XT600 voor vakantieritten

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Beste mensen,

Omdat ik het af en toe ook leuk vind om met solo motor te reizen i.p.v. met zijspan overweeg ik een XT600 of eventueel XT660. Doel is een goed hanteerbare motor om vooral offroad mee te rijden, denk bijvoorbeeld aan de binnenlanden van IJsland of een ritje naar Dakar. Budget van 1000 tot 1500 euro heb ik in gedachte en dan houd ik nog rekening met wat extra onderhoudskosten voordat ik ermee op reis kan.
Een opknapper voor weinig is natuurlijk ook altijd interessant.

Mijn vraag is nu waarop je moet letten bij een XT,zijn er mindere types of slechte bouwjaren? wat zijn de zwakkere punten?

Of misschien toch beter naar een Africa twin uitkijken?
Een BMW GS vind in elk geval te lomp.
 
vind je budget nogal aan krappe kant om een motor te kopen waar je mee naar ijsland of dakar wil. kijk eens op marktplaats e.d. zou ik zeggen, maar ik denk dat je met het door jouw geplande budget niet verder komt dan wat afgeragde crossers/enduro's. :N ;) en of je daar mee naar Dakar wil....... :X B| :X
maar hoezo is een Bmw GS te lomp? :o de 1150 en 1200 zijn vrij fors ja, maar de F 650 GS en de F800 GS :9 :Y zijn in mijn ogen totaal niet lomp en echt wel geschikt voor de trips die jij in gedachten hebt! ;) valt dan wel buiten je budget waarschijnlijk.

succes! :W

full
 
Laatst bewerkt:
vind je budget nogal aan krappe kant om een motor te kopen waar je mee naar ijsland of dakar wil. kijk eens op marktplaats e.d. zou ik zeggen, maar ik denk dat je met het door jouw geplande budget niet verder komt dan wat afgeragde crossers/enduro's. :N ;) en of je daar mee naar Dakar wil....... :X B| :X
maar hoezo is een Bmw GS te lomp? :o de 1150 en 1200 zijn vrij fors ja, maar de F 650 GS en de F800 GS :9 :Y zijn in mijn ogen totaal niet lomp en echt wel geschikt voor de trips die jij in gedachten hebt! ;) valt dan wel buiten je budget waarschijnlijk.

succes! :W

[afbeelding]

beginnend met BMW, ja ik doel vooral op de 1100-1150-1200GS.
maar de F serie vind ik best wel fraai.

wat het budget betreft heb ik dat zodanig gekozen dat er nog ruimte is voor een flinke onderhoudsbeurt, de belangrijkste slijtagedelen wil ik er namelijk nieuw op hebben en het blok moet ook een keer open. Alleen dan heb ik vertrouwen in het geheel, de uiterlijke staat intereseert mij geen moer (wordt toch wel matzwart).

liever een goedkope motor waarvan ik weet dat ie rot is dan een dure motor waarvan ik later achter kom dat ie rot is. Ik ben wel gewend om met oude meuk te rijden, van dat spul dat onderweg met simpel gereedschap te repareren is.

mijn vraag is ook meer wat de zwakke punten zijn van een XT
ook opmerkinen over rijeigenschappen zijn welkom
 
XT600/660 zijn behoorlijk bullet proof motorfietsjes. Niet te gek veel vermogen en daardoor dus betrouwbaar. Maar het blijft een 1 cylinder dus tonnen rij je er niet mee. Revisie is wel goedkoop.
 
vind je budget nogal aan krappe kant om een motor te kopen waar je mee naar ijsland of dakar wil. kijk eens op marktplaats e.d. zou ik zeggen, maar ik denk dat je met het door jouw geplande budget niet verder komt dan wat afgeragde crossers/enduro's. :N ;) en of je daar mee naar Dakar wil....... :X B| :X


Jij hebt echt GEEN idee wat voor knutselvaardigheden Ratman1 bezit _O- _O-

Geef 'm een spoel draad, 2 conservenblikken, draadeind en een plak rubber en hij maakt er een motor van _O- _O-
 
Ben al eens met een Tenere 600 naar Turkije geweest.Is natuurlijk allemaal een beetje slapjes door de lange veerwegen maar hield zich erg goed. Vermogen is ook niet super dus met een 2 cylinder heb je over het algemeen iets meer. Voordeel is het lagere gewicht. Denk een goede keus en ook betrouwbaar.
 
Jij hebt echt GEEN idee wat voor knutselvaardigheden Ratman1 bezit _O- _O-

Geef 'm een spoel draad, 2 conservenblikken, draadeind en een plak rubber en hij maakt er een motor van _O- _O-


Conservenblik van Hertog Jan zeker? :X Hehe.

Maar ff ontopic,

Ik heb ooit docu gevolgt op Discovery, en die lui reden van Engeland naar weet ik veel, siberie ofzo. Iets zegt mij dat daar ook een XT tussen zat???
 
Conservenblik van Hertog Jan zeker? :X Hehe.

Maar ff ontopic,

Ik heb ooit docu gevolgt op Discovery, en die lui reden van Engeland naar weet ik veel, siberie ofzo. Iets zegt mij dat daar ook een XT tussen zat???
Die reden met DR, als we het over dezelfde hebben.
 
Mijn vraag is nu waarop je moet letten bij een XT,zijn er mindere types of slechte bouwjaren? wat zijn de zwakkere punten?
Er zijn behoorlijke verschillen en ook wat mindere jaren. Bedoel je zuiver de slanke 600 of zou het ook een Tenere kunnen zijn? Van die laatste zijn hier en daar een paar series waar wat mee is.

Je zou je vraag ook in het driede XT topic kunnen stellen. Daar zitten de XT en TT rijders. Heb je al eens een xt500 overwogen?

Ik kan je over vrijwel alle modellen wel wat zinnigs vertellen. maar dan zit ik met Pasen nog te typen. Liever heb ik dat je een gerichte vraag hebt, wanneer je iets gezien hebt op MP oid.
 
Heb zelf met een XT600 een retourtje naar nepal gemaakt. Dit was in 1993 en de motor was toen 6 jaar oud. De reis heeft zo'n 8 maanden geduurd. Wat ging er allemaal stuk?
Twee dagen na vertrek draaide het blok in de soep, strandde in Oostenrijk, nokkenasketting gebroken en vastgeslagen...met behulp van anwb een ander blok laten overkomen uit nederland, dit erin gesleuteld en weer verder.
Heb heel veel in de himalayas gereden, daar is een nogal fijn soort steengruis wat remblokken vreet, dus je kunt nooit teveel blokken meenemen. Verder was mijn schokdemper lekgegaan en alle gas eruit, werd de wegligging niet beter van. Ontstekingsspoel begaf het op de terugweg, heb ik opnieuw laten wikkelen in instanbul. Ook de kettingset was een probleem, slijt als een gek en die maat nergens te krijgen. In pakistan had ik een shop gevonden die een stalen kettingwiel pas heeft gemaakt en een gewone industrie ketting erom. Na 2000 km reed ik ook met deze alleen op de pennetjes, de rollen waren er al af. Dus typische problemen...ach weet niet, misschien exemplarisch. Neem in ieder geval voldoende remblokken mee, kettingsets en andere slijtagedelen die je daar niet kunt kopen. Koppeling bijvoorbeeld, wat reservespaken enz. Verder was het een betrouwbare motor. Had soms wat problemen op grote hoogte. Maar had een kleienere sproeier bij me. Kwestie van andere sproeier erin en gasnaald andere stand zetten en je kon weer verder.
Heb een hoogte van meer dan 5500 m gehaald met die brommer.
Zou ik het nog een keer ondernemen zou mijn keus waarschijnlijk toch weer op een xt vallen. en dan het type met kickstarter net als ik toen had. Ga vooral voor eenvoud. Geen waterkoeling, geen klepstelplaatjes geen multicilinder. Simpeler is beter.
Succes in ieder geval!
 
meeleestopic, overigens, want ik zit ook na te denken over een XT-aanschaf voor wat all-road trips en vakanties :9
 
xt660x gehad prima bike.
xt600e gehad verbouwd tot sm prima bike.
Ik bedoel dan dat ze ook echt mega beren sterk zijn want hoe ik ze behandelt heb is echt niet normaal hoor.
Constante koppelingswheelies constand vol dat gas open trekken en spelen.
revisie is denk ik niet supersnel nodig bij een xt.
Ik heb er in een jaar 27 000 km mee gereden op de xt660x
Niks mee gehad loopt prima altijd starten en raggen op dat ding.
Niet al te veel power maar leuk genoeg om mee te knallen.
Ik zou er zeker wel weer 1 bij nemen als het mogelijk is.
Plus de onderhoud is zo verdomd simpel dat de grootse naab het nog kan.
We weten inmiddels wel dat optijd onderhoud vast van belang is.
Ik denk dat een xt wel een ton kan rijden op die ene cylinder indien goed onderhoud *O*
een goede xt600e of xt 660 vind je echt niet voor jou budget kan ik je wel vertellen.


Ps banden gaan wel hard als je constant een beetje trekt :)
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
hallo
als ik jou was zal ik zeker gaan voor een xt600 met electro start
bj 1999 tot 2001

dit zijn echt betrouwbare motoren
olie filters kun je overal kopen je moet letten op de juiste klep speling
goede olie natuurlijk voor het drysum systeem setje nieuwe tandwiellen en keting mee
en daar kun je zo mee weg



mijn oude overbuurman heeft veel reizen op de xt gereden ik heb 1 van de motoren van hem gekocht als je gewoon zijn beurten bij houd kun je er genoeg lol mee hebben
en natuurlijk ook mee op vakantie



een van de ritten



:] :]

groetjes
 
bedankt voor de reacties, ik begin al een aardige indruk te krijgen van de bike.

Zo'n Tenere lijkt me ook wel wat, liefst met wat grotere tank.

wat verbruikt ie eigenlijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan