de Gilera GP 800, maar wederom dit zal niet gaan passen in het Beverly frame, heb het gevoel dat ze met het 500 master blok al bijna tot het uiterste zijn gegaan. Mischien dan gewoon een 650-700cc 1 pitter, yamaha XT stijl met 60 pk? Mogen ze mijn hele ruimte onder mijn zadel voor innemen!! }) :z
ManaPower wijzigde dit bericht op woensdag 02 maart 2011 12:38 (14%)
Fly 125, Typhoon 172, Zip 180, Beverly 500, Mana 850

motorscooter the best of live

Reg. datum:
20 nov. 2010
Zal de beverly ook nooit afvallen want het is een superscoot.
scooter driver

Reg. datum:
23 aug. 2010
leuke topic,

ik zelf rij met een honda s-wing en met veel opmerkingen ben ik het eens zoals:
-een grotere benzine tank
- meer vermogen
- toegangkelijkheid van de techniek zowel het motorische als het electrische zoals gezegt probeer maar eens een simpel lampje vervangen
- de bagageruimte kunnen openen zonder dat ik men contact moet afleggen
- het idee van maar 1 veerpoot voor de een vlottere montage en demontage zonder comfort verlies

en er zullen nog wel een paar dingen zijn die ik vergeet.

maar tis wel een feit dat we dit allemaal wel willen maar zijn we inderdaad bereid om er ook voor de eventuele meer prijs te betalen?

Reg. datum:
28 apr. 2007
quote:
the_roughneck schreef op 21 juni 2011 @ 06:41:
leuke topic,

ik zelf rij met een honda s-wing en met veel opmerkingen ben ik het eens zoals:
-een grotere benzine tank
- meer vermogen
- toegangkelijkheid van de techniek zowel het motorische als het electrische zoals gezegt probeer maar eens een simpel lampje vervangen
- de bagageruimte kunnen openen zonder dat ik men contact moet afleggen
- het idee van maar 1 veerpoot voor de een vlottere montage en demontage zonder comfort verlies

en er zullen nog wel een paar dingen zijn die ik vergeet.

maar tis wel een feit dat we dit allemaal wel willen maar zijn we inderdaad bereid om er ook voor de eventuele meer prijs te betalen?

Originele verbeteringen heb ik niet in gedachte maar een T-Max met TDM 900 blok en veercomponenten van de R6 , zouden best de leukste motorscooter ooit kunnen opleveren. Met de komst van de BMW concept en de Honda Mid, toch wel iets om over te brainstormen, men moet het wiel niet opnieuw uitvinden, aanpassingswerken met bestaande komponenten zouden kunnen volstaan.Misschien ook 16inch wielen,verder geen wensen:-))

Reg. datum:
23 okt. 2007
Knappe zittingen onder je kont zal al bij veel scooters een verbetering zijn...

VFR400R NC30 SC300Cube

Reg. datum:
23 apr. 2008
Zo, een oude koe opgedregd. Jammer want het is een leuk topic. Iemand anders, nutty, maakte een opmerking in het PCX topic die me deed herinneren aan dit topic. Misschien heeft iemand van jullie er een (technische) verklaring voor?

Het stellen van kleppen is een tijdrovende en kostbare zaak. Dat maakt het een veelvoorkomend onderwerp in diverse topics. Moderne auto's zijn voorzien van zelfstellende kleppen, daar hoeven we niks meer aan te doen. Waarom is dat bij scooters en motoren (nog) niet zo..?

Lichter is leuker

Reg. datum:
06 sep. 2006
Oude koeien zijn best leuk hoor...
quote:
BertV schreef op 22 juli 2012 @ 07:39 in het Honda PCX Topic: :...  ik heb opgevangen dat door de hoge toerentallen van motorfietsen niet de onderhoudsvriendelijke variant gemonteerd kan worden. Uitleg van techneut volgt vast....
Wat betreft die toerentallen; dat lees ik ook steeds maar de toerentallen van de wat grotere motorscooters verschillen niet zoveel van die van auto's. Als voorbeeld: 
mijn 400 cc scooter mag 8500 Rpm draaien; bij een Honda S2000 sportwagen is dat 9000 Rpm.

Bij de PCX zou het inderdaad helemaal een uitkomst zijn als die kleppen zelfstellend zouden zijn; ik ben dus ook benieuwd...
Kritiek is gratis advies

Reg. datum:
09 dec. 2009
Nu is de Honda CB 750 geen scooter maar het model tussen 1991–2003 de CB750 "Nighthawk" had dit zelfstellende hydraulische systeem al. Qua toerental lag het topvermogen (75 hele PK's) toen rond de 8500 rpm. Echter bij de 40000 km moest er bij mijn CB toen,volgens het boekje, wel een flinke inspectie op worden gedaan. Ook de Harley-Davidson Sportster and Big Twin's na, ik geloof, 1980 hebben dit onderhoudsvrije systeem. Het toerental ligt daar iets lager +/- 5200 rpm.
Nu heb ik ook geen idee waarom dit niet vaker wordt toegepast (en zeker bij scooters), maar ik denk dat kosten, gewicht en zuinigheid (interne frictie en vermogenverlies om de hydrauliek op druk te houden) een rol kunnen spelen.

limp bizkit= mank koekje

Reg. datum:
29 feb. 2008
De Kawa 650/800 w hoeft ook niet gesteld te worden (dacht ik).
En aangezien de nc 700 reeks is afgeleid van de 1339cc-honda civic -jazz -hybride motor, vraag ik me af of het hierbij nodig is...
En om even Hybride (te durven :$ ) tegenspreken; Die s2000 is wel uitzonderlijk :9~ qua toerentallen en is een 4cilynder . Een normale benzine gezinswagen mag max 6-6500 toeren draaien... en als je dan nog respekt hebt voor je motor (lees; voornamelijk onder de 4000 toeren blijven) haal je er makkelijk 150-200000km mee. Hoeveel 1cilynder scoots halen dit bij normaal gebruik? Een 2cilynder (sw400-600/burg650/t-max) zal dit makkelijker halen. Daarentegen ligt de ontwikkelingskost van een scootmotor tov een auto-motor een pak lager... Mss dat dit gelijk zou zijn je een ander verhaal zou hebben... Daarom dan mss mijn voorkeur naar de nc700-reeks. Denk dat deze echt is 'build to last'
Grtz
Tom
Been helemaal kapot na zware 2de breuk en operatie

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2013 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 1

Cookies?Motor-Forum maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.