Gezocht: Motorgezelschap voor de vakantie 2009 - Schotland

vester86

MF veteraan
6 aug 2007
12.859
115
tussen maas en waal
Naar aanleiding van dit Gezocht: Motorgezelschap voor de vakantie topic, en de daaruitvolgende zeer geslaagde vakantie, mijn oproep voor 2009.

Ik zoek gezelschap die in de periode juni/juli/augustus mee wil op een toertocht door noord schotland.

Als leidraad heb ik deze route in gedachte:

full


De route zoals die er nu bij ligt neem ruim 1900km in beslag, dit is exclusief de heen en terugreis.
Zoals gezegd is de route wat mij betreft een leidraad en zijn alle veranderingen/aanpassingen welkom. Ik had zelf een week of 2 in gedachten om daar rond te rijden, dus ca 200km/dag. Ergens een keer een nachtje langer blijven is voor mij dan ook geen probleem.
Qua overnachtingen: B&B lijkt mij het meest handig, vooral omdat ik geen 14x een tentje op en af wil breken. Qua kosten is dat laatste echter wel een optie, om het budget een beetje in de perken te houden.

De oversteek:
Zeebrugge rosyth is het meest “op de route” maar helaas ook het duurste: ca 800e retour
Ijmuiden newcastle kost 470euro voor een retour
Rotterdam – hull 381 euro retour
Al deze prijzen zijn een indicatie, als voorbeeld heb ik 10-7 tot 31-7

voor meer info, mooie plekken, handige tips e.d. heb ik het volgende topic erbij:
Schotland op de motor [Centrale informatie]

Wie meld zich met interesse en wellicht als reisgenoot voor 2009????

groetjes,
Joris
 
Laatst bewerkt:
dude... je rijdt gewoon een rondje :-O

nee j/k ziet er very nice uit. Wil het denk ik toch meer zuidelijk opzoeken. Want Schotland > Engeland qua slecht weer.
blijf af en toe wel ff meelezen
 
toen wij in 2007 2 weken door Schotland reden hebben we maar een dag regen gezien :) de rest van de UK verzoop op dat moment (letterlijk!)

Ik kan op mn mobiel de kaart niet zien, maar zal er morgen even naar spieken! Ik kan je IJmuiden-Newcastle ten zeerste aanraden in ieder geval!

B&B's zijn vaak wel duur, wij hebben 2 jaar geleden een autorondreis gedaan van OAD met elke keer 2 nachten, 1 nacht, 2 nachten, 1 nacht. Heerlijk, ant zo kon je ook lekker eens zonder bagage rijden. Inns en Pubs waren geboekt en alles perfect verspreid, van Edinburgh tot Thurso tot Skye :Y

Misschien wel een optie?
 
toevoeging: autorondreis geboekt, maar met de motor gereden ;) prima te doen!!
 
dude... je rijdt gewoon een rondje :-O

nee j/k ziet er very nice uit. Wil het denk ik toch meer zuidelijk opzoeken. Want Schotland > Engeland qua slecht weer.
blijf af en toe wel ff meelezen

Nee in frankrijk vorig jaar was het lekker weer met de heen en terugreis :P
 
Ik zou Skye en de rest van de westkust zeker niet overslaan!!!

Wat zonde! De uitzichten, de kust, het is daar zo mooi!!! En zo mooi rijden!

Ik zou dan liever het rondje wat breder maken en wat minder recht weer naar beneden als ik jou was..

:)

dit na het bekijken van de kaart ;)
 
Houd je er rekening mee dat je uitgemoord wordt (door de muggen)? Dat was voor mij de belangrijkste reden om begin mei te gaan. Mei is de meest zonnige maand, nog relatief koel dus geen muggen en de Alpenpassen zijn nog niet open ;)

Tweede tip, al van veel mensen gehoord, plan niets in Schotland. Als er dan een depressie overkomt blijf je eerst ff in de lowlands, dan een dag door de regen worstelen en terwijl het in de lowlands regent rijd jij lekker aan de westkust in de zon :+
 
Houd je er rekening mee dat je uitgemoord wordt (door de muggen)? Dat was voor mij de belangrijkste reden om begin mei te gaan. Mei is de meest zonnige maand, nog relatief koel dus geen muggen en de Alpenpassen zijn nog niet open ;)

Tweede tip, al van veel mensen gehoord, plan niets in Schotland. Als er dan een depressie overkomt blijf je eerst ff in de lowlands, dan een dag door de regen worstelen en terwijl het in de lowlands regent rijd jij lekker aan de westkust in de zon :+
wij hebben gewoon geluk gehad dan, maar hebben gewoon geplanned :Y
prima gereden daar :]
 
Bij deze interesse, maar wel volledig afhankelijk van de tijdsspanne...
10-7 tot 31-7 is bijvoorbeeld voor mij totaal niet te doen en dus niet interessant..
Maar indien er voor mij een goede periode in zit, heb je bij deze iemand die wel mee zou willen.
 
Ik zou Skye en de rest van de westkust zeker niet overslaan!!!

Wat zonde! De uitzichten, de kust, het is daar zo mooi!!! En zo mooi rijden!

Ik zou dan liever het rondje wat breder maken en wat minder recht weer naar beneden als ik jou was..

:)

dit na het bekijken van de kaart ;)
Eens!
 
Ik zou bij Fort William afslaan naar Mallaig. Van daar met de ferry naar Skye (30 GBP ofzo) en een rondje Skye doen. Vanaf Skye weer met de brug bij Kyle of Lochalsh naar het mainland, en langs Eilean Donan Castle. Daarna iets naar boven, en het rondje naar Applecross doen, zorg dat je volgetankt begint. Boven Ullapool ben ik niet geweest, dus daar zeg ik niks over.

Ik vind wel dat je het hele stuk vanaf Inverness naar Edinburgh zou moeten aanpassen, dat is behoorlijk saai langs die kust. Je kan beter door het binnenland gaan via Aviemore en Pitlochry. Edinburgh zelf is wel de moeite waard, veel mooier dan Glasgow.

In Zuid-Schotland is het landschap een stuk minder indrukwekkend dan boven de lijn Glasgow-Edinburgh. Als je weinig tijd hebt, zou ik hier snel doorheen rijden. Als je veel tijd hebt, zou ik er alsnog snel doorheen rijden.

Over de westkust: Ook is het schiereiland onder Oban is erg mooi, en Oban is een gezellig stadje. Voor leuke routes en bezienswaardigheden, zie www.undiscoveredscotland.co.uk .
 
nee j/k ziet er very nice uit. Wil het denk ik toch meer zuidelijk opzoeken. Want Schotland > Engeland qua slecht weer.
blijf af en toe wel ff meelezen

:^

Zal ongetwijfeld mooi rijden zijn daar, maar ik rijd liever gewoon rechts. ;)
...En vergeet je paraplu niet Joris!
:P
 
Echt bij de westkust MOET je zo dicht mogelijk langs de kust gaan
Lochinver, Stoer, Drumbeg.
Lekker smalle weggetjes met veel bochten, hellingen en geen zichtlengtes.
Zoiets als deze :
ecosse109.jpg


Aan de B869 tussen Drumbeg en de A894

EgbertO
 
is wel een ideetje, wil nog wel altijd een keer naar Schotland..]

maar lees ik t nou goed? is zo'n overtocht zooowww duur :? :?
 
Laatst bewerkt:
is wel een ideetje, wil nog wel altijd een keer naar Schotland..]

maar lees ik t nou goed? is zo'n overtocht zooowww duur :? :?

Ik wil ook, wellicht een optie om met vliegtuig daar heen te gaan en ginds motor te huren?

Wordt wel flink zoeken wil je dan toch nog je tocht op een bandit maken... :N
 
je rijdt om het mooiste stuk heen :?
de oostkust vond ik -O- gewoon plat, recht en saai
de kustroute aan de westkust daarentegen :9~ :9~ :9~ :9~
bij ullapool e.d. superrrrr

Ben er total 3 weekjes geweest waarvan een dagje of 3 totaal regen.
s ochtends vaak wat mist, maar verder super hoor
 
TS is er duidelijk nog nooit geweest én heeft niet echt geresearched, maar gewoonweg een route geplakt in de gps..

zonde :N

TS! Als je nog gaat reageren: pas je route aan en zorg dat je de westkust meepakt!
 
TS is er duidelijk nog nooit geweest én heeft niet echt geresearched, maar gewoonweg een route geplakt in de gps..

zonde :N

TS! Als je nog gaat reageren: pas je route aan en zorg dat je de westkust meepakt!

Wanneer je geen kennis hebt van waar wat te zien is is het lastig om een route te maken, in dat geval is bovenstaande route wel begrijpelijk. Deze route laat je in principe 'het hele gebied' zien...

Maar n.a.v. alle op en aanmerkingen kan er een veel mooiere route gemaakt worden ben ik van mening...
 
Idd, ik ben nog nooit in het gebied geweest, en zoals al eerder vermeld, de route is een leidraad want ik had al verwacht veel van bovenstaande reacties te zullen krijgen, waarvoor dank!

ik ga de vakantie echter opschuiven naar mei volgend jaar, naar aanleiding van de tips hier gekregen, én de prijzen van de oversteek in het hoogseizoen.
zo heb ik ook meer tijd om de route voor te bereiden en eventueel reisgezelschap te zoeken, wat zeker in mei niet makkelijk zal zijn.

maar ik houdt jullie sowieso op de hoogte
 
Dus Mei 2010? Hmm...

Ik wil namelijk nog steeds een keertje terug naar Schotland, maar dan deze keer met de motor.
Met de (huur)auto was het al prachtig.
Als je de boot neemt, gewoon naar newcastle gaan, want Hull -> schotland is geen klap aan en zonde van de tijd.
Alleen even kijken wat voor motor ik tegen die tijd heb :)
 
TS is er duidelijk nog nooit geweest én heeft niet echt geresearched, maar gewoonweg een route geplakt in de gps..

zonde :N

TS! Als je nog gaat reageren: pas je route aan en zorg dat je de westkust meepakt!
Subtiliteit komt niet in je woordenboek voor geloof ik _O-

Inmiddels geboekt, 26 april (zondag) heen (Ijmuiden), 5 mei terug vanuit Newcastle. Inclusief zeezicht en vriending slechts 288 euro :)

Als je in mei gaat, dit zijn onze data. Zondag heen was fors goedkoper :)
 
Idd, ik ben nog nooit in het gebied geweest, en zoals al eerder vermeld, de route is een leidraad want ik had al verwacht veel van bovenstaande reacties te zullen krijgen, waarvoor dank!

ik ga de vakantie echter opschuiven naar mei volgend jaar, naar aanleiding van de tips hier gekregen, én de prijzen van de oversteek in het hoogseizoen.
zo heb ik ook meer tijd om de route voor te bereiden en eventueel reisgezelschap te zoeken, wat zeker in mei niet makkelijk zal zijn.

maar ik houdt jullie sowieso op de hoogte

Wat anderen al zeiden, mis inderdaad de westkust niet. Die is echt waanzinnig mooi en mag je zeker niet overslaan als je naar Schotland gaat. Haal wat van je reis onder Glasgow af en maak wat extra slingers naar de westkust. Neem dan ook meteen Skye en de Glencoe mee.

Wat Faithy en ik hebben gedaan, we hebben een autorondreis geboekt bij de OAD met stops door heel Schotland. Zo wisten we zeker dat we overal kwamen en dat we overnachting hadden. Bij het reisbureau kunnen ze er makkelijk een bootovertocht voor personen op de motor bij boeken. We hebben er bij het uitkiezen wel op gelet dat we een vrij compleet pakket kregen: langs Loch Ness (niet eens extreem bijzonder vergeleken met sommige andere plekken, maar daar kom je toch wel in de buurt als je omhoog gaat), helemaal naar de noordkust (uitzicht op de Orkneys), langs de westkust en een stukje Skye.

Het is ons erg goed bevallen, hoewel we de volgende keer misschien toch op de bonnefooi zouden gaan. Maar voor een eerste keer links rijden (voor ons toen), is het niet zo erg om niet te veel te hoeven zoeken. Hoewel dat zonder TomTom ook niet altijd even makkelijk was als je in een stad was geplaatst. Maar er zitten ook routebeschrijvingen bij hoe je bij je overnachting komt.

Voor de weg tussen twee overnachtingen: kaart op de tank! Er zijn hoe noordelijker je komt, steeds minder wegen, dus navigeren op de kaart is zeer eenvoudig. Koop een ringmap van Michelin, en alles waar een groen lijntje langs loopt zal je zeker niet tegenvallen. De Britse AA ringmap kaart vind ik persoonlijk wat minder overzichtelijk rijdend op de motor.

En mocht je even rustig willen kijken, op sommige plaatsen kan je best even op de kruising uitzoeken of je wil afslaan, maar met de motor kan je makkelijk aan de kant gaan staan en niemand wordt gehinderd. Wel links gaan staan hè. ;)

En dan nog één laatste puntje: er zat ooit een tankstation in Altnaharra. Mocht je er langs komen, staat de pomp er nog altijd buiten bedrijf te zijn? De pomp hoorde bij een hotel maar was 2 jaar geleden al enige tijd buiten bedrijf. Wat ik daarmee wil zeggen: zorg dat je boven de lijn Ullapool-Inverness genoeg tankt. Er zijn daar weinig pompen en veel pompen zitten bij winkels, vaak een buurtsuper. En die gaan vaak al om 5 of 6 uur dicht!
 
Terug
Bovenaan Onderaan