Aanhanger achter motor

KaWaReZ

MF veteraan
10 nov 2003
14.079
10
Den Haag
Wie o wie rijdt er (regelmatig) met een aanhanger achter zijn/haar motor?

Ikzelf rij met een GTR met aanhangertje, maandelijks voor boodschappen en zo af en toe voor onderdelen enz.

anyway: Post your stuff!!!




ps: Voor evt. geinteresseerden: Ben met mn werkgever wat aant uitvogelen, mogelijk dat we wat dingetjes gaan vervaardigen voor motorrijders zoals trekhaken en aanhangers... But that's a long way and a long road to go :+


Mijn vorige GTR:
image129lv1.jpg


img0083xu6.jpg

img0094bg2.jpg

trekhaak beter in beeld


Mn huidige GTR met hengert post ik zodra ik er weer een keer een fototje van maak :+
 
Laatst bewerkt:
heb met de mijne wel vijftien jaar gereden , maar is nu over.
had in die tijd 1 fiets met zijspan en 1 met aanhanger , die eigen bouw was.
ding staat al jaren ergens weg te kwijnen.
kinderen groot niet meer nodig enz enz..............en ja ega heeft nu een krat.
mensen lachten altijd als ik bij de winkel of camping aankwam, had wel wat.
maar dat was alleen uit noot geboren he.
en reed eigenlijk perfect man, nooit wat gehad er mee.
 
ik was vergeten vandaag foto te maken...

even met een 200liter olievat in t hengertje gereden :+
zag er best lomp uit
 
Ha die buurman ;)

Ik zag je al een keer rijden door mijn straat en volgens mij heb je mijn vriendin ook wel es gesproken...

Ik reed ook altijd met een freebird achter de K100LT, maar sinds ik een leasebak heb rij ik altijd met de motor op de aanhanger achter de auto...
Is lekker goedkoop, heeft me al honderden euro's gescheeld en is ook nog es makkelijker met de langere tripjes.

gr Freewman
 
je vrouwtje heeft een zxr400, zwart paars? :+

ja daar was ik ff achteraangereden, dacht dat t een vriendin uit delft betrof met precies dezelfde motor :') alleen die had plateaulaarzen omdat ze wat kort was... zag t pas toen ze m neerzette :+
 
klopt als een bus! Zwarte zxr 400 heeft ze en sinds deze maand onbeperkt.

Toch is het ideaal zo'n bak achter de motor... Heb in die van mij heel veel spul tussen de file door vervoerd :)

Echter voor op vakantie vind ik het minder ivm de snelheidsbeperking... Je rijdt meteen zoveel te hard als je 120 rijdt, wat in het buitenland langzaam is.
 
Leuk topic! Komt er veel bij kijken om zoiets gekeurd te krijgen? En is het voor iedere motor te leveren?
 
keuring hoeft naar mijn weten niet, enige is wel mocht je een zijspan hebben, dat daar bepaalde regels aan verbonden zijn.

Over het algemeen geldt voor de aanhanger achter de motor, dat deze niet breder mag zijn dan 1 meter, niet hoger dan 1 meter en er was iets met lengte (7 meter oid).

Ik heb geen ervaring met het rijden met een éénwielige aanhanger, wel met een tweewielige.
(geen rijbewijs B, dus ook geen auto, vandaar de henger :+ )

Korte bochtjes, stoepjes kunnen riskant zijn vanwege het evt zwiepen van de kont (gasreactie, belading, enz). dat is even wennen.

snelle bochten kun je niet zo plat meer nemen, neem ze vooral geleidelijk/vloeiend. NIET wisselen in de trekkracht van de motor (gas los/remmen en weer gas), kan resulteren in een nasty zwiep. Hoe voller de aanhanger, hoe erger deze zwiep.

met nat weer wegtrekken kan wel eens resulteren in wielspin, (bij lomp wegtrekken dus), of een licht voorwiel.

voordelen aanhanger:
je leert vloeiender rijden (je moet wel :+ )
je houdt afstand
je rijgedrag wordt "zuiniger"
je kunt veel meenemen
veel bekijks
je ziet meer van de omgeving

nadelen:
80kmu max
straatjekeren worrdt lastiger
grotere draaicirkel
achteruit moet je maar net kunnen ( + ruimte)
in groepen rijden moet degene achter je in baksteen kunnen rijden samen met iemand met aanhanger (korte bochten afstand houden)
je bent 2x zo lang, parkeerplek wil nog netaan lukken ;)
 
Ik heb geen ervaring met het rijden met een éénwielige aanhanger, wel met een tweewielige.


Korte bochtjes, stoepjes kunnen riskant zijn vanwege het evt zwiepen van de kont (gasreactie, belading, enz). dat is even wennen.

snelle bochten kun je niet zo plat meer nemen, neem ze vooral geleidelijk/vloeiend. NIET wisselen in de trekkracht van de motor (gas los/remmen en weer gas), kan resulteren in een nasty zwiep. Hoe voller de aanhanger, hoe erger deze zwiep.

met nat weer wegtrekken kan wel eens resulteren in wielspin, (bij lomp wegtrekken dus), of een licht voorwiel.

voordelen aanhanger:
je leert vloeiender rijden (je moet wel :+ )
je houdt afstand
je rijgedrag wordt "zuiniger"
je kunt veel meenemen
veel bekijks
je ziet meer van de omgeving

nadelen:
80kmu max
straatjekeren worrdt lastiger
grotere draaicirkel
achteruit moet je maar net kunnen ( + ruimte)
in groepen rijden moet degene achter je in baksteen kunnen rijden samen met iemand met aanhanger (korte bochten afstand houden)
je bent 2x zo lang, parkeerplek wil nog netaan lukken ;)

Tja, al het bovenstaande geldt ook voor een 1-wielige aanhanger, behalve dan de max 80 km/u, dit omdat ik geen kogelkoppeling heb, maar hem eraan vastbout en dus, een zogenaamd achterspan heb. Dit betekend net als een zijspan, dat je gewoon 120 km/u mag. Of een agent dit snapt weet ik niet, nog geen commentaar/boete gehad, mocht dit ooit gebeuren ga ik in beroep, juist met deze argumentatie die volgens mij en mijn neef de advocaat een redelijke grote kans van slagen heeft :]
 
als je je voertuig verlengt, moet je m laten keuren bij de RDW volgens mij :+
geldt in ieder geval voor de verlengde achterbruggen

en 100 rijd ik sowieso op de snelweg ermee... eigen veiligheid ;)
 
Ziet er mooi uit!
Rijdt dat met aanhanger vergelijkbaar als met auto?

Je merkt er weinig van als je ermee rijdt. De eerste meters is het weer even wennen ( bij mijn motor voel ik een lichte shimmy in het stuur, maar na een paar meter merk hier niks meer van.) Ook als ik daarna vanuit stilstand weer wegrij, is de shimmy weg.

Het verbruik tijdens het rijden met de aanhanger valt heel erg mee. Doordat je snelheid een stuk lager ligt, is het verbruik ook lager. Ik had verwacht dat ik meer brandstof zou verbruiken.
Lastig is het alleen als je even achteruit moet: een zware motor duwen en dan ook nog de beladen aanhanger valt niet echt mee zal ik je zeggen.

:] Bigbrother :}
 
OP de snelweg rij ik ook altijd 100 km. In Frankrijk zelfs 110. Ik beide gevallen voor mijn eigen veiligheid.

In Duitsland zou je volgens allerlei info slechts 60 km per uur mogen rijden ook op de snelweg. Levensgevaarlijk toch......!!!! Weet iemand of deze info klopt.

:] Bigbrother :}
 
afgelopen week de GTR van Mad Dog gezien, met de knobbel :+

hij zal waarschijnlijk de enige zijn met 2 knobbels over een tijdje, lol
 
MAG-Nieuws

23 March 2012

Aanhangerprobleem Zweden opgelost

--------------------------------------------------------------------------------

Na drie jaren van worstelen om trekhaken op motorfietsen toe te staan in Zweden, is het eindelijk voorbij!

Lees verder over het Aanhangerprobleem Zweden
 
hallo oma...

maar nadeel van aanhanger blijft toch de snelheidslimiet.
80 over de snelweg... brr.
 
Terug
Bovenaan Onderaan