Honda Cb 500 four caferacer

Djezzz

MF'er
8 jan 2009
167
15
Sint-Niklaas
Aangezien ik vrij nieuw ben op het forum, maar toch gemerkt heb dat er hier vel kennis verzameld is, heb ik besloten om een onderwerp op te starten voor de restauratie van mijn Honda Cb 500 Four van 1972.

Ik rijd al sinds mijn 18 met de moto en rijd nu met een Suzuki Sv 650 die ik tot een hedendaagse caferacer heb omgebouwd.
Hier daar enkele fotootjes van:

HPIM1146klein.jpg


HPIM1148klein.jpg


Ik had ook nog een Honda Camino die ik gebruikte om verplaatsingen te doen naar feestjes en voor in de zomer naar het stad te gaan.

Maar plots kreeg ik weer de brief in de bus van de verzekering die vroeg om de verzekering van die camino te verlengen. Ik begon te twijfelen, want uiteindelijk werd die Camino toch niet veel meer gebruikt. Dus ik besloot om de verzekering stop te zetten en de camino te verkopen.
Toen hij een tijdje te koop stond werd ik benaderd door iemand die een brommertje zocht voor zijn zoon, maar die vroeg of ik geinteresseerd was om de brommer te ruilen tegen een oude moto die hij nog had staan.

Het ging over een Cb 500 four...

Na een paar dagskes denken had ik besloten om op z'n voorstel in te gaan en zo ben ik dus aan deze cb 500 four gekomen:

50427082-cb500.jpg


50427082_1-cb500.jpg


HPIM1518.JPG


HPIM1521.JPG


HPIM1522.JPG
 
Daarna ben ik begonnen met de afbraakwerken en al snel werd duidelijk dat er toch zaken waren die niet meer konden gered worden.

Enkele foto's om de situatie te verduidelijken:

HPIM1528.JPG


HPIM1535.JPG


HPIM1545.JPG


HPIM1551.JPG
 
Je hebt nog wat te doen voorlopig.

Maar leuk, weer een caferacerproject, ga ik volgen. Succes!
 
Nu zijn we al wat verder en ondertussen is er wel al wat gebeurd:

- Kader is volledig afgeschuurd en daarna in hammerite gespoten
- Niewe lagers voor achterbrug en balhoofd
- Voorvork gereviseerd met nieuwe harmonicarubbers, oliekeerringen en nieuwe olie.
- Clipons gekocht op ebay en geplaatst
- Nieuwe achterveren
- Nieuwe lampenringen (ebay) en geplaatst
- koplamp opnieuw gespoten
- Tank aangekocht van Cb 900 bol d'or
- Achterlicht van Suzuki gsxf katana aangekocht (voor in te bouwen)
- Tweede remschijf en remklauw aangkocht

en misschien nog wat zaken die ik nu vergeet.

Zoals de titel van het onderwerp vermeld wil ik dus een echte caferacer bouwen, maar met hier en daar hedendaagse snufjes.

Even te verduidelijking, ik vind dat een caferacer er ongeveer zo moet uitzien:

Picture_117.jpg
 
Over hoe de situatie momenteel is probeer ik deze week wal wat foto's te nemen.

Waar ik momenteel me bezig houd zijn de carburateurs en daarover heb ik meteen een vraag:

Ik heb deze kelken gekocht en heb hier op het forum al gelezen dat wanneer je kelken monteerd er een andere maat van hoofdsproeier inmoet.
Mijn vraag is: welke maar moet ik dan nemen? Standaard zit er één in met sproeiermaat 78.

Dit zijn de kelken:

full
 
Laatst bewerkt:
Mooie voorbeeldmotor :)

Op aanraden van anderen kan je misschien sproeiers monteren waarmee hij redelijk loopt, maar om het echt lekker te krijgen zal je toch naar een testbank moeten vrees ik. Helemaal omdat er ook nogal verschil zit tussen kelkjes en klekjes (in lengte e.d.) en het hangt ook weer af van de uitlaat die je gaat plaatsen.
 
Heb onlangs kunnen werken aan de carburateurs en ze zitten weer inéén.

Ik weet dat de vlotterkamer en die dekseltjes bovenaan niet gepolijst zijnn, maar ik wil niet te veel blingbling. hou het graag sober.

Het zeefnetje is wat ik opgeofferd heb voor mijn 'custom' luchtfilter:

zoals jullie kunnen zien zitten er kelken op met gaas aan het begin van de kelk. Ik heb dan het rode cilindertje (moes) gebruikt als luchtfilter, door deze in de kelk te steken.
En om te vermijden dat moesje in de carburateur terecht komt, is er tussen kelk en carburateur van dat metalen gaas geplaatst (afkomstig van het zeefje).
Ben benieuwd of het goed gaat werken...

Dit is het resultaat.

HPIM1645.JPG


IMGP1943.JPG


IMGP1949.JPG


IMGP1938.JPG


IMGP1940.JPG


IMGP1941.JPG


IMGP1942.JPG
 
Mooi gemaakt ik ik vermoed dat het niet gaat werken, restrictie van dat stukje is enorm, luchtstroom komt daardoor wel erg traag op gang.
 
Had voor mijn "nieuwe" cb 500 ook kelkjes gekocht.
Echter bij mij passen ze bij cilinder 1 en 4 niet tussen het frame en de carburateur. Jouw kelkjes lijken op die van mij. Krijg jij ze er wel tussen?

 
Dat is inderdaad een flink project! Mocht je trouwens nog wat onderdelen (tank, kapjes, etc) kwijt willen ivm de ombouw, dan houd ik me zeker aanbevolen.

Succes!
 
Ik ben niet zo goed in het onderhouden van dit onderwerp. maar ik heb gisteren nog eens de tijd gehad om wat foto's te trekken.

Wat is er ondertussen gebeurd:
-wielen van cb 500 gekocht en deze geplaatst in de cb 500 four.
-de voorvork van de cb 500 is ook meegekomen.
-hoge clipons omgekeerd gemonteerd
- cilinders en cilinderkop gespoten (nog geen foto's van)

IMAGE_001.jpg


IMAGE_002.jpg


IMAGE_003.jpg


IMAGE_004.jpg


IMAGE_005.jpg


het zitje heb ik er gewoon ff opgelegd en de tank ook, toevallig zijn de bodyparts allemaal rood, dit veranderd nog...

wat vinden jullie er al van?
 
Heej? Ziet er leuk uit zeg! Ik weet alleen niet of het wel zo raadzaam is om die clip-ons ondersteboveb te monteren. Ze zijn erop berekend om met de stuureinden omhoog gebruikt te worden. Staat overigens helemaal niet verkeerd! Ik ga het eens volgen.

Jan
 
Laatst bewerkt:
hallo djezz

ik heb nog een mooi caferacertank liggen voor de 500, die ik eventueel zou verkopen.
125€ zou ik er voor willen. is geen polyester maar metaal.
het gaat over die rood bruine honda tank die ze omschrijven als roestbak op pagina 1 van de onderstaande link.
is ondertussen al bij de spuiter ontdaan van alle roest en in de grondlak gespoten.
zelf woon ik in gavere je kan altijd vrijblijvend komen kijken als je wil.

wie kent deze racetank
 
hallo djezz

ik heb nog een mooi caferacertank liggen voor de 500, die ik eventueel zou verkopen.
125€ zou ik er voor willen. is geen polyester maar metaal.
het gaat over die rood bruine honda tank die ze omschrijven als roestbak op pagina 1 van de onderstaande link.
is ondertussen al bij de spuiter ontdaan van alle roest en in de grondlak gespoten.
zelf woon ik in gavere je kan altijd vrijblijvend komen kijken als je wil.

wie kent deze racetank

bedankt voor het aanbod, ik ben eventueel geinteresseerd, maar daarvoor zou ik eens willen zien hoe de tank zich presenteert op een cb 500 four. heb je hier een foto van? of kan je de afmetingen eens doorgeven?
 
bedankt voor het aanbod, ik ben eventueel geinteresseerd, maar daarvoor zou ik eens willen zien hoe de tank zich presenteert op een cb 500 four. heb je hier een foto van? of kan je de afmetingen eens doorgeven?



hallo djezz,

ik woon in gavere en werk in gent zeehaven.(weba)
mischien moeten we eens afspreken na mijn werk dan kan je de tank eens live op moto passen.
het is een heel mooie tank al zeg ik het zelf.

mvg mario

ps mijn email adres staat in mijn profiel.
 
ik vind dit tank-zit combinatie van de Bold'or wel lekker,
alleen loop ik niet echt warm van je velgen.
Spaakvelgen hebben net dat ietsje meer, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
In ieder geval lovenswaardig dat je deze roesthoop een tweede/derde/.... kans geeft.
 
Dat ziet er al een stuk beter uit! Die wielen en voorvork, heb je die nu uit een modernere tweecilinder cb gehaald?

Ja, de voorvork en de velgen zijn afkomstig van een moderne cb tweecilinder.
meer specifiek van een cb500 van 1994.

Heb bijna niks moeten wijzigen: enkel twee aanslagjes oplassen aan frame voor de rotatie van de vork te limiteren en spacers voor het achterwiel.
 
Laatst bewerkt:
hallo djezz,

ik woon in gavere en werk in gent zeehaven.(weba)
mischien moeten we eens afspreken na mijn werk dan kan je de tank eens live op moto passen.
het is een heel mooie tank al zeg ik het zelf.

mvg mario

ps mijn email adres staat in mijn profiel.

Kan je me eerst eens wat afmetingen doorgeven? Lengte, breedte en hoogte.
Ik heb het nogal voor lange tanken en zou daarom eerst graag weten hoe lang jouw tank is in vergelijking met mijn bol d'or tank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan