Keuze tussen virago xv 750 en honda vt800

wouterwout

Rookie
25 jan 2009
2
0
wierden
Beste motorrijders,

Ik ben aan het twijfelen tussen 2 type motoren. Ik heb zowel mijn oog laten vallen op een virago xv 750, als op een honda shadow vt 800. Ze zitten beide in dezelfde prijsklasse( tussen de 2000 en 2500). Kan iemand mij wat tips geven waarop ik moet letten bij het maken van mijn keuze.

Welke motor is het onderhoudsvriendelijkst?

Welke motor is het betrouwbaarst?

Welke motor houdt het beste zijn waarde?

Wat zijn de voor een nadelen van de 2 bikes?

Ik hoor graag van jullie en alvast heel erg bedankt voor jullie reacties en tijd.

Wouter

Hier nog even wat facts:


Een hele mooie complete Yamaha Virago, kleur groen
met goede banden
met nieuwe accu
met lederen roltas en zijtassen
met valbeugel
met windscherm
met bagagedrager
met sissybar
met 43200 km
met gereedschap-set.
perfect chroom

Honda VT 800 Shadow
Bouwjaar: 1988
Kilometerstand: 17000 miles
Vermogen: 55KW
Kleur: Zwart/rood
 
volgens mij heeft de vt800 hydraulische klepstoters.
scheelt een stuk in het onderhoud.
onderhoud waarvan, als ik vragen mag???

hydraulische klepstoters geven geen onderhoud maar wat is de andere optie, bovenliggende nokkenas???
en dat vergt minder onderhoud???
leg uit svp.
 
Laatst bewerkt:
onderhoud waarvan, als ik vragen mag???

hydraulische klepstoters geven geen onderhoud maar wat is de andere optie, bovenliggende nokkenas???
en dat vergt minder onderhoud???
leg uit svp.


als je geen kleppen hoeft te stellen is het onderhoud dan niet een stukje makkelijker?

wat bedoel je met de andere optie?
 
OKe dus als ik het goed begrijp is de honda in de opzicht makkelijker te onderhouden. Wat denken jullie van de prijsverhouding. Ze vragen beide 2400 euro. En welke motor houd zijn waarde het beste? Verder nog punten waarop ik moet letten afgezien uitelijk...
Alvast bedankt voor jullie hulp
Wout
 
mijn gevoel zegt de honda.
ontwerp van het blok is wat jonger.
en hij komt wat minder vaak voor dan de virago.
volgens mij zijn beide vrij van echte zwakke plekken.
 
honda is denk ik iets waardevaster, maar onderdelen zijn ook veel duurder....
 
als je geen kleppen hoeft te stellen is het onderhoud dan niet een stukje makkelijker?

wat bedoel je met de andere optie?
kijk, ik heb er ook de balle verstand van.
ik maak hier dus uit op dat je met hydraulische klepstoters geen kleppen hoeft te stellen.

met een andere optie bedoel ikals er geen klepstoters worden gebruikt, en dus geen stoterstangen >> hoe worden die kleppen dan bediend.
met een bovenliggende nokkenas, dacht ik, met mijn simpele zielen gedachte.
en hoe onderhouds vriendelijk dat is weet ik niet.

ergo, ik reageerde alleen maar op je reactie dat hydraulische kleplifters onderhoudsvriendelijker zijn dan wat anders. (welk anders vroeg ik me toen af)

snap jij het nog??
ik ook.
 
Met hydraulische kleppen worden inderdaad zelf de kleppen gesteld. Anders kan je o.a. bovenliggende nokkenas hebben of stoterstangen. Van de eerste weet ik dat het niet moeilijk is op zich, maar wel weer een kleren werk ivm het demonteren van onderdelen en natuurlijk de kleppen deksels (Wpee, correct me if I'm wrong =). Ik ga het van de zomer zelf ondervinden..

Van de VX weet ik het niet, maar de vt800 is maar één jaar geproduceerd en is ook nog eens een import model voor Nederland (laatste weet ik niet 100% zekers). Onderdelen lijkt me dan lastig vinden. Vooral als je nog het een en ander aan aftermarket spul op wil doen, ander zadeltje, ander uitlaat etc zal je goed moeten zoeken!
 
kijk, ik heb er ook de balle verstand van.
ik maak hier dus uit op dat je met hydraulische klepstoters geen kleppen hoeft te stellen.

met een andere optie bedoel ikals er geen klepstoters worden gebruikt, en dus geen stoterstangen >> hoe worden die kleppen dan bediend.
met een bovenliggende nokkenas, dacht ik, met mijn simpele zielen gedachte.
en hoe onderhouds vriendelijk dat is weet ik niet.

ergo, ik reageerde alleen maar op je reactie dat hydraulische kleplifters onderhoudsvriendelijker zijn dan wat anders. (welk anders vroeg ik me toen af)

snap jij het nog??
ik ook.



hydraulische kleplifters kunnen op op ieder systeem aanwezig zijn, of dat nu bovenliggende nokkenassen zijn (enkel of dubbel) of onderliggende (xv1600)
alleen systemen met bovenliggende assen die zonder tussenkomst van tuimelaars bediend worden hebben ze niet. (op motorfietsen dan)

dus de kleppen worden op dezelfde manier bediend als op systemen zonder zelfstellende lifters.
zelfstellende kleplifters is meer een uitbreiding van een systeem.

als je de vraag stelt met in het achterhoofd de wildstar, ook op deze motor hoef je geen kleppen te stellen ondanks dat er toch stelboutjes in zitten.
hydraulische klepstoters moet je namelijk alleen afstellen bij montage.
bij de vt800 gaat dit met plaatjes onder de lifter en bij de xv1600 met de stelboutjes.
dit is om de speling wat de lifter aan kan in het bereik van de lifter te laten vallen
 
Terug
Bovenaan Onderaan