Goeie beginnersfiets (om te sleuten)

LeonB

Die hard MF'er
24 sep 2006
822
0
Heikant (ZE)
Als eerste: RESPECT voor alle mensen die hier heel hun eigen motor in elkaar sleutelen/customisen en dan ook nog zo vriendelijk zijn om alles te delen :}

Ik lees al enige tijd met jaloezie alle verhalen hier en krijg steeds meer de drang om ook eens aan een mooi project(je) te beginnen.

Ik heb nu een Husqvarna SM570R waar ik wat basisdingen zelf aan heb gedaan. Dus: vloeistoffen en tandwielen vervangen e.d. Binnenkort wil ik ook zelf de kleppen gaan stellen (ow jee :P )

Nu staan er bij ons redelijk wat oldtimers/brikkes in de buurt te koop. En om te beginnen heb ik als eerste een motor nodig. Maar nu vroeg ik me af: wat is nu een goede motor om mee te beginnen? Ik zie veel CB500's en seven-fifties voorbij komen. Is dat omdat ze in overvloed nog te koop zijn of omdat het een makkelijke motor is om aan te sleutelen?

Toevallig staat er een paar huizen verder een CB900 (Bol d'Or?) te koop voor een mooie prijs. Zou dat wat zijn?

Wat ik dus zoek: een brik met een beetje een klassiek uiterlijk waarvoor nog veel onderdelen en kennis voor handen is. Dus geen Gogo mobieltje ofzo :P

Alvast bedankt!
 
In principe is een CB een leuk project om aan te beginnen met sleutelen. De techniek is redelijk eenvoudig als je begint met olie / lucht gekoelde motoren. Het enige probleem wat je kunt hebben is olielekkages en elektrische problemen.

Kleppen stellen met een CB900 gaat echter met klepstelplaatjes en niet met stelboutjes, dus enige voorraad en/of vrienden/kennissen/connecties waar je deze mee kunt uitwisselen is daarbij een enorme hulp. Verder kent ieder motor zo haar kuren en zijn er vaak de vaste problemen. Bij een CB900 is dat de notoire distributiekettingen, doorbranden van dynamo's en rammelende koppelingskorven. Verder zijn ze bijna onverwoestbaar.

Wil je naar watergekoeld, dan wordt het sleutelen al minder prettig. Ik ben zelf een fan van de honda V4 modellen, echter ben ik begonnen met een CB650. De VFén zijn in het begin een nachtmerrie tot je jezelf hebt thuisgemaakt in de materie. En daarbij is er veel hulp te vinden in forums zoals deze.

Welkom en succes bij het uitzoeken van een brik.
 
Bedankt voor de reactie! 't Is wat je zegt: luchtgekoeld is simpeler. En voor een eerste projectje: simpel = goed. En ik vind luchtgekoeld ook mooier staan moet ik zeggen.

Ik ga er in ieder geval op letten bij mijn speurtocht.
 
Als je geen tot weinig sleutelervaring hebt, is misschien een wat minder groot projekt ook het overwegen waard! Bijv ipv een 4-cil. viertakt een 1 of twee cilinder tweetakt.
Van bijv oude Suzukí tweetakten is nog best veel te krijgen. Een Yamaha RD is ook makkelijk zelf aan te sleutelen.
Iig veel plezier en succes bij je zoektocht.

:W
 
Laatst bewerkt:
Als het een 4 cyl. moet zijn kun je ook eens kijken naar een Suzuki, de GS-sen uit de jaren 80 zijn goedkoop, redelijk onverwoestbaar, en er is veel voor te krijgen.
 
Soes GS is redelijk eenvoudig te sleutelen, maar als Honda CB fan, moet ik je natuurlijk ook de 4 cilinder lijn aanraden, boekje erbij en het is erg eenvoudig om je de basis beginselen van het sleutelen aan te leren. CB900 is echter alweer een DOHC, en dat is toch alweer iets meer tricky dan een SOHC, nog steeds niet moeilijk, je moet alleen wat beter opletten het monteren van de nokkenassen.
Van de Honda CB weet ik verder dat de onderdelen goed verkrijgbaar zijn, soes GS ook wel, tenzij je een zeldzaam type hebt (zoals een GS1100GK ;))
Die stelplaatjes kan je overigens ook vaak gewoon bij een dealer ruilen tegen de maat die je moet hebben
 
Honda CB zijn natuurlijk leuke fietsen om aan te sleutelen, alleen is iets van 80 % van het forum daar ook mee bezig.

Voordeel; veel mensen sleutelen aan cb's
Nadeel; veel mensen sleutelen aan cb's

Idd een GS is ook goed aan te sleutelen, nog redelijk veel voor te krijgen en volgens het gerenomeerde klassieker-motorblad 'Het motorrijwiel' is bijvoorbeeld de onderstaande motor een klassieker in de dop;
full

GS 750 uit 1977 :}
Gekocht voor bijna niks en met een paar kleine veranderingen weer geheel origineel (alleen originele uitlaat wordt beetje lastig) Verder moet hij alleen eens lekker afgesteld en opgereuteld worden. Me happy (tot nu toe)
 
Ik zou zeggen de ouder jappaners zoals:
honda cb's
yamaha xs'en
suzuki gs'en
deze zijn goed betaalbaar.
als je in de wat duurdere klasse wil kan je ook kijken naar BMW en Moto Guzzi
 
Guzzi's roelen en als ik Sjaap en Ratman1 mag geloven dan is daar ook erg goed aan te sleutelen
 
Vergeet BMW's (2 kleppers) niet... lastiger te vinden voor een laag bedrag (staat wel een mooie r65 hier op mf te koop) en echt makkelijk sleutelen. Luchtgekoeld, onderdelen ruimschoots vooradig, net als kennis. Behoorlijk bulletproof ook. Veel uit te wisselen tussen verschillende modellen en je kan echt overal goed bij.
 
Hee bedankt voor alle reacties. Dan weet ik in ieder geval beter waar ik naar moet zoeken. Op basis van jullie reacties neig ik nu naar een oude luchtgekoelde tweecilinder viertakt japanner :)
Maar 't is natuurlijk maar net wat ik op m'n pad tegenkom.

@ericvanschie: ik houd 'm in ieder geval in het achterhoofd. Loopt de fiets nog redelijk?
 
Ik zag ook nog een mooie XS500 aan de overkant te koop staan. Maar als ik hier zoek op motor-forum zie ik niet heel veel berichten over dit type motor. 't Is wel 2 cilinder luchtgekoeld maar volgens mij redelijk zeldzaam?

Nog maar even verder zoeken dus.
 
sorry, vergeten te vermelden dat xs500 in niets op de xs 650 lijkt.
Dat zijn fijne fietsen, die zeer sleutelvriendelijk zijn. Er is ook een prettige klub bij die o.a. een onderdelenbank en sleutelcursussen hebben. Zou even op www.xs650.nl/ kijken.
 
op: www.kapaza.nl/Motoren/Oldtimers/13188719/Yamaha_XS_650_1978.html
staat een mooie. Redelijke prijs, deze fietsen blijven behoorlijk waardevast.
 
op: www.kapaza.nl/Motoren/Oldtimers/13188719/Yamaha_XS_650_1978.html
staat een mooie. Redelijke prijs, deze fietsen blijven behoorlijk waardevast.
How, das wel een mooie. Beetje aan de prijs, maar als 'ie echt nog in uitstekende conditie is, is het dat ook wel waard natuurlijk.

Aan de ene kant wil ik wel een echt brik omdat ik er dan nog wat motorisch aan moet doen maar aan de andere kant is dit ook wel mooi om mee te beginnen.
 
Kweet natuurlijk niet zeker oftie er nog staat :?
 
Laatst bewerkt:
Oh oke, moet ik het linkje voor de zekerheid nog even weg halen? (Done)

(jij dan ook effe natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, laat maar staan. Misschien dat iemand anders er hier nog in geinteresseerd is? Ben wel benieuwd wat voor zaak dat is. Hij zit er nog maar pas en ben er nog niet geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan