Bougie vonkt niet - KTM DUKE 2 1-cil. 4 tact water gekoeld

Benbenito

Die hard MF'er
4 mrt 2008
272
0
Beste lezer.

Het probleem is een niet vonkende bougie, heel simpel maar het lukt me maar niet om hem aan de praat te krijgen.

Probleem begon met een afslaande motor. Kut, wat kan dat nou zijn? Mmm losse draadjes? Enfin alle kappen eraf en verbindingen na kijken. Kom ik een los zittende bougie dop tegen die met tyrips op zń plaats word gehouden. Niet helemaal jovel dus. EUREKA probleem opgelost, dacht ik. Bougie dop was van binnen kapot gevonkt en paste niet goed meer.

NIeuwe Bougie en Bougiedop. Past nu weer helemaal super.

Nieuwe probleem bougie vonkt niet meer.

Wat hangt hier allemaal mee samen dat nog enig sinds zelf te proberen valt?

Zonder zomaar op de gok een nieuwe bobine te kopen want wat als die het niet doet de CPU? Of nog duurder?
 
Misschien inwendige breuk in de kabel ?
Dop er even vanaf halen, dunne spijker of naald in de kabel drukken en dan een paar mm van de cilinderkop houden. kijk of dit wel vonkt.
 
hahaha dat lijkt me inderdaad wel wat. Bougie en bougiedop zijn nieuw. Maar die breuk zou kunnen ga ik ff proberen met dat spijkertje of naald. Andere suggesties nog zeer welkom.

Zit de draad op de bobine er ook op gedraaid net als je bougiedop erop zit? (dus makkelijk te vervangen) ik heb de bobine er nog niet helemaal tussenuit gehaald. ( zit erg diep)

Alvast bedankt.
 
De kans is groot dat de ontstekingunit die achter het linker deksel van je blok zit kapot is.
Even omruilen met die van een kennis en je wee het.
 
de bobine kun je ook checken door te meten of er een signaal op de zwakstroomkant van de bobine aanwezig is.
is die er dan is de bobine stuk en ontsteking goed.
is die er niet dan is de ontsteking of signaalgever/pickup spoel stuk.
 
't gaat hier om mijn motor.

KTM Duke 2001.

EmilleR in "Ktm 690 Duke topic"

Had hem net 4 dagen en toen hield die ermee op :(


Het begon met dat de motor niet goed liep, haperend .
toen de volgende dag, werkte het niet meer.
dus na wat trappen werkte het wel, soms niet, soms wel...

toen erachter gekomen dat het dus verbrand was enzo, etc.. lees bovenstaand :)

maargoed, kabelbreuk is wel een optie...
maar welke draden moeten we allemaal controleren dan?, en, moeten we 't soms met een multimeter doen, kom je dan wel bij de uiteindes als die al aan elkaar gemonteert zijn?
..

alle tips welkom!
 
Bijna belachelijk, maar toch ff checken: gewoonlijk wordt bij een nieuwe bougie een klein metalen opvulbusje met schroefdraad meegeleverd. Het hangt van het bougiekapje af of je dat moet gebruiken of niet (meestal wèl).

Bij tamelijk veel bougiekapjes lijkt het wel stevig te zitten als je dat busje weglaat (rubber passing ofzo) maar .... dan maakt de bougie geen (goed) contact en krijg je dus geen of vreselijk verzwakte vonk.
 
thnx voor je reactie, ik ga vandaag met de spijker proberen... dat extra busje heb ik er niet bij gekregen maar het ziet er wel naar uit dat de bouchie goed aangesloten zit (en goed contact maakt)

ik heb zelf nu het vermoeden op een kabelbreuk, zou alleen niet weten elke kabel ...
 
Mocht het een kabel breuk zijn, en de bougie kabel vast in de bobine zitten (niet geschroeft dus. Licht aan type) dan heb je van ngk bougie kabel verlengers, knip je m zo dicht mogelijk bij dr bobine af, verlenger eraan en dan nieuwe kabel. Werkte prima bij mn vorige motor..
 
Het is geen kabelbreuk. Gister door gemeten. Er zit aan de rechter kant echter wel een cilinderformige goudkleurig apparaat. Klopt het dat dit de spanningsregelaar is?
 
Ik heb de hele kabel door gemeten van nbegin tot eind en hij is gewoon goed. Voor het erop draaien van de nieuwe dop heb ik ook eerst een stukje kabel afgeknipt zodat er vers draad zat.

Wel bedankt.
 
Nee ik schiet je niet af hoor. Elke optie is welkom. Heb ik ook gecheckt en de motor doet dan helemaal niks als die aan staat hij probeert niet eens te starten dan. Ook de stadaard is ingeklapt en is het dus niet en hij staat in neutraal tijdens het starten.
 
hey, ik heb nu ook het zelfde probleem met mijn xt 600 van 1999.
ik krijg er ook geen vonk bij de bougie.

net als jij heb ik ook de kabels opgemeten en die waren allemaal ook goed.
eerst zat mijn bougie dop wat losjes. ik heb het dan stevig vast in gedraaid.

naar mijn bobine toe lopen 2 kabels. die heb ik ook gemeten. switch aan en opgemeten met een meter die licht geeft. naar het schijn loop het er dus wel stroom naar de bobine.

de vraag is of hij genoeg stroom levert om de bougie te laten vonken. nu zit ik ook te denken of het aan de bobine ligt of aan de onsteking(of pickup).

ik wordt er gek van, want ik wil gas geven.
 
Van de lc4 blokken (620 uit 94 iig) weet ik dat de vliegwielen geklonken zitten. Hiervan wil wel eens een klinknagel knappen die de wikkelingen kapot slaat van de grondplaat.

Wellicht dat dit ook bij deze motor zou kunnen. (kan iemand dit bevestigen)
 
hey ik heb het probleem gevonden man,

een draadje, waarschijnlijk een groene die naar de cdi box loopt was stuk. dus het maakte geen contact, vandaar dat de bougie niet vonkte.

probeer maar eens na te gaan of alles daar in orde zit.

nu weer op straat met mijn xt motard
 
Hallo,
ik heb een pitbike 110cc 4takt nieuwstaat waar mijn vader op reed en vond dat hij te gevaarlijk was voor mij (te hard optrekken) heb hem een paar weken geleden gekocht voor 150 euro en wilde niet starten de benzine ververst carburateur nagekeken en benzine vloeiden er doorheen
daarna aan lopen duwen maakten veel geluid compressie denk ik en wou niet aanslaan
van hellingen geprobeerd en getrokken door een andere pitbike en wou niet starten
thuis weer nagekeken op kabel breuken tot nu toe niks gevonden
alleen dat de ketting van de startmotor kapot is en de bougie vonkt niet
dus hopelijk weet iemand het probleem!!!!!

bij interesse zou u hem kunnen kopen voor 125 euro

de ketting los kost 10 euro
:) :) :) :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan