CBR600RR Spanningsregelaar stuk?

3ckus

MF'er
29 aug 2007
187
0
klundert
Goedenavond.

Ik heb het volgende probleem met mijn cbr.
Een tijdje terug; Ik starte de motor thuis zonder problemen, reed er een stuk op en zetten hem uit, daarna wilde hij niet meer starten (accu leeg getrokken?) Maar na een dag of wat starte hij dan weer. Laatst starte hij helemaal niet meer na een rit (ook niet de dagen erna).

Nu heb ik een nieuwe accu gekocht bij motorport. Zei vertelde het volgende. Wanneer de nieuwe accu gemonteerd is, en de motor start (en dat deed hij) en je gas geeft, moet je verlichting iets feller worden (dit gebeurt niet, voorheen wel zover ik weet). Dan is de spanningsregelaar stuk..

Klopt dit? En als dit klopt en ik start de motor en rijd ermee is dit dan schadelijk voor b.v de accu?

Groeten een niet technische motorrijder :)
 
Heb deze accu er nu ook afgehaald , heb hem dus nog niet gebruikt.
Maar klopt het dat als je verlichting niet oplicht bij het verhogen van het toerental dat het dan 99% zeker de spanningsregelaar is?
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond.

Ik heb het volgende probleem met mijn cbr.
Een tijdje terug; Ik starte de motor thuis zonder problemen, reed er een stuk op en zetten hem uit, daarna wilde hij niet meer starten (accu leeg getrokken?) Maar na een dag of wat starte hij dan weer. Laatst starte hij helemaal niet meer na een rit (ook niet de dagen erna).

Nu heb ik een nieuwe accu gekocht bij motorport. Zei vertelde het volgende. Wanneer de nieuwe accu gemonteerd is, en de motor start (en dat deed hij) en je gas geeft, moet je verlichting iets feller worden (dit gebeurt niet, voorheen wel zover ik weet). Dan is de spanningsregelaar stuk..

Klopt dit? En als dit klopt en ik start de motor en rijd ermee is dit dan schadelijk voor b.v de accu?

Groeten een niet technische motorrijder :)


Dus hoe meer gas [toeren] gaat je verlichting feller branden,
bij mij niet in iedergeval.En dat lijkt mij juist niet de bedoeling.
Wel weet ik dat de sp.reg. een zwak item van Honda is.
 
Laatst bewerkt:
Hmm oke. Meten is zeker weten, maar heb geen idee wat ik meet, of wat ik zou moeten meten. Electro kennis is echt nul. Ben denk ik helaas genoodzaakt er een (weer veelste dure:@) motorzaak er naar te laten kijken.
 
Laatst bewerkt:
Hmm oke. Meten is zeker weten, maar heb geen idee wat ik meet, of wat ik zou moeten meten. Electro kennis is echt nul. Ben denk ik helaas genoodzaakt er een (weer veelste dure:@) motorzaak er naar te laten kijken.

Voor het nameten mag je best even bij mij langskomen in het weekend (wel eerst even bellen/mailen).

Voor jou een MF prijs: noppes.
 
Dat meten stelt inderdaad niet zo heel veel voor, maar je moet eerst wel even de waardes achterhalen, anders weet je nog niets. Je moet even een dealer bellen of iemand met een werkplaats handboek. Daar staat in beschreven wat je allemaal aan moet zetten (licht, groot licht etc) en bij welk toerental je moet meten. Ook moet je zien te achterhalen wat de minimum en maximum waarde is bij goed functionerende apparatuur (zal wel iets tussen de 13,5 en 15,5 volt zijn). Als je een afwijkende waarde meet dan is er iets niet goed (spanningregelaar of dynamo). De spanningsregelaar is bij Honda een zwakke plek, dus veel kans dat deze het is. Helemaal zeker weet je het als je die dan ook doormeet. Ook daarvoor is het van belang dat je weet hoeveel weerstand hij moet hebben.
 
Ik heb waarschijnlijk ook een defecte regelaar, accu houd goed spanning maar starten na een korte rit is vaak een probleem.

Heeft iemand er 1 liggen toevallig voor een 600rr uit 2004?

Zoniet, iemand hier een goede webshop voor?

Groeten,
Stefan
 
Terug
Bovenaan Onderaan