bandenwisselaar

matrex-online

MF veteraan
5 jul 2005
5.259
0
Alkmaar
Hi,

Ik kwam dit ding tegenop internet.. Nu vraag ik mij af of het een handig ding is:P

TBB1721.jpg

dus iemand ervaring met deze bandenwisselaar?
 
Ik kwam dit ding tegenop internet.. Nu vraag ik mij af of het een handig ding is:P

Vast wel een handig ding voor stunters of om een (circuit)bandje op te roken, maar dit wil je echt niet gebruiken als je moter voor de openbare weg of racerij dient.

Je wiel is namenlijk niet meer gebalanceerd, en als je dan toch je wiel wegbrengt om te balanceren kun je evengoed daar je band om laten leggen O-) .

(Tenzij je manueel je wiel zelf gaat balanceren... :X )
 
Laatst bewerkt:
Vast wel een handig ding voor stunters of om een (circuit)bandje op te roken, maar dit wil je echt niet gebruiken als je moter voor de openbare weg of racerij dient.

Je wiel is namenlijk niet meer gebalanceerd, en als je dan toch je wiel wegbrengt om te balanceren kun je evengoed daar je band om laten leggen O-) .

(Tenzij je manueel je wiel zelf gaat balanceren... :X )
Wat is er mis met zelf je wiel balanceren?
 
Vast wel een handig ding voor stunters of om een (circuit)bandje op te roken, maar dit wil je echt niet gebruiken als je moter voor de openbare weg of racerij dient.

Je wiel is namenlijk niet meer gebalanceerd, en als je dan toch je wiel wegbrengt om te balanceren kun je evengoed daar je band om laten leggen O-) .

(Tenzij je manueel je wiel zelf gaat balanceren... :X )

Met de hand is meestal zelfs nauwkeuriger?
Je kunt niet zomaar afronden...
 
op mijn vorige motor zijn er verschillende keren banden omgelegd met zo`n ding, gaat in het begin niet zo snel, maar ervaring leert, ik heb behalve dat je gaat zweten niks negatiefs aan kunnen ontdekken, wel ff velgranbeschermers erbij bestellen, dan blihft alles netjes.
balanceren kannidd ook met de hand, standaard met een as, ook dat gaat lekker, ik heb in ieder geval geen problemen ermee gehad.
 
ik heb ook zo'n balanceeras+bokje bij louis.de gekocht.
ik leg nu ook goedkope 2ehands racebanden op mijn goede motor.
werkt uitstekend.

tja en als ik mijn wielen eruit haal, banden + balanceren allemaal laat doen bij
de motorboer om de hoek ben ik 500 euro kwijt ofzo.
nu 50 euro bandjes en 1 euro loodjes . dat is snel verdient voor een paar uurtjes (max!) sleutelen.
 
ik heb ook zo'n balanceeras+bokje bij louis.de gekocht.
ik leg nu ook goedkope 2ehands racebanden op mijn goede motor.
werkt uitstekend.

tja en als ik mijn wielen eruit haal, banden + balanceren allemaal laat doen bij
de motorboer om de hoek ben ik 500 euro kwijt ofzo.
nu 50 euro bandjes en 1 euro loodjes . dat is snel verdient voor een paar uurtjes (max!) sleutelen.
dan doe je dr nog lang over vind ik. weet niet hoe lang het duurt om te balanceren maar als ik een voor en achterbok heb dan is het hele karwei in een uur gebeurd (voor en achterband incl demonteren en monteren). step your game up!! :+
 
zo'n luxe bandwisselaar als hierboven is natuurlijk wel mooi en werkt wel fijn, maar zonder lukt het ook wel. De eerste keer dat ik zelf banden heb gewisseld ben ik denk ik zo'n 2/3 uur bezig geweest. met alleen maar lepels.
 
ik heb ook zo'n balanceeras+bokje bij louis.de gekocht.
ik leg nu ook goedkope 2ehands racebanden op mijn goede motor.
werkt uitstekend.

tja en als ik mijn wielen eruit haal, banden + balanceren allemaal laat doen bij
de motorboer om de hoek ben ik 500 euro kwijt ofzo.
nu 50 euro bandjes en 1 euro loodjes . dat is snel verdient voor een paar uurtjes (max!) sleutelen.

Kijk dat is ook beetje mijn insteek ;)
 
als de band op is snij je m overlangs doormidden, beetje zeep op de randen en je trekt m met de hand eraf!
Lijkt me sterk met de hand uit de holte trekken O-)
Ik heb al menig bandje gewisseld zonder bandenapparaat maar met de hand en vloeibare zeep vergeet het maar. :N
Misschien na een burnout dat hij op je velg gedraaid heeft.
( of bedoel je je fietsband _O- )
 
Lijkt me sterk met de hand uit de holte trekken O-)
Ik heb al menig bandje gewisseld zonder bandenapparaat maar met de hand en vloeibare zeep vergeet het maar. :N
Misschien na een burnout dat hij op je velg gedraaid heeft.
( of bedoel je je fietsband _O- )


Als de band in twee delen is, gaat het echt een stuk makkelijker.

Als de boel nog één geheel is, trekt de ene metalen draad heel hard de band "op de plek", om het zo maar te zeggen, als je de ander uit de richel wilt trekken.

Als het in twee delen is, dan heeft de band veel meer ruimte om mee te rekken met de draad die in een ovaal getrokken moet worden ipv een circel om uit die richel en over de velgrand te komen....

Nah ja, lekker duidelijk allemaal Martell... |( -O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me sterk met de hand uit de holte trekken O-)
Ik heb al menig bandje gewisseld zonder bandenapparaat maar met de hand en vloeibare zeep vergeet het maar. :N
Misschien na een burnout dat hij op je velg gedraaid heeft.
( of bedoel je je fietsband _O- )
wedden? goed lezen: overlangs doorsnijden en met de schep van de velg drukken (erop gaan staan)!! dan met de hand eraf trekken=eitje..
ik heb niet MENIG band vervangen zonder apparaat maar ontelbare banden..
 
Laatst bewerkt:
schep+_doek+ matje = geen zweet.

Doekje in de nek tegen het zweet? :+

Dit apparaat vervangt eigenlijk alleen de schep: het drukt de metalen rand van de band uit de richel in de velg. Meer niet.

Ik gebruik het daarnaast bij het opleggen: ik zet de ene kant vast in het apparaat tegen het los-floepen, en druk dan de andere kant er met mijn eigen gewicht verder in.

Enne: oefening baart kunst ;)

Overigens denk ik dat er dit jaar nog zo'n automaat komt...
edit: ik bedoel zo'n machine op 230 volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan