Overstarten auto naar scooter. Mag dat nu wel of niet?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Beste medescooteraars,

In de motorsectie van dit forum lees ik dat het kan overstarten van een auto naar een motoraccu. Niet aan te raden maar voor nood kan het schijnbaar(ook de anwb schijnt dat te doen)

Heeft iemand van jullie er ervaring mee? Op de scooter?

Mocht het me ooit overkomen, wil ik graag mijn optie's weten.
(bijvoorbeeld zo'n noodaccu op het werk zetten in de kast, bij veel ww verkeer)

Accu's zijn nu eenmaal het zwakste punt van een auto/motor tegenwoordig.Lang niet meer de kwaliteit van jaren terug(onderzoek wijst dat overduidelijk uit).

Bij Bmw motoren wordt het door de dealer afgeraden, hoorde ik laatst van een collega. Schijnbaar slecht voor de elektronica.

Bedankt voor de antwoorden.
 
Druppellader.
60 Euro.
Regelmatig gebruiken. Zèker in de winter.
Nooit problemen.
Voila.
 
Ha die Vox, nog beste wensen trouwens he...

Ik heb het allemaal geprobeerd, van (draaiende) auto naar motor, scooter, motorscooter, brommer, oldtimer, en trouwens ook vice-versa.

Werkt allemaal prima. Wat je wel op moet letten is dat hij niet teveel stroom krijgt. Een grote accu zou sneller teveel stroom afgeven, omdat de dynamo ook meer stroom levert.

Je zou het kunnen proberen met gewoon de accu aan te tappen, zonder de auto te laten draaien.

Bij de beverly is de peakstroom, die de verdeler aan kan, maximaal 14.5 volt, terwijl bij de bmw 5serie bvb de peak op 15.2 volt zit, dus je zou toch componenten cq jouw spanningregelaar kapot kunnen maken.


suc7, grz
 
Ha die Vox, nog beste wensen trouwens he...
Uiteraard hetzelfde Mats, hopelijk gaat het nu weer goed met je.

Idd, ik had wel gelezen dat je het beter niet met draaiende automotor kunt doen, dat zou iets té kunnen zijn.

@Sanmiguel: het gaat me niet zozeer om nu, wel of geen druppellader. Mocht dat na deze winter beter zijn ga ik die gewoon halen. Geen punt. Het is meer dat je ergens staat. Ook in volgeladen toestand zou het kunnen dat door een lek oid de accuspanning fors afneemt. Dan zou ik wel graag mijn optie's willen weten.....(ik rijdt vaak op tijden dat de dealer z'n deuren gesloten heeft)
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk kun je de scooter starten met de accu van een auto, ze zijn beide 12 Volt. Toen ik het oude blok in rode scooter bouwde verwachtte ik ook niet dat ie snel zou starten, heb daarvoor dan ook een zwaardere auto accu gebruikt.
Vraag je van zo'n grotere accu dezelfde startstroom dan zakt de spanning minder in elkaar dan bij de kleinere scooteraccu. Hij draait dus iets sneller rond en kan het zeker langer volhouden.

Wil je de scooter starten met een autoaccu gebruik dan doorstartkabels en let goed op de volgorde van aansluiten:
• Eerst de rode kabel aan de plus van de scooter, daarna de andere klem aan de plus van de auto.
• Dan de zwarte kabel aan de massa/min van de scooter en de andere klem aan de massa/ min van de auto.
• Haal je ze er weer af begin dan met de zwarte kabel, als die los is kan het met de rode niet meer fout gaan.
• Vaak wordt aangeraden de automotor versneld te laten draaien... Dan levert de dynamo wat extra spanning. Dat lijkt me niet nodig om een scooter te starten, dat kost relatief zo weinig stroom.

De reden van deze speciale volgorde van aansluiten is simpel; je werkt met grote stromen en ongezekerde dikke stroomkabels, je wilt dus absoluut geen kortsluiting.
Zou je eerst de massa's op elkaar aansluiten dan moet je heel erg voorzichtig zijn om daarna de tweede klem van de rode kabel aan de plus van de volle accu te klemmen. Als je iets anders van metaal raakt heb je meteen kortsluiting. Vandaar, bij het aansluiten begin je met de plus; bij het loshalen begin je met de min.

Werken met doorstartkabels geeft natuurlijk nogal stroompulsen en spanningspieken, het kan zijn dat elektronica daardoor van slag raakt.

Dit blijft natuurlijk een noodmaatregel, het beste is te zorgen dat de elektriciteit in orde is.
Dat begint met een goede accu, liefst een Yuasa. Hier zijn de kenners het aardig over eens.

Accu's kunnen best veel hebben, waar ze zeker niet tegen kunnen is het ongeladen laten staan; daarmee is het in een paar weken gebeurd.
Komt het ooit voor dat je de accu erg ontlaadt en hij niet de kans heeft weer bij te laden, laat hem dan niet staan maar laad hem zo spoedig mogelijk met een acculader op. Dát is het behoud van de accu...

Van zichzelf verliest een accu over de tijd altijd wat lading, het is dus verstandig af en toe de accu bij te laden als je hem niet gebruikt. Een druppellader is hier speciaal voor ontworpen maar toch laat ik die niet continu aangesloten, mijn ervaring is dat de vloeistof toch sneller verdampt. Eens per maand een tijd aan de lader tot ie weer vol is is goed genoeg.
 
Laatst bewerkt:
@Vox/Kkeezz : De stelling/vraag zèker begrepen, hoor.
Mijn stelling is gewoon dat een batterij vooral in de winter serieus afziet, en je kan die helpen door te voorkomen (beter dan te genezen), dus (zoals Hybride ook schrijft daarna) regelmatig een korte tijd aan de druppellader.
En inderdaad, als je dan toch eens volledig plat staat, tja, dan is het goed om weten wat je wel/niet mag doen. Nu weet ik dit ondertussen dus ook weeral ;)

@ Hybride : Wat je schrijft over normaal stroomverlies is correct : als ik mijn scoot een week niet gebruik en ik hang em dan aan de druppellader, begint ie gelijk een tijdje te laden.
Alleen, wat die verdamping van vloeistoffen betreft .... die van mijn is een 'droge' ...
 
Laatst bewerkt:
Ja, goeie vraag!
Inderdaad, de spanning die een auto-alternator opwekt kan schade veroorzaken aan
een scooter, ook al hebben beide voertuigen een basisspanning van 12 volt.
Wil je dit toch gebruiken: start de scooter door koppeling aan de auto-accu ZONDER dat de auto
zijn motor laat draaien. Daardoor voorkom je te veel amperès op het scootercircuit.

Succes, heren en dames. Ik wil morgen zelf gaan rijden om mijn batterij op te laden,
veel gezonder.
 
Oke , mensen bedankt. Nu is het me duidelijk(zeker door de uitgebreide uitleg van Hybride). Van de zomer haal ik een acculader. Het loshalen van de kap om aan de accu te komen is zo gepiept, althans bij mij scooter(gisteren geprobeerd). Aan gezien je toch de aansluitingen moet loshalen van de accu aan de scooter, ga ik denk ik geen stekker(zgn bmw stekker)inbouwen. Gewoon losmaken en klemmen erop.

Eens in de twee weken laten rijden doe ik zo wie zo. Maar voor de gevallen dat ik net als nu langer dan voorzien niet kan rijden door het weer hang ik hem er zo nu en dan eens aan. Al moet ik zeggen dat het toch al een heel tijdje niet meer zo koud geweest is.
 
Ik weet niet hoeveel je scooter weegt, maar als de batterij van mijn motor defect is duw ik hem wel ff, om zo te starten.. Dat gaat veel sneller dan kabels zoeken (reken op 5 minuten staan vloeken en 30 seconden om het aan te duwen :+ )
 
Heb ook de Leonardo regelmatig gestart met de startkabels. Wat Hybride schrijft wist ik nog niet, evenzogoed werkte het wel.

Later heb ik wel de accu vervangen, maar die was al slecht. Vandaar uiteraard de startkabels..

Groeten, Karl
 
Ik weet niet hoeveel je scooter weegt, maar als de batterij van mijn motor defect is duw ik hem wel ff, om zo te starten.. Dat gaat veel sneller dan kabels zoeken (reken op 5 minuten staan vloeken en 30 seconden om het aan te duwen :+ )

Aanduwen zal niet meevallen met een scooter. Automaat he...
 
Is een starthulp geen optie? Sávonds even aan de stroom zetten en je zit s'morgens nooit zonder stroom!
 
Is een starthulp geen optie? Sávonds even aan de stroom zetten en je zit s'morgens nooit zonder stroom!
Zo'n powerstation bedoelde ik ook. Schaf ik me misschien nog wel eens aan zo'n ding.

Net nog weer gereden na dik twee weken stilstand. Startte perfect.
 
Het loshalen van de kap om aan de accu te komen is zo gepiept, althans bij mij scooter(gisteren geprobeerd). Aan gezien je toch de aansluitingen moet loshalen van de accu aan de scooter, ga ik denk ik geen stekker(zgn bmw stekker)inbouwen. Gewoon losmaken en klemmen erop.
.

Ik heb bij mij die oogjes vast aan de accu gezet. De draad door een (zelf geboord) gaatje. Hèèl makkelijk om aan de druppellader te hangen. Klik en laden maar.
 
.... evenzogoed werkte het wel....
Natuurlijk werkt het wel...

Het probleem is dat áls het misgaat het ook écht misgaat; vandaar deze volgorde waarmee het bijna niet mis kan gaan.
Het is net als met vliegen: het is niet moeilijk, alleen onvergeeflijk als je een fout maakt.
....Van de zomer haal ik een acculader....
Deze(link werkt niet meer, was naar de Optimate acculader) schijnt erg goed te zijn, heeft bijvoorbeeld ook een accu herstel functie; het is geen eigenbelang, ik heb hem zelf ook niet.
 
Laatst bewerkt:
De optimate heb ik ook 2 weken geleden gekocht, werkt prima, en wordt met een komplete kabelboom geleverd. Bij de Bev500 kom je vrij gemakkelijk bij de accu, dus ik heb een losse stekker buiten de motor vast gemaakt (lampje onder het zadel vreet ook stroom als deze open blijft staan...).

Succes Vox, grts
 
Enige nadeel van een gewone lader is alleen dat als je accu leeg staat het toch een poos duurt voor dat je kunt starten. Voordeel weer dat je accu zich er beter by voelt als die eens even lekker een nachtje aan de lader heeft gezeten.
 
Even bij de dealer een optimate 4 gehaald. En idd ook een dezer dagen gaan monteren.
Leuk speelgoed, ziet er spann(ing)end uit! Al ging het me voornamelijk even om wat te doen als de accu moeilijk zou doen, sluiting of iets dergelijks,kapot.

Een collega had namelijk twee keer een kapotte accu gehad met z'n motorscooter en durfde hem niet met kabels over te starten. Dit riep bij mij die vraag op.

Bedankt voor de tips. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan