XT 500 startprobleem

RR-Paulus

MF veteraan
2 mei 2003
1.611
0
Hulst
Ik geef hier zelf nog wel ns antwoord, maar nu zoek ik eigenlijk iemand die veel weet van een XT 500
Er is een nieuwe zuiger ingezet (niet door mijzelf). Daarvoor scheen de motor al moeilijk te starten.

dit heb ik al gedaan
-nokastiming gecontroleerd
-leak down test gedaan, ok
-nieuwe bougie
-condensator uitgewisseld
-carburateur schoongemaakt
-contaktpunten afgesteld
-afstelling decompressieklep gecontroleerd
-snuifje gegeven

De motor geeft wel teken van leven(plof jes) maar wil nog niet aanslaan.
ook al proberen aan te duwen, zonder resultaat
ontstekingstiming al verzet,helpt niet

Ik heb t idee, dat als de motor eenmaal even gelopen heeft, en de zuiger/veren in gaan zitten, het daarna beter moet gaan

Wie heeft er nog tips ?
aan flauwekul heb ik niets.

hoop wel dat de heren moderators dit laten staan aub
 
De stationairafstelling van de schuif, das inderdaad twijfel, heb de motor nooit horen lopen.
wel al met een streepje gas geprobeerd

Valse lucht lijkt me nog niet aan de orde, als tie nog niet loopt
klemmen ziten wel vast en rubbers zien er goed uit

De compressie is volgens mij nog niet wat t moet zijn, maar wel meer dan mijn (92-er) xt600 en die start wel

bougie blijft aardig droog, heb wel al wat startspray int bougiegat gedaan, en ook n paar druppels benzine
 
aanduwen?
kleplichter en koppeling vasthouden.
in 1e of 2e versn aanduwen en eerst koppeling los dan, als de krukas een paar slagen gedraait heeft de kleplichter los.
op deze manier kun je in je eentje een dikke 1 cilinder aanduwen.
 
aanduwen?
kleplichter en koppeling vasthouden.
in 1e of 2e versn aanduwen en eerst koppeling los dan, als de krukas een paar slagen gedraait heeft de kleplichter los.
op deze manier kun je in je eentje een dikke 1 cilinder aanduwen.

Dat hebben we gedaan tot zwetens toe, met 2 man
maar geen succes

tis een standaard carb inderdaad
 
ontsteking te zwak?
misschien uitwisselen met een andere xt500, als die heb staan.

kloppen je merktekens nog wel, dwz is het vliegwiel niet verschoven op de kruktap?
 
Laatst bewerkt:
Goeie :Y Soms breekt de spie tussen tap en vliegwiel, dan klopt er niets meer vd afstelling.

Ik ga inderdaad ns wat spelen met de stationairschroef.

Spie stuk zou natuurlijk ook kunnen, volgens mij heeft tie wel een warmloper gehad, dus wel kracht op t vliegwiel

Jammer genoeg heb ik geen andere xt500 staan om iets uit te wisselen.

Het is wel zo dat t vliegwiel links zit, en de ontsteking met de merktekens rechts, dus dat die verschoven zouden zijn is niet waarschijnlijk,
maar wel de moeite van t controleren waard natuurlijk!!
 
Ik ga inderdaad ns wat spelen met de stationairschroef.

Spie stuk zou natuurlijk ook kunnen, volgens mij heeft tie wel een warmloper gehad, dus wel kracht op t vliegwiel

Jammer genoeg heb ik geen andere xt500 staan om iets uit te wisselen.

Het is wel zo dat t vliegwiel links zit, en de ontsteking met de merktekens rechts, dus dat die verschoven zouden zijn is niet waarschijnlijk,
maar wel de moeite van t controleren waard natuurlijk!!


Het klopt idd dat de punten ed rechts zitten maar als het vliegwiel los zit of verschoven is dan zijn de magneten tov de spoel ook verschoven en is er geen goede vonk aan de bougie.

Het is redelijk simpel om te controleren of het vliegwiel nog goed staat bdp op zoeken en dan kijken of de merktekens op het vliegwiel en de merktekens aan de rechterkant achter het kleine zwarte dekseltje gelijkstaan
 
Laatst bewerkt:
heb net de timing van vliegwiel en andere kant (ontsteking) gecontroleerd, maar dat is ok, spie zal niet gebroken zijn.

ook wat geexperimenteerd met stationairschroef, maar dat verandert niets
klepspeling was natuurlijk ook gecontroleerd
vlotter loopt niet over, en heb m al een beetje extra benzine gegeven door bougiegat

vindt alleen de vonk wat minnetjes
 
Zeldzaam, maar toch wel eens gezien: lullig "aardpunt" van ontstekingsunit op een boutje in motormetaal en daar-op/aan was het iets geoxideerd, ontsteking stierf kort na starten steeds af. Boutje eruit, schroefgat en boutje en aanhangseltjes, kabelschoentje, bewerkt met contactreiniger, nat teruggemonteerd. Lopen.

Zal wel iets geweest zijn van galvanisch effect en (wellicht ook nog temperatuur- en stroomgevoelige) opgebouwde overgangsweerstand op oxiden/sulfiden van een stuk of 3 verschillende metalen.

Maar nogmaals: zeldzaam want constructeurs zijn niet dom.
 
Ik heb ook ooit een XT500 gehad... wilde voor geen meter starten... wat een geklooi toen, oorzaak was 2 ledig TOCH een verstopte stationair sproeier (" schoon maken " op de huis tuin en keuken manier was niet voldoende, laten reinigen in een ultrasoon bad) en daarna was het probleem de CO-stelschroef (NIET de stationair stel schroef) deze heb ik uiteindelijk eerst helemaal in gezet, toen 2 slagen uit en knallen maar.... nooit meer problemen gehad, ook niet na maanden stilstaan.

voor het gemak kun je eerst even de CO stelschroef proberen.
 
Probeer hem eerst eens met wat remreiniger / startspray aan te slingeren. Start hij dan wel dan weet je dat het in je carb zit, start hij niet dan weet je dat het aan je ontsteking ligt.
 
heb net de timing van vliegwiel en andere kant (ontsteking) gecontroleerd, maar dat is ok, spie zal niet gebroken zijn.

ook wat geexperimenteerd met stationairschroef, maar dat verandert niets
klepspeling was natuurlijk ook gecontroleerd
vlotter loopt niet over, en heb m al een beetje extra benzine gegeven door bougiegat

vindt alleen de vonk wat minnetjes


las net in een ander topic een optie voor de zwakke vonk.
is zowel de dop als de bougie niet voorzien van een ontstoorweerstand?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan